[NICK] Den officiella tidstråden - Ej längre aktuell

jesperC

Aktiv medlem
Lite så här har vi tänkt tidigare: Om det rör sig om en stam som ligger "bra" så får det gärna vara kvar. Kan man, med lite lagom talang, ta sig över det så blir det bara ett roligt hinder.

Är det däremot något som helt blockerar, eller på annat sätt inte funkar bra, så skall det så klart bort.
Antingen fixar vi det själva eller om det är ett större jobb så tar vi det med folket på motionsgården. De brukar vara snabba och bra att ha att göra med bara vi meddelar dem om var det är problem.

//j

Jörgen_A

Aktiv medlem
Den stocken ska bort. Tror inte ens Ville hoppar över den.

Jag har försökt prata med motionsgården idag men inte kommit fram på telefon. Ska försöka igen efter lunch.

nikasp

Aktiv medlem
Jepp, känslan sa mig att man ska heta Usain Bolt för att bunnyjumpa över den där. Brukar inte röra något så det blir för lättcyklat, bra med Jörgens hinder. Snackade med en tjej och en kille nyligen som spontant tyckte att det var "lätt" jmf med Hellas och jag håller med.

nikasp

Aktiv medlem
Nu är det bara att ösa på för er höghastighetsfantomer. Jag hade en hemskt dålig såg för ändamålet så det är ca 50% svordomar bakom att den ligger där den ligger nu.

stig.JPG

Foss

Aktiv medlem
nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det bara att ösa på för er
> höghastighetsfantomer. Jag hade en hemskt dålig
> såg för ändamålet så det är ca 50% svordomar
> bakom att den ligger där den ligger nu.
>
>

Härligt, tack så mycket! Låg trädet precis innan en häll eller stor sten som man ska upp på? Åkte där igår och tänkte att det är nog ett tag innan jag lärt mig att köra över trädet utan att stanna. Inbillar mig att det kunde ha gått om man höll hårt till höger?

Jörgen_A

Aktiv medlem
nikasp skrev:
> Nu är det bara att ösa på för er
> höghastighetsfantomer. Jag hade en hemskt dålig
> såg för ändamålet så det är ca 50% svordomar
> bakom att den ligger där den ligger nu.
>
>

Bra kämpat!

nikasp

Aktiv medlem
Yes, tror det var sväng vänster direkt efter trädet och sen upp över en minihäll.

Foss skrev:
> Härligt, tack så mycket! Låg trädet precis
> innan en häll eller stor sten som man ska upp
> på? Åkte där igår och tänkte att det är nog
> ett tag innan jag lärt mig att köra över
> trädet utan att stanna. Inbillar mig att det
> kunde ha gått om man höll hårt till höger?

Foss

Aktiv medlem
Vart hittar jag en GPX för den aktuella spårdragningen? Körde ett varv på en fil jag hittade men den stämde bitvis ganska dåligt. Jag kliver på spåret vid Torhamnsgatan i Kista och det var inte det lättaste att hitta in på spåret.

mattel

Aktiv medlem
foss: jag startar på samma ställe som du och har lagt till min senaste runda. spåret går 45grader från T-korset, dvs 'allén' in mot bygget och följ sen byggvägen tills du får skog på höger sida igen, ett liggande träd visar var du ska över lite stenar och in på stigen och upp för backen.. :)

Visa bilaga NICK.gpx

Foss

Aktiv medlem
mattel skrev:
> foss: jag startar på samma ställe som du och har
> lagt till min senaste runda. spåret går 45grader
> från T-korset, dvs 'allén' in mot bygget och
> följ sen byggvägen tills du får skog på höger
> sida igen, ett liggande träd visar var du ska
> över lite stenar och in på stigen och upp för
> backen.. :)
>
>

Stort tack! Fick inte in dom andra filerna i min Garmin men den här funka rakt av, rätt start också!

nikasp

Aktiv medlem
Körde 1,25 varv, vek av mot Kista, igår och 1,75 idag. Svettigt som fasen. Stannade och "gjorde en Jörgen" på två ställen där stigen breddats som fasen och där folk fuskat sig till höger om stora svåra hällen och rundar en tall, inte på genvägen. Kom upp till kanten på hällen igår så det var nära och idag var jag chanslös i blötan på förmiddan. Återkommer med en tid när det är torrt och jag kört fler vändor, nu blir det mest pinsamt. Grymt imponerande av de som kör varvet på 35!

icic

Medlem
Tjugosex minuter!

Ofattbart. Frågan är om Bekele (Kenenisa alltså) skulle greja det utan att behöva släpa på cykeln. Kan du inte filma nån gång så man får se hur det går till :)?

Jörgen_A

Aktiv medlem
Micke S skrev:
> 26:00 i Stravatid i förrgår när det fortfarande
> var fuktigt.

Galen tid.

Någon fotisättning? Tar du klipphällen på nya ledningsgatan?

Micke S

Aktiv medlem
Jörgen_A skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 26:00 i Stravatid i förrgår när det
> fortfarande
> > var fuktigt.
>
> Galen tid.
>
> Någon fotisättning? Tar du klipphällen på nya
> ledningsgatan?

Den är ju bara att cykla uppför. Inga problem, sommar som vinter.

Calle F har annars banrekordet med 24:38, men det är från ifjol som banan såg ut då.

http://app.strava.com/activities/58182948#1077024097

Senast ändrad:

icic

Medlem
Jaha, där ser man. Appropå det, vad skulle Absalon, Schurter, Kulhavy och dom göra, 24.37? Eller är det för svårt för dom?

hm

Aktiv medlem
kanske får ta och släpa sig över till fel sida stan, prova några varv på nick och vidja sina mtb vyer.

för svårt för världseliten ?? :)

hobbit

Medlem
icic skrev:
> Kan du inte filma nån gång så man
> får se hur det går till :)?

+1

/H

mytomspunnen

Aktiv medlem
icic skrev:
> Jaha, där ser man. Appropå det, vad skulle
> Absalon, Schurter, Kulhavy och dom göra, 24.37?

Ett par minuter kortare gissar jag.

> Eller är det för svårt för dom?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAA!

icic

Medlem
Hihi, där fick jag till det... Aldrig sett dom på Keps cup faktiskt. Måste bero på nåt.

Vi säger 22.30 för Absalon mfl då. Om dom skulle komma runt alltså. Jag vill vara mindre än 50% sämre och siktar härmed på 33.45.

fredrikw

Aktiv medlem
Vilken hetstråd detta håller på att bli :) Får nog nöta varvet ett tag innan man vågar posta några siffror här...

hm

Aktiv medlem
om man skulle ta en tur i morgon förmiddag till nickspåret. hittar man runt ? är det uppmärkt? isf med vilka märken ?

jesperC

Aktiv medlem
hm skrev:
> om man skulle ta en tur i morgon förmiddag till
> nickspåret. hittar man runt ? är det uppmärkt?
> isf med vilka märken ?

De som kör första gångerna brukar kunna ha lite problem så räkna inte med en sub25 tid om du inte kört förut.

Det går mycket stigar i området så det kan vara lätt att hamna på fel spår på några ställen.
Målet har i alla fall varit att ha skyltar där spåret delar sig. Dock inte helt enkelt alla gånger då vi haft ett begränsat antal skyltar och de har en förmåga att försvinna.

Hur som helst, när du har du kört några gånger är det inga problem att hitta runt.
Hyfsat aktuell karta och lite mer info hittar du här:
http://igelbacken.blogspot.se/

//j

hm

Aktiv medlem
Jag cyklade över till andra sidan stan idag för att testa nick-spåret.
och vilket fint spår och väder i fått till, mycket bra jobbat.
jag har inte cyklat så mycket mtb , men det måste väl vara stan bästa!?
tog ett varv för att försöka hitta runt. gick sådär, men det gick efter en del fel och karttittande i mobilen sen träffade jag en trevlig prick och vi slog följe resten av varvet.
http://app.strava.com/activities/58940792
Jag tog ett till varv då jag tryckte på så gått det gick medan man letar efter ledmarkeringar,
två karttittar stopp + några små fel och en gång när jag vände tillbaks 50m då jag trodde jag kört fel http://app.strava.com/activities/58944831#1094748788
så då blev det ett varv till för att försöka få till ett varv utan felkörningar,fast jag började bli lite spak i benen.
tyvärr fortsatta jag rak fram vid genvägen ach la bort ca 6,5min på den bomen och varvet fasta inte på strava .
http://app.strava.com/activities/58950184
så nu måste jag nog dit och ta revanch på att hitta runt, men det är nog bara bra när spåret var så fint.

[Lite OT, sorry]
Har tyvärr ingen tid att bidra med eftersom jag kör utan dator eller liknande, men jag ville bara slänga iväg en eloge till er som fixar Nickspåret. Fy satan vilken rolig runda.
Härjade runt där för första gången någonsin igår, och även om jag körde fel och hamnade på ridspår (?) och fick vända och leta efter rätt stig ett par gånger lokaliserade jag mig rätt snabbt igen.

Massa tummar upp!

Förresten, finns det någon kran eller liknande nere vid den där vasaloppsskylten?

jesperC

Aktiv medlem
heddacarolina skrev:
> ...
> Förresten, finns det någon kran eller liknande nere vid den där vasaloppsskylten?

På andra sidan vägen, bakom trappan till den gula byggnaden, finns en kran. Osäker på om den alltid är på. Det är möjligt att de tar bort vredet när receptionen på motionsgården är obemannad.

(Inget jättebra ställe att tvätta en lerig cykel på men man kan fylla vattenflaskor. För cykeltvätt är nog bensinmacken borta vid Hallonbergen bättre)

//j

nikasp

Aktiv medlem
Det satt ingen nyckel där för två helger sen så räkna inte med vatten om inte motionsgårdem har öppet.

icic

Medlem
Ojojoj vilka tider! Är det inte farligt att köra så snabbt? 33.08 för mig idag - drömgränsen passerad (!). Då hann jag med en snygg OTB, men tyvärr inte stanna och hälsa på några sköna lirare straxt innan varvning. Finfin bana nu som sagt. Högt gräs på ängen men inga fästingar.

animalstyle

Aktiv medlem
Vad är en bra tid att sikta på för en nybörjare?

För övrigt tycker jag att Nick-spåret är kanonroligt, mycket stök och bök och inte så mycket transportsträckor. Men när jag var där idag så såg jag att "genvägen" förbi den stora stenen på den nya sträckning var igenbommad med massa gamla trädstumpar, är det någon som gjort det av ren illvilja eller är det meningen att det ska vara så?

nikasp

Aktiv medlem
Det är jag och hällen är ett av de svåraste ställena på NICK så rensa inte utan lägg gärna dit mer. Iden är ju dont widen the track, ska man börja cykla runt alla svåra ställen så blir det ju helt uppkört till slut och inga svårigheter. Träna, jag har kommit upp på kanten men aldrig klarat den helt. Kommer inom kort hoppas jag :-) Lägg gärna dit mer lösa stammar och skrot så det inte blir än mer uppkört.

EDIT: Och såklart kommer jag att sluta om det blir åsikter men finessen var att det skulle vara ett svårt hinder. Finns ju fler ställen där folk genar/genat men som blockerats för att minska slitaget. Tänk på att det är ett naturreservat så vi ska vara rätt nöjda som får ha en runda här.

pugilist skrev:
> Vad är en bra tid att sikta på för en
> nybörjare?
>
> För övrigt tycker jag att Nick-spåret är
> kanonroligt, mycket stök och bök och inte så
> mycket transportsträckor. Men när jag var där
> idag så såg jag att "genvägen" förbi den stora
> stenen på den nya sträckning var igenbommad med
> massa gamla trädstumpar, är det någon som gjort
> det av ren illvilja eller är det meningen att det
> ska vara så?

Senast ändrad:

icic

Medlem
pugilist skrev:
> Vad är en bra tid att sikta på för en
> nybörjare?

33.45. Se härledning ovan. Ett steg på vägen kan vara 45.00. Att köra runt utan fotfel är en annan kul utmaning.

hm

Aktiv medlem
29,14 idag
får inte riktigt till det på nickspåret, men det kanske beror på att det är så långt och det finns så många fallgropar på ett varv och trött hinner man bli också ;)
skulle köra två varv ,men på det andra varvet burpa jag ut luften ur framhjulet så det blev en lång promenad till starten där jag lagt slang och pump.

Senast ändrad:

jesperC

Aktiv medlem
Fanns väl lite planer på att utnyttja skyttevärnsgroparna på nydragningen i början.
Lite pinnar och löv för att kamouflera dem och hade de blivit ypperliga fallgropar...

//j

animalstyle

Aktiv medlem
Ok, men då är det inte av illvilja med andra ord. Då är det bara att öva så man kan ta sig upp på den där hällen utan att sätta i fötterna.

Hur är det med det höga gräset på ängen, är det någon som brukar röja där? Annars kan jag ta tag i det om det är någon som har en trimmer att låna ut.

Topp