Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?

Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Sitter och hovrar över köp-knappen till ett par 4-season till gravelcykeln. Fortfarande lite osäker på hållbarheten på Novatec-naven.

Hur har det gått för er som lagt några hundra mil på dem?
 

emilh

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Jag har kört ett par hundra mil med både ett par Mason X Hunt 650b Adventure Sport 650b och ett par Hunt 50 Carbon Aero Disc hjulset och de har fungerat helt utan problem.
De enda små små negativa sakerna jag kan komma på är att 650b fälgarna kanske är något smala för 47-50mm däck och att frihjulet på kolfiberhjulen är något infernaliskt högljutt. Om det senare ses som något positivt eller negativt beror nog mest hos cyklisten.
 

mhenry

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Köp! Jag har gjort ganska många hundra mil på Hunt-hjul. Inga som helst problem. Nu har jag iofs blivit sponsrad av dem, men jag har köpt och skulle ha fortsatt köpa deras grejer. Jag har fått väldigt bra support när jag skulle köpa en lös fälg och ekrar till ett dynamonav också (de hade ingen fälg i lager så de demonterade ett färdigtbyggt hjul och skickade fälgen haha), så om något går sönder så kan du nog räkna med att de hjälper dig.
 
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Inga problem med mina 50 carbon aero disc, de har väl gått ca 150-200 mil och är fortfarande spikraka. Naven rullar fint och glappar inte. Högljutt frihjul som sagt, men det gillar jag.
 

NickPick

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Bra pris, bra service, rimliga priser.
Lager i hjulen brukar man få behöva pynta för om man ska ha bra kvalitet.
Kolhjulen är straight out of China, men det behöver inte vara dåligt.

Har hunt 4 season, men dom har bara gått 150 mil eller så.
 

ejma

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Mina C50 har rullat ca 250 mil på torra landsvägar. Inga problem än.
 

Berk

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Har en kollega som har Hunt hjul, jag tror aero light disc. Framfälgen var för stor, vanliga däck är svårt att sätta på, tubeless omöjligt. Backfälgen är också lite för stor. Efter några tur ramlade någonting inne i framfälgen. Hunt skickade först Schwalbe One däck och senare ett ny framhjul, både gratis. Kollegan är fortfarande inte nöjd. Så service är bra, men produktionstoleransen och kontroll inte.
 

Bob7

Ny medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Mina 4-season har pendlat 5 dagar i veckan under 2 år i Göteborg, ca 1500 mil.
Inga problem alls. Rullar lätt och är fortfarande både runda och raka.
 

ooms

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Verkar vara väldigt stor variation på erfarenheterna, vissa har kört hundratals mil utan problem medan andra fått problem redan efter 150-200 mil. Tyder på ojämn kvalitet, vilket väl kan förväntas av Kinahjul som ju Hunt är.
 

Bob7

Ny medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Kanske tagit bussen max 10 gånger varje år, annars året runt.
 

mamme1

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Race Aero wide, dom hjulen har jag sen i våren 2017.. Med Schwalbe pro one (25mm) monterade gick dom loss på 518GBP.
Fortfarande spikraka, skön känsla, bra grepp. Inget lagerfel.
Värt!
 
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
Verkar vara väldigt stor variation på erfarenheterna, vissa har kört hundratals mil utan problem medan andra fått problem redan efter 150-200 mil. Tyder på ojämn kvalitet, vilket väl kan förväntas av Kinahjul som ju Hunt är.
Precis mina tankar också. Å andra sidan verkar den ojämna kvaliteten backas upp av en hyfsat schysst service.

Med tanke på att jag räknar med ca 300-350 mil per år i vått och torrt på dessa vill jag helst inte ha några problem.
 

mhenry

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?

LesGrossman

Ny medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Bob7 sa:
Mina 4-season har pendlat 5 dagar i veckan under 2 år i Göteborg, ca 1500 mil.
Inga problem alls. Rullar lätt och är fortfarande både runda och raka.
Det var ett gott betyg med tanke på hur vägarna ser ut i Göteborg. Får jag fråga hur mycket du väger?
 

Pfaff

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
Verkar vara väldigt stor variation på erfarenheterna, vissa har kört hundratals mil utan problem medan andra fått problem redan efter 150-200 mil. Tyder på ojämn kvalitet, vilket väl kan förväntas av Kinahjul som ju Hunt är.
Tja, PRC vill ju gärna ta Taiwan i anspråk som en del av riket så i den mening är Hunt kina-hjul. Liksom större delen av alla cykelprodukter idag. Även en del under namnet DT Swiss om vi nu ska va petiga.

Jag har ett par Aero Wide (som inte längre tillverkas) som rullat drygt två år utan problem och ett par nya MasonXHunt 650 B som skall rulla många år framöver.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Hunts aerohjul är tydligen galet oaero, så köper ni aerohjul för att få bra drag i hög fart så är det kanske inte ett bra val.
 

ceel

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Sjukt nöjd med mina Sprint Aero Wide. De är en fröjd för både ögat och cykelglädjen.
 

ooms

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
A.Nilsson sa:
Stervelo sa:
Hunts aerohjul är tydligen galet oaero, så köper ni aerohjul för att få bra drag i hög fart så är det kanske inte ett bra val.
Det intrycket vill de inte riktigt ge själva: https://www.huntbikewheels.com/blogs/news/redefinewide-aero-testing-50cad-benchmark-results
Mer oberoende testare håller inte riktigt med:
https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/
Läs speciellt sista bulleten i conclusions om Hunt-hjulen: "...they appear to have been designed by individuals with a limited understanding of the aerodynamics of rotating objects. As such they generated unnecessary separation and could not deal with the separated airflow."
Case closed.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
A.Nilsson sa:
Stervelo sa:
Hunts aerohjul är tydligen galet oaero, så köper ni aerohjul för att få bra drag i hög fart så är det kanske inte ett bra val.
Det intrycket vill de inte riktigt ge själva: https://www.huntbikewheels.com/blogs/news/redefinewide-aero-testing-50cad-benchmark-results
Mer oberoende testare håller inte riktigt med:
https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/
Läs speciellt sista bulleten i conclusions om Hunt-hjulen: "...they appear to have been designed by individuals with a limited understanding of the aerodynamics of rotating objects. As such they generated unnecessary separation and could not deal with the separated airflow."
Case closed.
Det var hambini där jag läste det som jag skrev om ovan också.
 

TTR

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Med tanke på hur det gick när Hambini ombads validera sina påståenden på Weight Weenies så hade jag tagit det statementet med en nypa salt.
 

Bob7

Ny medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Tänkte lagt till en ? efter, men ville se om någon kopplad ändå.
Bra där!
 

A.Nilsson

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
A.Nilsson sa:
Stervelo sa:
Hunts aerohjul är tydligen galet oaero, så köper ni aerohjul för att få bra drag i hög fart så är det kanske inte ett bra val.
Det intrycket vill de inte riktigt ge själva: https://www.huntbikewheels.com/blogs/news/redefinewide-aero-testing-50cad-benchmark-results
Mer oberoende testare håller inte riktigt med:
https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/
Läs speciellt sista bulleten i conclusions om Hunt-hjulen: "...they appear to have been designed by individuals with a limited understanding of the aerodynamics of rotating objects. As such they generated unnecessary separation and could not deal with the separated airflow."
Case closed.
TTR sa:
Med tanke på hur det gick när Hambini ombads validera sina påståenden på Weight Weenies så hade jag tagit det statementet med en nypa salt.
Nu skulle man behövt ett "oberoende institut i Schweiz" istället för självutnämnda experter på något forum :)
 

Mathias

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Jag har köpt samma lika och bara hunnit med 10mil med dem sedan igår. Det enda jag märkt som skillnad mot mina tidigare DT Swiss R470 DB är att de accelererar bättre och jag har mycket bättre fart uppför. Men märkligt nog känns det som om de har högre gyroeffekt än mina gamla hjul. Jag kan inte förklara det då de är betydligt lättare och det borde vara tvärtom. Jag har i alla fall redan kört över en större sten och bonkat bakhjulet i en lägre trottoarkant, så vi hörs om ett år och jämför testresultat.
 

Bilagor

NLC

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Har visserligen inte ens haft mina 36 mm höga "carboneaeros" i mindre än ett år men är ännu nöjd med dem efter blandad långcykling, snabbcykling och pendelcykling. Det enda jag har att anmärka på är att bromsytan verkar ha mattats snabbare än för mitt andra par kolfiberhjul och även med svarta Swiss Stops så gäller det att planera sin körning om det regnar.

Är de bäst? Nej, troligen inte men för priset jag betalade hyggligt prisvärda för ett par hyffsat låga och lätta hjul med lite bredare fälg.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Ett par Hunt 50 mm var med i kolhjulstestet för ett par nummer sedan i Tour. I deras bromstest delaminerade kolfiberytan och hjulet gick helt sönder. Vet ej om detta var just detta exemplar eller om det är generellt för den fälgen.

Jag har rullat litegrann på ett par 4season disc. Finfina hittills.
 

NLC

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
thomaslundstrom sa:
Ett par Hunt 50 mm var med i kolhjulstestet för ett par nummer sedan i Tour. I deras bromstest delaminerade kolfiberytan och hjulet gick helt sönder. Vet ej om detta var just detta exemplar eller om det är generellt för den fälgen.
Jag såg också det resultatet men om det vore ett reellt problem borde man nog både läst och hört någon som lyckats göra motsvarande i verkligheten. Min uppfattning är att det är större sannolikhet att man vid upprepade inbromsningar som t.ex i en utförskörning smäller av däcket pga värme innan man lyckas nå de temperaturer som krävs för att få fälgen att delaminera.
 

GoranS

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Vet jag inget om Hunt-hjulen specifikt. Att kolfiberfälgar till kanttrådshjul kan delaminera utan att man smäller av däcket har jag dock sett åtminstone en handfull exempel på vid cykling i alperna. Brasklappen är att det varit icke-tubelessready-fälgar. De fall jag sett i praktiken har (om jag minns rätt) varit DT, Reynolds, Campa och Leightweight.
 

ejma

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
Mer oberoende testare håller inte riktigt med:
https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/
Läs speciellt sista bulleten i conclusions om Hunt-hjulen: "...they appear to have been designed by individuals with a limited understanding of the aerodynamics of rotating objects. As such they generated unnecessary separation and could not deal with the separated airflow."
Case closed.
Det vore trevligt om han kunde peka på varför vissa fälgformer är bättre än andra, men resultatet visar ingen konsekvens. Testet utförs med 23 mm däck för att ge bästa möjliga strömning från däck till fälg. De flesta av fälgarna som presterar bra i testet är 23 mm breda och kommer inte prestera bra med 25 mm däck.
Mavic CXR är omodernt smala IB13, men har mest vingprofil dels tack vare täcklisterna.
Flera fälgar har lite spolform, men om däcket sticker ut något, störs luftströmmen. Många fälgar har bara 0,5 mm skillnad från framkant till bredaste punkt. Det sägs att fälgen skall vara minst 115% bredare än däcket för att strömningen skall följa fälgens yta optimalt.
Hunts C50 är inte spolformad, men det är inte heller Lightbicycles eller Enves 4.5 bakfälg.

Första bilden är Hunt C50 för skivbroms. Fälgbromsmodellen har tjockare material kring bromsytan och har IB19
HUNT-50-CARBON-AERO-DISC-RIM-PROFILE-HOOKED_500x.jpg


Andra bilden är Lightbicycles, som Hambini placerar högt i sin test.
RR56C02-23mm-internal-width-rim-profile.png


Tredje bilden är Enve 4.5, som bla var med i Cycling Weekly och sades gå 2 km/h snabbare än en par "standard hjul" vid 200 watt.
SES4.5C_Profile-500x0-c-default.jpg


Jag kan inte se någon förklaring till varför Huntprofilen skulle ge sämre strömning än de andra två. Swiss side som presterar ganska bra i Hambinis test, presenterar på sin sajt mindre vinster för sina aeroprofiler jämfört med sin aluboxprofil.
Nä, Hambini får presentera en bättre dokumenterad test för att jag skall ta honom på allvar.

Hunt har sagt att de inte har vindtunneltestat sina hjul, men som många andra har de säkert kopierat befintliga erkänt bra profiler.
 

JohanSkane

Ny medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
A.Nilsson sa:
ooms sa:
A.Nilsson sa:
Stervelo sa:
Hunts aerohjul är tydligen galet oaero, så köper ni aerohjul för att få bra drag i hög fart så är det kanske inte ett bra val.
Det intrycket vill de inte riktigt ge själva: https://www.huntbikewheels.com/blogs/news/redefinewide-aero-testing-50cad-benchmark-results
Mer oberoende testare håller inte riktigt med:
https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/
Läs speciellt sista bulleten i conclusions om Hunt-hjulen: "...they appear to have been designed by individuals with a limited understanding of the aerodynamics of rotating objects. As such they generated unnecessary separation and could not deal with the separated airflow."
Case closed.
TTR sa:
Med tanke på hur det gick när Hambini ombads validera sina påståenden på Weight Weenies så hade jag tagit det statementet med en nypa salt.
Nu skulle man behövt ett "oberoende institut i Schweiz" istället för självutnämnda experter på något forum :)
Inte alls! HåkanC's propagerande för en viss tysk tidning räcker gott och väl.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Jag älskar gubbar på internet som säger att dom får mycket bättre fart uppför när dom har köpt nya hjul.
 

Eld

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Hambini säger ju också att anslutningen mellan fälg och däck är mycket viktig för den aerodynamiska prestandan. Det verkar rimligt för mig. Det måste ju innebära att kombinationen av däck och fälg är viktig. Dvs att de som presterar mindre bra i testet kanske skulle presterat bättre med ett annat däck.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
jofahjalm sa:
Jag älskar gubbar på internet som säger att dom får mycket bättre fart uppför när dom har köpt nya hjul.
Placebo! Köper man nya prylar så ÄR de snabbare!

Det gäller även folk som köpt nya svindyra Paul Components bromsar - de blir snabbare uppför!

Det har inget med fysik att göra, enbart psykologi är inblandat i förbättringen.
 

konscious

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
A.Nilsson sa:
Stervelo sa:
Hunts aerohjul är tydligen galet oaero, så köper ni aerohjul för att få bra drag i hög fart så är det kanske inte ett bra val.
Det intrycket vill de inte riktigt ge själva: https://www.huntbikewheels.com/blogs/news/redefinewide-aero-testing-50cad-benchmark-results
Mer oberoende testare håller inte riktigt med:
https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/
Läs speciellt sista bulleten i conclusions om Hunt-hjulen: "...they appear to have been designed by individuals with a limited understanding of the aerodynamics of rotating objects. As such they generated unnecessary separation and could not deal with the separated airflow."
Case closed.
Säger en hel del och det är upp till Hunt att motbevisa vilket dom inte gjort.
 

emmer

Ny medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Eld sa:
Hambini säger ju också att anslutningen mellan fälg och däck är mycket viktig för den aerodynamiska prestandan. Det verkar rimligt för mig. Det måste ju innebära att kombinationen av däck och fälg är viktig. Dvs att de som presterar mindre bra i testet kanske skulle presterat bättre med ett annat däck.
Visst är det rimligt och det är väl därför Bontrager kör med "Aero Wing" på sina däck (och Mavic en lös "förbjuden" list) och UCIs regler förbjuder silicon mellan däck och fälg då det blir "non structural aero faring"..
lu.jpeg
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ejma sa:
ooms sa:
Mer oberoende testare håller inte riktigt med:
https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/
Läs speciellt sista bulleten i conclusions om Hunt-hjulen: "...they appear to have been designed by individuals with a limited understanding of the aerodynamics of rotating objects. As such they generated unnecessary separation and could not deal with the separated airflow."
Case closed.
Det vore trevligt om han kunde peka på varför vissa fälgformer är bättre än andra, men resultatet visar ingen konsekvens. Testet utförs med 23 mm däck för att ge bästa möjliga strömning från däck till fälg. De flesta av fälgarna som presterar bra i testet är 23 mm breda och kommer inte prestera bra med 25 mm däck.
Mavic CXR är omodernt smala IB13, men har mest vingprofil dels tack vare täcklisterna.
Flera fälgar har lite spolform, men om däcket sticker ut något, störs luftströmmen. Många fälgar har bara 0,5 mm skillnad från framkant till bredaste punkt. Det sägs att fälgen skall vara minst 115% bredare än däcket för att strömningen skall följa fälgens yta optimalt.
Hunts C50 är inte spolformad, men det är inte heller Lightbicycles eller Enves 4.5 bakfälg.

Första bilden är Hunt C50 för skivbroms. Fälgbromsmodellen har tjockare material kring bromsytan och har IB19


Andra bilden är Lightbicycles, som Hambini placerar högt i sin test.


Tredje bilden är Enve 4.5, som bla var med i Cycling Weekly och sades gå 2 km/h snabbare än en par "standard hjul" vid 200 watt.


Jag kan inte se någon förklaring till varför Huntprofilen skulle ge sämre strömning än de andra två. Swiss side som presterar ganska bra i Hambinis test, presenterar på sin sajt mindre vinster för sina aeroprofiler jämfört med sin aluboxprofil.
Nä, Hambini får presentera en bättre dokumenterad test för att jag skall ta honom på allvar.

Hunt har sagt att de inte har vindtunneltestat sina hjul, men som många andra har de säkert kopierat befintliga erkänt bra profiler.
Det var väl ekrarnas infäsning mot fälgenk han pekade på som orsak?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer