Ni som kan lite om löpning

Kristoffer R

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
rickards skrev:
-------------------------------------------------------
> Löpteknik, skor, framfotalöpning å sånt kan
> man diskutera i all evighet, men helt säkert är
> att det är vansinnigt lätt att dra på sig
> skador när man börjar springa efter ett långt
> uppehåll. Ännu lättare om man dessutom råkar
> vara vältränad från andra aktiviteter så som
> cykling. Å ändå desto mer om man råkar va lite
> äldre än typ 19. Löpning är väldigt
> påfrestande för leder, muskelfästen, ligament
> mm. Att springa 7-8 km första rundan å bara
> klara sig med träningsvärk i vaderna ska du va
> väldigt glad över. Ta det otroligt mkt lugnare
> å trappa upp löpningen långsamt är mitt råd.

+1 ta det lugnt!


När det gäller "dropp" på skor undrar jag om det nästan är som kedjestagslänkd, gaffelvinkel, styrbredd och vevlagerhöjd ihopbakat i ett enda. Dvs det är sjukt viktigt. :D
 

Naugas

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
rickards skrev:
-------------------------------------------------------
> Löpteknik, skor, framfotalöpning å sånt kan
> man diskutera i all evighet, men helt säkert är
> att det är vansinnigt lätt att dra på sig
> skador när man börjar springa efter ett långt
> uppehåll. Ännu lättare om man dessutom råkar
> vara vältränad från andra aktiviteter så som
> cykling. Å ändå desto mer om man råkar va lite
> äldre än typ 19. Löpning är väldigt
> påfrestande för leder, muskelfästen, ligament
> mm. Att springa 7-8 km första rundan å bara
> klara sig med träningsvärk i vaderna ska du va
> väldigt glad över. Ta det otroligt mkt lugnare
> å trappa upp löpningen långsamt är mitt råd.

Ingen behövde ju skriva något mer efter det här inlägget, egentligen.

Men jag kan ju ändå lägga till att det är ett mycket bra val att börja löpträna - det är verkligt bra och allsidig träning, och vi är "gjorda" för att springa. Ta det lugnt, och spring gärna i skog och mark och på mjuka underlag, inte så mycket på hårda platta stigar är mina generella råd.
 

toshiba

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> "Sveriges trevligaste cykelforum". OT kanske?


Äh, vad denna tråd saknar i cykel vägs upp av extra mycket trevlighet. Alla är glada och hjälpsamma, inget bråk eller bilder på envåldshärskare.
 

Rippa

Ny medlem
Ni som kan lite om löpning
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Tips: Planera ditt liv så att du inte behöver
> gå i trappor i morgon och övermorgon... Det du
> kände idag var inget mot vad som komma skall.

JÄVLARS vad rätt du fick!!
 

Kiske

Medlem
Ni som kan lite om löpning
Ja var försiktig. Om du har bra kondition när du börjar springa så är risken stor att dra på sig kroniska inflammationer i senskidor och liknande om man inte tar det lugnt och låter kroppen vänja sig med den nya belastningen.

Jag har kroniska problem i senorna på ovansidan av min vänstra fot pga att jag inte lyssnade på de råd jag fick när jag började springa.
Det gör inte ont hela tiden men jag känner alltid att det är något där liksom.

Spring inte längre än 1-3km i början och öka långsamt sträckan. Tänk inte på fart utan bara på att vänja kroppen med distanserna. Var uppmärksam på kroppen och kliv av vid minsta obehag. Bättre avbruten löpning idag än utebliven löpning imorgon.

Helt otränade människor får oftast inte dessa problem för konditionen tar slut före kroppen.
 

hm

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tips: Planera ditt liv så att du inte behöver
> > gå i trappor i morgon och övermorgon... Det
> du
> > kände idag var inget mot vad som komma skall.
>
> JÄVLARS vad rätt du fick!!


Haha ?
 

Vic

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tips: Planera ditt liv så att du inte behöver
> > gå i trappor i morgon och övermorgon... Det
> du
> > kände idag var inget mot vad som komma skall.
>
> JÄVLARS vad rätt du fick!!

Hahaha :D
 

DT

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tips: Planera ditt liv så att du inte behöver
> > gå i trappor i morgon och övermorgon... Det
> du
> > kände idag var inget mot vad som komma skall.
>
> JÄVLARS vad rätt du fick!!

Du kan glädja dig åt att det troligen kommer bli ännu värre i morgon. :-)
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
Jag fick en magisk träningsvärk i låren när jag testade motocross och körde tio varv på bana i nån form av jockeyställning. Det tog en vecka att bli av med värken. Hoppas du klarar dig lite lindrigare undan Rippa.

Däremot känner jag mig lite mysigt övermänsklig när jag tänker på att jag testade löpning i barfotaskor och sprang 7 km utan att känna nånting efter. Fast jag hade inte vilat mig i löpform 25 åren innan.

Må din gångstil återvända närmsta veckan eller så. :-)
 

grump

Ny medlem
Ni som kan lite om löpning
Att ha bra kondis och styrka men inte kutat på ett antal år är en dålig kombo för att börja. Tat lugnt som sagt.
 

roskai

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
Äh, det är ju för att du har fel skor, du måste ha SPD när du tränar, det vet ju alla som kan något.... ;) Nej men skämt åsido det kan vara skorna, att du har fel teknik eller ja, vad som helst egentligen. Gör ett besök på butiken "löplabbet"! De sysslar bara med löpning typ. Där kan man med nån specialmakapär ta fram exakt rätt skor och sulor för ditt behov. och sen följer du de bra råden i den här tråden så löser det sig nog!
 

dardos

Medlem
Ni som kan lite om löpning
Jag har hört genom bekant som är med i någon slags löpargrupp att för att muskelfästen och ligament och sånt ska hinna med i utvecklingen ska man max öka distansen med 10% per vecka. Själv går jag alltid ut för hårt... och går sönder. :-)
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
Det är intressant hur det funkar i praktiken, jag tror det gäller för de flesta av oss.

Should be: Ask twice, test once.

As is: Test once, suffer twice.
 

Kiske

Medlem
Ni som kan lite om löpning
dardos skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har hört genom bekant som är med i någon
> slags löpargrupp att för att muskelfästen och
> ligament och sånt ska hinna med i utvecklingen
> ska man max öka distansen med 10% per vecka.
> Själv går jag alltid ut för hårt... och går
> sönder. :-)

Jo 10% funkar bra i början. När man börjar komma upp över milen så börjar 10%-ökningen bli lite för stor så de kan vara ide att öka lite långsammare då.
 

Rippa

Ny medlem
Ni som kan lite om löpning
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur känns vaderna idag...? :D

En helfestlig helg har det varit. Min dotter har bla puttat mig runt på skateboard. Ja, ung. så rörlig har jag varit.
 

Totteman

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
Låter som om du är tränad...kör lugnt 2-3 ggr per vecka...inte länge än detta pass. Efter 3 v ska du se att det känns bra.

Sedan ska ju skona vara sköna såklart.
 

Rippa

Ny medlem
Ni som kan lite om löpning
TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Ökat än?

Självklart! 10% om dagen var det va?
 

Ville

Aktiv medlem
Ni som kan lite om löpning
Ett bra sätt att slippa skador i knän och vader är att skippa skorna. Det blir lixom sulorna som säger nej först men de läker snabbt.

Men det blir inga 7 km första turen..=D




Nu Rippa. är du i form nu. jag vill raca!!!!
 

Bonf

Medlem
Ni som kan lite om löpning
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Terränglöpning /stiglöpning kan vara precis
> lika kul som mtb (hukar mig nu)

jag har precis köpt ett par orienterings/trail skor och tänker ta upp skogslöpning igen efter sisådär 15 års uppehåll (orienterade en del i min ungdom). Snart så kommer jag väl också att ömka mig i den här tråden! :) Det är helt klart MTB som fått mig intresserad av att springa i skogen igen.

Jag såg att O-ringen går i Sälenfjällen 2016. Det vore kul att kombinera en familjesemester med någon dags orientering och sedan lite cykling i närområdet. Det kräver nog en rejäl förhandlingsrunda hemma dock.
 

Rippa

Ny medlem
Ni som kan lite om löpning
Sådärja. Löpning-redux. Ca 4km den här gången i samma lunktempo. Mulligt värre. Mer isättning på hela foten den här gången för att undvika gubbvad +ANNAT. Hoppas på mindre invaliditet den här gången.
 
Ni som kan lite om löpning
Kul att se till dig igen Rippa. :)

Om du har naturlig framfotslandning tycker jag inte du ska jobba bort det, sannolikt mer skonsamt för knäna.

Själv har jag hamnat i den underliga sitsen att ha löparkondis men inga cykelmuskler. Väldigt konstigt att känna benen stumna efter en kort stunds cykling utan att hunnit bli flåsig.
 

Kristin

Ny medlem
Ni som kan lite om löpning
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Terränglöpning /stiglöpning kan vara precis
> lika kul som mtb (hukar mig nu)


+1!

Jag tyckte dock att det var skitfrustrerande att springa i terrängen först eftersom det var så himla mycket krångligare än att cykla (!). Kände mest "gaaaah vad jag hade velat ha min MTB nu, då hade det här partiet gått svinfort!". Jag hade helt enkelt inte tekniken löpmässigt att släppa på utför så som jag har (hade) på MTB. Efter att ha tränat inför och sprungit två fjällmarathon börjar det dock bli bättre och jag och min partner tog sjuuukt många placeringar utförs sista 6 km av Axa Fjällmaraton i år; det var riktigt gött att känna att det tagit sig :).

Precis som med MTB blir löpningen roligare när man känner att man har bättre teknik och vågar börja släppa på (konditionen har jag efter att ha sprungit mycket på släta underlag sen tidigare).
 

Rippa

Ny medlem
Ni som kan lite om löpning
Tobbe Arnesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att se till dig igen Rippa. :)
>
> Om du har naturlig framfotslandning tycker jag
> inte du ska jobba bort det, sannolikt mer skonsamt
> för knäna.
>
> Själv har jag hamnat i den underliga sitsen att
> ha löparkondis men inga cykelmuskler. Väldigt
> konstigt att känna benen stumna efter en kort
> stunds cykling utan att hunnit bli flåsig.

Cheers! Ja, kanske. Men det känns bättre nu när jag landar lite mer mitt på foten. Fortsätter nog på det ett tag. En fördel med att ha haft en massa tidigare knäåkommor är ju att man snabbt känner om något är på gång, och kan justera innan det sätter sig för mycket. Så att säga.

En timme o en kvart på stig i morse. Strålande höstprakt och klar luft.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer