Newmen Fade baknav med glappt lagerläge

Mback72

Aktiv medlem
Någon mer som varit med om detta? Lagret på drivsidan är helt löst i lagerläget i navet. Upptäckte bara ett glapp i hjulet när jag lyfte cykeln i det. Tog isär för att kontrollera lagren och möttes då av detta. Jag har reklamerat till R2 Bike där jag köpt hjulet och de har vidarebefordrat ärendet till Newmen. Har inte fått någon ytterligare feedback än, men antar att det blir ett garantiärende. Hjulet har gått max 100 mil och är under ett år gammalt.

Filmklipp

Berk

Aktiv medlem
Är det en problem? Håller inte andra delar av navet lagret på plats?

Och en fråga från min sidan. Hur tar man isär en Fade nav? Jag hittade ingen instruktioner på nätet.

Mback72

Aktiv medlem
Är det en problem? Håller inte andra delar av navet lagret på plats?

Och en fråga från min sidan. Hur tar man isär en Fade nav? Jag hittade ingen instruktioner på nätet.
Jo, axiellt hålls det på plats av de andra delarna. Radiellt kommer troligtvis lagret p.g.a. glappet att äta sig mer och mer in i lagerläget och göra det ännu mera glappt o.s.v. o.s.v.

Gällande isärtagningen så krävs ett speciellt verktyg https://r2-bike.com/NEWMEN-Endcap-Removal-Tool-2 för att få bort endcapsen. Sedan är det bara att dra bort bodyn för hand och knacka med en plastklubba på ena sidan av axeln för att knacka ur motsvarande sidas lager. Sedan stoppa tillbaka axeln från den sidan och knacka ur det andra lagret. Det finns finns en video på Newmens hemsida som visar tillvägagångssättet för ett annat nav men principen är densamma.

Berk

Aktiv medlem
Jo, axiellt hålls det på plats av de andra delarna. Radiellt kommer troligtvis lagret p.g.a. glappet att äta sig mer och mer in i lagerläget och göra det ännu mera glappt o.s.v. o.s.v.

Men konstigt att det finns radiellt glap! Förstår inte hur det kan uppstår, förutom om nav hade för stora toleranser. Håller med att man måste åtgärda det direkt. Ser dock inte vad man skulle kunna göra förutom att byta nav. Enda andra möglighet är att lagern är för små, men det verkar osannolikt.

Tack för tipsen om toolet! Jag hade inte hittat den på Newmens webbsidan. Finns också inte på Bike24 eller bike-components.

Mback72

Aktiv medlem
Men konstigt att det finns radiellt glap! Förstår inte hur det kan uppstår, förutom om nav hade för stora toleranser. Håller med att man måste åtgärda det direkt. Ser dock inte vad man skulle kunna göra förutom att byta nav. Enda andra möglighet är att lagern är för små, men det verkar osannolikt.
Håller med! Gissar på fel tolerans vid tillverkningen. Alternativt har glappet ”slagits upp” då jag från början hade ett problem med att freehuben slant ibland, vilket fick till följd att när den tog igen så kan det ha blivit en ganska stor radiell kraft på lager och axel. Orsaken till att det slant konstaterade jag efter isärtagning att det var grader på spetsen av en av pawlsen som gjorde att den kunde börja greppa på spetsen av tänderna i drivringen, men så fort man lade på lite kraft så halkade den rätt med en smäll. Det fixade jag genom att fila bort graderna på pawlsen, och efter det har den inte slintit mer. Med facit i hand kanske jag skulle ha reklamerat redan i det skedet, men man är ju envis och vill försöka fixa själv i första hand.

Berk

Aktiv medlem
Håller med! Gissar på fel tolerans vid tillverkningen. Alternativt har glappet ”slagits upp” då jag från början hade ett problem med att freehuben slant ibland, vilket fick till följd att när den tog igen så kan det ha blivit en ganska stor radiell kraft på lager och axel. Orsaken till att det slant konstaterade jag efter isärtagning att det var grader på spetsen av en av pawlsen som gjorde att den kunde börja greppa på spetsen av tänderna i drivringen, men så fort man lade på lite kraft så halkade den rätt med en smäll. Det fixade jag genom att fila bort graderna på pawlsen, och efter det har den inte slintit mer. Med facit i hand kanske jag skulle ha reklamerat redan i det skedet, men man är ju envis och vill försöka fixa själv i första hand.

Ville skriva att det är bara DT Swiss nav som är utan problem. Men dom hade nyligen problem bmrd nya EXP.
Jag hade Syntace nav där en star-ratchet gick sönder pga böjd fjäder. Dom bytte också från 45t ratchet, som jag hade till 40t.
Sista hjul jag köpte är Newmen med Fade. Newmen är killarna som jobbade förut hos Syntace. Hopar att mina håller. Kändes några lite hopp av pawls första två månader, men sista månader har det funkar perfekt.

andben

Aktiv medlem
Felet i frihjulet kan omöjligt ha förstorat lagersätet på det sättet, enda möjligheten är fel vid tillverkningen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer