NICK - Spårfixardag och årsmöte

Jörgen_A

Aktiv medlem
Hej

Nu är det dags för en spårfixardag på NICK, i samband med detta kommer vi även köra NICK:s årsmöte.

När: 24:e oktober kl 11:00
Var: Jaktvillan, Gunnarbovägen 91, Solna

Målet för dagen är att spånga upp ännu ett surhål. Beroende på hur många som dyker upp så kanske vi hinner med ytterligare förbättringar. Ta gärna med dig verkyg om du kan. Hammare, skruvdragare och såg är sådant som kommer behövas.

Föreningen NICK håller på att slås samman med Stockholms Stigcyklister (SSC). Jag (Jörgen), Per, Lovisa och Jesper i NICK:s nuvarande styrelse samt Karin från SSC har bildat en arbetsgrupp inom SSC som tar över NICK:s ansvar och verksamhet. Det som återstår är att upplösa NICK i dess nuvarande form. Detta kommer att behandlas på årsmötet.

Vårt mål med sammanslagningen är att bli en del av en större och stabilare förening och genom detta kunna vara snabbare och aktivare med att underhålla och förbättra spåret. Målet är även att sprida kunskap och erfarenheter inom SSC med andra grupper runt omkring Stockholm.

Bästa sättet att hjälpa oss med detta är att bli medlem i SSC, samt förstås att dyka upp på spårfixardagen.

http://www.stockholmsstigcyklister.se/

Vänliga häslningar NICK:s styrelse.

jesperC

Aktiv medlem
paxel skrev:
-------------------------------------------------------
> Strålande, jag kommer med min såg för vänsterhänta :-)

Låter bra, precis vad jag behöver med min skadade högeraxel.

//j

Dudster

Aktiv medlem
Roligt att ni driver på och utvecklar det hela vidare. Det var ju alltid så kul att bygga spår och cykla där.

rikard skrev:
> Jag skriver iallafall in det i kalender. Det var
> alldeles för länge sedan jag var där.

Visst var det, men vad många varv man cyklat runt det där spåret och vad många träspik som slagits i med varierande framgång :-)

oxr

Aktiv medlem
Jag har fullt upp hemma men lånar gärna ut Bosse-kärran om någon behöver. Det är en enhjulig kärra med 26"hjul och hygglig lastkapacitet. 26" hjul med 135 mm QR är vad som krävs för att dra den, och dropouten behöver vara plan på utsidan.

jesperC

Aktiv medlem
Swoop skrev:
> Jag dyker upp. Kan ingenting men vill massor!

Är nog egentligen ingen av oss som har någon vidare koll men det brukar gå bra ändå.

//j

paxel

Medlem
Vädret ser fortfarande bra ut för spårfixande :-).
Jag tar med 2 sågar, skruvdragare, hammare och trallskruv/spik till spångbyggandet.

Ska försöka få tag på en räfsa med men de som har möjlighet att ta med räfsa får gärna göra det, behövs för att ta fram spåret vid spåromdragningen.

Väl mött i morgon!

/Per

NNNN

paxel

Medlem
Crossmax skrev:
> Hur ser detaljerna ut? Var träffas man, när
> påbörjas arbetet och hur lång tid kan man
> räkna med att det tar?

Vad gäller plats och tid så står det i första inlägget i tråden.

>När: 24:e oktober kl 11:00
>Var: Jaktvillan, Gunnarbovägen 91, Solna

Tidsåtgången är lite svårare att sia om. Förhoppningsvis går det inledande årsmötet fort så att vi snabbt kan komma ut och göra lite nytta. Sluttid beror lite på hur många som dyker upp och hur effektiva vi är men måste jag gissa så borde det ta någonstans mellan två och fyra timmar.

Kan man inte hela tiden så går det bra att avvika när man inte längre kan vara med.

edit: Lagt till tid och plats

/Per

Senast ändrad:

nikasp

Aktiv medlem
Missar tyvärr då jag inte är i stan i helgen. Paxel, är inte kratta bättre än en räfsa för att riva upp mossa och blåbärsris m.m.?

paxel

Medlem
nikasp skrev:
> Missar tyvärr då jag inte är i stan i helgen.
> Paxel, är inte kratta bättre än en räfsa för
> att riva upp mossa och blåbärsris m.m.?

Både kratta och räfsa funkar. Omdragningen är på en befintlig/oanvänd stig så det är mest löv som ska bort.

jesperC

Aktiv medlem
Ses vid Jaktvillan, Gunnarbovägen 91, klockan 11.

Om det är någon som känner för att droppa förbi senare så kommer vi förmodligen att hålla till runt någon av platserna som märkts upp på kartan.
(Jag nås på 070-628 nollfem nolltvå om nån vill kolla var vi är)

nick.png

//j

paxel

Medlem
Tack alla som dök upp igår och fixade spår.

Vi hann med att både bygga spång och dra om spåret så att vi fick en ny backe att ta oss uppför.

Spåromdragningen är när man kommer ut på spåret vid viadukten under gamla banvallen där vi nu kör rakt upp i backen bredvid banvallen istället för att göra en vänster-höger upp i backen. Spåret är nyräfsat och utmärkt med skyltar.

Bifogar mina bilder från dagen.
DSC_0044_small.jpg

DSC_0043_small.jpg

Än en gång, stort tack till alla byggare!

Vänliga häslningar NICK:s styrelse.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer