För mig är rullmotståndet väldigt viktigt, det skall kännas som att cykeln vill rulla iväg av sig självt annars tycker inte jag det är kul att cykla. Sen måste de vara tysta, en konstant sjungande från däcken är inte roligt. Det tredje är att de måste vara rimligt tåliga och punkteringssäkra, annars blir det att man börjar bry sig om saker som grus på cykelbanor och liknande och det stör harmonin i cyklingen eller att man undviker vägar(stigar) som kan skada däckssidorna och det ger också en känsla att inte riktigt kunna lita på dem Tyngden har också betydelse men inte så jättemycket och sen slutligen livslängden men bredare däck slits inte lika fort som smala.
Rene Herse går direkt bort för mig av skälen ovan när det gäller tålighet, de Conti Contact Speed med kevlarskydd jag har på min Miyata 610 är på gränsen för mig, Fick tre punkor på raken när de var nästan nya och var på väg att dissa dem till förmån för Schwalbe Marathon men klarade mig sedan ganska länge fram till nu under senaste turen där jag fick punktering igen. Så längre än så vill jag inte gå och de nya jag kommer montera är ungefär samma, Conti Contact Urban.
Har för övrigt Schwalbe Marathon på min "nyttocykel" och det är däck jag gillar skarpt, rullar lätt, inga punkteringar och sköna att cykla på men förstås ganska tunga.
Rene Herse är säkert lättrullande och trevliga att cykla på men tålighet och tillförlitlighet är väldigt viktigt för mig, det gäller alla delar av cykeln när jag cyklar längre turer.
Edit. Schwalbe har kommit ut med några nya superdäck nu som nog kan förena tålighet med ultralågt rullmotstånd men den sista punkten jag glömde ta med, kostnaden, är för hög tycker jag.