Nexus 7 fram + mountainbike kassett (7-lager kassett) baktill?

andycykelhjul

Ny medlem
Hej, min fråga är om jag kan få ihop en 7-växlad cykel med hjälp av en mountainbike-kasett med 7 lager baktill tillsammans med ett Shimano Nexus 7-växlat framreglage ??

Mitt hjul baktill ser ut så här:
IMG_20200720_185149__01 copy.jpg

(detta är ett icke original hjul från okänt märke på en Crescent Tarfek 28" cykel, ett par år gammal, troligtvis med 7-växlar i originalutförande)

Sen kassetten jag tänkte på är en kombo av dessa 2 produkterna från biltema:

Kassett med 7 lager/växlar:

Tillsammans med bakväxlarna:

Samt en Shimano framväxel, vridreglage:

Är det kompatibelt och kan funka tillsammans??

Notering: Har kollat att min cykels bakdel där man fäster hjulet är ca 1cm mindre i bredd än min vanliga 21-växlade Cannondale mountainbike är. Men när jag mäter avståndet mellan där ekrarna slutar och där bakhjulets högra (bakifrån sett) fäste är, är lika brett som en 7-växelkassett är. Så bredden borde funka ändå. Vet inte vad för slags nav det är nu (första bilden överst), kan vara växlar och kan vara icke-växlad.

——
Alternativt, om detta absolut inte går -- går det att köpa bara själva bakhjulets inre växel för en Shimano Nexus 5 eller 7 växlad lösning? Jag menar att detta hjulet kan husa det växelhus/sats inuti hjulets nav? Eller måste jag isåfall byta hela hjulet?

HåkanC

Aktiv medlem
Hej, min fråga är om jag kan få ihop en 7-växlad cykel med hjälp av en mountainbike-kasett med 7 lager baktill tillsammans med ett Shimano Nexus 7-växlat framreglage ??
Detta är inget jag har provat själv, eller har för avsikt att prova själv, men trots det;
Gissningsvis kommer det inte att funka.
Lika gissningsvis kan det vara större trolighet att Shimano TX-31 växelreglage för 149 SEK kommer att fungera.

Pfaff

Aktiv medlem
Lösa växelnav går ju att köpa men då får du bygga om hjulet.
Och de går inte att bygga in i ditt nuvarande nav.
Vill minnas att någon (Alex Singer kanske?) på det glada sjuttiotalet gav sig på en lösning som föreslaget. Meeen. Glöm det.
Behåll cykeln du har, använd den till inköp och sånt samt köp en ny - eller begagnat- med 2X10 att räsa på. Eller vad du nu vill ha många växlar till.

Edit, eller missförstår jag din fråga? Tolkar att du vlll ha 7+7 växlar men vill kanske ha en kassett med 7 kransar på hjulet du redan har?
Kan gå om hjulet har ett gängat nav för frihjulskransar Men varför vredreglage istf "rapid fire" eller vad nu Shimanos mtb-reglage heter?
Tror det blir meckigt dock.

Senast ändrad:

andycykelhjul

Ny medlem
Detta är inget jag har provat själv, eller har för avsikt att prova själv, men trots det;
Gissningsvis kommer det inte att funka.
Lika gissningsvis kan det vara större trolighet att Shimano TX-31 växelreglage för 149 SEK kommer att fungera.

Okej, det finns ju en logik i att de växlarna som redan är anpassade för dessa setten med 2 (fram/bak mtb typ) kassetter skulle funka bättre än det original-reglage för denna cykeln, som kräver ett integrerat internt nav...

Så jag har bestämt mig att testa att flytta över kassett o växlar från min mountainbike från Cannondale först så att jag ser på hur tjocklekar går ihop där bak på hjulet. Sen borde Shimano TX-31 vara mycket lik det 7-växlade höger-vrid-reglaget från Cannondalen, ju..

Får se hur det går de närmaste dagarna. Tack för svaret.

andycykelhjul

Ny medlem
Lösa växelnav går ju att köpa men då får du bygga om hjulet.
Och de går inte att bygga in i ditt nuvarande nav.
...

Well, att bygga om hjulet blir nog svårt ja. Lägger krutet på lösningen med MTB vrid-reglage för att originalcykeln har ett sådant (dock för 7-växlad nav-baserat). Ser mer i linje med city-bike ut. Men MTB grejen är ju även lättare att fixa själv när (inte om) det behövs lite smörjning.

kais01

Aktiv medlem
om det går att sätta fast kassetten i hjulet, ordna ett fäste till den utanpåliggande växeln, OCH draget per växel i handtaget är lika kommer det att fungera, att alltså använda ett nexushandtag till en utanpåliggande med samma antal växlar. bara att mäta trådmatningen själv.

däremot kommer växel 1 bli högsta växel och 7 lägsta. ingen big deal.

HåkanC

Aktiv medlem
Så jag har bestämt mig att testa att flytta över kassett o växlar från min mountainbike från Cannondale först så att jag ser på hur tjocklekar går ihop där bak på hjulet.
Tänk också på det Pfaff skrev i #3; har du ett hjul med växelnav går det troligen inte att montera en (7-delad) kassett.
Det kan också vara problem att montera en utanpåliggande växel på din ram eftersom det krävs att ramen har ett växelöra
derailleur-hanger-with-frame2.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer