Ni borrade hål i ramen för dropper, hur gick det sen?

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att skaffa mig en dropper till min On-One Parkwood, för det har jag läst att jag måste ha. Men de stolpar jag vill ha har ju intern dragning och det är ju inte min ram kittad för. Jag har förstått att många i min situation har borrat upp hål i sina ramar för detta ändamål, men vågar man det? Håller det på sikt? Ni som gjort detta, håller era ramar än?

Sen förmodar jag att det lär skall komma in mer skit i ramen efteråt, min ram har dock inget dräneringshål, vågar jag även borra upp ett sådant när jag ändå håller på? (Hur mycket vågar jag borra i min ram egentligen?)

velovin

Aktiv medlem
Du gör snarare din ram (och vevlager) en otjänst om du inte borrar ett dräneringshål.

Vad gäller hål för dropper har jag svårt att se att det skulle inverka negativt med ett lagom stort hål på ett icke utsatt ställe på ramen.

DarthVidar

Aktiv medlem
Gott! Tackar för respons, det verkar som att det blir till å lägga en beställning samt borra lite framöver!

Jag tänkte borra i sadelröret, spelar det roll på vilken sida jag borrar (jag har tänkt ha reglaget på vänster sida)? Och är det noga med att försöka täcka hålet (så att det inte kommer in mer skit än nödvändigt)?

Hur stort hål bör jag borra för dränering för övrigt?

mikipedia_

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
Gott! Tackar för respons, det verkar som att det blir till å lägga en beställning samt borra lite framöver!

Jag tänkte borra i sadelröret, spelar det roll på vilken sida jag borrar (jag har tänkt ha reglaget på vänster sida)? Och är det noga med att försöka täcka hålet (så att det inte kommer in mer skit än nödvändigt)?

Hur stort hål bör jag borra för dränering för övrigt?

Så litet som möjligt för vajerhöljet/slangen och kanske fila ovalt istf ett större hål.

BjornR

Aktiv medlem
Sugru finns att köpa på classe. Formbart gummi som stelnar efter ett tag. Haft sugru till vajerhål som inte hade någon gummipackning, fungerat bra men nog bättre till kablar som inte rör sig hela tiden.

mtb565

Aktiv medlem
Jag borrade min hardtail förra säsongen och inget har hänt än. Jag sökte runt på nätet så gott jag kunde innan jag skred till verket och hittade flera som inte borrat sina ramar men varnade om ond bråd död. Jag hittade dock inte en enda ram som faktiskt gått sönder av det.

Jag borrade i sadelstolp röret och drog vajern längs downtuben.

Senast ändrad:

lysmask

Ny medlem
Borrade här på min cube, filade upp hålet mer ovalt sen och satte en gummigenomföring för kabel i hålet som skydd. Vajern kommer längs underröret och svänger upp till hålet, inga problem än så länge som följd vad jag märkt.

Bilagor

• IMAG0747.jpg
    IMAG0747.jpg
    183.9 KB · Besök: 37

Octagon

Aktiv medlem
Bra tråd, jag vill också borra min On One (Codeine). Fler bilder vore bra som inspiration, vart man ska borra dvs.

UrTomas

Aktiv medlem
Octagon sa:
Bra tråd, jag vill också borra min On One (Codeine). Fler bilder vore bra som inspiration, vart man ska borra dvs.

Jag tycker mig ha läst någonstans att On-one själva hade gjort en instruktion till var det skulle borras på Codeine. Jag köpte en stolpe med extern dragning så slapp jag fundera :)

Atakua

Aktiv medlem
Man kan ju undvika ramborring och ha en dropper sadelstolpe ändå. Välj en trådlös stolpe! Nämligen tillverkar Magura sån. Jag har köpt Magura Vyron Elect för två år sen och det har funkat utmärkt. Den enda klagomål som man kan ha på den är dess kontrollknapp som är riktigt långsam jämfört med andra stolpar. Man vänjer dock sig vid det. Annars funkar stolpen felfritt på somrarna och vintrarna.

Dirren

Medlem
Någon som borrat dräneringshål i stålram? Har ni då behövt göra nåt för att förhindra att det rostar i hålet?

DarthVidar

Aktiv medlem
Pepperazzi sa:
DarthVidar sa:
... min On-One Parkwood...

Kom den tillbaka?

Ja, fantastiskt nog gjorde den det! Tjuven hade nämligen gömt den bakom hiss-schaktet i källaren, så där stod den helt orörd och väntade (tur man har ungar som leker kurragömma)! Men de kom undan med tre gafflar (bla. en Pike och en Reba), ett par bromsar, en uppsättning splitternya däck, gaffelpump m.m. Så det suger ju ändå en aning, men huvudsaken är väl att cykeln är tillbaka.

Atakua

Aktiv medlem
Dirren sa:
Någon som borrat dräneringshål i stålram? Har ni då behövt göra nåt för att förhindra att det rostar i hålet?

Man kan noggrant rengöra en liten yta omkring hålet och måla den av en sprayburk. Det inre utrymmet i vevhuset skulle fyllas med nånting (gammalt tyg passar bra) så att färgpartiklarna inte sprider sig på lager eller gänga. Vevpartier behöver man demontera självklart. Det skulle bara ta några sekunder eftersom ytan är så liten.

Om du har en liten pensel och vattentålig färg/lack, blir det smidigare att måla med dem.
Den kulör som målas med behöver inte sammanfalla med ramens färg eftersom man sällan tittar dit under vevröret.

Octagon

Aktiv medlem
UrTomas sa:
Octagon sa:

Jag tycker mig ha läst någonstans att On-one själva hade gjort en instruktion till var det skulle borras på Codeine. Jag köpte en stolpe med extern dragning så slapp jag fundera :)
Aha, så det blev en Codeine för dig också! Jag har redan dropper med extern dragning (Brand X) men funderade på att skaffa en Brand X 150 mm. Den finns bara med extern dragning. Än så länge alltså. Men 125 funkar.

Pepperazzi

Aktiv medlem
DarthVidar sa:
Pepperazzi sa:
DarthVidar sa:
... min On-One Parkwood...

Kom den tillbaka?

Ja, fantastiskt nog gjorde den det! Tjuven hade nämligen gömt den bakom hiss-schaktet i källaren, så där stod den helt orörd och väntade (tur man har ungar som leker kurragömma)! Men de kom undan med tre gafflar (bla. en Pike och en Reba), ett par bromsar, en uppsättning splitternya däck, gaffelpump m.m. Så det suger ju ändå en aning, men huvudsaken är väl att cykeln är tillbaka.

Härligt! Surt med övriga saker bara.

UrTomas

Aktiv medlem
Octagon sa:
UrTomas sa:
Octagon sa:

Aha, så det blev en Codeine för dig också! Jag har redan dropper med extern dragning (Brand X) men funderade på att skaffa en Brand X 150 mm. Den finns bara med extern dragning. Än så länge alltså. Men 125 funkar.

Jag förstår, har tänkt samma tanke ;)
Ja jag köpte den i höstas, är sjukt nöjd måste jag säga! Kul med en till i Falu-trakten ? Vad har du för färg? Så jag kan hålla utkik :)

Octagon

Aktiv medlem
UrTomas sa:
Octagon sa:
UrTomas sa:
Octagon sa:

Jag förstår, har tänkt samma tanke ;)
Ja jag köpte den i höstas, är sjukt nöjd måste jag säga! Kul med en till i Falu-trakten ? Vad har du för färg? Så jag kan hålla utkik :)
Vit 29". Tror du har kört på den i samband med stigbygge på Lugnet. Vad blev det dör sort för dig?

UrTomas

Aktiv medlem
Aha, det var du ;) I medium va?
Det blev en blå 29". Riktigt snygg färg, faktiskt! Nx-växlar, Guide-bromsar och Yari/Monarch-dämpare. Allt funkar perfekt!
Några Strava-KOM's har den i alla fall, så snabb är den också ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer