Nexus 8 - olika varianter

margu

Ny medlem
Nexus 8 - olika varianter
Jag har precis köpt en ny cykel med Nexus 7. Cyklen ska användas att pedla till och från jobb, uteslutande stadstrafik och cyelbanor. Eftersom jag har en brant backe vill jag ha en växel med låg utväxling. På cykelbanan vill jag dock dra på.
Jag har haft en cykel med Nexus 8 tidigare och blev positivt överraskad av spannt mellan högsta och lägsta växl. Tyvärr blev den stulen och dessvärre är det inte lätt att hitta cyklar med Nexus 8, så därför blev det en med Nexus 7.

Jag tänkte dock byta baknavet mot en Nexus 8 och har därför börjat titta på lite olika sidor där dessa säljs. Cykeln har rullbroms så jag vet att jag behöver en modell anpassad för detta. Men jag blir inte klok på alla varianter som finns.
Följande har jag hittat:
SG-C6000-8R, SG-C6001-8R, SG-C6010-8R, SG-C6010-8RV, SG-C6011-8R, SG-C6060 8V, SG-C6061-8R8V

Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan varianterna?
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
Jag kan inte hjälpa dig med de olika Nexusvarianterna,
men jag kan tipsa dig om att du kan köpa ett komplett hjul med det bättre Alfine-8 navet (SG-S7001), inkl växelreglage, för
185.00 EUR

Svart fälg

https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=18282

Blank fälg

https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=18283

Här kan du läsa mer om Alfine-8 navet (SG-S7001): https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/alfine-s7000s700/SG-S7001-8.html

Utväxlingsskillnaden mellan Nexus 7 och Alfine-8 kan du enkelt själv jämföra här
http://www.ritzelrechner.de/


/Håkan
 

Berk

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
Sambal Oelek sa:
Tyvärr ingen svar på frågan på den bekanta sidan.

606? Di2 electroniskt växling.
6000 och 6001 på Shimano sidan har samma specs på gemensamma saker, men 6001 har "Shifting Structure" "Low Normal" som saknas vid 6000, så kanske har 6000 High Normal och vaxlär 0 och 1 nav tvärtom.
Bokstäver brukar vara olika broms typ, men vet inte vad Vi står för.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
Berk sa:
Sambal Oelek sa:
Tyvärr ingen svar på frågan på den bekanta sidan.

606? Di2 electroniskt växling.
6000 och 6001 på Shimano sidan har samma specs på gemensamma saker, men 6001 har "Shifting Structure" "Low Normal" som saknas vid 6000, så kanske har 6000 High Normal och vaxlär 0 och 1 nav tvärtom.
Bokstäver brukar vara olika broms typ, men vet inte vad Vi står för.
Ingen svar på frågan?! Nähe, jag tyckte det stod ganska mycket där om man bara orkar scrolla ner lite, t ex:

SG-8Rxx for older Nexus freewheeling/Rollerbrake hubs. The first digit after the "R" represents the series, reflecting the number of roller clutches and whether the hub has cable shifting or electrical shifting. The greatest compatibility is within each series.
 

Berk

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
Sambal Oelek sa:
Berk sa:
Sambal Oelek sa:
Tyvärr ingen svar på frågan på den bekanta sidan.

606? Di2 electroniskt växling.
6000 och 6001 på Shimano sidan har samma specs på gemensamma saker, men 6001 har "Shifting Structure" "Low Normal" som saknas vid 6000, så kanske har 6000 High Normal och vaxlär 0 och 1 nav tvärtom.
Bokstäver brukar vara olika broms typ, men vet inte vad Vi står för.
Ingen svar på frågan?! Nähe, jag tyckte det stod ganska mycket där om man bara orkar scrolla ner lite, t ex:

SG-8Rxx for older Nexus freewheeling/Rollerbrake hubs. The first digit after the "R" represents the series, reflecting the number of roller clutches and whether the hub has cable shifting or electrical shifting. The greatest compatibility is within each series.
Trodde att jag scrollade ner tillräckligt mycket (på mobilen), men ser nu (på datorn) att det finns en tabell med otroligt många varianter av Nexus nav. Verkar att det inte finns en nav med R+V, som jag redan trodde skulle vara Roller och V-brake.
Men förstår fortfarande inte vad sista 0/1 betyder och skillnaden mellan 600? och 601?.
 

Beagleboy

Medlem
Nexus 8 - olika varianter
Vad säger expertisen här om dessa multi+ - växlade Shimanonav? Har hittills hållit mig till Torpedo/ Sram/ Sachs/ Spectro eller Sturmey Archer upp till 7- växlat.

Sturmey Archer 5- petat är min favorit men det mesta har rullats på Torpedo 515. Finns det något Shimano sju- eller åttaväxlat nån kan rekommendera? Givetvis avser min fråga navväxlat endast.
 

kais01

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
det jag hört och erfarit är att nexus 7 är stabilt, och varje cykelmek kan sköta det.

vill man lättare utväxling är det bara att sätta på ett större bakdrev.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
Beagleboy sa:
Finns det något Shimano sju- eller åttaväxlat nån kan rekommendera? Givetvis avser min fråga navväxlat endast.
Vilken typ av broms vill du ha? Shimanos bättre växelnav(Alfine) är alla förberedda för skivbroms(CL), men med rätt fälg klarar de förstås även fälgbroms. Att de inte klarar rullbroms är iofs kanske mer en fördel än en nackdel.

Om jag har förstått rätt skall själva växlarna i navet vara de samma hos Nexus-8 och Alfine-8
Mätningar visar dessutom att effektivitetsskillnaden mellan växlarna i mitten, de som används oftast(?), är onödigt stor hos Nexus/Alfine-8
Ett alternativ kan då vara Alfine-11 som är det bästa växelnavet som Shimano tillverkar. Läs mer om det här: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/

Verkningsgradsjmf
"Singlespeed: 97% efficient (Drivetrain loss of 6w @ 200w).
Rohloff : 94.5% efficient on average across 14 gears (Drivetrain loss of 11w @ 200w)
Shimano Alfine 11: 90.5% efficient on average across 11 gears (Drivetrain loss of 19w @ 200w).
Shimano Nexus 8: 90% efficient on average across 8 gears (Drivetrain loss of 20w @ 200w).
Nuvinci 360: 83.5% efficient on average across the gear range (Drivetrain loss of 33w @ 200w).
"
Från: https://www.cyclingabout.com/speed-difference-testing-gearbox-systems/

Mätningarna är gjorda av: https://fahrradzukunft.de/ Där hittar man den här bilden

"Breite Linien stehen für 200 Watt Antriebsleistung, dünne Linien für 50 Watt."'
http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/
Läs också här: https://fahrradzukunft.de/16/koenigsklasse-der-nabenschaltungen/

Alfine-11 navet har alltså bäst verkningsgrad på de lättaste växlarna, vilket åtminstone enl mig är en bättre kompromiss.
Det bästa växelnavet, Rohloff är så pass mkt dyrare att man för prisskillnaden mellan Rohloff och Alfine-11 får man (nästan) en hel cykel till! Åtminstone för mig är det för mkt.

Ett komplett hjul med Alfine-11 nav, Mavic A319-fälg (för fälgbroms) kostar 289 € här: https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=18392
Det är ett bra pris, enbart navet kostar ofta mkt mer
Till hjulet behövs även växelreglage och monteringssats, 58 € här: https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=13854
eller ett komplett paket med hjul, växelreglage och monteringssats för 349 €: https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=18244
och för den som har vertikala gaffeländar; en kedjespännare för 16 €: https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=1601
OBS: Frakten från CNC brukar kosta en del.

För den som vill ha bockstyre finns det även STI-reglage till Alfine-11 navet: https://www.microshift.com/en/product/sb-n110/
Säljs tex här: https://www.sjscycles.co.uk/gear-sh...11-sti-levers-for-shimano-internal-gear-hubs/


/Håkan
 

Beagleboy

Medlem
Nexus 8 - olika varianter
Jag ger inte gärna bort den logiska fördelen av en rullbroms. Fälgbromsat är helt uteslutet. Stämpelbroms fram är- tro det eller ej- ett sannolikare alternativ. Vad jag kan se har inte Rohloff något rullbromsnav, annars hade jag gärna moddat måttet för att få till en sån lösning oavsett kostnad, ungefär.

Jag vill ha en rock solid konstruktion med växel och broms i navet. Frågan är om det finns nåt alternativ till Sachs/ Spectro S7?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
Beagleboy sa:
Jag ger inte gärna bort den logiska fördelen av en rullbroms.
Min erfarenhet av Shimanos rullbromsar (som iofs har några år på nacken) är att de inte bromsar särskilt bra, vare sig map modulation eller bromsverkan. Dessutom släpper bromsen aldrig helt utan (små-)bromsar alltid. Underhållsfriheten är den enda fördelen.
Men de kanske är bättre nuförtiden?


/Håkan
 

Pfaff

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
Beagleboy sa:
Jag ger inte gärna bort den logiska fördelen av en rullbroms. Fälgbromsat är helt uteslutet. Stämpelbroms fram är- tro det eller ej- ett sannolikare alternativ. Vad jag kan se har inte Rohloff något rullbromsnav, annars hade jag gärna moddat måttet för att få till en sån lösning oavsett kostnad, ungefär.

Jag vill ha en rock solid konstruktion med växel och broms i navet. Frågan är om det finns nåt alternativ till Sachs/ Spectro S7?
Inte är det Alfine 8 i alla fall. Säkert inte alla men en del har blandade erfarenheter av det navet som i en del fall lever ett eget liv. Och det går INTE att växla under last vad än Shimano påstår.
 

kais01

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
nexus 7 finns med navbroms.

sen känns ju dessa nav med seriekopplade planetväxlar och genomsnittligt upp emot 20 watt konstant handikapp som om bromsen ligger på jämt.

sturmey archer 5 har nämnts, där är aldrig mer än en planetväxel inkopplad samtidigt, kört sådana i 20 år och varit nöjd. de tolererar smörjning med syntetmotorolja och går då mycket lätt. men tyvärr har de moderna utgåvorna av dessa något som heter wide range med oönskat stora hopp mellan växlarna. ett plus är den jämförelsevis låga vikten på 1090 gram. osäker på om de finns med navbroms.

sram fd sachs har känsliga växelboxar av plast, riktiga glädjedödare. finns de ens att köpa som reservdel om några år?
 

margu

Ny medlem
Nexus 8 - olika varianter
Det var många inlägg men jag fick nog inget svar på var det är för skillnad mellan de olika beteckningarna av nexus inter-8.
Jag köpte iallafall ett 6001-nav från ebay och fick hjälp av min cykelverkstad att montera det.
Nu är jag supernöjd med resultatet. 1:an funkar för branta uppförsbackar och vid start. 5:an är normalväxeln jag oftast kör på eftersom den har högsta effektiviteten. När jag inte kör i stadstrafik och vill jag dra på ordentligt på cykelbanan kan jag köra på de högre växlarna. Bäst av allt är att jag kan växla ner från högsta växel till lägsta på en bråkdel av en sekund med en snabb ridning av handtaget utan en massa rasslande och knakande. Jag tycker helt klart att navväxlat är att föredra inne i stan med alla start/stopp och ständiga växlingar.
 

Pqz

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
Det var många inlägg men jag fick nog inget svar på var det är för skillnad mellan de olika beteckningarna av nexus inter-8.
Jag köpte iallafall ett 6001-nav från ebay och fick hjälp av min cykelverkstad att montera det.
Nu är jag supernöjd med resultatet. 1:an funkar för branta uppförsbackar och vid start. 5:an är normalväxeln jag oftast kör på eftersom den har högsta effektiviteten. När jag inte kör i stadstrafik och vill jag dra på ordentligt på cykelbanan kan jag köra på de högre växlarna. Bäst av allt är att jag kan växla ner från högsta växel till lägsta på en bråkdel av en sekund med en snabb ridning av handtaget utan en massa rasslande och knakande. Jag tycker helt klart att navväxlat är att föredra inne i stan med alla start/stopp och ständiga växlingar.
+1
Dessutom: Förmågan att växla stillastående är värdefull i stan, och när det snögloppar slipper man kassettfrysning.
 

Simpa85

Aktiv medlem
Nexus 8 - olika varianter
När vi ändå är inne på Nexus.
Köpte en Skeppshult Arc för 8 år sedan. Lämnade in och servade Nexusen typ år två men sen har det aldrig varit någon tanke på det.

Nu har det gått ett Par år och jag tror att vevpartiet börjar ge med sig men har en rädsla för att det skulle vara navet också.
Hur körd är man om man inte servat nexusnavet på 6 år?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer