[NICK] Hitta rätt på NICK-spåret med Google Maps

Jörgen_A

Aktiv medlem
Jag har gjort en Google Maps karta över NICK-spåret. Om du har en iPhone eller Android så är det lätt gjort att få in kartan i din mobil utan att behöva kopiera GPX-filer. Jag har även lagt in bilder på de platser där jag tror det är vanligast att man kör fel. Jag kommer att uppdatera kartan i takt med att spåret dras om.

1. Klicka på denna länken: http://maps.google.se/maps/ms?msid=205878271630815952143.0004a6524891e88680f63&msa=0

2. Spara kartan i din profil "Spara i Mina platser" se bild (du behöver ett google maps konto eller gmailkonto för detta)

sparmaps.JPG

3. Gå in i Google Maps på din mobil (logga in). Välj Skikt -> Fler lager -> Mina kartor så hittar du "NICK MTB, Ursvik" kartan där. Nu behöver du aldrig köra fel igen.

P6230237.JPG

Ännu bättre än metoden ovan vore om man kunde söka på "NICK MTB Ursvik" direkt i mobilen och få upp kartan. Jag har listat kartan som publik och sökbar men har inte lyckts hitta den när jag söker. Ni får gärna betygsätta kartan och kommentera den, då kanske den dyker upp i sökresultaten.

/* Jörgen */

Senast ändrad:

Jörgen_A

Aktiv medlem
Nu uppdaterad med "Genvägen".

Jag körde Genvägen igår och tyvärr behöver den lite omvårdnad. De saknas lite skyltar och grenar hänger in lite varstans.

/* Jörgen */

fastforward

Ny medlem
Grymt, tackar. Jag ska försöka mig på att följa den där nu i veckan.

Jag har dock inte lyckats få fram något navigeringsläge utan bara själva översikten - ska man kunna det? Dessutom - är det bäst att köra motsols eller medsols?

Jörgen_A

Aktiv medlem
Varvet går medsols.

Spåret är relativt väl skyltat. Det är egentligen bara om man tappar bort sig som man har nytta av kartan.

Säg till om du tycker det är något ställe du tycker det behövs mer skyltar. Det är alltid välkommet med tips från någon med "färska ögon".

nikasp

Aktiv medlem
Körde 1,5 varv idag och nu känns det i princip svårt att köra fel. På ett ställe hade någon flyttat undan ris och någon stock men jag flyttade tillbaka det så nu känns det relativt enkelt att ta sig runt.

Ett ställe där jag själv fått fundera lite är när man kommer till en väg, där genvägen fortsätter/börjar på andra sidan vägen, och ska svänga vänster 90 grader och sedan köra mitt emellan två vägar ut i skogen. Det sitter en pil och en blåvit cykelskylt men den är lite knepig att se på håll. Är nog inte helt enkelt att skylta där då det är en stor korsning. På kartan är området strax söder om där Torshamnsgatan och Kymlingelänken korsar varandra.

frippa

Medlem
Tänkte cykla nickspåret för först gången. Kan man hoppa på från sollentuna hållet el. kista kanske är lättare isf var är lämpligast?

nikasp

Aktiv medlem
Borde vara ett bra ställe att hoppa på söder om där Torshamnsgatan korsar Kymlingelänken. Pga ekerbrott fick vi åka med bil därifrån idag men tack vare Cykloteket så hann vi med att köra en repa till :)

frippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte cykla nickspåret för först gången. Kan
> man hoppa på från sollentuna hållet el. kista
> kanske är lättare isf var är lämpligast?

jesperC

Aktiv medlem
frippa skrev:
> Tänkte cykla nickspåret för först gången. Kan
> man hoppa på från sollentuna hållet el. kista
> kanske är lättare isf var är lämpligast?

Om du kommer via Torshamnsgatan och vidare under Kymlingelänken in mot Ursviksskogen så har du ett bra ställe att hoppa på spåret där.

//j

frippa

Medlem
Premiärturen är avklarad.
Kul och varierande spår, varför har jag inte cyklat där förut?
Hamnade lite fel här och var men hittade tilbaka med mapskartan.
Jag hamnade på genvägen direkt, det var en bra uppvärmning...
1,5 varv + genvägen blev det.

joje69

Ny medlem
Körde NICK-spåret för första gången igår. Jag körde fel från start, men efter lite trixande på andra stigar hittade jag rätt efter ett tag. Tror jag i alla fall.

Jag utgick från spårcentralen och körde höger om "boden" upp i backen. Jag tyckte starten var otydlig. Jag visste att jag skulle hålla vänstervarv, men hittade alltså inte var man skall ta vänster?!

Sen var det när man kommer ut från skogen och in på vägen(krutspåret?), bortåt Järvsstaden till, som jag inte riktigt fattar att man skall hålla sig på vägen ett tag. Jag letade skyltar för att köra av någonstans.

Oavsett mina missar så är det ett trevligt spår.

toker

Ny medlem
Är detta GPX spår fortfarande aktuellt? tänkte cykla för första gången där imorgon.

paxel

Medlem
jupp, det ska vara det senaste. Vill du ladda ner gpx-spår så finns det här med; http://happymtb.org/turtips/226/.

Det som skiljer sig från gpx:en är ett ställe i början där man cyklar bredvid en gammal banvall (banvallen på höger sida). Efter några hundra meter så står det ett staket där då ska upp på banvallen och sen ner på andra sidan. Sen till höger in i en tunnel för att komma tillbaka till spåret.

peranders

Medlem
Jörgen_A skrev:
> Nu uppdaterad med senaste dragningen, juni 2014.

Aha, gpx:en i turtips är inte uppdaterad, det var därför det inte stämde igår. Det var inga problem att följa spåret, men jag hade turtips-gpx:en i klockan. Blått spår är nya, orangea spåret är från turtips.

nick-tracks.PNG

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer