Ni som kör sanktionerade lopp (LVG), hur jobbigt är det att hänga med i respektive klass?

ttfh

Medlem
Jag kan läsa om klasserna på SCFs hemsida, men är ute efter hur det är i verkligheten.

Om du kör landsvägslopp:
  • Vilken klass kör du?
  • Hur mycket tränar du?
  • Hur jobbigt är det att hänga med?

geologen

Aktiv medlem
På min tid körde jag mest i H30, men ett fåtal lopp i HSen där det saknades veteranklasser. I H30 kunde jag för det mesta vara med hela tiden (även om det inte alltid var i förstaklungan, men i alla fall huvudklungan), och bara bli frånåkt i målspurten. i Hsen hade jag aldrig en chans att sitta med ens en bit in i loppen. Det var avhängning i stort sett direkt och jag var bland de sista. HElit är nog minst ett lika stort steg till upp.

När jag var i tävlingsform hade jag FTP kring 270-290 W och vägde 64-68 kg. Ska man köra HSen bör man nog ha 20-40 W till. Kanske ytterligare 20-40 W för HElit.

skier

Aktiv medlem
Nu har jag kört väldigt få linjelopp men det handlar ju mycket om teknik och placering i klungan också.
Jag åker ur klungan ganska tidigt när cyklister som jag är betydligt snabbare än på cx och tempolopp lätt sitter kvar.
Tips från en nybörjare är att inte vara långt bak, blir jobbigt till slut att hålla på och täppa luckor när de framför släpper klungan :)

bellasoda

Aktiv medlem
På min tid körde jag mest i H30, men ett fåtal lopp i HSen där det saknades veteranklasser. I H30 kunde jag för det mesta vara med hela tiden (även om det inte alltid var i förstaklungan, men i alla fall huvudklungan), och bara bli frånåkt i målspurten. i Hsen hade jag aldrig en chans att sitta med ens en bit in i loppen. Det var avhängning i stort sett direkt och jag var bland de sista. HElit är nog minst ett lika stort steg till upp.

När jag var i tävlingsform hade jag FTP kring 270-290 W och vägde 64-68 kg. Ska man köra HSen bör man nog ha 20-40 W till. Kanske ytterligare 20-40 W för HElit.
Jag kan instämma om att HSen är en väldigt hård klass. Om man kollar resultatlistorna så är det inte helt ovanligt att HSen har en högre snitthastighet än HElit. Det behöver iofs inte betyda något om hur svårt det är att hänga med i klungan, men det säger ju något i alla fall.

Lejon

Aktiv medlem
Ja sitter man rätt i klungan är otroligt mycket vunnet.
Jag tror det är viktigt att ha förmåga till hög effektutveckling kort tid för att orka täppa luckor upprepade tillfällen också - viktigare än förmåga att hålla hög jämn fart länge.
Mina tips är alltså att prioritera klungteknik (det gör genom att tävla) och korta intervaller.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det är mycket svårt att hänga med utan en stor träningsmängd. Det gäller nämligen att kunna förstå dynamiken i loppen.
30-klassen består nästan bara av de som inte platsar i elit eller proffsklasserna. Först i 40-klasserna dyker de upp som har tävlat på hög nivå. Livet kom emellan med barn och familj.

McOla

Aktiv medlem
Jag har kört i HSen med betydligt mer modesta FTP- siffror än geologen och kunnat hänga med i klungan. Bara du är rätt placerad och kan trycka på under korta perioder så går det. Sen om du ska få placering behöver du ha en nån egenskap som sticker ut antingen hög kapacitet eller hög maxeffekt.

Lejon

Aktiv medlem
Det är mycket svårt att hänga med utan en stor träningsmängd. Det gäller nämligen att kunna förstå dynamiken i loppen.
30-klassen består nästan bara av de som inte platsar i elit eller proffsklasserna. Först i 40-klasserna dyker de upp som har tävlat på hög nivå. Livet kom emellan med barn och familj.
Ja och nej säger jag. Visst är det så att h30 är färre, men de bättre i klassen är lika bra som h40. Sen finns ett större gäng vingelpellar i masterklasserna än i elit (även om det inte saknas där heller).
Att sitta med i elitklungan måste inte alltid vara värre än i masterklasserna men om/när det går fort - vilket det inte alltid gör i alla svenska tävlingar - är det rätt stor skillnad.
Stor träningsmängd för att hänga med tror jag inte heller är helt nödvändigt även om det är en fördel. Däremot ska den träningsmängd man har bakom sig varit fokuserad - stor volym av fikapass (=vanligt) är inte särskilt nödvändigt.

GoranS

Aktiv medlem
Ja och nej säger jag. Visst är det så att h30 är färre, men de bättre i klassen är lika bra som h40. Sen finns ett större gäng vingelpellar i masterklasserna än i elit (även om det inte saknas där heller).
Att sitta med i elitklungan måste inte alltid vara värre än i masterklasserna men om/när det går fort - vilket det inte alltid gör i alla svenska tävlingar - är det rätt stor skillnad.
Stor träningsmängd för att hänga med tror jag inte heller är helt nödvändigt även om det är en fördel. Däremot ska den träningsmängd man har bakom sig varit fokuserad - stor volym av fikapass (=vanligt) är inte särskilt nödvändigt.
Jag tror SCF kommer att införa HFika till säsongen 2026. Då blir det andra bullar i klungan!

ttfh

Medlem
Nu har jag kört väldigt få linjelopp men det handlar ju mycket om teknik och placering i klungan också.
Jag åker ur klungan ganska tidigt när cyklister som jag är betydligt snabbare än på cx och tempolopp lätt sitter kvar.
Tips från en nybörjare är att inte vara långt bak, blir jobbigt till slut att hålla på och täppa luckor när de framför släpper klungan :)
Skulle du säga att CX är "lättare" att syssla med på hobbybasis?

skier

Aktiv medlem
Ja, det tycker jag, men det beror nog lite på vad man har för bakgrund. Jag kör mest mtb så tycker inte cx är speciellt svårt tekniskt, det är oftast ganska breda banor så det går lätt att köra om, brukar bli den starkaste cyklisten som vinner.

Linjelopp har jag svårt för mest för att det är så mkt folk runtomkring som jag inte vet hur de beter sig, om de börjar vingla in i mig osv, men det är nog mycket en vanesak. Sen blir konsekvenserna om man krashar så mkt högre på landsväg än på cx eller mtb, så därför har jag valt bort det helt (gammal med dåligt läkkött...)

bellasoda

Aktiv medlem
På ett CX-lopp så blir man inte avplockad om man blir varvad. Det blir man iofs oftast inte på linjelopp heller, såvida det inte är en varvbana, men tappar man klungan så är i princip loppet slut. Det är inte heller någon direkt klunga på ett cx-lopp. Så det behöver iaf inte bli "DNF" om du är hobbycyklist i CX.

Lejon

Aktiv medlem
Ja, det tycker jag, men det beror nog lite på vad man har för bakgrund. Jag kör mest mtb så tycker inte cx är speciellt svårt tekniskt, det är oftast ganska breda banor så det går lätt att köra om, brukar bli den starkaste cyklisten som vinner.

Linjelopp har jag svårt för mest för att det är så mkt folk runtomkring som jag inte vet hur de beter sig, om de börjar vingla in i mig osv, men det är nog mycket en vanesak. Sen blir konsekvenserna om man krashar så mkt högre på landsväg än på cx eller mtb, så därför har jag valt bort det helt (gammal med dåligt läkkött...)
För mig är det precis tvärtom: jag blir frånkörd på cx av folk jag alltid slår i linjelopp. Då skulle jag ändå säga att jag har bra teknik på cykeln. ”Problemet” för mig är sannolikt att min FTP är lägre men min förmåga att gå på hårt korta stunder är bra.
Med andra ord är det olika svårt för olika personer beroende på vad man har för starka egenskaper.

GoranS

Aktiv medlem
Kan det finnas en psykologisk aspekt på det förutom den fysiska, d.v.s. att vissa är bättre mentalt på att hantera (/"gillar") den kortvariga intensiva belastningen medan andra är bättre på att ligga och mala på en hög belastning länge?

Semi-relaterat: Cyklade för en massa år sen lite med en kille som varit simmare på elitnivå och han hävdade att han var "good at pain, but bad at suffering". Föga förvånande var kortare distanser hans grej.

skier

Aktiv medlem
För mig är det precis tvärtom: jag blir frånkörd på cx av folk jag alltid slår i linjelopp. Då skulle jag ändå säga att jag har bra teknik på cykeln. ”Problemet” för mig är sannolikt att min FTP är lägre men min förmåga att gå på hårt korta stunder är bra.
Med andra ord är det olika svårt för olika personer beroende på vad man har för starka egenskaper.
Så kan det absolut vara, upplever cx och mtb som ganska lika på det viset, de högre ansträngningarna som är kommer ofta i kombination med branta backar och låg kadens. När det blir spurt på landsväg är jag den som drar igång först och hoppas på att de bakom inte klarar att ligga kvar på rulle :)

Eapea

Medlem
Jag kan läsa om klasserna på SCFs hemsida, men är ute efter hur det är i verkligheten.

Om du kör landsvägslopp:
  • Vilken klass kör du?
  • Hur mycket tränar du?
-Senior eller H30 beroende på vad som finns. 2019 var mitt första år med licens och körde 8 tävlingar varav 2 var etapplopp. Så typ 16 LVG-starter. U6 hade klart hårdast motstånd.
-Runt 1000 mil 2019 men bara utecykling och mest med folk. Inga strukturerade intervaller eller så..
-Inte jobbigt för mig. Ingen som vill köra skiten ur sig för någon annan. Jobbigt att attackera/svara på attacker men behövs ju inte om du inte vill vinna.

Kan heller inte tänka mig du behöver i närheten av de watten Geologen beskriver 2020 för att hänga med. Jag lyckades åtminstone ta pallplatser både i seniorklass och på H30 SM. Vet inte vad jag kan haft i somras men har nu drygt 300w på 76-77kg

hm

Aktiv medlem
Men du måste va ett unikum och Sveriges största talang. 😁
Vinner tävlingar till höger och vänster ensam mot team där individerna har dubbla ftp w/kg än dig...

Lejon

Aktiv medlem
Men du måste va ett unikum och Sveriges största talang. 😁
Vinner tävlingar till höger och vänster ensam mot team där individerna har dubbla ftp w/kg än dig...
Jag rodnar :) Men ärligt talat tror jag att det är jäkligt viktigt att utnyttja sina styrkor och att just bra ”klipp” i benen korta stunder är en förmåga som kan betala sig bra om den utnyttjas rätt. Däremot kan man inte klara sig på det i mtb eller cx.

Jag är 44 år och återfallscyklist åker med i seniorklass utan problem. Jämför jag med H30 (som jag gästspelat i som hjälpryttare) så är det utan att underskatta någons prestation enklare motstånd.
H40/50 är tuffare än H30. Många gubbar där har jäkligt mycket tid att träna!
Vann dock mitt första linjelopp 2018 i karriären inkl min förra sejour då jag la av 2011 i H40 på återfallsdebuten med en kombination av att jag är åkstark men främst för att ingen visste vem jag var = inte var punktmarkerad vilket man blir om man är ett hot om att kunna vinna i gubbklasserna.
Att åka med krävs inga monsterwatt/kg om det är ambitionen, men vill du vinna och tävla krävs lite mer... Dock på Kinnekulle räknas bara w/kg om du inte vill åka av.

Jag tränar strukturerat men få timmar, har som mål att träna 1h/dag om året i snitt men det målet har jag inte klarat av något av de åren jag kört sedan comebacken. Tror det blev 330 h och 750 mil 2019.
Trots detta har jag varit på pallen alla tempolopp jag kört och vinst i ett linjelopp.

Var inte orolig att testa, det hör till att åka av några gånger innan man fattar hur det går till, sedan sitter du med!
Glömmer aldrig en av mina första starter jag gjorde som grön cyklist typ 2007 på Kinnekulle. Då flög jag av när masterbilen släppte klungan med det är en annan historia!

Senast ändrad:

Eapea

Medlem
Jag är 44 år och återfallscyklist åker med i seniorklass utan problem. Jämför jag med H30 (som jag gästspelat i som hjälpryttare) så är det utan att underskatta någons prestation enklare motstånd.
H40/50 är tuffare än H30. Många gubbar där har jäkligt mycket tid att träna!
Vann dock mitt första linjelopp 2018 i karriären inkl min förra sejour då jag la av 2011 i H40 på återfallsdebuten med en kombination av att jag är åkstark men främst för att ingen visste vem jag var = inte var punktmarkerad vilket man blir om man är ett hot om att kunna vinna i gubbklasserna.
Att åka med krävs inga monsterwatt/kg om det är ambitionen, men vill du vinna och tävla krävs lite mer... Dock på Kinnekulle räknas bara w/kg om du inte vill åka av.

Jag tränar strukturerat men få timmar, har som mål att träna 1h/dag om året i snitt men det målet har jag inte klarat av något av de åren jag kört sedan comebacken. Tror det blev 330 h och 750 mil 2019.
Trots detta har jag varit på pallen alla tempolopp jag kört och vinst i ett linjelopp.

Var inte orolig att testa, det hör till att åka av några gånger innan man fattar hur det går till, sedan sitter du med!
Glömmer aldrig en av mina första starter jag gjorde som grön cyklist typ 2007 på Kinnekulle. Då flög jag av när masterbilen släppte klungan med det är en annan historia!
Problemet med H30 (och de flesta åldersklasser) är ju att det är så få deltagare. Förstår inte behovet av det när det också finns Seniorklass. Jag körde nog inte ett enda H30-lopp i år utöver SM just för att det inte finns någon mening (SM som förövrigt gick i princip lika fort uppför backen i alla åldersklasser upp till H45 med snabbaste tid runt 6.45-50. H50 var klart långsammare trots två varv mindre. Men på Tempo är ju många H50 väldigt starka (inte minst Cellexir-gänget)) Tycker det hade varit kul att vara ännu fler i Seniorklass istället. Och sen då kanske ha H55 och uppåt eller något sådant.

Men oavsett.. klasserna är olika hårda från tävling till tävling tror jag. Något lopp kör många starka i veteranklass, ett annat lopp i seniorklass. Välj det lopp med flest startande så blir det roligast enligt mig.

Edit: en killgissning: kan det vara så att fler H30-39 väljer Seniorklass när det finns möjlighet medan H40-50 kör i sina åldersklasser mer ofta?

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Problemet med H30 (och de flesta åldersklasser) är ju att det är så få deltagare. Förstår inte behovet av det när det också finns Seniorklass. Jag körde nog inte ett enda H30-lopp i år utöver SM just för att det inte finns någon mening (SM som förövrigt gick i princip lika fort uppför backen i alla åldersklasser upp till H45 med snabbaste tid runt 6.45-50. H50 var klart långsammare trots två varv mindre. Men på Tempo är ju många H50 väldigt starka (inte minst Cellexir-gänget)) Tycker det hade varit kul att vara ännu fler i Seniorklass istället. Och sen då kanske ha H55 och uppåt eller något sådant.

Men oavsett.. klasserna är olika hårda från tävling till tävling tror jag. Något lopp kör många starka i veteranklass, ett annat lopp i seniorklass. Välj det lopp med flest startande så blir det roligast enligt mig.

Edit: en killgissning: kan det vara så att fler H30-39 väljer Seniorklass när det finns möjlighet medan H40-50 kör i sina åldersklasser mer ofta?
Skönare stämning i Senior också. I åldersklasserna är det många som tar tävlandet på lite för stort allvar.

geologen

Aktiv medlem
Va? Senior var ju stissigt och fullt av ynglingar utan självbevarelsedrift. Ständiga attacker och vurpor till höger och vänster. Än värre lär det bli nu när juniorerna permanent bakas in i klassen...

H30 var betydligt stillsammare och man fick mer en känsla av att det var folk som hade en familj hemma, som de ville komma hem till hyfsat hela och rena.

Lingon

Aktiv medlem
Va? Senior var ju stissigt och fullt av ynglingar utan självbevarelsedrift. Ständiga attacker och vurpor till höger och vänster. Än värre lär det bli nu när juniorerna permanent bakas in i klassen...
Ständiga attacker är väl roligare än när klungan bara åker och väntar på spurt? ;)
Tänkte framförallt på surgubbar som vrålar och gormar när dom blir instängda pga att dom inte förstår klungans dynamik. Såna är inte så vanliga i senior.

Skönare stämning i Senior också. I åldersklasserna är det många som tar tävlandet på lite för stort allvar.
Instämmer helt. Det blev ingen gubbklass alls för mig under 2019 förrutom tempo-SM, där körde jag H40. Båstad sket jag i, Tarren är inte byggd för mig.
I gubbklasserna är det ganska många som vill ha ett högt FTP att instagramma och blogga om. Hellre 38:a i senior och rejsat sig roligt trött än ett klunga mixade klasser med 3-4 segare och ett högt snitt i mål cykling.
Senior blir det 2020 för mig igen.

bellasoda

Aktiv medlem
Tycker det hade varit kul att vara ännu fler i Seniorklass istället. Och sen då kanske ha H55 och uppåt eller något sådant.
Jag instämmer om att en gemensam seniorklass hade varit det bästa för cyklister 30-50 år. Ännu roligare hade det varit om det fanns separata klasser för senior A, B och C-klass, så som det finns i CX-lopp ibland, och som kanske fungerar lite mer som den amerikanska modellen med kategorier.

Eapea

Medlem
Jag instämmer om att en gemensam seniorklass hade varit det bästa för cyklister 30-50 år. Ännu roligare hade det varit om det fanns separata klasser för senior A, B och C-klass, så som det finns i CX-lopp ibland, och som kanske fungerar lite mer som den amerikanska modellen med kategorier.
Ja precis, kategori hade ju varit det finaste. Samma system finns på många ställen.

Eapea

Medlem
Tråkigt med så få startande. Tänk om lite gubbar som kör 1000 mil på zwift börjar tävla på riktigt.
Jag har ju ändå en liiiiiten förhoppning om att SCF-Zwift kan locka någon över till tävling ute också. Det vore ju jäkligt konstigt annars tycker jag.

Dock ska det ju ändå sägas att på Östgötaloppet i april var vi runt 90st i Seniorklass och Nationaldagslinjet runt 125st i Senior. Så folket finns, bara vi kan enas om vilka tävlingar som ska köras. Att skrota en av cuperna hade ju varit smart...

Men i min mening var inget lopp stökigt i år. Jag tyckte jag kände mig ganska trygg för det mesta och hade inte särskilt många tillbud heller. Som rookie som hade hört vilket helvete det brukar vara med krascher hit och dit hade jag förväntat mig något helt annat. VR är jävligt mycket mer nervigt tycker jag..

klasolsson

Ny medlem
Som svar på trådstartarens frågor:

• Senior
  • 5 timmar i veckan ca
  • Beroende på om du går med i utbryt eller bara sitter med såklart. Att bara sitta med i klungan är inga problem
Jag började tävla cykel på CX först, i 2014 typ. Körde mitt första lvg-lopp (Skeppsholmen GP) året efter. Sedan dess har jag kört Stockholmcupen Klass B samt Senior ute i landet. Hade väl en tanke på att köra H30 (är 38 idag) men mina lagkamrater körde alla senior så det blev så.

Mina egna erfarenheter är att det är rätt så bra ordning och reda i Senior. De flesta vet hur en ska föra sig i en klunga. Det är attacker och taktikkörning, vilket är skitkul tycker jag. Mina favoriter är Kinnekulle, Falken och Anundsloppet. Snittfarten är liknande den i Elit bara att vi kör kortare sträcka.

Vidare har jag aldrig sett eller varit nära en krasch i Senior. Vad jag har HÖRT är att det är mycket vanligare i ex H-klasserna. Jag kan ha fel, bara en observation.

Om du kör landsvägslopp:
  • Vilken klass kör du?
  • Hur mycket tränar du?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer