[NICK] Den officiella tidstråden - Ej längre aktuell

fredrikw

Aktiv medlem
Allt går med cross om man nu måste, men det finns ju grader av värdelöshet. NICK-spåret skulle jag inte ens fundera på om jag var ute med min cross.

DrGT

Medlem
DrGT skrev 3e augusti 2012
-------------------------------------------------------
> 32:06
> Körde på en FS 26:a

28:38 på en FS 29:a :)

Har aldrigt tidigare klarat NICK utan fotisättning utan alltid fegat ur på "trappdroppet" med rotvältan till höger (på sträckan nära stenkrossen). Innan jag drog iväg skummade jag igenom avsnittet om drops i "Mastering Mountain Bike Skills" av Lopes & McCormack och undrade varför jag inte fixade "droppet". Rullar ju nedför brantare "dropp" än "trappstegsdroppet" utan problem. Drog iväg och rullade över kanten precis innan "trappstegsdroppet" på successivt brantare ställen för att känna balansen och intalade mig själv "Nu ger du fan i bromsarna". Kollade så att styret inte gick i trädet till vänster om "trappstegsdroppet". Rullade sedan igenom det utan problem och körde därefter ytterligare fyra gånger med att ta kanten innan och "trappstegsdroppet" direkt efter. Absolut ingenting att skryta med här på happy, men min feghet har irriterat mig eftersom jag har god teknik och balans. Nåja, nu är det hjärnspöket borta.

edit: rullar, inte droppar.

Senast ändrad:

icic

Medlem
Fantstisk tid!

Där har jag kraschat ett par gånger (svag underdrift). Passar bra med ett åktips! Jag brukar fega och sätta ned framhjulet på trappsteget och sen blunda och rulla ner hängandes bakom sadeln. Bromsar säkert lite bak också. Inte helt OK om jag fattar boken rätt... Kör du nu rakt ut och landar på båda hjulen? Låter ju rätt för de flesta drop men det är ju en knivskarp högersväng direkt efter som man ska hinna med.

DrGT

Medlem
icic skrev:
> Fantstisk tid!
>
> Passar bra med ett åktips! Jag brukar fega och sätta ned framhjulet på
> trappsteget och sen blunda och rulla ner hängandes bakom sadeln.

Tack, precis så som du beskriver gör jag (förutom det där med att blunda), så att jag droppar ned var inte rätt beskrivet av mig ovan, snarare rullar jag ned.

WP8

Medlem
Jag körde spåret med min CX med cantisar. Jäklar vilken härlig flowig bana. Helt underbart.

NOT.

Ska jag köra igen blir det absolut med en mtb ?

chrilletrek

Ny medlem
Körde cx på genvägen dock föra onsdagen på 53 minuter en vecka efter den elaka krachen... Körde 2 varv på på nick igår med sverigen absolut sämsta men och fysik igår! Varv tiderna blev 1:a 46,20 2:a 45,01 tjock tröt sjöman är inte nöjd.

Sen är det en rottvälta en halv km efter den långa uppförs löpet

greengloves

Ny medlem
Intressant att höra hur ni andra gjort på "trappdroppet". De första gångerna rullade jag nedför droppet om än med tveksam teknik. Dock gjorde jag en OTB där i början av sommaren och slog i backen med huvudet före (med hjälm tack och lov!) vilket lett till att jag fegar ur till att rulla det numera. Därför har jag helt enkelt hoppat ut strax till höger om "trappstegen" de senaste gångerna men det har inte heller blivit helt bra. Jag får tokbromsa för att inte fortsätta rakt fram i kurvan och någon gång har dessutom fått klämpunka vid landningen så jag undrar om det inte ändå är bättre att rulla droppet vid trappstegen. Måste bara återfinna modet...

nikasp

Aktiv medlem
Nu är det lite pilar längs spåret som visar vägen och missa inte spårfixardagen den 24/8 kl 10. Sök egen tråd om det. Meddela gärna felkörningar och var det kan vara motiverat med skyltar.

PS. Fick höra att det är han som hjälper till med spåret från motionsgården som behöver ta sig runt stora hällen med fyrhjuling så hjälp till att rensa där. Dvs. motsatt info mot tidigare...

image.jpg

image.jpg

DrGT

Medlem
Fortfarande torrt på nästan hela spåret. Blev två varv idag på 29:40 resp. 30:50 - båda utan fotisättning - med en kort paus för att lätta på trycket mellan. Fick under andra varvet vänta nedanför tre-stegs-stigningen ovanför tunnelbanetunneln på två cyklister som körde åt fel håll... Perfekt högfartsträning på stig inför Långlopps-SM i Hässleholm på söndag.

mkallstrom

Aktiv medlem
Lyckades ta mig ner under 34 minuter ikväll, 33:57 :-)

FS 26:a med 1x9, ska jag bli snabbare måste jag nog köpa cykel med större hjul (eller träna, men det verkar jobbigt).

DrGT

Medlem
28:32 - PB med 6 sekunder!

Lägre snittpuls än tidigare då jag höll igen lite i backarna men körde tuffare och fortare på de stökigare delarna. Har kört mycket på NICK den senaste månaden och väljer bättre spår nu. Sen blir jag bara mer och mer nöjd över SRAM XX1 som jag kört med sen midsommar; kedjan sitter som klistrad på klingan trots att det känns som att kroppen och cykel håller på att skaka sönder och med krampaktigt grepp om styret.

Stort tack till alla som jobbat med att anlägga nya spänger och broar på spåret - det är en lyx att ha ett så fint MTB-spår så nära!

Jmlove

Ny medlem
Äntligen har jag hittat tillbaka till MTBFORUMET (det) och värdens roligaste tråd om det bästa spåret (Tack till de som fixar med Nick det är uppskattat!!!).

Imponerande tider ni gör här, själv har jag i år kommit under 40 (38) men nästa år så är målet sub 35... ;-)

Kul med tekniktips också... jag har ännu inte klarat av den branta Hällen på den nya drageningen innan man går på Extremspåret... är det full attack som gäller här?

MVH
Jmlove som gör tävlingsdebut för året i Kd på söndag! Bättre sent än aldrig! :-)

PS. Vet ni för övrigt vem som lägger Extremspåret, 15 km löpning... maken till spår får man leta efter, i år är det ju rekordtufft!

hm

Aktiv medlem
Bra tid där drgt.
Jag tog också en tur dit i Dag i det fina vädret , men bena kändes som mjukost redan på vägen dit, trodde det skulle lossna men det gjorde det inte.

Så jag provade genvägen för första gången, och fastnade i långa backen med lite klätterövningar.
På 12:e försöket kom jag upp :)
Är det många här som kommit upp?

Jörgen_A

Aktiv medlem
En ny liten bro har sett dagens ljus på NICK. Här finns det några sekunder att spara för den som har lite teknik och ork (bron är i en uppförsbacke). Alternativet är en liten omväg runt stocken.

20130914_144026.jpg

nikasp visar hur det går till.
20130914_144802.jpg

nikasp

Aktiv medlem
Jag gjorde en av årets få SPD-vurpor i backen. Den verkar klart knepig. Sen stöp jag i stenskravel när det gick nerför på skrå. Fet lårkaka. Genvägen var kul men svår. Backen måste vara extra kul vid regn :)

avhm skrev:
> Så jag provade genvägen för första gången,
> och fastnade i långa backen med lite
> klätterövningar.
> På 12:e försöket kom jag upp :)
> Är det många här som kommit upp?

nisseson

Aktiv medlem
Jörgen_A skrev:
> En ny liten bro har sett dagens ljus på NICK.
> Här finns det några sekunder att spara för den
> som har lite teknik och ork (bron är i en
> uppförsbacke). Alternativet är en liten omväg
> runt stocken.
>
> nikasp visar hur det går till.
>

Snyggt, dags att plocka fram sin MTB efter en landsvägssommar.

Lurifax

Ny medlem
Har för första gången lyckats ta mig runt hela NICK utan att åka vilse och inte hitta tillbaka.

Men satan så jobbigt det var. Betydligt mycket jobbigare än jag hade väntat mig efter att ha åkt vilse under första halvan ett par gånger.

55 min enligt Strava, men den ser det inte som nya streckningen. Är det Strava som är sån, eller cyklade jag fel ändå trots allt?

Jörgen_A

Aktiv medlem
Lurifax skrev:
> Har för första gången lyckats ta mig runt hela
> NICK utan att åka vilse och inte hitta tillbaka.
>
> 55 min enligt Strava, men den ser det inte som nya
> streckningen. Är det Strava som är sån, eller
> cyklade jag fel ändå trots allt?

Länka till din strava runda så kan vi säkert säga om du kört rätt eller fel. (Och kanske slänga upp en skylt till där det behövs)

Lurifax

Ny medlem
Vad bra :) Men varför hittar den inte den rundan som "Nick, ny dragning"? Eller är det en gammal rackare som ligger kvar och heter ny dragning?

DrGT

Medlem
Ikväll var rötterna hala på spåret och det blev några fotisättningar då jag spann loss i skumrasket. Inget PB-före men startade friskt men slog av på takten efter tvåhjulssläpp i backen ner mot skråpartiet innan stora hällen. Hade bra med krafter för att enkelt ta den nya fina bron över trädet - stort tack för den :-) Körde runt på 33:01.

animalstyle

Aktiv medlem
Jmlove skrev:
> Äntligen har jag hittat tillbaka till MTBFORUMET
> (det) och värdens roligaste tråd om det bästa
> spåret (Tack till de som fixar med Nick det är
> uppskattat!!!).
>
> Imponerande tider ni gör här, själv har jag i
> år kommit under 40 (38) men nästa år så är
> målet sub 35... ;-)
>
> Kul med tekniktips också... jag har ännu inte
> klarat av den branta Hällen på den nya
> drageningen innan man går på Extremspåret...
> är det full attack som gäller här?
>
> MVH
> Jmlove som gör tävlingsdebut för året i Kd på
> söndag! Bättre sent än aldrig! :-)
>
> PS. Vet ni för övrigt vem som lägger
> Extremspåret, 15 km löpning... maken till spår
> får man leta efter, i år är det ju rekordtufft!

Jag kör full attack uppför hällen, tvåan fram och någon lämplig växel bak. Hittills har jag bara lyckats ta mig uppför hällen i torrt väglag.

freddiesan

Aktiv medlem
5:e gången någonsin på NICK-spåret idag (och jag har bott över 10år i Solna - skäms!). Skälet ligger i att jag inte haft en ordentlig mtb förrän nu. Jäkligt skoj är det och bra intensivträning innan snön faller och mörkret blir för påtagligt - då jag troligtvis flyttar in till spinningpassen i Vasalundshallen. 38min blev det idag, känner mig nöjd med tanke på dålig träning på sistone. Tappade gps:en i slutet som jag snabbt fick plocka upp. Har ännu inte fattat hur i helsike man kan klara av tre-stegs-stigningen ovanför tunnelbanetunneln. Jag klarar två tredjedelar ungefär men sen blir det så förbaskat brant att jag fortfarande tror ni ljuger när ni säger att ni inte sätter i en enda fot någonsin på banan. Det andra droppet vid klippan har jag inte vågat mig på ännu heller.

Skrmavbild2013-10-03kl.18.43.48.png

nikasp

Aktiv medlem
@freddiesan: Du har kört "Genvägen" och jag håller med, det är sjukt brant. Jag har bara kört Genvägen ett fåtal gånger och jag tar mig inte upp. Här ser du fulla spåret (du ska svänga vänster istället för rakt över vägen där det är spångat): http://happymtb.org/turtips/226/

freddiesan

Aktiv medlem
Aha! Tog bara ett gps-spår från gpsies när jag skulle köra och såg ingen skyltning som visade åt annat håll. Nu laddade jag hem det rätta spåret - tack! Då hade jag kanske rätt att den är i stort sett omöjlig att klara :)

nikasp

Aktiv medlem
Jag är amatör så det finns säkert de som fixar den men det är grymt brant. Även om man orkar så är det fasen svårt att inte spinna. Skrotade ordentligt när man vänder ner när framhjulet kasade ifrån mig men det är ändå en rolig bit.

freddiesan skrev:
> Aha! Tog bara ett gps-spår från gpsies när jag
> skulle köra och såg ingen skyltning som visade
> åt annat håll. Nu laddade jag hem det rätta
> spåret - tack! Då hade jag kanske rätt att den
> är i stort sett omöjlig att klara :)

freddiesan

Aktiv medlem
Det är super granny som gäller alltså! Coolt att någon fixat det, ska öva men det blir svårare att klara av om man redan kört sen start. Kanske en kallstart då benen är pigga.

Micke S

Aktiv medlem
freddiesan skrev:
> Det är super granny som gäller alltså! Coolt
> att någon fixat det, ska öva men det blir
> svårare att klara av om man redan kört sen
> start. Kanske en kallstart då benen är pigga.

39 t fram har fungerat för mig. ta det bara lite lugnt i början så du har pulver kvar att hålla farten i den branta slutdelen.

jesperC

Aktiv medlem
dileno skrev:
> Vilken del av spåret är denna otroligt branta
> backe? Nu har jag missat nåt :)

Ligger på "Genvägen" direkt efter att man kört över det öppna partiet med ängsmark (lovar att du inte kommer passera backen utan att märka den).

//j (edit: länk till inlägg med ett par bilder från backen)

Senast ändrad:

DrGT

Medlem
Gårdagkvällens regn gjorde spåret halt och på vissa ställen ganska lerigt. Blev två fotisättningar idag då det finns lite för hala rötter på vissa branta passager. 34:55 blev tiden.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Micke S skrev:
> 39 t fram har fungerat för mig.

Det är däremot omänskligt. ;-)

hm

Aktiv medlem
mytomspunnen skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 39 t fram har fungerat för mig.
>
> Det är däremot omänskligt. ;-)

håller med. jag hade 38 fram ;)
36bak, iofs krävdes det många försök...

nibergs

Aktiv medlem
Hittade en minipump på nickspåret när jag var ute nyss.

Om någon saknar den, fås den tillbaka mot beskrivning :)

mattel

Aktiv medlem
inget rekord men 37:15 idag.. lite kladdigare än jag trodde och bygget vid kista har flyttat ett par singelhögar till stigen.

inga fotopauser men riktigt fint i skogen. :)

ulfalf

Aktiv medlem
Två rundor blev det i helgen, i lördags eftermiddag var det stenhårt och riktigt bra rull, som upplagt för en bra referenstid men kedjebrott och död GPS gjorde det till en softarrunda istället, vilket var nog så trevligt. Idag hade all frusen gyttja såklart tinat, ett träd låg över stigen (precis före bron över ån efter en fjärdedel typ) och jag körde lite smått vilse (vilket nog inte påverkade tiden) så jag sladdade runt med tunga ben på drygt 49:20 ändå. På 16 kg tjockcykel ska nog nämnas :) God marginal för förbättring ändå!

Senast ändrad:
Var som sagt riktigt fint i lördags! Lyckades dock för andra gången på raken punktera vid den där lilla bergsällen man får gasa upp för (knapp tredjedel in, direkt efter den första lite längre utförsåkningen). Måste välja ett spår med något vasst som sticker upp, eller så hatar NICK mig.

Jörgen_A

Aktiv medlem
Kul att se att det är så många som kör spåret även när första snön har kommit, massor med cykelspår i snön. Om det fortsätter vara så många som packar snön så kommer det kanske gå att köra hela vintern. Någon dag till med minusgrader sen är även de största surhålen frusna, då blir det snabbt igen.

Kände mig lite extra nöjd när jag kom hit :-)
20140112_151912-SNOW.gif

Vernersson

Aktiv medlem
Halloj på er Stockholmers!! :)

Hur är föret på NICK spåret nu???
Ska upp på jobb i Kista nu i veckan & släpar med mig ny-hojen upp :)
Klarar man sig utan dubbdäck eller är det en del förädisk is i spåret?

larsaw

Aktiv medlem
Vernersson skrev:
> Halloj på er Stockholmers!! :)
>
> Hur är föret på NICK spåret nu???
> Ska upp på jobb i Kista nu i veckan & släpar med
> mig ny-hojen upp :)
> Klarar man sig utan dubbdäck eller är det en del
> förädisk is i spåret?

Nu har jag inte kört NICK sedan i augusti, men NICK lär se ut som allt annat här omkring, dvs är det upptrampat (vilket allt i på Järvafältet torde vara) så är greppet jättebra och rullmotståndet lågt :D

Konstigt att ingen varit ute och försökt sig på ett rekordförsök på denna slinga, borde inte vara helt omöjligt med tanke på att ev. stök från rötter o dyl är som bordspacklat av den packade snön. Synd att man inte var tränad...

// Larsa

Topp