Non boost fälg på Boost ram, felaktig kedjelinje? BMC fourstroke.

Mtb-ninja 4

Ny medlem
Håller på flytta över grejorna från min kraschade 2018 BMC fourstroke till en ny 2021 ram. Gammla ramen/bakhjulet var 142mm och nya ramen har Boost 148mm.
Tänkte att de skulle räcka med 2st 3mm distanser för att allt skulle bli tipptopp, men hade helt missat att med BOOST så hamnar väl även kasseten 3mm längre ut!?
Tycker det känns som min kedjelinje är helt galen, kan jag mäta upp den själv på nått korrekt sätt? Måste det va 52mm offset eller finns det nått max/min som är acceptabelt?
OM nu inte kedjelinjen är ok, finns det nått sätt att fixa detta utan att köpa ny fälg?
Bomba med ideer om ni har några , vill som sagt heltst inte köpa ny fälg då rambytet spräckte cykelbudgeten redan där och en ny Mavic Crossmax carbon pro inte är gratis.
Kanske missat massa info, men tar tacksamt imot frågor =)

Setup nu:
2021 BMC fourstroke boost frame
29 Mavic crossmax carbon pro non boost fälg + NOW8 conversion kit 12X148
Sram 12 10-50 delad kasset
sram PF92/gxp (endast vågbricka ingen distansring monterat) vevparti med 36T ovalt boost drev.

vevparti.jpg

Frigång drev.jpg

växel 12.jpg

växel 9.jpg

växel 1.jpg

1618232404793.png

Bilagor

• Frigång drev.jpg
    Frigång drev.jpg
    443.2 KB · Besök: 18
  • växel 12.jpg
    växel 12.jpg
    491.4 KB · Besök: 19
  • växel 9.jpg
    växel 9.jpg
    469.8 KB · Besök: 19
  • växel 1.jpg
    växel 1.jpg
    474.9 KB · Besök: 20

nadderf

Aktiv medlem
Kan du inte sätta på en Non-boost klinga? så för ju det sitta på ungefär som tidigare?

Om det passar med ramen dvs

Mtb-ninja 4

Ny medlem
Har ju iof kvar non-boost 34T klingan som följde med när jag köpte cykeln. Ser dock ut att bli tight men måste nog testa. Då borde ju som du säger kedjelinjen bli rätt!? För visst stämmer det att även kasseten hamnar 3mm mer till höger om man har en boost fälg?

nadderf

Aktiv medlem
Ja navet blir bredare mellan flänsarna, och bredden ökas mot non-drive side

Berk

Aktiv medlem
Så borde det vara ja.
Brukar väl iof sig funka 3mm hit och dit

Vet inte. Kedjan är redan mycket skev på största drev bak med "rätt" kedjelinan. Skulle kunna tänka mig att det blir för mycket. Alla andra växlar är dock säkert ingen problem.

Berk

Aktiv medlem
ja, det ser snett ut. Borde bli rätt med 6mm offset om jag fattar rätt

Ja, men det ser ut som en 6 mm offset drev med samma storlek inte skulle passa. Lite mindre drev skulle passa.

Jag använder numera aldrig 50t drev bak, så för mig skulle det inte vara problematiskt med "fel" kedjelinjen. Men det berör såklart på cyklist och terräng.

hm

Aktiv medlem
Sätt 6mm distsns på bromssidan och dicha iväg fälgen 3mm åt det hållet ...

Men skulle nog pröva med nonboost klinga först

Mtb-ninja 4

Ny medlem
34T non-boost funka inte åtminstone, kan inte ens dra fast det ordentligt. Hur mycket skiljer i diameter på ett 32? Men känns som det blir tight oavsett :/ Kan man discha 3mm? Eller finns det nån annan fix?
Om det inte går discha el lösa på annat sätt, vad får man betala för en hyfsat likvärdig fälg om man inte köper mavic?
Många frågor men alldeles för grön på mtb för sånnahär problem😅

Bilagor

• FA4B58CF-2D32-4FCE-A771-436AFC44900A.jpeg
    FA4B58CF-2D32-4FCE-A771-436AFC44900A.jpeg
    407.8 KB · Besök: 23

Berk

Aktiv medlem
Två tänder ger 2 mm skillnad i radius.

Använder du största drev bak? Om inte så har du ingen problem.

hm

Aktiv medlem
3mm dich e standard på cannondale . Så borde inte va några problem.
Iofs nära på lika lätt att byta nav till ett boost nav men dom kostar ju ändå en slant.

Iofs måste bromsskivan flyttas 6mm då o också blir ett gäng brickor ...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visst är det snett men så hemsk tycker jag inte det ser ut. Har du provrullat?
Hur ser det ut på 42:an?

Mtb-ninja 4

Ny medlem
Inte provrullat än. Hur vet man igentligen vad som är för fel? Är det slitaget, kedjans hållbarhet eller växeljusteringen som blir bromsklossen? Discha 3mm, riskerar man hållbarhet eller bara att köra på det?
Såhär ser 42 ut

Bilagor

• A1EE9F53-7646-499F-8554-EBA91963BD5D.jpeg
    A1EE9F53-7646-499F-8554-EBA91963BD5D.jpeg
    557.3 KB · Besök: 32

Raggamuffin

Aktiv medlem
Inte provrullat än. Hur vet man igentligen vad som är för fel? Är det slitaget, kedjans hållbarhet eller växeljusteringen som blir bromsklossen? Discha 3mm, riskerar man hållbarhet eller bara att köra på det?
Såhär ser 42 ut

Som det ser ut där så hade du hamnat på 50 om kassetten varit rätt.
Snett kostar slitage, effekt och lite hållbarhet men det får vi leva med.

Är det för snett så klättrar kedjan av framdrevet eller trillar av bakdrevet. Går den fint på där framme eller går länkarna högt och sen trillar ner mellan tänderna när du trampar?

hahel

Medlem
Jag försökte mig på en liknande operation med 3mm distanser på vardera sidan axeln och en för skivan.
Men jag fastnade på att min bakväxel inte gick att justera (Shimano RD-M8050) så att den klev upp på största klingan.
Hade kunnat lösa det genom att disha om hjulet, gav upp och köpte nytt och monterade non-boost paret på min gravelbike :-)

forkbeard

Medlem
Är inte det enklaste att köpa ett nytt boost-nav och få LBS att bygga om hjulet? Då får du ju korrekta grejer rakt igenom och slipper en massa fulhack.

Makten

Aktiv medlem
Om de där distanserna sitter utanför ändpluttarna på naven så skulle jag nog undvika det. Då får du plötsligt massa otäcka skjuvkrafter på axeln, när det egentligen är ändpluttar + axel som ska ta lasten. Längre ändpluttar borde det vara i ett sånt kit om det ska vara vettigt.

Det här beror förstås på hur "djupa" dina dropouts är i axiell ledd. Täcker de fortfarande ett par millimeter eller mer av ändpluttarna så är det nog lugnt. Men de kan vara rätt grunda på vissa ramar. Värt att kika på.

Mtb-ninja 4

Ny medlem
3.4mm är mina dropouts, så precis att orginal ändpluttar rör vid dem.
Man vill ju inte bondmecka för mycket heller så antar att jag måste byta hjul eller nav?
Ska man försöka sälja det här hjulet komplett och köpa nytt eller är det vettigare att bara byta nav? Vilka summor tror ni vi surrar om för dem bägge alternativen?

Vill ju inte va dumsnål men samtidigt så har slantarna sprungit iväg tillräckligt med tanke på rambytet och att det här är andra sommaren som cyklist😂
Tur ja kostade på dehär hjulet skf mtx lager och boost kittet för att nu vaska de🤷‍♀️🙈

mtbloaf

Medlem
NOW8 kittet är ett symmetriskt kit, den bromsdistansen är 3mm, det funkar inte som ett boost 148hjul, jag har själv exakt samma kit, såhär gör du för att det ska bli rätt:

- kassettsidan ska inte ha någon distans

- bromssidan ska ha 6mm distanser på både axel och bromsskiva
på axeln kan du sätta de två 3mm brickorna bredvid varandra, men jag skulle nog hellre satsa på att hitta en solid 6mm bricka

du kommer också behöva utöka bromsadaptern med ca 3mm till på något sätt, brickor tex.
du kan också sätta dit den och se hur pass långt in du kan flytta bromsoket, så du behöver lägga till så lite brickor som möjligt

- sen dishar man fälgen 3mm åt bromssidan
då sitter allting precis som ett boost 148 bakhjul

Mtb-ninja 4

Ny medlem
Kör du på den lösningen @mtbloaf ? Kittet vi köpt, när är det igentligen tänkt man ska använda det🤔 ska man svarva en ny endcap som är 6mm längre och sedan disha? Finns det risk att ekrarna blir för kort om man flyttar hjulet så mycket?

Mtb-ninja 4

Ny medlem
Bump! Vad tror ni om att svarva en ny endcap som är 6mm bredare till bromsidan och sen discha? Idiotiskt eller bara köra på?

Mtb-ninja 4

Ny medlem
Håller på tillverka en ny endcap nu.
Ekerkalkylatorn är lååångt över mitt förstånd så får bli try and learn! Tack alla för hjälpen, kommer en bild när allt är klart :)

NLC

Aktiv medlem
Mata in nuvarande navs siffror (vä/hö flänsavstånd, vä/hö flänsdiameter och diameter på eker hålen). Med distansen på 6 mm på skivsidan/NDS så vill du flytta fälgen 3 mm åt vänster (sett bakifrån). Det betyder att du ska subtrahera vänster flänsavstånd med 3 mm (halva distansens bredd) och lägger till samma tal på höger flänsavstånd.

För mitt DT Swiss 240s 135/142 mm DBIS-nav och XR 360 fälg så blev skillnaden ca 0.2-0.3 mm (samma rekommenderade ekerlängd).

Besv

Aktiv medlem
Jag har kollat på att köpa ny frihjulskropp till dt Swiss 350 för boost men där va det samma frihjulskropp för boost och 142 mm. Så verkar bara vara motsatt sida som man ska förlänga, antar pga lejde linje,växlar etc.

mtbloaf

Medlem
du kan förslagsvis testa att bara ta bort bromsskivan och sätta de två 3mm distanserna på bromssidan, slänga på hjulet och kolla så alla växlar rullar och kedjelinjen ser bra ut, men det borde inte vara några problem om framklingan "är boost", dvs 3mm längre ut än en klinga för 142mm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer