Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?

dardos

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Flo verkar han ha något extra emot. Jag har ett par gamla flo-30 som funkat fint och känts bra. Känner ingen milsvid skillnad mot mina hed stinger med 70 bak och 60 fram. Motorn verkar utgöra betydligt större skillnad än hjul.

Däremot är jag betydligt snabbare på den (usla?) aeroramen alize från Neill pryde än på t.ex superx- ramen från cannondale.

Så nånting gör nog det aerodynamiska men att hitta rätt kombination är nog svårare än att bara läsa ett test.
 

ejma

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
emmer sa:
Eld sa:
Hambini säger ju också att anslutningen mellan fälg och däck är mycket viktig för den aerodynamiska prestandan. Det verkar rimligt för mig. Det måste ju innebära att kombinationen av däck och fälg är viktig. Dvs att de som presterar mindre bra i testet kanske skulle presterat bättre med ett annat däck.
Visst är det rimligt och det är väl därför Bontrager kör med "Aero Wing" på sina däck (och Mavic en lös "förbjuden" list) och UCIs regler förbjuder silicon mellan däck och fälg då det blir "non structural aero faring"..
Jag tror att det går att jämföra båtroderdesign och aerodynamik. Ett båtroder styr effektivt så länge vattnet strömmar linjärt med formen, men när rodervinkeln ökar skapas turbulens på rodrets baksida och kring 15-20 grader tappar det styverkan. Detta är väldigt tydligt för de som seglar eller paddlar lite snabbare kajaker. För att klara lite större styrvinklar utan att tappa styrverkan kan rodret göras lite tjockare för att få vattnet att följa rodrets baksida bättre. Rodret får lite större motstånd rakt fram, men styr bättre vilket ofta är uppskattat på surfskis som brukar surfa på tvärsen på vågens framkant. Jämför vingprofiler på flygplan.

Cykelhjul skär bra genom vinden så länge luften strömmar lika snabbt på båda sidor om fälgen, ekrarna träffas av luften optimalt. När turbulensen ökar träffar också luftströmmen ekrarna från sidan och motståndet ökar.

115% regeln för fälg/däck lär minska turbulensen. När däcket susar fram genom luften trycker det undan luft och turbulens skapas. Den bredare punkten på fälgen sticker förhoppningsvis ut utanför den turbulenta luften eller trycker i vilket fall ihop den och skapar ett mer laminärt flöde.
Mavics lösning bygger på att skapa en roderlik profil utan störande kanter. Bontragers aerowing kanske hjälper lite, men så länge däcket sticker ut mer än fälgen kommer turbulens uppstå där det finns ojämnheter.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
konscious sa:
Säger en hel del och det är upp till Hunt att motbevisa vilket dom inte gjort.
Nja, ingen tillverkare är ju "skyldig" att bemöta "tokpåståenden", vare sig om aerodynamik eller annat

Det är snarare Hambini som är "skyldig" till att förklar hur det kan komma sig att hans aerotester skiljer sig så mkt från "alla andra", ngt han inte verkar ha ngt bra svar på. Varför ska tillverkare då lägga ned tid och pengar på att bemöta dem?
Och varför ska vi (presumtiva) kunder låta våra inköp styras av ett enda(?) aerotest som skiljer sig då mkt från "alla andra"?
(Du gör naturligtvis vad du vill med dina pengar)
Tex fick de av Tour testade hunthjulen fick ett aeroresultat som skiljde sig <2W från Zipp 404 Firecrest, däremot fick de dåliga värden på den laterala styvheten och underkänt i bromsövebelastningstestet, eftersom fälgen gick sönder enl inlägget ovan: https://happyride.se/forum/read.php/1/3538341/3538848#msg-3538848
Kanske de funkar bättre som triathlon/tempo-hjul istf allround aerohjul? För även om aerodynamiken är bra så trivs åtminstone jag bättre med styvare (allround-)hjul. Jag skulle därför inte köpa just den modellen utan att prova själv innan köp.
Men det är jag det.


/Håkan
 

Pfaff

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Nu tycker jag att vi skall lugna oss lite, fatta varandras händer och klämma i med We shall overcome.
Det var ett par 4Seasons TS hade ögonen på. Och sedermera klickade hem. De gör inget anspråk på att vara aerodynamiska och snabba som fan utan ligger mer åt uthållighetshållet. Typ.
 

emmer

Ny medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ejma sa:
emmer sa:
Eld sa:
Hambini säger ju också att anslutningen mellan fälg och däck är mycket viktig för den aerodynamiska prestandan. Det verkar rimligt för mig. Det måste ju innebära att kombinationen av däck och fälg är viktig. Dvs att de som presterar mindre bra i testet kanske skulle presterat bättre med ett annat däck.
Visst är det rimligt och det är väl därför Bontrager kör med "Aero Wing" på sina däck (och Mavic en lös "förbjuden" list) och UCIs regler förbjuder silicon mellan däck och fälg då det blir "non structural aero faring"..
Jag tror att det går att jämföra båtroderdesign och aerodynamik. Ett båtroder styr effektivt så länge vattnet strömmar linjärt med formen, men när rodervinkeln ökar skapas turbulens på rodrets baksida och kring 15-20 grader tappar det styverkan. Detta är väldigt tydligt för de som seglar eller paddlar lite snabbare kajaker. För att klara lite större styrvinklar utan att tappa styrverkan kan rodret göras lite tjockare för att få vattnet att följa rodrets baksida bättre. Rodret får lite större motstånd rakt fram, men styr bättre vilket ofta är uppskattat på surfskis som brukar surfa på tvärsen på vågens framkant. Jämför vingprofiler på flygplan.

Cykelhjul skär bra genom vinden så länge luften strömmar lika snabbt på båda sidor om fälgen, ekrarna träffas av luften optimalt. När turbulensen ökar träffar också luftströmmen ekrarna från sidan och motståndet ökar.
För att fortsätta båtanalogin så har man ofta (hade i vart fall) gummiläppar som överbryggade mellan skädda och roder (har man skädda numera?) för att minska turbulensen i den skarven. Väldigt likt vad CXD1, AeroWing eller silicon åstadkommer... För stallvinkeln oavsett NACA förstörs av sådana avvikelser (skarvar/ingröpningar) i tvärsnittet. Att göra fälgen lite bredare än däcket är ju ett sätt att fejka en högre andrasiffra (för fyrställiga) för profilen. Enklaste sättet att undvika problem med stall är ju att cykla lite fortare :-)
 

HåkanC

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?

Mathias

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
jofahjalm sa:
Jag älskar gubbar på internet som säger att dom får mycket bättre fart uppför när dom har köpt nya hjul.
Haha, jag känner mig såklart träffad. 700g sparade jag när jag bytte hjul. Jag presterade direkt bättre i de segment som jag brukar vara lite dassig på uppför. Men om det är placebo så tackar jag och tar emot.
 

NLC

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Som gubbe kanske man inte blir snabbare av nya hjul, men definitivt snyggare!
 
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Pfaff sa:
Nu tycker jag att vi skall lugna oss lite, fatta varandras händer och klämma i med We shall overcome.
Det var ett par 4Seasons TS hade ögonen på. Och sedermera klickade hem. De gör inget anspråk på att vara aerodynamiska och snabba som fan utan ligger mer åt uthållighetshållet. Typ.
Haha, för mig har tråden fyllt sitt ändamål. Nu häller jag bara upp en IPA och njuter av diskussionen :-) Argumentera på bara!
 

ooms

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
kontorsråttan sa:
Pfaff sa:
Nu tycker jag att vi skall lugna oss lite, fatta varandras händer och klämma i med We shall overcome.
Det var ett par 4Seasons TS hade ögonen på. Och sedermera klickade hem. De gör inget anspråk på att vara aerodynamiska och snabba som fan utan ligger mer åt uthållighetshållet. Typ.
Haha, för mig har tråden fyllt sitt ändamål. Nu häller jag bara upp en IPA och njuter av diskussionen :-) Argumentera på bara!
IPA...?
Ja, men då är det klart du ska ha Hunt-hjul oxå!
 

A.Nilsson

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Om nu Hunt är sjukt oaero, exploderar i nedförsbackar och man automatiskt blir en hipster. Vad ska man då köpa om man vill uppgradera sig på hjulfronten i samma prisklass?
 

emmer

Ny medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Som tur är så är inte Hunt speciellt billiga så det finns ganska gott om alternativ.
Malcolm Borg (The Cycle Clinic) skulle jag ha större förtroende för även om han oxå använder standardkomponenter (men noggrannare utvalda).
 

ooms

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
A.Nilsson sa:
Om nu Hunt är sjukt oaero, exploderar i nedförsbackar och man automatiskt blir en hipster. Vad ska man då köpa om man vill uppgradera sig på hjulfronten i samma prisklass?
Inte samma prisklass, men billigare lär det ju bli att köpa samma hjul direkt av kineserna. Då slipper man ju betala britterna för att klistra på Hunt-dekaler...
 

lundatok

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Svårslaget i den prisklassen, jag hade gått på ett par Roval SLX24 men de tror jag är lite dyrare.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
A.Nilsson sa:
Om nu Hunt är sjukt oaero, exploderar i nedförsbackar och man automatiskt blir en hipster. Vad ska man då köpa om man vill uppgradera sig på hjulfronten i samma prisklass?
Inte samma prisklass, men billigare lär det ju bli att köpa samma hjul direkt av kineserna. Då slipper man ju betala britterna för att klistra på Hunt-dekaler...
Återigen, Taiwan. Du kan bara inte ta det till dig, va?
Lite för många andra omhuldade märkesprodukter som är tillverkade sammastädes, kanske?
 

Jensen

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
dardos sa:
Flo verkar han ha något extra emot. Jag har ett par gamla flo-30 som funkat fint och känts bra. Känner ingen milsvid skillnad mot mina hed stinger med 70 bak och 60 fram. Motorn verkar utgöra betydligt större skillnad än hjul.

Däremot är jag betydligt snabbare på den (usla?) aeroramen alize från Neill pryde än på t.ex superx- ramen från cannondale.

Så nånting gör nog det aerodynamiska men att hitta rätt kombination är nog svårare än att bara läsa ett test.
Det är ju ändå lite märkligt me tanke på hur mycket tid flo ändå verkar spendera i vindtunnel. Har oxå några sådana hjul o de är riktigt fina. Speciellt för priset.

Alize var ju aero för sin tid, har en själv, grymt fin ram
 

ooms

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Pfaff sa:
ooms sa:
A.Nilsson sa:
Om nu Hunt är sjukt oaero, exploderar i nedförsbackar och man automatiskt blir en hipster. Vad ska man då köpa om man vill uppgradera sig på hjulfronten i samma prisklass?
Inte samma prisklass, men billigare lär det ju bli att köpa samma hjul direkt av kineserna. Då slipper man ju betala britterna för att klistra på Hunt-dekaler...
Återigen, Taiwan. Du kan bara inte ta det till dig, va?
Lite för många andra omhuldade märkesprodukter som är tillverkade sammastädes, kanske?
Och du verkar inte kunna ta till dig att det är standardkomponenter, precis samma standardkomponenter som flera kinesiska hjulbyggare bygger sina hjul av. Var komponenterna är tillverkade har jag aldrig sagt ett ord om.
 

lundatok

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Sorry, kollade på ett par på Hunt för £399 i aluminium.

C38 är dyrare och 100 grader tyngre, fast då med DT-nav istället för novatec(?)/noname, om det är viktigt.
 

A.Nilsson

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
lundatok sa:
Sorry, kollade på ett par på Hunt för £399 i aluminium.

C38 är dyrare och 100 grader tyngre, fast då med DT-nav istället för novatec(?)/noname, om det är viktigt.
Ah, jag gick och antog att alla fattade att jag menade Hunt's kolfiber-varianter med lite aeroprofil men det var ju såklart inte självklart givet var tråden började.

Vi börjar från början. Önskan: Styva, lätta hjul gärna med lite aeroegenskaper för sisådär 10k plus minus 50%

Finns det?
 

ooms

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
A.Nilsson sa:
lundatok sa:
Sorry, kollade på ett par på Hunt för £399 i aluminium.

C38 är dyrare och 100 grader tyngre, fast då med DT-nav istället för novatec(?)/noname, om det är viktigt.
Ah, jag gick och antog att alla fattade att jag menade Hunt's kolfiber-varianter med lite aeroprofil men det var ju såklart inte självklart givet var tråden började.

Vi börjar från början. Önskan: Styva, lätta hjul gärna med lite aeroegenskaper för sisådär 10k plus minus 50%

Finns det?
Du bör nog speca om det är skiv- eller fälgbroms också :-)
 

A.Nilsson

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
A.Nilsson sa:
lundatok sa:
Sorry, kollade på ett par på Hunt för £399 i aluminium.

C38 är dyrare och 100 grader tyngre, fast då med DT-nav istället för novatec(?)/noname, om det är viktigt.
Ah, jag gick och antog att alla fattade att jag menade Hunt's kolfiber-varianter med lite aeroprofil men det var ju såklart inte självklart givet var tråden började.

Vi börjar från början. Önskan: Styva, lätta hjul gärna med lite aeroegenskaper för sisådär 10k plus minus 50%

Finns det?
Du bör nog speca om det är skiv- eller fälgbroms också :-)
Skivbroms :)
 

Pfaff

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
Pfaff sa:
ooms sa:
A.Nilsson sa:
Om nu Hunt är sjukt oaero, exploderar i nedförsbackar och man automatiskt blir en hipster. Vad ska man då köpa om man vill uppgradera sig på hjulfronten i samma prisklass?
Inte samma prisklass, men billigare lär det ju bli att köpa samma hjul direkt av kineserna. Då slipper man ju betala britterna för att klistra på Hunt-dekaler...
Återigen, Taiwan. Du kan bara inte ta det till dig, va?
Lite för många andra omhuldade märkesprodukter som är tillverkade sammastädes, kanske?
Och du verkar inte kunna ta till dig att det är standardkomponenter, precis samma standardkomponenter som flera kinesiska hjulbyggare bygger sina hjul av. Var komponenterna är tillverkade har jag aldrig sagt ett ord om.
Jo. Ekrar är Sapim. Lager är EZI. Osv. Absolut standardkomponenter. Och vilka hjul är inte tillverkade av standardkomponenter?
Hunt säljer raka, starka, lätta hjul till rimligare priser än de flesta. Är det där skon klämmer?
 

ooms

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Pfaff sa:
ooms sa:
Pfaff sa:
ooms sa:
A.Nilsson sa:
Om nu Hunt är sjukt oaero, exploderar i nedförsbackar och man automatiskt blir en hipster. Vad ska man då köpa om man vill uppgradera sig på hjulfronten i samma prisklass?
Inte samma prisklass, men billigare lär det ju bli att köpa samma hjul direkt av kineserna. Då slipper man ju betala britterna för att klistra på Hunt-dekaler...
Återigen, Taiwan. Du kan bara inte ta det till dig, va?
Lite för många andra omhuldade märkesprodukter som är tillverkade sammastädes, kanske?
Och du verkar inte kunna ta till dig att det är standardkomponenter, precis samma standardkomponenter som flera kinesiska hjulbyggare bygger sina hjul av. Var komponenterna är tillverkade har jag aldrig sagt ett ord om.
Jo. Ekrar är Sapim. Lager är EZI. Osv. Absolut standardkomponenter. Och vilka hjul är inte tillverkade av standardkomponenter?
Hunt säljer raka, starka, lätta hjul till rimligare priser än de flesta. Är det där skon klämmer?
Nä, jag bara säger att du kan få minst lika bra hjul byggda av samma standardkomponenter till ett ännu rimligare pris fr Kina. Om man nu börjat titta på Hunt är man antagligen ute efter hjul som är billigare än märkeshjul som Fulcrum, Roval, Enve, Zipp, m.fl., så varför då betala britterna för att klistra på en logga (jmf med att köpa fr Kina)?
 

Eld

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
HåkanC sa:
konscious sa:
Säger en hel del och det är upp till Hunt att motbevisa vilket dom inte gjort.
Nja, ingen tillverkare är ju "skyldig" att bemöta "tokpåståenden", vare sig om aerodynamik eller annat

Det är snarare Hambini som är "skyldig" till att förklar hur det kan komma sig att hans aerotester skiljer sig så mkt från "alla andra", ngt han inte verkar ha ngt bra svar på. Varför ska tillverkare då lägga ned tid och pengar på att bemöta dem?
Och varför ska vi (presumtiva) kunder låta våra inköp styras av ett enda(?) aerotest som skiljer sig då mkt från "alla andra"?
(Du gör naturligtvis vad du vill med dina pengar)
/Håkan
Jag tyckte att han förklarade ganska bra i tråden vad de hade gjort som skilde sig från vanliga vindtunneltester och varför men det var tyvärr många som hade allför låg kunskapsnivå för att förstå hans förklaring. En del av dessa mindre vetande var väldigt påstridiga och faktiskt direkt provocerande. (Kanske av egennyttiga skäl som Hambini påstod?) Detta hanterade Hambini tyvärr ganska dåligt.
 

Berk

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
Pfaff sa:
Jo. Ekrar är Sapim. Lager är EZI. Osv. Absolut standardkomponenter. Och vilka hjul är inte tillverkade av standardkomponenter?
Hunt säljer raka, starka, lätta hjul till rimligare priser än de flesta. Är det där skon klämmer?
Nä, jag bara säger att du kan få minst lika bra hjul byggda av samma standardkomponenter till ett ännu rimligare pris fr Kina. Om man nu börjat titta på Hunt är man antagligen ute efter hjul som är billigare än märkeshjul som Fulcrum, Roval, Enve, Zipp, m.fl., så varför då betala britterna för att klistra på en logga (jmf med att köpa fr Kina)?
Bra service när t.ex. fälgen är för stor och däck passer inte, som jag skrev ovan?
 

emmer

Ny medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Berk sa:
Bra service när t.ex. fälgen är för stor och däck passer inte, som jag skrev ovan?
Det är nog inte alla som uppskattar att man hoppar över mottagnings och leveranskontrollen internt och lägger den på slutkund, och tar en del av de pengarna man sparar och lägger på frakter... Men folk är väl olika på den punkten.
 

ooms

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Berk sa:
ooms sa:
Pfaff sa:
Jo. Ekrar är Sapim. Lager är EZI. Osv. Absolut standardkomponenter. Och vilka hjul är inte tillverkade av standardkomponenter?
Hunt säljer raka, starka, lätta hjul till rimligare priser än de flesta. Är det där skon klämmer?
Nä, jag bara säger att du kan få minst lika bra hjul byggda av samma standardkomponenter till ett ännu rimligare pris fr Kina. Om man nu börjat titta på Hunt är man antagligen ute efter hjul som är billigare än märkeshjul som Fulcrum, Roval, Enve, Zipp, m.fl., så varför då betala britterna för att klistra på en logga (jmf med att köpa fr Kina)?
Bra service när t.ex. fälgen är för stor och däck passer inte, som jag skrev ovan?
Självklart gäller det att välja var man handlar. Att hoppa in på t.ex. Aliexpress och handla av första bästa är kanske inte det bästa att göra. Men att britter skulle vara bättre än kineser på service är inget jag håller med om, och då har jag stor erfarenhet av båda, troligtvis mer än många på detta forum.
 

ooms

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
A.Nilsson sa:
ooms sa:
A.Nilsson sa:
lundatok sa:
Sorry, kollade på ett par på Hunt för £399 i aluminium.

C38 är dyrare och 100 grader tyngre, fast då med DT-nav istället för novatec(?)/noname, om det är viktigt.
Ah, jag gick och antog att alla fattade att jag menade Hunt's kolfiber-varianter med lite aeroprofil men det var ju såklart inte självklart givet var tråden började.

Vi börjar från början. Önskan: Styva, lätta hjul gärna med lite aeroegenskaper för sisådär 10k plus minus 50%

Finns det?
Du bör nog speca om det är skiv- eller fälgbroms också :-)
Skivbroms :)
Jag skulle titta på Bladex. Deras SDM 4x5 är det riktigt bra pris på just nu. https://www.bladexcycle.com/bladex-sdm-carbon-road-disc-brake-bike-wheelsets/
 

konscious

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
HåkanC sa:
konscious sa:
Säger en hel del och det är upp till Hunt att motbevisa vilket dom inte gjort.
Nja, ingen tillverkare är ju "skyldig" att bemöta "tokpåståenden", vare sig om aerodynamik eller annat

Det är snarare Hambini som är "skyldig" till att förklar hur det kan komma sig att hans aerotester skiljer sig så mkt från "alla andra", ngt han inte verkar ha ngt bra svar på. Varför ska tillverkare då lägga ned tid och pengar på att bemöta dem?



/Håkan
Det finns ett värde för tillverkaren att visa ett oberoende test som visar något annat.
Annars kan sanningar eller osanningar aldrig bevisas, hambini gjorde ett oberoende test. Utfallet var ganska väntat förutom HUNT.

Ett höstnummer från Roadbike gjorde man test mot referens 30mm profil så skiljde det inte mkt mellan de välkända högprofilmärkena ifråga om aero.
Men däremot kring övriga värdeparametrar.

Antar att verkligheten är komplex..
 

lundatok

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
A.Nilsson sa:
ooms sa:
A.Nilsson sa:
lundatok sa:
Sorry, kollade på ett par på Hunt för £399 i aluminium.

C38 är dyrare och 100 grader tyngre, fast då med DT-nav istället för novatec(?)/noname, om det är viktigt.
Ah, jag gick och antog att alla fattade att jag menade Hunt's kolfiber-varianter med lite aeroprofil men det var ju såklart inte självklart givet var tråden började.

Vi börjar från början. Önskan: Styva, lätta hjul gärna med lite aeroegenskaper för sisådär 10k plus minus 50%

Finns det?
Du bör nog speca om det är skiv- eller fälgbroms också :-)
Skivbroms :)
Baserat på denna: https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/
Så hade jag gått på samma som TS i den andra tråden, köpt Bontrager Aeolus 50 mm.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Pfaff sa:
Återigen, Taiwan. Du kan bara inte ta det till dig, va?
Väldigt många företag med adress på Taiwan har i praktiken en stor del av sin verksamhet i fastlandskina
och/eller använder sif av en hel del underleverantörer därifrån.
Men varför är den exakta geografiska positionen där en pryl (fälg i det här fallet) så viktig?

konscious sa:
Antar att verkligheten är komplex..
+1
Därför är det bra med många olika typer av tester,
och man bör undvika att dra för långtgående slutsatser av ett enda


/Håkan
 

NickPick

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Hunts kolfiberfälgar är rena kinahjul, inte Taiwan.
Trodde alla visste det?
Tror dom är från farsports.
 

Berk

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
Berk sa:
ooms sa:
Nä, jag bara säger att du kan få minst lika bra hjul byggda av samma standardkomponenter till ett ännu rimligare pris fr Kina. Om man nu börjat titta på Hunt är man antagligen ute efter hjul som är billigare än märkeshjul som Fulcrum, Roval, Enve, Zipp, m.fl., så varför då betala britterna för att klistra på en logga (jmf med att köpa fr Kina)?
Bra service när t.ex. fälgen är för stor och däck passer inte, som jag skrev ovan?
Självklart gäller det att välja var man handlar. Att hoppa in på t.ex. Aliexpress och handla av första bästa är kanske inte det bästa att göra. Men att britter skulle vara bättre än kineser på service är inget jag håller med om, och då har jag stor erfarenhet av båda, troligtvis mer än många på detta forum.
Jag skrev väl inte att Britter är bättre på service än Kineser. Hjul har man relativt ofta problem med, så det är viktigt att har bra service. Från den här tråden är det klart att Hunt har bra service. Och det är ofta svårt att hitta om en firma har bra service, kanske ännu svårare när dom är kinesiska, men jag har ingen erfarenheten med detta.
 

Oooh

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Jag har ett par Hunt 4 Season Disc samt ett par med dynamo.
Rullat >350mil med mina och är fortfarande nöjd.
 

glitch

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?

ejma

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
lundatok sa:
Det är inte ett mått rätt.

Canyon DHB sponsras av Hunt och just nu deltar de i den internationella tävlingen "Tour de Yorkshine" där bla Chris Froome och Mark Cavendish deltar.
Jacob Hennessy kör på Hunthjul och ligger på 3:e plats efter 2 etapper. Leder bergpristävlingen.
https://letour.yorkshire.com/tour-de-yorkshire-2019/mens-race/stage-2/

Hjulen duger att tävla på internationellt trots risken att de skall implodera av sitt eget luftmotstånd.
 

ooms

Aktiv medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ejma sa:
lundatok sa:
Det är inte ett mått rätt.

Canyon DHB sponsras av Hunt och just nu deltar de i den internationella tävlingen "Tour de Yorkshine" där bla Chris Froome och Mark Cavendish deltar.
Jacob Hennessy kör på Hunthjul och ligger på 3:e plats efter 2 etapper. Leder bergpristävlingen.
https://letour.yorkshire.com/tour-de-yorkshire-2019/mens-race/stage-2/

Hjulen duger att tävla på internationellt trots risken att de skall implodera av sitt eget luftmotstånd.
Vilken stackare, han kanske hade lett om teamet kört på hjul med bättre aero-egenskaper :-)
 

emmer

Ny medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
ooms sa:
ejma sa:
Hjulen duger att tävla på internationellt trots risken att de skall implodera av sitt eget luftmotstånd.
Vilken stackare, han kanske hade lett om teamet kört på hjul med bättre aero-egenskaper :-)
Nu kan ju vanliga betalande försöka köpa ur "limitless" -serien.
(Fast tusan vet om någon skulle vilja det för de ser ju bizzarra ut :-) )
 

aribr

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Har buklat min Endurowide bakfälg, men Hunt skickar en ersättningsfälg för rimliga pengar (48 gbp ink. frakt).

Bra service iaf.

Buklan kom efter en dum linje genom vassa stenar som slutade med ett kasserat Aggressor. Den buklade fälgen har hållit utan några synliga sprickor i 5 mil hittils och hjulet är fortfarande runt. Jag kommer förmodligen köra på hjulet säsongen ut.
 

Jiv

Medlem
Ni som kört era Hunt-hjul ett tag - är ni fortfarande nöjda?
Börjar halvdåligt för mig. Beställde ett par Trail Wide för att ha som stighjul på min Process, leverans var angiven till 5:e veckan i maj - nu blev den just framflyttad till 4:e veckan i juni istället!

Bifogar mejlat nedan, har det gjort en justering i baknavet eller tolkar jag det fel?


This morning we have had some information for our Taiwanese manufactures regarding the next batch of our Mountain Bike wheels which your order is part of.



We have had a change in the specification of the rear hub that had caused a delay, and production issues with our hub supplier is regarding the 60 Tooth ratchet ring supplied on the Hunt Mountain Bike Wheels.



As a result of this information there is a delay on this product, the expected delivery date we are being given by the factory is June Week 4.



We would like to assure you that we are doing our best and working very closely with our suppliers in Taiwan to get your wheels manufactured as soon as possible. We are in regular contact to ensure that things are keeping on track, and we have staff in Taiwan visiting to our factory to ensure that everything is running smoothly.



Sorry for any inconvenience this may have caused and thank you ever so much for your ongoing patience.

Kind regards,

The Team at Hunt Bike Wheels
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer