[Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser | Nu med mekstrul och konstiga hjul

wukkaN

Medlem
Jag har alltid gillat GT-looken och siktade in mig på en Grade, dock sket det sig och det blev Spec Diverge som är allez gut.

Jag har dock tänkt att det vore det kul att ha ett litet projekt att pilla på och för några veckor sen så dök det upp en GT Force (racern inte skogsjonnen) i en tråd och jag passade på att knipa den. ”En stålracer är ju alltid fint” tänkte jag och såg framför mig att den får bli solturscykeln, nu visade det sig att den är i alu vilket är helt okej det med – även om jag inte får skryta i stål-tråden.

Bygget/uppfräschningen kommer nog ta ett tag då jag nyligen blivit pappa och på förekommen anledning inte med gott samvete kan nalla av blöjbudgetten. Vill inte heller riskera relationen pga. ”en ny cykel du inte kommer cykla på” och ”om du spenderade lika mycket tid på cykeln som på cykelrelaterade internetsidor…” ja, ni fattar. Min förhoppning är att ha den cykelklar till när isen släpper :)

Såhär ser hojen ut just nu och den har alla 3 kriterier som krävs:
20190821_192124.jpg

• Röd: betyder snabb
• Snygg: roligare att cykla på
• Min: en grundförutsättning

Givetvis fotad från fel sida.

Status:
Drivlinan verkar slut, växlarna funkar sisådär men lacken är fin och jag har ännu inte hittat något rambrott. När tid ges så ska jag den få en tvätt och så får vi se vilka delar som är hela och inte. Gruppen som sitter på är tidsenliga Shimano RSX och än så länge så vet jag att vänster reglage inte verkar kunna växla och bakväxeln hoppar tillbaka till minsta drevet.

Min tanke är att göra något neo-retrobygge, kan man kalla det retro även om det bara är 20 år gammal? Dvs. moderna komponenter på en gammal retro-hoj.

De komponenter jag har tänkt mig är:
Kolfibergaffel för 1”/25.4mm ahead-styrrör (finns kinagaffel på ebay men då kommer jag väl dö?)
Gärna sram force/rival-grupp då de är snügga, alternativt hitta billig uppgradering till divergen och plocka sora-gruppen från den.
Fina hjul, gärna med djupare fälgar. Klickade hem ett par från https://www.superstarcomponents.com/en/ då dom hade någon reapårea-grej. Huruvida dom passar samt bild och uppgifter kommer när paketet landat.

Färgkombon verkar bli en icke otippad polerad alu/silver, svart till den röda ramen. Vill gärna ha svart grupp, silver styre och sadelstolpe. Hjulen ska helst ha svarta fälgar med ett par skinwall-däck.

Kom gärna med kritik, hejarop, tips på komponentval, prisvärda delar, fyndvaror etc.

Edit: Uppdaterar med lite inspirationsbilder på liknande byggen:
gt-force-1995-15676_7.jpg

1996-gt-force-32035_1.jpg

Och här är nog en av de snyggaste cyklarna någonsin: Gt Edge Ti
98GTEdgeTitaniumrightsidelarge.jpg

Nästan ännu snyggare med djupare fälgar
42de9159a8504edbbf8fc05d4f848f0c.jpg

Väl mött!

Senast ändrad:

wukkaN

Medlem
tmalm sa:
Tjusigt!
Ebaygafflar är billiga och bra, har en på pendlaren som inte har exploderat än.

/T
Det låter betryggande :) Jag ser inte heller någon framtid där jag susar ner för alpinska backar i 50+. Dock så är jag nog vad som klassas som modell större (95kg+) och är därför lite skraj att grejerna inte håller. Har du någon uppfattning om Hylix gafflar https://www.ebay.com/itm/Hylix-One-Inch-Road-Bike-Full-Carbon-Threadless-Fork-1-25-4mm-700C-330g-Only/351849537871?hash=item51ebdde14f:g:V60AAOSwbl9dOuLT ?

desmo

Aktiv medlem
wukkaN sa:
tmalm sa:
Tjusigt!

/T
Det låter betryggande :) Jag ser inte heller någon framtid där jag susar ner för alpinska backar i 50+. Dock så är jag nog vad som klassas som modell större (95kg+) och är därför lite skraj att grejerna inte håller. Har du någon uppfattning om Hylix gafflar https://www.ebay.com/itm/Hylix-One-Inch-Road-Bike-Full-Carbon-Threadless-Fork-1-25-4mm-700C-330g-Only/351849537871?hash=item51ebdde14f:g:V60AAOSwbl9dOuLT ?
Jag har haft två Hylix-styren som varit bra. Inte för att det bevisar något. Men jag har fått för mig att det ska vara ett bra kina-märke.

wukkaN

Medlem
desmo sa:
wukkaN sa:
tmalm sa:
Tjusigt!

/T
Jag har haft två Hylix-styren som varit bra. Inte för att det bevisar något. Men jag har fått för mig att det ska vara ett bra kina-märke.
Den är ju snygg och skulle nog passa rätt fint. Får hålla utkik ett tag till annars så klickar jag nog hem en sån.

wukkaN

Medlem
Fick lite tid att meka idag! De flesta komponenterna tror jag tyvärr ser ljuset i tunneln, vilket i och för sig inte spelar så stor roll.

Ebayade hem en force22 minigrupp med ett tillhörande zipp-styre och random stam, hoppas att jag inte blir blåst. Lite skrap på reglagen men tycker nog att det ser helt okey ut enligt ebaybilden:
s-l1600.jpg

Bromsarna blir ett par, från happy sourcade, lätta Origin8 Torq. Blir inga kolfälgar så om någon har ett par kool stop salmon eller gröna swissstop-belägg till övers så byter jag gärna bort de gula.
20190911_202800.jpg

Vevarmarna blir beggade FSA SL-K
20190911_202706.jpg

med silvriga sram-klingor. Klingorna ligger på lådan och bör ramla in här i dagarna.

Står och velar mellan svarta kabelhöljen eller om jag ska dra till med något roligare. Snabbkopplingar går ju att få lätta och snygga till överkomligt pris, är inne på ett par i titan https://www.wiggle.se/lifeline-professional-snabbkopplingsset-kolfibertitan/.

Började montera ner hojen för att tvätta och slänga det trasiga. Tyvärr var det mer som var trasigt än vad jag upptäckte när jag, om än slarvigt, inspekterade hojen första gången. Klingorna är helt skeva, reglagen verkar vara i risigt skick båda två. Bromsarna såg faktiskt helt okej ut.

Tyvärr så råkade jag dra av en skruv i pakethållarfästet, har ni något tips på hur jag får ut delen?
20190911_195316.jpg

andra halvan
20190911_195346.jpg

Stötte även på patrull vid vevlagret. Har sprayat ordentligt och ska applicera mer våld imorgon :) Jag skiter i vevpartiet men vill inte råka skada ramen, hur har ni gjort?
20190911_202358.jpg

Ska bli kul att se om bilden i huvudet matchar slutresultatet. Har jag rätt så blir det, subjektivt sett om inte annat, riktigt fint när det blir klart :)

Senast ändrad:

Chucky

Ny medlem
Snygg hoj!! ( ^ω^ )

Har använt mig utav en skruvutdragare eller en gängtapp när jag velat få ut en trasig eller dålig skruv.

Biltema har ett skruvutdragar- set för 42kr.

Riktigt kul bygge med mycket bilder! Jag ser inte riktigt vad det är för vevlager, men antar att du har rätt verktyg för jobbet. Värma tror jag skulle göra susen men frågan är om man vågar det med risk att skada lacken...
Kommer bli skitsnyggt med vevarmarna till den röda lacken!

Beställde du snabbkopplingarna (Nyfiken på kvaliten)?

Trevlig helg!

wukkaN

Medlem
Chucky sa:
Snygg hoj!! ( ^ω^ )

Har använt mig utav en skruvutdragare eller en gängtapp när jag velat få ut en trasig eller dålig skruv.

Biltema har ett skruvutdragar- set för 42kr.
Haha tackar ;) ja, jag har luskat runt och det verkar finnas verktyg för att ordna det där. Tror dock att jag kommer be LBS fixa det. Är rädd att göra fel och sabba gängan.

flottnacke sa:
Riktigt kul bygge med mycket bilder! Jag ser inte riktigt vad det är för vevlager, men antar att du har rätt verktyg för jobbet. Värma tror jag skulle göra susen men frågan är om man vågar det med risk att skada lacken...
Kommer bli skitsnyggt med vevarmarna till den röda lacken!

Beställde du snabbkopplingarna (Nyfiken på kvaliten)?

Trevlig helg!
Tack så mycket! Ja jag tror nog att det blir smutt när det blir klart, i huvudet är slutresultatet skitsnyggt. Ska uppdatera första inlägget med lite inspo-bilder.

Har inte klickat hem dom än, dock sjukt sugen på att testa. Användaromdömmet verkar vara positivt iallafall. Svårt att veta vilken storlek de är: 5 eller 9mm.

Så fort jag får loss en stund så ska jag ner och fortsätta montera ner och tvätta rent ramen.

Angående vevlager: Om jag förstår rätt så ska ett vanligt BSA 68mm för 24mm vevaxel funka bra. Det som vanligtvis rekomenderas är väl ett ultegra. Nu såg jag dock att atredo.se har dura ace 9000 för samma pris som wiggles ultegra (iof bara 175kr för ultegra på atredo). Är det en prisvärd uppgradering eller är det struntsamma? Vad skiljer egentligen?

Hittade en lätt styrstam som antingen kommer hamna på racern eller divergen
20190913_182050.jpg

Risk för att det blir en lite väl aggressiv sittställning på racern, men snyggt och lätt skulle det nog bli :)

Bengt-re

Aktiv medlem
BB-R9100 (DA) lagret är bra. Liten diameter på skålarna så ser snyggare ut än Tiagra. Håller bra - Jag har SM-BBR60 BSA(Ultegra) på andra cykeln och det fungerar lika bra.

Tror att det skall vara bättre tätningar på på DA, men båda lagren är bra och rekommenderas. Det billiga Tiagra lagret jag hade innan är bra det också - höll ett par år även med vintercykling. Dock känns det värt några kronor till för finare lager - det är tråkigt att byta vevlager så man vill ju ha så bra livslängd som möjligt.

Vippen

Aktiv medlem
Kul projekt, det kan bli snyggt det där! Personligen hade jag nog kört med originalgaffel och helsvart på komponentsidan, men om du framhärdar...

wukkaN sa:
Vill gärna ha ... silver styre ...
... med tanken på silverstyre så vet jag av egen erfarenhet att det kan vara snårigt att få tag i något som passar ens preferenser. Jag har dock några som blivit över liggande, skicka pm om det är intressant.

Vippen

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Ritchey Classic är ju silvriga både styrstammar och styren.
Det stämmer så klart! Men lite beroende på vilken bock man vill ha är det inte säkert att galoscherna passar. De hade ju tidigare en mer "modern" bock i sortimentet, nu har jag bara sett den de väl kallar "Neo Classic". Passar förstås utmärkt utseendemässigt på en sån här GT, men kanske inte ergonomiskt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vippen sa:
Bengt-re sa:
Det stämmer så klart! Men lite beroende på vilken bock man vill ha är det inte säkert att galoscherna passar. De hade ju tidigare en mer "modern" bock i sortimentet, nu har jag bara sett den de väl kallar "Neo Classic". Passar förstås utmärkt utseendemässigt på en sån här GT, men kanske inte ergonomiskt.
Tja. Nu kör jag med moderna 105 R7000 reglage och tycker att det fungerar bra - fick iofs labba lite med vinkel på styret och reglagen placering innan det blev bra - därför styrlindan är lite ful....

wukkaN

Medlem
Bengt-re sa:
Vippen sa:
Bengt-re sa:
Tja. Nu kör jag med moderna 105 R7000 reglage och tycker att det fungerar bra - fick iofs labba lite med vinkel på styret och reglagen placering innan det blev bra - därför styrlindan är lite ful....

Bengt, din cinelli är så jäkla snygg! Var faktiskt inne i tråden ( https://happyride.se/forum/read.php/1/3512366 ) nyligen och blev ännu mer sugen på silvrig sadelstolpe och styrstam. Har dock tänkt om lite och tror att jag kommer köra på svart, tror att det passar bättre till bygget men vi får se... Polerad slu är ju smutt :)

Inte lika premium men jag tycker personligen att planet x har fina retrodelar i sina holdsworth gran sport https://www.planetx.co.uk/i/q/SPHOGS/holdsworth-gran-sport-seatpost . De har även tagit in en massa från Nitto

Tack för erbjudandet Vippen, jag hojtar när det blir aktuellt :)

wukkaN

Medlem
Bengt-re sa:
BB-R9100 (DA) lagret är bra. Liten diameter på skålarna så ser snyggare ut än Tiagra. Håller bra - Jag har SM-BBR60 BSA(Ultegra) på andra cykeln och det fungerar lika bra.

Tror att det skall vara bättre tätningar på på DA, men båda lagren är bra och rekommenderas. Det billiga Tiagra lagret jag hade innan är bra det också - höll ett par år även med vintercykling. Dock känns det värt några kronor till för finare lager - det är tråkigt att byta vevlager så man vill ju ha så bra livslängd som möjligt.
Ja jag antar nog att för min användning så spelar det egentligen igen roll. Samtidigt så vill man inte vara dumsnål ;) vet du skillnaden på da r9000 och r9100? Prismässigt är det en hundring men jag har inte lyckats googla mig till någon egentlig skillnad.

Vippen

Aktiv medlem
wukkaN sa:
Bengt, din cinelli är så jäkla snygg! Var faktiskt inne i tråden ( https://happyride.se/forum/read.php/1/3512366 ) nyligen och blev ännu mer sugen på silvrig sadelstolpe och styrstam. Har dock tänkt om lite och tror att jag kommer köra på svart, tror att det passar bättre till bygget men vi får se... Polerad slu är ju smutt :)

Inte lika premium men jag tycker personligen att planet x har fina retrodelar i sina holdsworth gran sport https://www.planetx.co.uk/i/q/SPHOGS/holdsworth-gran-sport-seatpost . De har även tagit in en massa från Nitto

Låter vettigt, jag röstar på svart! Om du ändå landar i ren alu så är de som jag har mer åt long/deep istället för det moderna short/shallow, men flera av dem är lätta och fina.

Bengt-re

Aktiv medlem
wukkaN sa:
Bengt-re sa:

Ja jag antar nog att för min användning så spelar det egentligen igen roll. Samtidigt så vill man inte vara dumsnål ;) vet du skillnaden på da r9000 och r9100? Prismässigt är det en hundring men jag har inte lyckats googla mig till någon egentlig skillnad.
Ingen aning faktiskt. Jag misstänker att de är bra lager båda två. Shimano HT lager för BSA är bra och prisvärt rent allmänt.

Octalink lagen däremot jag har på mtb är det snällaste man kan säga är att de är billiga och enkla att byta.... ?

Bengt-re

Aktiv medlem
wukkaN sa:
Bengt-re sa:
Vippen sa:
Bengt-re sa:

Ja den blev bra - trevlig att cykla på dessutom!

wukkaN

Medlem
Nu har minigrupp med tillhörande styre (Zipp Service Course SL-70) landat och allt ser ut enligt annons
20190919_165234.jpg

vevlagret blev ett dura ace bb-r9000, jag kunde inte hitta några skillnader från bb-r9100. Plockade även med kool stop Salmon, lite cykeltvätt och en tryckmätare. Fattades 60kr för "fri frakt" så enligt klassisk tankevurpa så sparade jag ju 60kr på mätaren ;)
20190919_165241.jpg

Fick även hem hjulen från superstar Components, dom är väger in på 1535 ihop vilket är finfint för priset
Fram
20190915_191235.jpg

och bak
20190915_191354.jpg

Det enda saltet på glassen och som gör mig tvek är att fälgen på framhjulet är djupare än bakhjulet - glömde dock att ta bild och mäta ordentligt så får komplettera med det. Är rädd att det ska kännas obalanserat och se knepigt ut... Den enda info som lämnades om hjulen var att fälgarna är r475 fram och r380 bak. Efter googling så tror jag att fram är 35mm och bak 24mm.

Antar att det blir så om man köper grisen i säcken. Borde jag skicka tillbaka eller är skillnaden försumbar prestandamässigt? Hur det ser ut är väl som konst - i betraktarens öga.

Vidare till nästa mektabbe!
Då jag är en klåpare så har jag givetvis missat att spänna fast vevlagervektyget innan jag gick loss, förmodligen började jag dessutom med fel sida, det slutade med att ser ut såhär:
drivsidan
20190919_154029.jpg

ickedrivsidan (gick inte loss lika mycket här)
20190919_154046.jpg

Istället för att paja ramen så beslutade jag att lämna in till LBS som ska försöka rädda situationen, det går väl på några hundringar men det kan ju vara en billig lärdom.

För övrigt så kom jag nu på att jag glömt den gamla 7-delade kassetten i ett avfettningsbad. Den skulle egentligen bara ligga där några minuter för att luckra upp skiten... Det var för 3 dagar sen och den ligger där än.

Känner mig som en total idiot, det här gick ju inte alls lika smidigt som jag hade tänkt mig. Nåväl, bebis på 1 månad och nytt jobb på det har väl tagit ut sin rätt - mitt huvud är mosigt.

När jag får tillfälle så är nästa steg att tvätta rent ramen och börja montera.

Senast ändrad:

wukkaN

Medlem
Såhär ser hjulen ut. Det verkar bara skilja 5mm (25mm bak, 30mm fram) även fast det ser värre ut på bilden. Ser det knäppt ut och kommer det bli ostadigt?
20190921_192303.jpg

tmalm

Aktiv medlem
Ser ingen skillnad alls på hjulen, kanske syns mer i verkligheten.

Om du får loss ena koppen i vevlagret kan du banka ut själva vevlagret sedan och såga en skåra i kvarvarande defekta kopp som du kan få loss sedan.
Har gjort så på min 20 år gamla pendlare.

/T

(tror på svarta komponenter - matchar hjul, gaffel å vevar!)

wukkaN

Medlem
tmalm sa:
Ser ingen skillnad alls på hjulen, kanske syns mer i verkligheten.

Om du får loss ena koppen i vevlagret kan du banka ut själva vevlagret sedan och såga en skåra i kvarvarande defekta kopp som du kan få loss sedan.
Har gjort så på min 20 år gamla pendlare.

/T

(tror på svarta komponenter - matchar hjul, gaffel å vevar!)
Låter bra :) syns kanske lite mer irl men kommer nog inte störas av det. Dom var billiga och förhållandevis lätta - lite mer aero än inget :)

Har lämnat in ramen till min LBS så får se om dom lyckas, annars så får jag göra som du skriver. Håller dock tummarna att jag ska slippa.

Har ännu inte klickat hem någon framgaffel men börjar känna att det är dags. Om det inte dyker upp något bättre i veckan så kör jag nog på hylixggaffeln. Jag är dock lite osäker på hur det funkar med lager, koppar, crown race osv. Om du har tips på prisvärda som funkar så är jag tacksam :)

oxr

Aktiv medlem
Varför ska du byta gaffel? Är det fel på den du har? Inga närbilder men den är säkert i stål så då har du en bekväm framfart.

wukkaN

Medlem
oxr sa:
Varför ska du byta gaffel? Är det fel på den du har? Inga närbilder men den är säkert i stål så då har du en bekväm framfart.
Japp den är i stål och har inga fel utifrån vad jag har kunnat se. Så egentligen beror det nog på fåfänga. Tycker nog att svart skulle bli snyggare samt det faktum att det får ner vikten. Nu jagar jag inte gram till vilket pris som helst men det är en faktor även om stål säkerligen är bekvämare. När jag tänker efter så skulle nog kromat stål bli rätt smutt det med...

Senast ändrad:

oxr

Aktiv medlem
No offence, men ska du byta ut allt är det vettigare att köpa en ny cykel. Gaffeln är det nog inget fel på, och du kommer få ett elände att hitta gaffel och styrlager som passar den ramen.

wukkaN

Medlem
oxr sa:
No offence, men ska du byta ut allt är det vettigare att köpa en ny cykel. Gaffeln är det nog inget fel på, och du kommer få ett elände att hitta gaffel och styrlager som passar den ramen.
ingen offence tagen! Jag var egentligen endast ute efter själva ramen när jag köpte cykeln så därför känns det okej att byta ut rubbet. Sen kan man fråga sig hur mycket neo-retro det blir när allt förutom stommen är nytt och modernt..

Ang styrlager så har jag i min enfald trott att det ska vara rätt enkelt att köpa nytt lager men börjar inse att det nog kan bli meckigt. Får väl bli en lärdom om inte annat. Vettigast hade nog varit att lägga pengarna på nya hjul och bromsar till divergen :)

Willie

Medlem
Det är klart att du ska bygga hoj och inte köpa nytt! Ramen är ju retro tuff och jagar du inte gram tror jag den gör sig lika bra som många moderna men har mer charm att cykla på.

Styrlager bör inte vara så knepigt till den där, jag uppskattar att du tar till vara på en ball hoj och delar det så det kan inspirera andra! =)

wukkaN

Medlem
haha svar på tal ;)

Har varit inne på att köra gängat, dels för att det ge ren mer retro-look men även för att jag redan hade styrlager och quill-stam för det. Nu har jag dock införskaffat stam även för ahead vilket dessutom öppnar upp för mer moderna styren. Förutsatt att jag inte hittar moderna styren med rätt gammel-diameter, alternativt kör en 1 - 1 1/8 adapter.

Utifrån vad jag kunnat läsa mig till så bör styrlager med tillhörande koppar och bös vara någon av dessa två standarder:
styrlager.PNG

Källa: https://www.parktool.com/blog/repair-help/

Vilket även, av bilder från liknande byggen att döma, är det som *bör* passa. Alltså beroende på innerdiametern i head tube/styrrör (Är det verkligen head tube = styrrör? Trodde steerer var styrrör. https://happyride.se/forum/read.php/1/561685/561969 ) så är det EC29 eller EC30. Det låter väl rimligt? Ska be lbs mäta upp för säkerhets skull.

Dock så är jag fundersam på om inte befintliga lagerkoppar går att återanvända? Förmodligen så är det bättre att köpa ett kit där allt ingår, typ ett Ritchey Logic 1 https://www.ebay.co.uk/itm/362483498450.

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
oxr är mer rätt på det än du tror. Gängade gafflar är alltid ett jävla ök att ha att göra med (pga kombinationen av en viss längd på såväl gaffelröret som gängningen, samt i vissa fall även hjulstorlek), men i fallet att du vill ragga upp en kolfibergaffel som man kan använda till nånting vettigt är det ännu lurigare - eftersom det är en redit gammal standard finns det ju i praktiken inget som tillverkats de senaste 15 (?) åren innan man gick över till ogängat och tumenåtting, så alla gängade kolfibergafflar du kan köpa är synnerligen gamla (i såväl ålder som teknik/konstruktion) och välanvända med tillhörande frågetecken kring skick, hållbarhet och livslängd.

Om du kikar i eBaylistningen ovan är det idel 650, pisskorta styrrör, 1 1/8", ogängat och dyrt som du framhävs som bevis att det finns och går (finns det nånting av värde i den?) Måste du har kolfibergaffel är min starka rekommendation att trycka i ett vanligt ogängat 1"-lager, en vettig gaffel (ex Columbus Minimal finns i 1") och en styrstam för ogängat med en distanshylsa mellan 1" och 1 1/8".

oxr får också mitt bifall i "försök-inte-bygga-gammal-skit-från-grunden"-tänkandet, men det är en annan diskussion.

wukkaN

Medlem
Singular sa:
oxr är mer rätt på det än du tror. Gängade gafflar är alltid ett jävla ök att ha att göra med (pga kombinationen av en viss längd på såväl gaffelröret som gängningen, samt i vissa fall även hjulstorlek), men i fallet att du vill ragga upp en kolfibergaffel som man kan använda till nånting vettigt är det ännu lurigare - eftersom det är en redit gammal standard finns det ju i praktiken inget som tillverkats de senaste 15 (?) åren innan man gick över till ogängat och tumenåtting, så alla gängade kolfibergafflar du kan köpa är synnerligen gamla (i såväl ålder som teknik/konstruktion) och välanvända med tillhörande frågetecken kring skick, hållbarhet och livslängd.

Om du kikar i eBaylistningen ovan är det idel 650, pisskorta styrrör, 1 1/8", ogängat och dyrt som du framhävs som bevis att det finns och går (finns det nånting av värde i den?) Måste du har kolfibergaffel är min starka rekommendation att trycka i ett vanligt ogängat 1"-lager, en vettig gaffel (ex Columbus Minimal finns i 1") och en styrstam för ogängat med en distanshylsa mellan 1" och 1 1/8".
Jag säger inte emot :) Tror jag har varit lite otydlig och snurrat ihop det. Det är alltså en 1" ogängad kolfibergaffel som ligger högst upp på tomtens lista. Jag har varit inne på gängat men insåg rätt snabbt att det blir för bökigt - även om quill-stam egentligen skulle bli snüggare på den här hojen.

Planen är precis som du säger: Trycka i ett vanligt ogängat 1"-lager, en vettig gaffel och en styrstam för ogängat med en distanshylsa mellan 1" och 1 1/8".

Har varit nära att klicka hem columbusgaffeln och har jag tur så kan det bli en sån. Kanske är jag som är snål men alla gafflar jag har sett (förutom ebay och aliexpress) är så dyra. Trodde i min enfald att det skulle finnas en uppsjö med gamla lagervaror som låg och skrek efter omhändertagande. Antar att det så det blir med tillgång vs efterfrågan.

Singular sa:
oxr får också mitt bifall i "försök-inte-bygga-gammal-skit-från-grunden"-tänkandet, men det är en annan diskussion.
Jaa men det är ju kul! Sen om det blir bra i slutändan är väl högst oklart. Resan är målet osv :)

oxr

Aktiv medlem
Det finns inga lagervaror eftersom det du efterfrågar aldrig varit standard.

I princip gick det från gängat 1" till ogängat 1 1/8" på lvg. Det fanns några mellanvarianter med både ogängat 1" och gängat 1 1/8", men det blev aldrig riktigt vanligt. Standarden var redan etablerad på MTB och flyttades över till lvg. Det var ungefär vid den tiden som kolfibern kom så det mesta i kolfiber är därför ogängat 1 1/8". Och brytningstiden är sent 90-tal, alltså 20 år sen.

Så allt du efterfrågar är speciallösningar som säkert finns men som kostar därefter.

wukkaN

Medlem
oxr sa:
Det finns inga lagervaror eftersom det du efterfrågar aldrig varit standard.

I princip gick det från gängat 1" till ogängat 1 1/8" på lvg. Det fanns några mellanvarianter med både ogängat 1" och gängat 1 1/8", men det blev aldrig riktigt vanligt. Standarden var redan etablerad på MTB och flyttades över till lvg. Det var ungefär vid den tiden som kolfibern kom så det mesta i kolfiber är därför ogängat 1 1/8". Och brytningstiden är sent 90-tal, alltså 20 år sen.

Så allt du efterfrågar är speciallösningar som säkert finns men som kostar därefter.
Där ser man, det förklarar en del! Hade ingen aning om att det var så skiftet skedde. Då kan man ju säga att de gafflar som för ändalet finns inte alls är dyra och det snarare är budgeten som behöver revideras ;) visst kan man vända blöjor utåin och köra en gång till?

tmalm sa:
Ogängat 1" är ju helt klart vanligare och styrlager finns för 20£ ungefär.
Det verkar så! Jag har hylixggaffeln, compression-pluggen och lager i ebaykundvagnen. Om inget bättre dyker upp innan jag får tillbaka ramen (och mätt ID) från LBS så kör jag på det.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer