"nergradering" av antal växlar

dlindmark

Ny medlem
"nergradering" av antal växlar
Hej!
Ny här inne och hittar ingen sökfunktion i forumet så jag startar en ny tråd, hoppas jag inte blir lynchad nu.
Jag sitter på en äldre Methanol FS med 2x10 XT system idag.
Nu när det finns XT 1x12 så blir man naturligtvis lite sugen på att se om det skulle hjälpa mig att ta det där KOM:et som man inte lyckats med på 2 år.
Det finns nämligen 3 ställen som är full fart nerför och en jättebacke direkt efter som gör att jag måste gå ner på lillklingan och tappar i stort sett alla fart när jag gör det.
För att byta till Shimanos 12-delade system så behöver jag byta bodym till Microspline, det är simpelt i och med att jag har DT-swiss 1501 hjul.
Bakväxeln, kedjan och kassetten är med andra ord skitenkelt.
När vi kommer till drevet fram blir jag osäker, givetvis behöver jag ett som är anpassat för 1 x, men hur är det med offsettet kommer drevet hamna rätt i förhållande till bakdreven.
Går det att skimsa några mm och hur mycket i så fall.
Jag skulle vilja slippa byta hela veven och vevlagret nu i första läget.
 

SkogsMTB

Medlem
"nergradering" av antal växlar
Du måste (bör) ha ett framdrev som är anpassat för Shimano 12-speed HG+, använder du en vanlig narrow/black så är tänderna "tightare" på kedjan, Shimano har en annan profil, det kan antagligen funka OK med vanlig Narrow/wide, men tror att det blir bättre att byta till en anpassad profil, antar att du ändå vill ha ett nytt fräscht framdrev till uppgraderingen.
Så gjorde jag iallafall.

exempel: https://absoluteblack.cc/oval-chainring-xt8000-96bcd-for-12spd-shimano-hyperglide-hg-plus-chain/
 

velovin

Aktiv medlem
"nergradering" av antal växlar
Hej!
Ny här inne och hittar ingen sökfunktion i forumet så jag startar en ny tråd, hoppas jag inte blir lynchad nu.
Jag sitter på en äldre Methanol FS med 2x10 XT system idag.
Nu när det finns XT 1x12 så blir man naturligtvis lite sugen på att se om det skulle hjälpa mig att ta det där KOM:et som man inte lyckats med på 2 år.
Det finns nämligen 3 ställen som är full fart nerför och en jättebacke direkt efter som gör att jag måste gå ner på lillklingan och tappar i stort sett alla fart när jag gör det.
För att byta till Shimanos 12-delade system så behöver jag byta bodym till Microspline, det är simpelt i och med att jag har DT-swiss 1501 hjul.
Bakväxeln, kedjan och kassetten är med andra ord skitenkelt.
När vi kommer till drevet fram blir jag osäker, givetvis behöver jag ett som är anpassat för 1 x, men hur är det med offsettet kommer drevet hamna rätt i förhållande till bakdreven.
Går det att skimsa några mm och hur mycket i så fall.
Jag skulle vilja slippa byta hela veven och vevlagret nu i första läget.
Jag är helt säker på att det är uppförsbacken som gör att du tappar fart, inte växelgruppen. Rent växlingstekniskt borde du snarare gynnas av det stora hoppet som växlingen stora till lilla klingan ger dig. Med 1x12 blir det mycket tryckande innan du når samma utväxling.

Du kan såklart byta grupp ändå, men det låter som självbedrägeri att göra det för att knipa det där KOM:et.
 

calmbay

Medlem
"nergradering" av antal växlar
Jag är helt säker på att det är uppförsbacken som gör att du tappar fart, inte växelgruppen. Rent växlingstekniskt borde du snarare gynnas av det stora hoppet som växlingen stora till lilla klingan ger dig. Med 1x12 blir det mycket tryckande innan du når samma utväxling.

Du kan såklart byta grupp ändå, men det låter som självbedrägeri att göra det för att knipa det där KOM:et.
Äsch. Vet ju alla att det är utrustningen som gör det. Its all about the bike.
 
"nergradering" av antal växlar
Du måste (bör) ha ett framdrev som är anpassat för Shimano 12-speed HG+, använder du en vanlig narrow/black så är tänderna "tightare" på kedjan, Shimano har en annan profil, det kan antagligen funka OK med vanlig Narrow/wide, men tror att det blir bättre att byta till en anpassad profil, antar att du ändå vill ha ett nytt fräscht framdrev till uppgraderingen.
Så gjorde jag iallafall.

exempel: https://absoluteblack.cc/oval-chainring-xt8000-96bcd-for-12spd-shimano-hyperglide-hg-plus-chain/
Tack! Där fick jag ett tips som man inte får missa...
 
"nergradering" av antal växlar
Jag är helt säker på att det är uppförsbacken som gör att du tappar fart, inte växelgruppen. Rent växlingstekniskt borde du snarare gynnas av det stora hoppet som växlingen stora till lilla klingan ger dig. Med 1x12 blir det mycket tryckande innan du når samma utväxling.

Du kan såklart byta grupp ändå, men det låter som självbedrägeri att göra det för att knipa det där KOM:et.
Självklar finns det några lite ironi under där med strava. Själva grejen är momenttappet som man får i växlingen till lilla. Kompensera samtidigt bak brukar sluta med kedjebrott.
 
"nergradering" av antal växlar
Hej!
Ny här inne och hittar ingen sökfunktion i forumet så jag startar en ny tråd, hoppas jag inte blir lynchad nu.
Jag sitter på en äldre Methanol FS med 2x10 XT system idag.
Nu när det finns XT 1x12 så blir man naturligtvis lite sugen på att se om det skulle hjälpa mig att ta det där KOM:et som man inte lyckats med på 2 år.
Det finns nämligen 3 ställen som är full fart nerför och en jättebacke direkt efter som gör att jag måste gå ner på lillklingan och tappar i stort sett alla fart när jag gör det.
För att byta till Shimanos 12-delade system så behöver jag byta bodym till Microspline, det är simpelt i och med att jag har DT-swiss 1501 hjul.
Bakväxeln, kedjan och kassetten är med andra ord skitenkelt.
När vi kommer till drevet fram blir jag osäker, givetvis behöver jag ett som är anpassat för 1 x, men hur är det med offsettet kommer drevet hamna rätt i förhållande till bakdreven.
Går det att skimsa några mm och hur mycket i så fall.
Jag skulle vilja slippa byta hela veven och vevlagret nu i första läget.
Ingen som ens närmar sig frågan som jag har???
 

velovin

Aktiv medlem
"nergradering" av antal växlar
Hur ska jag då kunna få på ett 10-drev?!? Som jag behöver för att vara nöjd med toppfarten samtidigt som en låg lägsta växel...
Du kan ju köra 2x10 😄

Nu ska jag sluta dryga mig...

Angående framdrevet är nog det enda svaret att du får testa, förmodligen funkar det bra direkt. 1x12 ger ju per definition rätt sneda belastningar i och med det stora sidledes spannet på kassetten.
 

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
"nergradering" av antal växlar
Själv tyckte jag att det enda jag gick miste om med enkelklinga var möjligheten att gå direkt ner till lågväxel, så jag instämmer med velovin att det inte löser ditt problem.
 

kais01

Aktiv medlem
"nergradering" av antal växlar
Självklar finns det några lite ironi under där med strava. Själva grejen är momenttappet som man får i växlingen till lilla. Kompensera samtidigt bak brukar sluta med kedjebrott.
när du byter till lilla klingan får du en kraftig ökning i moment, inte minskning. när du växlar ned till lillklingan går det snabbare än att pumpa sig igenom ett antal växlar med singelklinga, inte långsammare.

konsten att lyckas med tvådelat är att ha en lillklinga som är såpass stor att den funkar hela fartspektrat på stig. den stora kan då uteslutande användas på grussträckor. på så sätt slipper man motväxlingar. belöningen är tätt liggande och effektiva högfartsväxlar värda namnet. vill man inte ha det kan man satsa på singelklinga.
 

n3wton

Aktiv medlem
"nergradering" av antal växlar
Samtliga växelsystem som har tvådelat fram är vad jag vet avsedda att motväxla med bakväxeln samtidigt som man växlar fram. Om du dessutom har en någorlunda normal utväxling brukar ett lika stort tryck på båda växelreglagen resultera i ett ungefär lika stort hopp upp eller ner som om du bara växlar med bakväxeln. Med en väldigt gles kassett eller stor skillnad i klingor fram kan man behöva växla ett steg mer eller mindre bak för att kompensera en aning, men det löser sig med lite vana. Att bara växla fram gör man i undantagsfall skulle jag påstå, förutom i just det fall du beskriver då du med lätthet kan växla ner fram och kanske tom växla nedåt istället för uppåt bak, och därmed få en ganska rejält mycket lättare växel som kanske motsvarar sisådär fyra-fem steg på en 1x-drivlina (vilket alltså kräver minst två tryck).

Att man skulle få kedjebrott om man växlar fram och bak samtidigt är rent nonsens om man inte gör något väldigt konstigt. Sen ska väl sägas att jag själv inte cyklar med 2x-drivlina i skogen och att det är ganska onödigt med framväxel där, men att tro att man blir snabbare är lite att lura sig själv.
 

NLC

Aktiv medlem
"nergradering" av antal växlar
när du byter till lilla klingan får du en kraftig ökning i moment, inte minskning. när du växlar ned till lillklingan går det snabbare än att pumpa sig igenom ett antal växlar med singelklinga, inte långsammare.

konsten att lyckas med tvådelat är att ha en lillklinga som är såpass stor att den funkar hela fartspektrat på stig. den stora kan då uteslutande användas på grussträckor. på så sätt slipper man motväxlingar. belöningen är tätt liggande och effektiva högfartsväxlar värda namnet. vill man inte ha det kan man satsa på singelklinga.
Eller så slutar man tro att MTB = grusvägsrejsande, det finns numer ett nytt segment för det.
 

kais01

Aktiv medlem
"nergradering" av antal växlar
det är ändå rätt kul att kunna bränna på mellan stigarna:)

eller köra en runda grusväg på tajta växlar utan att behöva ta med en cykel ytterligare. uppskattar att ha detta sas inbyggt.

behöver ju inte betyda att du eller ts gillar det. men att tro att singelklinga är snabbare än tvådelat är tveksamt. snarare är det visat att det växel för växel är långsammare och har högre friktion, plus att de snabbare växlarna är glesare; även detta leder allt annat lika till långsammare framfart.

återstår ergonomin, där ett flertal förstås uppskattar singelklinga.
 

erik h

Aktiv medlem
"nergradering" av antal växlar
Låter ju som en helt orimlig sak att lägga pengar på när cykeln redan fungerar. Men byta till 1x10 kan vara skönt. Tuna in ett lagom stort drev i mitten fram med brickor om det krävs. 32-32/11 räcker fint, det har det alltid gjort.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
"nergradering" av antal växlar
Låter ju som en helt orimlig sak att lägga pengar på när cykeln redan fungerar. Men byta till 1x10 kan vara skönt. Tuna in ett lagom stort drev i mitten fram med brickor om det krävs. 32-32/11 räcker fint, det har det alltid gjort.
Nej, det räcker inte alls för de flest som kör i mer utmanande terräng. Sunrace har en 10-delad 11-46. Den känns mer som ett rimligt alternativ ihop med ett 32 drev fram. Annars går Shimano 11-delat att få prisvärt.
 
"nergradering" av antal växlar
Samtliga växelsystem som har tvådelat fram är vad jag vet avsedda att motväxla med bakväxeln samtidigt som man växlar fram. Om du dessutom har en någorlunda normal utväxling brukar ett lika stort tryck på båda växelreglagen resultera i ett ungefär lika stort hopp upp eller ner som om du bara växlar med bakväxeln. Med en väldigt gles kassett eller stor skillnad i klingor fram kan man behöva växla ett steg mer eller mindre bak för att kompensera en aning, men det löser sig med lite vana. Att bara växla fram gör man i undantagsfall skulle jag påstå, förutom i just det fall du beskriver då du med lätthet kan växla ner fram och kanske tom växla nedåt istället för uppåt bak, och därmed få en ganska rejält mycket lättare växel som kanske motsvarar sisådär fyra-fem steg på en 1x-drivlina (vilket alltså kräver minst två tryck).

Att man skulle få kedjebrott om man växlar fram och bak samtidigt är rent nonsens om man inte gör något väldigt konstigt. Sen ska väl sägas att jag själv inte cyklar med 2x-drivlina i skogen och att det är ganska onödigt med framväxel där, men att tro att man blir snabbare är lite att lura sig själv.
Det beror på hur mycket power du har i benen helt enkelt....
 
"nergradering" av antal växlar
Du måste (bör) ha ett framdrev som är anpassat för Shimano 12-speed HG+, använder du en vanlig narrow/black så är tänderna "tightare" på kedjan, Shimano har en annan profil, det kan antagligen funka OK med vanlig Narrow/wide, men tror att det blir bättre att byta till en anpassad profil, antar att du ändå vill ha ett nytt fräscht framdrev till uppgraderingen.
Så gjorde jag iallafall.

exempel: https://absoluteblack.cc/oval-chainring-xt8000-96bcd-for-12spd-shimano-hyperglide-hg-plus-chain/
Byte till microspline behövs inte, sunracekassetter håller mkt hög nivå.
försök få dit ett 10-drev på din body...
 
"nergradering" av antal växlar
när du byter till lilla klingan får du en kraftig ökning i moment, inte minskning. när du växlar ned till lillklingan går det snabbare än att pumpa sig igenom ett antal växlar med singelklinga, inte långsammare.

konsten att lyckas med tvådelat är att ha en lillklinga som är såpass stor att den funkar hela fartspektrat på stig. den stora kan då uteslutande användas på grussträckor. på så sätt slipper man motväxlingar. belöningen är tätt liggande och effektiva högfartsväxlar värda namnet. vill man inte ha det kan man satsa på singelklinga.
Hmmm jag tycker min 38 funkar kanon på stigar.
 
"nergradering" av antal växlar
Jag är helt säker på att det är uppförsbacken som gör att du tappar fart, inte växelgruppen. Rent växlingstekniskt borde du snarare gynnas av det stora hoppet som växlingen stora till lilla klingan ger dig. Med 1x12 blir det mycket tryckande innan du når samma utväxling.

Du kan såklart byta grupp ändå, men det låter som självbedrägeri att göra det för att knipa det där KOM:et.
Tror faktiskt inte du vet vad du pratar om...
 
"nergradering" av antal växlar

marr

Moderator
Forumvärd
"nergradering" av antal växlar
Keep it simple.
Du vill ha 12delat, vi kan strunta i varför egentligen. Det är din ensak :)
Jaga tag i en body för hg. Köp en minigrupp och en ny vev, med drev och allt. Företrädesvis xt där också.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer