Ni som körde gravel på Cykelvasan i år

hammrstrm

Medlem
Hej

Ni som körde med gravelhojj på cykelvasan hur upplevde ni det? Jag själv körde mtb och startade rätt långt bak så de var en hel del folk vilket gjorde att man bytte spår i stort sätt hela tiden.. då funderade jag på hur det fungerade med en gravel för er som körde.. om man skulle ge sig på de nästa år.. det var ju tort och fint underlag men lite väl löst för gravel på sina ställen? Eller?

-vad hade du isf för däck?
-vilket startled?
- skulle du rekommendera gravel eller blir de mtb nästa gång?

Väl mött!

Barrett

Aktiv medlem
Nu gjorde jag som du, och körde (min första CV) på en FS MTB.

Min reflektion är att det vore fullt möjligt att köra på en Gravel. Ute i det lösa vill man ju aldrig hamna, men precis som du säger; än mindre med smalare däck.

Jag körde ändå med mina dämpare låsa så fort omständigheterna tillät, vilket va ganska ofta. Speciellt i början är jag va pigg.

Största nackdelen som jag ser det vore att jag inte skulle vilja cykla bakom någon. Speciellt inte om dom inte körde med samma förutsättningar som jag. Det var ordetliga bromsstalp på sina ställen som lätt skulle döda mina händer med stel gaffel. Där till en del semi-stora stenar & andra saken man definitivt inte ville köra på men stel gaffel.

För mig blev slutsatsen att om jag vill köra igen och bara har en gravel att tillgå så skulle jag inte tveka att använda den. Men så länge jag har en MTB så ser jag inte poängen.

kais01

Aktiv medlem
allt går ju, men nu är det väl inte tillåtet med bockstyre på cv, så vilka gravelcyklar kan komma ifråga?

det är rätt grovt smådurrigt makadam långa sträckor, då är volym i däcken viktigare än fjädring, både för rull och komfort.

tvättbrädorna i gruset nedanför backarna drar nytta av bakfjädring mer än framfjädring.

så fs med trampeffektiv bakända har blivit en bra standard. att hålla på och låsa resp låsa upp fjädringen i tid och otid orkar åtminstone inte jag hålla på med, och om det ens gör en skillnad utanför rena spurtsituationer skulle jag säga att cykelns fjädring är suboptimal. antingen i grunden, eller i sin inställning.

Wahlman_84

Ny medlem
Hej!

Cyklade min först cykelvasa i år startled 18, tiden vart 4:27 med en punktering - glad (jätte)amatör med andra ord.

Cyklade på en Specialized EPIC med Brain.. hade bakdämparn inställt på stelaste/minst gung och framgaffeln låst i princip hela tiden. Jag ser ingen vits, för mig, med att köra fulldämpad.. men på min nivå är såklart den cykeln man redan har den bästa cykeln :) Nästa år satsar jag på under 4 timmar.

/Niklas

ooms

Aktiv medlem
allt går ju, men nu är det väl inte tillåtet med bockstyre på cv, så vilka gravelcyklar kan komma ifråga?

det är rätt grovt smådurrigt makadam långa sträckor, då är volym i däcken viktigare än fjädring, både för rull och komfort.

tvättbrädorna i gruset nedanför backarna drar nytta av bakfjädring mer än framfjädring.

så fs med trampeffektiv bakända har blivit en bra standard. att hålla på och låsa resp låsa upp fjädringen i tid och otid orkar åtminstone inte jag hålla på med, och om det ens gör en skillnad utanför rena spurtsituationer skulle jag säga att cykelns fjädring är suboptimal. antingen i grunden, eller i sin inställning.
Om du mot förmodan missat det så var det en helstel hoj som vann i år…

Det är bara i tävlingsklass mtb-paragrafryttarna infört förbud mot bock, i motionsklass är det tillåtet.

moros

Aktiv medlem
Ja och på damsidan vann dämpat över helstelt. Verkade inte vara några problem att spurta om på slutsträckan

Jag tror också man skall vara försiktig i att jämföra sig själv med Emil Lindgren som dundrar fram i maxfart mer eller mindre solo i 2h 45 min på en helstel hoj. Min kropp hade inte pallat det i alla fall.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem

Det är bara i tävlingsklass mtb-paragrafryttarna infört förbud mot bock, i motionsklass är det tillåtet.
Du blir aldrig trött på ditt egna resonemang någon gång? Kvarnen bara mal på med hat mot allt som inte är bock.
Sveriges kanske bästa cyklist vann på en stel hoj det stämmer, för några år sedan vann han inte på en stel hoj. Förra vinsten var på en hardtail för Emil.
Ifjol vanns det överlägset på en heldämpad spark.

Det skriva en del i en annan tråd om att det inte var en angenäm resa med gravel bike.
Personligen kör jag snabbare på en fs och kan man inte ha 2 bra mtb så är ju fs bäst för de flesta… men en hardtail är skoj 👍

hammrstrm

Medlem
tack för svaren. Dock söker jag svar från dom faktiskt cyklade med gravel, startled, däck, och om de skulle göra om de.

Jag körde på en Fs 140 slag fram och bak och hade inte speciellt kul förutom nedför, hade dock inte velat köra gravel med startled 48 eftersom de är så mycket spårbyte vid omkörningar, men om man får till ett hyfsat tidigt startled kanske det inte behövs och då kanske gravel kan vara ett alternativ

hammrstrm

Medlem
Du blir aldrig trött på ditt egna resonemang någon gång? Kvarnen bara mal på med hat mot allt som inte är bock.
Sveriges kanske bästa cyklist vann på en stel hoj det stämmer, för några år sedan vann han inte på en stel hoj. Förra vinsten var på en hardtail för Emil.
Ifjol vanns det överlägset på en heldämpad spark.

Det skriva en del i en annan tråd om att det inte var en angenäm resa med gravel bike.
Personligen kör jag snabbare på en fs och kan man inte ha 2 bra mtb så är ju fs bäst för de flesta… men en hardtail är skoj 👍
Vet du vilken tråd det var de skrivs om årets gravel Vasa upplevelse? :)

Cyklade CV år 2019 med gravelcykel (White GX Pro) och MTB-däck (Racing Ralph / Bontrager XR1 ~2").

För mig var det inga problem att cykla gravel genom hela loppet, men dock så hade jag inga fartambitioner (färdtid ~4h). Ingen seedning heller.

Kan dock tänka mig att vissa hellre skulle köra med HT/FS för en bekvämare upplevelse, men själv skulle jag inte tveka att göra om CV med gravelcykel (motionsklass).

Hoppas detta ger dig lite svar på dina funderingar. :)

Stumpy

Aktiv medlem
Är det bara jag som inte såg något hat i @ooms inlägg?
Jag läste ett fullt relevant inlägg om att man kan köra snabbt med helstelt och att bock är tillåtet i motionsklass.

Körde själv CV för snart tio år sedan på en CX med 40 mm däck. Startade längst bak och hade inga ambitioner om att vinna. Största problemet var skavsår på tummarna.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag läste ett fullt relevant inlägg om att man kan köra snabbt med helstelt och att bock är tillåtet i motionsklass.

Körde själv CV för snart tio år sedan på en CX med 40 mm däck. Startade längst bak och hade inga ambitioner om att vinna. Största problemet var skavsår på tummarna.

Jag ser inget hat. Det är väl ett försök att va lite dryg och säga att ni håller på och fjollar med eran dämpning när en helstel vinner. Det retar väl alltid någon.

Steffeman

Aktiv medlem
Själv rullade jag på en FS vilket bara är gott för ryggen, jag har cyklat med HT vilket var angenämt det också. Jag tänker på två saker om gravelhoj, dels syftet att valet hamnar på just den typen av cykel, vilket kan vara flera orsaker till det så klart. Sen inställningen till själva loppet, är det full fart från start och jaga uppsatt tid, eller handlar resan om upplevelsen? Jag skulle lätt kunna tänka mig att cykla på en gravel om jag hade ett lägre tempo och bara njuta av resan, men att pressa mig i 94 km utifrån min egna maxprestation där varenda sten, rot och spång värker ont i händer och ben efter 40 km, då blir det en mindre trevlig sista bit.

Forza!

Medlem
Cyklade Vasan för första gången och körde gravel. Tycker att banan funkar bra med gravel. Största nackdelen tycker jag är att man hamnar lite i "otakt".
Svårt att köra med andra. Vissa partier är graveln snabbare och man får bromsa. När det är stökigt är jag långsammare och är förmodligen i vägen.
Vi var ett gäng som åkte upp ihop och körde gravel. Av de 3 som kört Vasan innan med HT/FS så tyckte alla att det var att föredra före gravel.

Manurhin2

Aktiv medlem
tack för svaren. Dock söker jag svar från dom faktiskt cyklade med gravel, startled, däck, och om de skulle göra om de.

Jag körde på en Fs 140 slag fram och bak och hade inte speciellt kul förutom nedför, hade dock inte velat köra gravel med startled 48 eftersom de är så mycket spårbyte vid omkörningar, men om man får till ett hyfsat tidigt startled kanske det inte behövs och då kanske gravel kan vara ett alternativ
Körde min inflite cross med 40mm bak och Thunder Burt 2,1" fram.
Jag tappade flera grupper för att det blev stökigare, jag har rejält ont i ryggen efter.
Söker med iver en fs att köra på i fortättningen.
Startled 5, kassa 3:37 (gjorde 3:11 sist) där stor del även beror på medicinering innan men säkert till lika stor del cykelval.

-Andy-

Aktiv medlem
Nu blir jag sugen på att anmäla mig till nästa års CV och köra på min gravel (en Spez Diverge med hydraulisk dämpning och feta däck) :giggle: Min gamla Epic (låga 9 kg med dubbla Brain) hade nog varit perfekt annars.

-Andy-

Aktiv medlem
Haha, jag blir mer och mer osugen😅 alla verkar ju få så jäkla ont
Jag tänker att de förmodligen kör på odämpade cyklar. Jag köpte en dämpad gruscykel efter att ha testat några olika modeller/märken utan dämpning. Att släppa ut lite luft ur däcken och HTFU hjälpte inte så mycket. De var fortfarande sinnessjukt obekväma för mig som hade kört FS MTB i 15 år, så jag förstår de som skakade sönder på CV på sina helstela bockstyrecyklar.

C-dale

Aktiv medlem
Det är roligare att köra på en gravel med fjädrande gaffel.Går fortare på grusvägarna och med ett hyfsat fett framdäck, 50mm, är lösgruskorsningar inget större problem . Något som en del mtb-åkare verkar livrädda för.
Motionsåkare med Laufgaffel.

trailbiker

Aktiv medlem
Första gången, körde gravel från started 13, 4:09 blev resultatet. 40 mm däck utan mönster. Funkade ypperligt eftersom det var snustorrt. I väta hade jag nog valt MTB.

kais01

Aktiv medlem

ja det var ju kul. utan att veta riktiga data för vinnarcykeln kan man förmoda att insikten spridit sig att bredare däck med lägre tryck än vad som tidigare varit gängse, nu medverkat till en framgång?

armdurret på makadamavsnitten kräver ju inte fjädrad framgaffel egentligen, utan klaras bra med lämpligt feta däck utan högt tryck, men som sagt vissa avsnitt är det fördelaktigt med bakfjädring.

men andra till nackdel.

ejma

Aktiv medlem
ja det var ju kul. utan att veta riktiga data för vinnarcykeln kan man förmoda att insikten spridit sig att bredare däck med lägre tryck än vad som tidigare varit gängse, nu medverkat till en framgång?
Schwalbe Thunderburt 2,1" (Slanglöst 1,35 bar) enligt Allebike.

kais01

Aktiv medlem
Schwalbe Thunderburt 2,1" (Slanglöst 1,35 bar) enligt Allebike.
det låter som ett vettigt däck och tryck. har både thunder burt 2,1 och 2,25 monterade bak på varsitt par smalfälgar som två av mina cyklar levererades med. monteras någon gång emellanåt när jag ska ut med snabba typer i lätt terräng. väljer samma tryck.

med den uppsättningen är det 2,1orna som går komfortablast. så länge det inte blir genomslag;)

Utter

Aktiv medlem

Är nog mer det konstanta gnällandet på allt runt mtb i varenda tråd som är problemet, inte just denna enskilda post.

Simpen

Medlem
Körde gravel i år på öppet spår. Jag hade inga som helst problem. Dock gick det inte fort då jag var där för att stötta min äldre mamma, men kunde ju ändå utvärdera och se terrängen och personligen hade jag nog inte haft större problem att bomba på och komma in på 3.15-3.30 med denna cykel. Nu blev det dock 5.42 eller något då morsan styrde tempot! Men man fick mycket kommentarer i spåret om cykeln! Körde på pirelli cinturato gravel H. Var väl typ en gång när det kändes som väldigt mycket grus såpass att däcket kunde gräva ner sig som man fick tänka till.

Manurhin2

Aktiv medlem
Körde min inflite cross med 40mm bak och Thunder Burt 2,1" fram.
Jag tappade flera grupper för att det blev stökigare, jag har rejält ont i ryggen efter.
Söker med iver en fs att köra på i fortättningen.
Startled 5, kassa 3:37 (gjorde 3:11 sist) där stor del även beror på medicinering innan men säkert till lika stor del cykelval.
Ett litet förtydligande:
Om man ska genomföra Vasan i lagom tempo eller alltid kan välja spår själv osv så är gravel fullt gångbart.
I mitt fall som gärna jagar tid och vill förbättra mig från år till år och gärna gör mitt jobb i en grupp blev det dåligt när det blev skakigare och fs-mtbs flyter lättare över stöket.

Tillräckligt mkt sämre för att jag redan köpt ny fs.

Topp