[NICK] Den officiella tidstråden - Ej längre aktuell

nikasp

Aktiv medlem
Hela ängen var slagen plötsligt en gång förra sommaren så någon sköter den. Har själv inga såna prylar. Tog sista fästingsprutan för två månader sen vilket känns bra ;)

Jag körde in i brännässlorna som hänger ut på vänsterkanten precis innan man kör in under bron (efter att man kört upp över banvallen) i fredags. Misstog dom för högt gräs. :(
Nästa gång jag kommer dit ska jag rycka bort dem.

animalstyle

Aktiv medlem
Fästingspruta låter som en bra idé. Själv har jag nog cyklat in i det mesta som kan stickas och brännas.

paxel

Medlem
Körde runt idag på nytt pers, 38:38. Väldigt snabbt, torrt och fint spår.

Upptäckte en massa nya spänger, har jag missat spårfixardag eller har vi sommarjobbare i spåret?
Missförstå mig rätt här, spängerna låg bara över surhål som riskerar/har börjat att köras upp så de är i min mening jättevälkomna.
Har själv funderat på att erbjuda mig att spånga vissa av hålet så jag blev förvånad när det redan gjorts.

nikasp

Aktiv medlem
Har bråtet jag la vid stora hällen fått vara kvar eller är det spår till höger igen? Har inte haft tid för MTB på ett tag nu.

Peja

Ny medlem
Jag är en cykelnybörjare som köpte MTB i april. Har gjort vissa kortare delar av NICK tidigare. Idag körde jag hela varvet för första gången på precis under timmen, som en del av ett tretimmarspass. Tog det säkra före det osäkra och gick av och ledde cykeln ca 10 gånger när det kändes för svårt. Att tiden är dålig fattar jag, och kanske inget maxlopp då det var ett distanspass och lite svårt att hitta ett par gånger. Tror dock inte jag kan kapa så jättemycket.

Det jag undrar är vad ni som är vana cyklister kommer upp i för snittpuls på ett hårt varv? Min puls var låg, helt enkelt för att jag måste fokusera mer på rötter och svängar än att trampa. Landade på en snittpuls på 66% av max på varvet med toppnotering på 85% (maxpulsen är mätt på löpning och skidor, troligtvis klart lägre på cykel). Kan tillägga att jag är ok tränad konditionsmässigt med löpning och skidor, men alltså ny på cykel.

Peja

Ny medlem
Oj, 90% var ju riktigt högt och viss skillnad mot mina 66%. Fast jag hade ju kommit upp i ungefär samma på 25 min hård löpning eller skidåkning.

Tränar mest cykel som komplement till annan träning och skulle vilja hitta bra spår i norrort som ger bra flåsträning men inte kräver så mycket fokus på att bromsa och svänga. Dvs minst lika mycket backar som NICK men mindre stök. Någon som har tips på sån runda där cykel är tillåtet?

Men får väl göra några försök till på NICK så tekniken blir bättre så tiden går ner, och puls och träningseffekt upp.

DrGT

Medlem
Peja skrev:
-------------------------------------------------------
> Tränar mest cykel som komplement till annan
> träning och skulle vilja hitta bra spår i
> norrort som ger bra flåsträning men inte kräver
> så mycket fokus på att bromsa och svänga.

Om du måste lägga mycket fokus på att bromsa och svänga så är det teknik- snarare än "flåsträning" du behöver och då är NICK eller andra stigar på Järvafältet bra. Bättre teknik -> högre fart i stöket -> bättre "flåsträning" :-)

Peja

Ny medlem
DrGT skrev:
> Om du måste lägga mycket fokus på att bromsa
> och svänga så är det teknik- snarare än
> "flåsträning" du behöver och då är NICK eller
> andra stigar på Järvafältet bra. Bättre teknik
> -> högre fart i stöket -> bättre
> "flåsträning" :-)

Absolut! Men då tiden ofta är en bristvara känns det lite tveksamt att lägga flera timmar av veckans träningstid på en så låg puls att träningseffekten är tveksam, då jag främst vill prestera på skidor och löpning. Fast det kanske löser sig rätt snabbt om jag kör NICK några gånger till och lär mig hitta samt springer med cykeln när jag måste hoppa av pga berghällar, stup och svåra passager. Får jag bara upp snittpulsen 10 slag till känns det som ok flåsträning.

hobbit

Medlem
Testa att köra en kortare slinga så att du snabbt lär dig hitta och få in tekniken. Så kan du ladda mer och åka flåset snabbare. Tänker mig att Fiskartorpsbanan kan vara rätt bra. Finns en del lite småtrixiga partier men för det mesta rullar det på riktigt snabbt. Ett varv borde väl ta ca 15 min för dig om du är ovan vid mtb. Så du hinner med ett gäng varv på ett pass och kan på så sätt verkligen testa att pressa dig mer och mer!

/H

animalstyle

Aktiv medlem
nikasp skrev:
> Har bråtet jag la vid stora hällen fått vara
> kvar eller är det spår till höger igen? Har
> inte haft tid för MTB på ett tag nu.

Bråtet ligger kvar.

Peja

Ny medlem
Mitt problem med låg puls är löst. Var mest en inställningsfråga visade det sig. Gjorde ett nytt försök med tuffare satsning och fick ner tiden från ca 60 min till 46:30. Snittpulsen steg till över 75%. Mycket lättare när jag kört en gång tidigare och visste ungefär vad som väntade. Kändes som jag hade bra flyt fram till man svänger vänster av en bred ridväg 90 grader in i skogen in i en spricka mellan två små bergknallar. Därifrån hade jag stora problem med ca 5 avhopp från cykeln.

jesperC

Aktiv medlem
Sub 24 är ju helt galet snabbt

Tror snart att vi får ta och merga den den här tråden med med dopingtråden ;)

//j

Idag verkar det ha blåst ner ett träd vars krona ligger över stigen på första halvan av spåret. Går säkert att ta sig igenom om man tar gott om fart, men jag misstänker att den nog behöver sågas bort. Har dessvärre dåligt med redskap. Hjälper gärna till dock!

Eftersom det är tidstråd får jag väl posta tiden från igår. 32:03 enligt Strava.

Kan försöka åka ett varv imorgon och klocka var det är.. Har lite för dålig uppfattning om exakt var det är nu och det syns inte tydligt i GPS-spåret. Det är i en av utförsåkningarna i början i alla fall. Tror det är precis före du kommer ut på träbron med brännässlor på vänster sida i utgången, men jag ska inte svära på det.

jesperC

Aktiv medlem
Jörgen_A skrev:
> Det är fixat nu

Snabbt jobbat!

Jörgen_A's hoj är numera berättigat att ha blinkande cykelbelysning då den är att betrakta som ett utryckningsfordon.

//j

KungTung

Ny medlem
Monsterkränkning i nickspåret.
Hade idag en mycket kränkande upplevelse i nickspåret. Precis innan jag startar nick kommer en äldre herre i t-shirt, badbyxor och gympadojor. Han sitter på en äldre mtbhoj, typ stålram av obestämt märke. Han hojar förbi mig och upp för backen i mtb spåret. Nar jag kommer upp till starten av nickspåret står han o pustar ut där o jag funderar inte mer på det. Efter jag kört någon kilometer här jag skrammel bakom mig, och där är han.Va fan tänker jag, och ökar farten.
Jag håller väl ungefär 40 minuterstempo på spåret, vilket är vad jag pallar. Men inte då, han sitter som en igel igen på bakhjulet. Jag drar ifrån i nedförsbackarna, och tänker att jag är av med han, men så fort det planar ut är han tillbaka. Så håller vi på tills vi kommer till långa backe på andra halvan, där bestämmer jag mig för en taktisk vattenpaus, han kör förbi och jag ser ej till honom något mer. Läskigt, var han ett vålnad från åttiotalet eller vet någon vem/vad han är.

Senast ändrad:

mkallstrom

Aktiv medlem
Körde en runda i måndags, 34:45. Har svårt att tänka mig att spåret blir så mycket snabbare än det är nu, inte en enda liten vattenpöl på hela varvet vad jag kunde se.

Evileas

Medlem
Imorgon kommer jag upp till Stockholm! Cykeln är med.. Tänkte kränka eller kränkas på NICK spåret.. Hittar jag runt utan nån GPS att följa? Är det "cykelskyltarna" på första sidan av http://igelbacken.blogspot.se/ som man ska leta efter? Någon ytterligare färgmarkering kanske?

nisseson

Aktiv medlem
Evileas skrev:
> Imorgon kommer jag upp till Stockholm! Cykeln är
> med.. Tänkte kränka eller kränkas på NICK
> spåret.. Hittar jag runt utan nån GPS att
> följa? Är det "cykelskyltarna" på första sidan
> av http://igelbacken.blogspot.se/ som man ska leta
> efter? Någon ytterligare färgmarkering kanske?

Det är de skyltarna samt på vissa ställen en snarlik blåvit skylt (vi fick olika skyltar att sätta upp från kommunen vid olika tillfällen.) Spåret borde gå bra att hitta runt om man första gången fokuserar mer på att följa spåret och spana efter skyltar än att jaga tider. Det kan man göra andra varvet och senare. :-)

nikasp

Aktiv medlem
Jag tycker en lurighet är alldeles i början. När man korsat grusvägen (mot hundklubben) så ska man hålla svagt vänster. Lite tunt med skyltar just där. Kör man fel och håller svagt höger så kör man mot mötande trafik och slutet på NICK - syns om man vänder sig att det sitter skyltar på träden.

Evileas

Medlem
nisseson skrev:

> Spåret borde gå bra att hitta runt om man
> första gången fokuserar mer på att följa
> spåret och spana efter skyltar än att jaga
> tider. Det kan man göra andra varvet och senare.
> :-)

Detta var just min tanke! Hoppas kunna hinna med 2 besök på spåret innan vi vänder bilen hemåt till Bohuslän igen..

Får inte min Iphone 5a att visa kartan från den andra fina tråden i varken appen maps eller via safariläsarn, jag får försöka utan teknik alltså..

Evileas

Medlem
Idag vart d premiär på NICK! Så gotdamn roligt!
Faktiskt in på topp 10 listan över roligheter med cykelbyxorna på..
Snustorrt därute och jag kunde inte hålla hornen innanför hjälmen många meter. Min tanke att ta ett lugnt förstavarv för att sen öka sprack direkt. Efter att en kille med tysk brytning på en svart Canyon FS hjälpt mej med vägvalet 3 (!) ggr de första 500 metrarna parkerade jag pulsen på 90% och dammade på för allt jag var värd! Därmed ett par galna felkörningar och några små svordomar över klen märkning +ANNAT.
Rullade in vid spårcentralen igen efter den riktigt sköna men märkningsmässigt snurriga avslutande kilometern på 37.32. Snackade med "tysken" i några minuter och med de grova felkörningarna kan jag nog dra bort ca 5 på den tiden.. Sen rullade jag ut på mitt "kolla stig" varv som med mycket mindre tryck på pedalerna på min Canyon Nerve XC 26fs gav mej en tid på 35,37!
Nu fattar jag lite varför MickeS är så snabb på långlopp med en sån snabb teknisk bana att tävla med sej själv och så många andra på!
Måste skapa något liknande hemmavid på vår "gula slinga" Ovant men ändå kul med så inslitna stigar!
Ta med cykeln till Stockholm!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    89.2 KB · Besök: 11

Jörgen_A

Aktiv medlem
40:33 idag på ett extremt torrt och snabbt NICK-spår. Drygt 8 minuters förbättring mot förra mätning.

Passade även på att döda denna begynnande fuskväg.
20130728_184117.jpg

Jörgen_A

Aktiv medlem
Inget pulsband (eller pulsband har jag, det är bara att GPS:en fortfarande ligger i sjön). Dock körde jag med Strava idag för första gången.

bruce

Ny medlem
Jörgen_A skrev:
> Inget pulsband (eller pulsband har jag, det är
> bara att GPS:en fortfarande ligger i sjön). Dock
> körde jag med Strava idag för första gången.

Va, har du inte varit där och dykt än?

mattel

Aktiv medlem
jag hann runt ett varv innan regnet kom nu på kvällen. 31:10 stannade klockan på..

brukar starta på kistasidan men rullade runt till riktiga starten idag, kul att vara pigg på nya ställen. :)

Jörgen_A

Aktiv medlem
43:25 idag. I regn. Men ingen lera ännu, fortfarande för torrt i marken för det.

Kära NICK-spåret är en helt annan best när det är blött. Speciellt nya dragningen mot slutet blir några nivåer svårare.

Mötte den här också på spåret. Störst kör först! Ta det lungt när ni passerar bygget.
20130731_174208.jpg

larsaw

Aktiv medlem
Ops! Jag var ju där också igår innan regnet, glömde dock att posta tid, vilket för mig blev 35:42
Helnöjd med tanke på 14+kg cykel och inte rört en cykel på en månad, drog ett varv till efteråt med något lugnare tempo men med bättre spårval/växlingar samt 100m felkörningar, då blev det 37:56.

Men hur herrarna i toppen kommer ner i 25min är för mig en gåta, ser inte hur det ska gå att öka farten annat än på rakorna...

// Larsa

nikasp

Aktiv medlem
Jag har inte mött nån på cykel men många när jag varit ute och vandrat på vintern. Förbjudet men jag som haft hund tidigare blir inte så sur bara de har koll på dem. Jagar de djur eller cyklister så borde ägaren få en åthutning. Har du bara mött dem eller tom blivit jagad?

pugilist skrev:
> Är det bara jag som har otur och stöter på lösspringande hundar i mtb-spåret?

animalstyle

Aktiv medlem
Jag försöker visa alla som är ute i spåret respekt även de som inte sitter på en cykel. Men när de går mitt i spåret i sin egen värld (läs: facebookar på sin smart phone) med en okopplad hund så blir man lite less.

nikasp

Aktiv medlem
OK, tror inte alla har koll på att det är ett cykelspår. Går de dessutom i motsatt riktning så syns skyltarna inte. Du får skaffa ett kompressorhorn :) Löpare har jag däremot sett på NICK lite då och då. Tror Extrem-spåret går ihop lite på nåt ställe.

pugilist skrev:
> Jag försöker visa alla som är ute i spåret
> respekt även de som inte sitter på en cykel. Men
> när de går mitt i spåret i sin egen värld
> (läs: facebookar på sin smart phone) med en
> okopplad hund så blir man lite less.

animalstyle

Aktiv medlem
Kompressorhorn vore något :), speciellt när man cyklar genom stan för att ta sig till Hellas. De löpare jag har stött på brukar föredömligt hålla sig på ena sidan.

Topp