ni som åkt med switch back

jompa

Aktiv medlem
De vill att man ska ha någon form av försäkringsbevis på att man får sjukvård trots cykling i terrängen. Är det det där kortet från försäkringskassan dom menar, eller nåt intyg från sitt försäkrinsbolag?

Jag brukar även ha med mig hemförsäkringslappen. Ingen aning om det tillför något men står ju alltid lite telefonnummer och så på den.

Sen när man väl är ute och cyklar är det alltid bra att ha med sig utöver kortet. En telefon, telefonnumret till bolaget man är med, pengar och passet. Hörde senast vi var med Pure mountains att det var en som kraschade och fick åka helikopter. Hon hade inte pengar eller telefon med sig och kunde ingen spanska så var lite jobbigt på sjukhuset för henne sen när hon blev utskriven. Ingen aning om vart hon var samt inte hade några pengar att köpa mat för eller telefon att ringa med.

Jupp och det är mest upp till dig att ta med det aldrig nån som kollar ever!

Annars kan ju europeiskas extremsport försäkring vara trevlig om allt går åt skogen! Dock inte som krävs.

Ha det så kul med switch backs var och körde med dem för två veckor sen, grymma singletracks.

Man klarar sig utan kortet, f-kassan kan skicka ett intyg. Men det är ju skönt att slippa greja med sådant när det krisar.

Helt onödigt för en sådan resa. Det är inte extremsport, känner inte ens till ngt vanligt bolag som har undantag för cykling.

Och sjukvård täcks som sagt av kungen.

Se till att ha med det europeiska sjukförsäkringskortet. Utan det får du lägga ut pengar under tiden. Har kraschat i spanien och kortet låg kvar på hotellet. Fick pröjsa ambulans, akutsjukvård samt lite röntgenbilder, runda slängar 5000 spänn. Pengar som jag fick tillbaka av försäkringskassan, men det är ju inte alltid man har råd om det exempelvis skulle bli helikopterfärd.

Malin hade inte det med sig när hon kraschade i Schweiz. Behövde inte lägga ut något alls, fakturan på 40k+ fick hon dock en kopia på tillsammans med en tjock bunt röntgenplåtar..

Men då fixade jag så att de faxade ner en kopia. Numera kanske det går med mail :-)

Fördelen med europeiska extremförsäkringen är att de betalar hyra av hoj etc. om hojen kommer bort i baggage hanteringen o.s.v. förmånligare om du skulle bli invalid också.. Det var vad jag kommer ihåg nu men vara massa småsaker men men kostar ju lite extra också.

Tillbaka
Topp