Newmen hjul, lagerras 150 mil.

Hälsingland

Aktiv medlem
Hej, jag fick haveri på mina relativt nya Newmen hjul ikväll. Ca 150-200 mil har jag kört, känns som det måste vara dåligt?! Men felet är nog kanske delvis mitt, jag var helt säker på att jag hade Newmen G2 och inte ställbar lagerspänning. Men jag verkar ha G2 fram och G1 bak, lite märkligt kan jag tycka men så verkar det vara. Köpte dom på TCM för mindre än ett år sedan. Så det har nog kanske inte varit helt korrekt inställd Ta-cap därbak.

Även om det var trist att få gå hem så var det ju ett bra tillfälle att lära sig att plocka isär navet, kan ju säkert göras oftare som det ser ut och rengöras. Vad är rimligt att få ut i mil av lagren i ett nav om det sköts och rengörs?

6DF1088D-7B5D-44EF-BB9F-1697F2987222.jpeg7C9E1DB6-0A48-4B75-817D-9EE83076EE7C.jpegD9707DA0-0222-4006-A1C3-BE1390EDCA90.jpeg4D309579-5790-437B-A0B0-CA411D6D2435.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Har du kontakterad TCM eller Newmen? Tysken brukar vara genörst med garantier. Har ingen Newmen, men en star ratchet på min Syntace hjul gick sönder efter några månader och Syntace skickade gratis en ny ratchet (efter jag skickade bilder och berättade i detail vad hade hänt, så dom tyckte det vara ett material fel).

Hälsingland

Aktiv medlem
Lagret är tvärslut, det saknas säkert hälften av kulorna och tätningen är borta sedan länge. Det är väl inget större problem egentligen, jag orkar inte krångla med någon garanti jag kan ju inte skylla på att ingen berättade för mig att jag skulle justera lagerspänningen. Jag får ju ta på mig det själv, hittade instruktionsfilmen från Newmen hur man skulle justera ikväll när jag satt och letade filmen för att plocka isär navet. Så jag vet hur man gör nu, jag har en motorlindningsfirma mindre än en km bort som har rätt lager hemma antagligen så jag köper och knackar i det direkt så kan jag cykla igen imorgon.

Jag har antagligen bytt hundratals lager liknande detta när jag jobbade som mekaniker i yngre år, så jag tycker nästan det är lite roligt att riva laga och få det som nytt igen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Har du kontakterad TCM eller Newmen? Tysken brukar vara genörst med garantier. Har ingen Newmen, men en star ratchet på min Syntace hjul gick sönder efter några månader och Syntace skickade gratis en ny ratchet (efter jag skickade bilder och berättade i detail vad hade hänt, så dom tyckte det vara ett material fel).
Okej nej det har jag inte, kollade vad det stod på min beställning ang G1/G2 från TCM men det står ingenting om varken det ena eller andra så jag har nog inte mycket att hämta där. Att jag missat att spänningen ska justeras får jag ta på mig själv känns det som.

Berk

Aktiv medlem
Men spänningen ska vara rätt när du köper den. Jag skulle inte förvänta mig att lager går sönder om man inte håller koll på spänningen de första 150 mil. Har faktiskt aldrig kontrollerad lagerspänningen på mina cyklar, förutom när jag köpade cyklar/hjul och när jag tog isär en nav.

Hälsingland

Aktiv medlem
Men spänningen ska vara rätt när du köper den. Jag skulle inte förvänta mig att lager går sönder om man inte håller koll på spänningen de första 150 mil. Har faktiskt aldrig kontrollerad lagerspänningen på mina cyklar, förutom när jag köpade cyklar/hjul och när jag tog isär en nav.
Ja kanske det, men det verkar ju vara special deluxe med Newmen G1 den ska ju justeras efter cykeln du monterar den på så det går nog inte att göra från butik när man skickar efter hjul. Men infon ang det hade man ju kunnat få det hade varit schysst!..

Jag drar väl ett mail till TCM och ser vad dom säger

Berk

Aktiv medlem
Ah, visste inte om det! Tur att jag köpte Syntace och inte Newmen som jag också övervägde, även om jag fick en dålig ratchet set (skulle nu köpa Newmen + DT från SlowBuild instället, DT nav är de mest problemfria som finns).

Hälsingland

Aktiv medlem
Ah, visste inte om det! Tur att jag köpte Syntace och inte Newmen som jag också övervägde, även om jag fick en dålig ratchet set (skulle nu köpa Newmen + DT från SlowBuild instället, DT nav är de mest problemfria som finns).
På G2 naven har man ändrat detta och jag var helt övertygad om att jag köpt G2 då jag trodde G1 var borta sen länge men så verkar det ju inte varit. Om man inte strulat till det med något gammalt nav när mitt tillverkades, då jag verkar ha G2 fram och G1 bak.

Berk

Aktiv medlem
Men då har TCM såld dig en icke-matchande hjulset och är det inte konstigt att man tänker att man inte behöver justera lagerspänningen. Jag tycker att det är en garantiärande.

Hälsingland

Aktiv medlem
Men då har TCM såld dig en icke-matchande hjulset och är det inte konstigt att man tänker att man inte behöver justera lagerspänningen. Jag tycker att det är en garantiärande.
Jo jag drog ett mail till TCM, jag skiter egentligen i lagren jag är mer intresserad varför det verkar vara olika Gen på naven.

Berk

Aktiv medlem
Jo jag drog ett mail till TCM, jag skiter egentligen i lagren jag är mer intresserad varför det verkar vara olika Gen på naven.
Förstår. Men gratis lager till är alltid bra.

In min fall ville jag framförallt förstår varför ratcheten gick sönder. Hade direkt beställt ett nya själva för att jag inte ville vara utan cykel en helg. Nu har jag en reserv ratchet, som är bra.

Hälsingland

Aktiv medlem
Förstår. Men gratis lager till är alltid bra.

In min fall ville jag framförallt förstår varför ratcheten gick sönder. Hade direkt beställt ett nya själva för att jag inte ville vara utan cykel en helg. Nu har jag en reserv ratchet, som är bra.
Ja absolut, jag tar gärna en gratis uppsättning som kompensation. Men jag vill inte ha G1 navet, jag trodde jag köpte G2. Men är det så det är levererat utan att det är något fel är det väl inte så mycket att göra åt, men har dom strulat till det på fabriken hoppas jag dom ordnar ett G2 även om det kanske är långsökt.

Berk

Aktiv medlem
Man kan försöka ... Om man inte fick vad man trodde man skulle fått.

Newmen har också bytt ratchet system, som Sytnace, efter DT patenten gick ut. Jag trodde att det van G1 vs G2. Så är G1 till G2 bara lager design eller också ratcheten?

Riktigt trist! Jag lånar tråden lite;
Jag sitter också med ett g1 sedan ca 2 år och kollar glappet inför varje tur, då det aldrig håller dig. Det känns som jag behöver justera innihelvete ofta. Typ var 10e tur.
Lagrena är fina, men håller de spänningen så dåligt? Eller är jag så ohändig?

Berk

Aktiv medlem
Jag sitter också med ett g1 sedan ca 2 år och kollar glappet inför varje tur, då det aldrig håller dig. Det känns som jag behöver justera innihelvete ofta. Typ var 10e tur.
Är inte problemet enkelt att du inte drar åt tillräckligt hård?

Hälsingland

Aktiv medlem
Man kan försöka ... Om man inte fick vad man trodde man skulle fått.

Newmen har också bytt ratchet system, som Sytnace, efter DT patenten gick ut. Jag trodde att det van G1 vs G2. Så är G1 till G2 bara lager design eller också ratcheten?
Vet faktiskt inte men axel etc. ser helt annorlunda ut på G2 tyckte ratchet såg lika ut på filmen jag såg men kan inte svära på det.

Berk

Aktiv medlem
Tror att det är fjäder från både sidor istället för från ett sida. Lite konstigt att DT Swiss just efter det kam med ett ny ratchet design med bara en fjäder (och andra sidan helt fast), eller kanske precis därför ...

Hälsingland

Aktiv medlem
Har du kollat filmen ovan hur dom rekommenderar att man justerar? Jag har gjort det några ggr bara, men inte gjort som på filmen utan justerat med hjulet löst sen satt dit det på cykeln och dragit åt axeln. Såg den filmen första gången ikväll så hädanefter får jag väl följa det där.

Men så höll ju inte mitt hjul så länge heller..

Jensen

Aktiv medlem
killarna på Newmen kommer från Syntace 😉. Så inte omöjligt att dina nav är designade av samma. rent teoretiskt kan man få lägre friktion med rätt justerad konstruktion som de hade på g1. Men då många hade just problemet ovan, missat eller helt enkelt inte gjort spänningen rätt, så övergav man den o kör numera samma som Dt. Alltså att det egentligen justeras av hur hårt man spänner fast hjulen i ramen.
Jag hade med kontaktat tcm. Sjukt märkligt att ts fått hjul från två generationer. Så ska det ju inte vara.

Hälsingland

Aktiv medlem
killarna på Newmen kommer från Syntace 😉. Så inte omöjligt att dina nav är designade av samma. rent teoretiskt kan man få lägre friktion med rätt justerad konstruktion som de hade på g1. Men då många hade just problemet ovan, missat eller helt enkelt inte gjort spänningen rätt, så övergav man den o kör numera samma som Dt. Alltså att det egentligen justeras av hur hårt man spänner fast hjulen i ramen.
Jag hade med kontaktat tcm. Sjukt märkligt att ts fått hjul från två generationer. Så ska det ju inte vara.
Ja det känns väldigt märkligt att det är olika. Får se vad dom svarar, borde ju få svar under dagen tycker jag.

Berk

Aktiv medlem
Ja, visste att killarna på Newmen kommer från Syntace.

Jag brukade ställa min Shimano cup-and-cone nav med lite play och sen känna om play var precis bort efter jag sätta på QR. Verkar lite enklare med Newmen G1 nav, men det är enkelt att glömma.

Edit: Minns nu att Sram nav på min frus lvgcykel har en liknande system som på Newmen, men man roterar tillbaka och sätter fast direkt utan att klämma in hjulen.

Senast ändrad:

Hobbes

Medlem
Det går att bygga om G1 till G1.5 som är klart likt G2. Har gjort det mitt G1 framnav som också höll ca 100-150 mil. Ska nog bygga om bak också nu då jag har grejerna.

Crocko

Aktiv medlem
Du verkar ju vet hur man gör och delarna kostar ju inte många kr, dessutom får man ju chansen att byta till ett favoritlaget som man litar på..

Jag har byggt 2 olika hjulet med newmen prylar och på det ena så har jag G1 konstruktionen och som jag minns fritt i huvudet så var det denna konstruktion som Newmen gillade bäst själva. Anledningen till att man gick ifrån den var idiotsäkerhet, men rätt justerade så ansåg man att G1 gav bättre resultat.

Skulle säja att det är lite cup-cone vs maskinlager upplägg, lär man sig att hantera det, så håller man efter det efter som man måste, och då har man infettade och justerade lager som rullar lätt och länge, har man fire-and-forget är det lätt att just glömma och då behövs ju inte många underhålls fria mil innan man har ett haveri.

Min bästa gissning är att du precis som jag och många andra har ett hjulpar byggt med den lösning som fanns på hyllan, alla nav tog nämligen inte slut samtidigt i dessa boost non boost tider så paret blev udda. Dock låter det som du har kunskapen om hur du hanterar det. Lyssna med lbs, de kanske vill bjuda på ett par lager från goodwillkontot och resten verkar du redan ha koll på.

Hälsingland

Aktiv medlem
Det går att bygga om G1 till G1.5 som är klart likt G2. Har gjort det mitt G1 framnav som också höll ca 100-150 mil. Ska nog bygga om bak också nu då jag har grejerna.
Okej ja jag får fundera på det senare kanske, G1 var ju iaf väldigt enkelt att plocka isär.

Du verkar ju vet hur man gör och delarna kostar ju inte många kr, dessutom får man ju chansen att byta till ett favoritlaget som man litar på..

Jag har byggt 2 olika hjulet med newmen prylar och på det ena så har jag G1 konstruktionen och som jag minns fritt i huvudet så var det denna konstruktion som Newmen gillade bäst själva. Anledningen till att man gick ifrån den var idiotsäkerhet, men rätt justerade så ansåg man att G1 gav bättre resultat.

Skulle säja att det är lite cup-cone vs maskinlager upplägg, lär man sig att hantera det, så håller man efter det efter som man måste, och då har man infettade och justerade lager som rullar lätt och länge, har man fire-and-forget är det lätt att just glömma och då behövs ju inte många underhålls fria mil innan man har ett haveri.

Min bästa gissning är att du precis som jag och många andra har ett hjulpar byggt med den lösning som fanns på hyllan, alla nav tog nämligen inte slut samtidigt i dessa boost non boost tider så paret blev udda. Dock låter det som du har kunskapen om hur du hanterar det. Lyssna med lbs, de kanske vill bjuda på ett par lager från goodwillkontot och resten verkar du redan ha koll på.
Nej så är det ju lagren är billiga, jag tycker dock dom kunde kostat på sig att informera om det. Ett enkelt
- Du förresten det är olika nav du måste hålla koll på lagerspänningen bak.

Men de kanske dom inte hade sett heller att det var olika, normalt kanske det är G2/G2 på hjulen de säljer. Jag knackar nog dit nya lager idag och skruvar ihop det så jag kan cykla igen så får jag se vad TCM säger. Jag har inga reservhjul för tillfället och jag är inte intresserad av att vara utan cykel överdrivet länge. Jag återkommer väl med resultatet till tråden :giggle:

Edit: Inga lager på hyllan hos motorlindningen så får se vad det blir, får nog antagligen inte tag på några under dagen ändå så jag avvaktar svar från TCM.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
alltså om jag fatttat rätt; kapslade lager och tvingas justera glapp i fattningen av dessa??

Har du kollat filmen ovan hur dom rekommenderar att man justerar? Jag har gjort det några ggr bara, men inte gjort som på filmen utan justerat med hjulet löst sen satt dit det på cykeln och dragit åt axeln. Såg den filmen första gången ikväll så hädanefter får jag väl följa det där.

Men så höll ju inte mitt hjul så länge heller..
Då är vi två som gjort samma fel! Bra film, jag har tightat till det löst varje gång... Då hoppas jag att vi båda får välfungerande nav framöver då..😄

Hälsingland

Aktiv medlem
Blev det modellen som utsöndrar smörjning själv?
Nej hittade inga solid oil i Sverige, vill vara säker på att hinna få lager till helgen som senast så jag köpte på svensk sida som utlovade snabb leverans. Dom borde givetvis varit första valet men jag hoppas vanliga SKF är good enough, får jag killgissa så är SKF bättre än cykelspecifika "enduro" bearings ändå.

Hälsingland

Aktiv medlem
Beställt lager från två olika ställen för att öka chansen att få innan helgen. Båda postades idag, får se om några lyckas komma fram så jag kan cykla i helgen!🤪

Edit : kanske är tidigt att dra några slutsatser efter bara två dagar, men tcm verkar ju inte särskilt intresserade av att svara på mail iaf. När jag ville köpa gick det väldigt fort.

Edit 2: TCM har svarat så jag gnällde för fort.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Beställt lager från två olika ställen för att öka chansen att få innan helgen. Båda postades idag, får se om några lyckas komma fram så jag kan cykla i helgen!🤪

Edit : kanske är tidigt att dra några slutsatser efter bara två dagar, men tcm verkar ju inte särskilt intresserade av att svara på mail iaf. När jag ville köpa gick det väldigt fort.
Mailat newmen?

Hälsingland

Aktiv medlem
Vem? TCM eller Newmen? Det är inte över förväntan av tyska tillverkare för mig.
Butiken, inget utredande om vem som gjort fel eller något utan dom skickar ett bara. Sen kanske dom löser det med Newmen i sin tur men det drabbar inte mig i detta fallet iaf.

Jag har reklamerat två dyrare täckjackor till barnen i år, en skulle in för utredning hos tillverkaren som tog 5-6 veckor där hon blev utan jacka, butiken som sålde den tog inget som helst ansvar. Peak verkar inte ens orka läsa mailen och har inte svarat mig ens på typ 2 veckor på den andra, jackan är trasig efter kanske 5 dagars användande så det ska ju inte vara något snack.

Så mina förväntningar är inte direkt skyhöga, så jag blev glatt överraskad.

Berk

Aktiv medlem
Tror det måste vara Newmen. Mina förväntningar är inte skyhöga i allmänheten, men dom är det vid tyska tillverkare av dyra cykeldelar.

Jensen

Aktiv medlem
Snyggt skött av tcm. Skulle inte bli förvånad om de fått snabbt svar från Newmen alternativt vet att de högst troligt ersätts av Newmen. Bra kundvård vinner man oftast på i längden.

Hälsingland

Aktiv medlem
Snyggt skött av tcm. Skulle inte bli förvånad om de fått snabbt svar från Newmen alternativt vet att de högst troligt ersätts av Newmen. Bra kundvård vinner man oftast på i längden.
Min uppfattning är att tcm löste det på eget bevåg. Dom bygger ett hjul åt mig då inget färdigt finns hemma och leverans från newmen verkar osäker. Jag fick välja om jag ville beställa och vänta eller om dom skulle bygga ett. Med tanke på tidpunkt vi diskuterade på tror jag inte dom kan ha haft kontakt med newmen, jag fick första mailet före 0600 👍

Men sen kan dom ju veta med sig att det kommer ordna sig utan knussel från newmen såklart. Klanderfritt skött iaf 👍

Enda minuset är att inga lager hann komma så jag är utan cykel i helgen..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer