North Cape 4000, start 23/7.

velovin

Aktiv medlem
Dagen i Linköping har präglats av Nort Cape:

9.00 imorse satt en cyklist med hjälmen på och sov i förbutiken till Coop-butiken som ligger längs rutten.

Hela dagen har det rullat förbi långdistanskitade cyklar med hålögda cyklister - känns fint att vara mitt i smeten utan att behöva cykla sträckan :)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
1a och 2a platserna ser ut att vara svåra att nå. Dock kamp om tredje där Roger ligger som fyra. Just nu med 6 km/h så litet stopp kanske.

RL

Aktiv medlem
Roger har avvikit från rutten till en ”by” Ullava och där stått still ett tag.
Oklart varför, hoppas inga problem.
Jag hade planen att starta med 2x40.
Men kylan och duggregnet pajade istället knäna, accepterar läget och ska iställetvta mig i mål😢

Försökte greja hotell men allt var fullt, jag har sagt till alla att jag är glad bara för värme och 2m2 på ett golv. Dom säger ändå nej.

Får bli en lada istället
3BD20380-4A9E-440A-92AA-EAF4F81ADBC4.jpeg

T0TTE

Aktiv medlem
Jag hade planen att starta med 2x40.
Men kylan och duggregnet pajade istället knäna, accepterar läget och ska iställetvta mig i mål😢

Försökte greja hotell men allt var fullt, jag har sagt till alla att jag är glad bara för värme och 2m2 på ett golv. Dom säger ändå nej.

Får bli en lada istället
Visa bilaga 570884

Republikan, men du är ändå min konung Roger! 👑

Petert

Aktiv medlem
Roger är 7:a med 333 mil (om ca fem mil i höjd med Haparanda), 43 mil söder om 1:an Gottschalk. Till 2:an har Gottschalk 8 mil och till 3:an 32 mil.

Det är hittills 17 cyklister som har sprängt 300-milsvallen och med bara en mil kvar till 300 finns de två snabbaste tjejerna Bettina Eder och Katharina Pier.

Petert

Aktiv medlem
Roger är 7:a med 333 mil (om ca fem mil i höjd med Haparanda), 43 mil söder om 1:an Gottschalk. Till 2:an har Gottschalk 8 mil och till 3:an 32 mil.

Det är hittills 17 cyklister som har sprängt 300-milsvallen och med bara en mil kvar till 300 finns de två snabbaste tjejerna Bettina Eder och Katharina Pier.
När jag hade fortsatt min egen lilla grusrunda en stund slog det mig att jag borde ha lagt till att näste man efter Roger har lite över 2 mil upp. Roger ligger bara några hundra meter efter 6:an och 1 mil efter 5:an Wagner.

Senast ändrad:

RL

Aktiv medlem
Bra dag😎

Sebastian körde förbi (just när jag hade akut sömnsjuka), eftersom man aldrig bangar att mäta sig (ens mot tanter på cykelbanan) så vaknade jag till.

Supermedici! Höll mig vaken ända till Tomten 🎅

Nu blir det hotell sova (förlåt) , och sen sista rycket. Vi hoppas komma överens och köra till mål.
2CDDD5DE-7260-4F05-8DB9-A87591B1AF07.jpeg

Petert

Aktiv medlem
Roger, Schindelbauer och Wagner vilar fortfarande vid kontrollen utanför Rovaniemi (352 mil).

Någon av dem borde kanske hålla på och förbereda sig för avfärd...

Gottschalk, 1:an, passerade nyss 400 mil.

Lycka till i natt Roger!

Denniz79

Medlem
Blev omkörd av ett gäng i Norrköping i lördags. Då visste jag inte vad det var för gäng. Tyvärr hade jag helt fel cykel, damtralla som sjunger på sista versen, men tog rygg på dom en stund.

Petert

Aktiv medlem
Segraren är korad!

Kl 11.42, dvs endast några få minuter efter att jag skrev om att Gottschalk hade oceankontakt stod han på Nordkap-klippan enligt trackingens klocka. De sista uppdateringarna måste ha fastnat någonstans. Totaltiden blev 9d 03t 42m. Bravo!

Snart kommer Roger!

AlbertH

Medlem
Segraren är korad!

Kl 11.42, dvs endast några få minuter efter att jag skrev om att Gottschalk hade oceankontakt stod han på Nordkap-klippan enligt trackingens klocka. De sista uppdateringarna måste ha fastnat någonstans. Totaltiden blev 9d 03t 42m. Bravo!

Snart kommer Roger!
Men han har väl inte "slutstämplat" än? Om det är minimitid på 10 dygn får han väl snällt vänta utanför i drygt 20 timmar?

Petert

Aktiv medlem
Men han har väl inte "slutstämplat" än? Om det är minimitid på 10 dygn får han väl snällt vänta utanför i drygt 20 timmar?
Jag kände inte till en minimitid. En minimitid på ett + 400 milslopp tycker jag vore/är tråkigt och lite svårbegripligt. Trots att det officiellt inte är en tävling och att man poängterar säkerheten. Arrangörerna är väl limmade vid hjulen mot slutet, på den som ligger först. Då är det väl bara att plocka fram pennan och signera ankomsten... Men där kan jag ha fel, de kanske inte anlände när Gottschalk gjorde det.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Jag kände inte till en minimitid. En minimitid på ett + 400 milslopp tycker jag vore/är tråkigt och lite svårbegripligt. Trots att det officiellt inte är en tävling och att man poängterar säkerheten. Arrangörerna är väl limmade vid hjulen mot slutet, på den som ligger först. Då är det väl bara att plocka fram pennan och signera ankomsten... Men där kan jag ha fel, de kanske inte anlände när Gottschalk gjorde det.
Enligt inlägg #23 i tråden är det en ny regel fr.o.m. i år om en minimitid på 10 dygn. Respekterar man inte det är det DSQ.

Petert

Aktiv medlem
Enligt inlägg #23 i tråden är det en ny regel fr.o.m. i år om en minimitid på 10 dygn. Respekterar man inte det är det DSQ.
Tack för informationen! Lektion 1 är att plugga tråden man skriver i.

Dock, arrangören presenterade förste och andre man som 1:a och 2:a redan på eftermiddagen.

mzi

Aktiv medlem
Det är ju mycket märkligt att de inför en ny regel som de genast bryter mot. Vilka andra regler är okej att bryta?

Edit:

Men regeln säger ju att man inte får komma fram före 1 augusti, och de har de ju inte gjort.

Senast ändrad:

RL

Aktiv medlem
Sorry för lite sen uppdatering , mycket uppe vid målet och sen snack med andra som droppade in. + att när man väl ”bara ska vila” vaknar efter 5timmar 🤣
———
Tack för gratulationerna 😃

Ja det var ett grymt äventyr som tillslut blev riktigt spännande.

Ja jag började köra med Sebastian ev en ren slump. Men det passade mig bra för att hålla värsta tröttheten (sömn) borta och vår cykling matchade med bra fart😍. Med mycket ”Rolling hills” i norra Finland så är det skönt för oss tjockisar att få komma in med fart i backarna. Kanske inte helt randokorrekt.
Sen så testades mitt tålamod till bristningsgränsen under stoppen🤣.Jag är inte bäst men har lärt mig att vara hyfsad planerad & fokuserad

———
Vi övernattade i ”Santas Holiday Village” i Rovaniemi, helt surrealistiskt 🤣🎅.

På morgonen så kunde vi se på Live Mao hur positionerna förändrats. Sen var det bara att ge sig ut och jaga (för att sen bli omkörd i stoppen osv, osv). Men vi hade en bra dag. Klurigt när någon av dom man kör om hakar in sig (och sen egentligen kör bra) innan man lite fullt hänger av dom, men men vi ville ju. Inte bli fler.

Tillslut efter den iskalla natten (där vi lyckas bomma förnödenheter av semester hemvändare och CikleK personal som egentligen stängt🤣) så var det bara Jerome på liggcykel som var kvar (1&2 var redan i mål) .
Det visade sig att han som kört i 2dygn var tvungen att vila inför den brutala stigningen upp till Nordkaps klippan. Det betyder att han vilade med 20km kvar när vi passerade.

Mitt tålamod på stoppen återgäldades nu av Sebastian som egentligen klättrade 1min snabbare men som stod för den tysta överenskommelsen att vi gör det här tillsammans. Officiellt in på delad #3 plats🥳🥂med 10Dygn och 25min på banan. ( ja, dom gjorde bort sig när dom sa minimi 10dygn MEN samtidigt du får gå i mål 1:à aug. Vilket innebär 8d 16h??)
B70A80D3-BA8C-49A6-977C-D6B0E8AC19E9.jpeg

——-
Tack för all support både på Forumet och IRL
Ni är grymma

———-

chripers

Aktiv medlem
Ska försöka återge lite kring min resa från Italien-Gnesta.

Inför loppet så bodde jag i Isera på ett B&B nån km utanför Rovereto där starten skulle gå.
Har ni vägarna förbi norra Italien kan jag varmt rekommendera nån natt där http://bebanna.tn.it/954-2/
Tre andra NC4K deltagare bodde på samma B&B (Amerikan, Engelsman, Österrikare) sjukt trevligt.
cykel2.jpg

Dagarna innan så hängde jag lite med @RL och tog en tur ner till Riva del Garda för en enklare lunch och cykelreparation för Roger.

Min plan inför loppet var att försöka testa mina "gränser" för att se hur väl jag kan hantera ett lopp på ca 4000km och 10-12 dagar.
Mina grova plan var att nå Nordkap på 10 dagar, färjorna som skulle passeras var dock ett riskmoment, och det skulle visa sig drabba många andra som fick onödigt lång vilotid.

Starten på morgonen var något stressad trots dom många milen som skulle avverkas.
Som "tur var" så punkade jag efter 20km och hamnade tvärsist, hade ingen brådska med att slänga i en slang i mina slanglösa 30mm Schwalbe Pro One (slut på förtroendet för dessa däck som jag fram till dess prisat)
Startade om i min egna takt och började snart komma ikapp andra cyklister.
punka.jpg

Saktade ner och växlade några ord med några deltagare till och från, kom sedan ikapp en finländare som jag hängde ihop med att antal mil.
Han ville dock stanna och käka schnitzel och öl efter ca 100km, jag fyllde flaskorna och köpte en macka för att äta senare.

Från ca 110km till 190km så var det motlut mest hela tiden med passage av Reschenpass.
Här fick vi ordentligt med regn, samt att den ordinarie rutten var avstängd som nån cyklist varnade oss om, så vi fick ta den ordinarie bilvägen upp och inte cykelvägen (inte mig emot).
Nu hade jag hamnat med två-tre cyklister som höll ungefär samma fart som mig, så vi höll oss kring varandra och växlade några ord till och från.
Frågade runt lite kring deras planer för natten och resan mot mål, en herre (tror från Kroatien?) hade ungefär samma plan som mig att köra genom natten och hitta boende inför natt två ca 36-40h efter start.
Han tappade dock i nån backe, sen såg jag honom aldrig mer tyvärr.
Hängde dock ihop med Schweizare som hade som plan att köra ca 250 km innan nattvila.
Tyvärr så kraschade han vid en kort sekunds ouppmärksamhet i ett potthål efter ca 200km
Såg inte så allvarligt ut, det var precis utanför en affär så vi gick in och fyllde vatten och gick på toa.
När jag synade hans hoj lite närmare så såg jag att hans ram (kolfiber) hade spruckit vid seat stay (svenska ordet?)
Fanns inte mycket att göra för mig, jag önskade lycka till och drog vidare, jag vet inte om han bröt, men högst troligt.

Kommer inte ihåg tiden här, men det började väl närma sig sen eftermiddag.
Stannade till för att köpa på mig nåt att äta, och här finns det rum för förbättring, lite förvirrat letande i en livsmedelsbutik när man inte har koll på utbudet, slutade med godis, nån wrap av nåt slag och cola.
Wraps skulle visa sig bli en av mina go to inköp.
En av höjdpunkterna på resan var strax efter den där affären vill jag minnas, det var en grymt fin utförskörning med fin asfalt och härliga kurvor.

Siktet var nu inställt på Mcdonalds i Telfz efter ca 300km, oklart om det var öppet till kl22 eller 24?
Oavsett så borde jag hinna före kl 22 utifrån vart jag nu befann mig.
Vid 21 tiden så sladdar jag in på Mcd och köper nån meny samt två extra hamburgare att ta med.
mcd.jpg

Mörkret har fallit och tempen sjunkit något, men jag startar efter Mcd med kort/kort då jag vet att det är en "klättring" direkt.
Cyklar om ganska många i den där backen trots att jag tar det riktigt lugnt, ingen är särskilt sugen att prata, alla är fokuserad på uppåt.
baklyse.jpg

Natten flyter på bra, kör med armvärmare och kanske väst?
Passerar flertalet fester i stora tält där dom kör ompa ompa musik och dricker öl, trevligt!
Siktet är nu inställt på München efter ca 440km.
I min plan hade jag räknat med att vara där nånstans kl 04-06. 03:56 tar jag ett kort på Marienplatz.
munchen.jpg

Vill handla på Mcd som fortfarande är öppet, man jag vågar inte lämna cykeln pga fylla och elände. Tänker för en kort sekund på att fråga om nån kan tänka sig vakta min cykel medans jag handlar, men jag drar vidare.
Hittar tillslut en liten "kiosk" där jag köper en kaffe och nån chokladbit, känner mig ensam trots alla människor som är på väg till och från krogen.
Att cykla i München går segt tycker jag, rödljus och cykelbanor sinkar mig.
Väl ur staden så har jag en av mina bästa perioder, farten är "hög" känner mig pigg och riktigt taggad på uppgiften.
Kollar för första gången på trackern hur jag ligger till, ser att Roger är nån mil framför, hade förväntat mig mer, ser även några andra strax före eller efter, vet inte vilka dom är just nu, men dom ska bli mina "usual suspects" kommande dagar.
Känner av en viss tävlingsnerv, trots att det inte är tävling, förutom mot mig själv. Men det sporrar mig oavsett.

Jag känner mig som stålmannen fram till kl 10 kanske, sen kommer värmen lite smått, jag känner mig sliten och trött, har varit igång närmare 26h.
Den här dagen ska komma att bli riktigt tuff.
Det blir varmt den här dagen, kanske 32-33 grader och kuperad terräng med upp och ner mest hela tiden, ingen rytm i cyklingen.

Kör delar av dagen med Daniel Gottschalk (som blir första cyklist till Nordkap) pratar ganska mycket med honom, skön snubbe som inte tar cyklingen på så stort allvar.
Vid nåt tillfälle under dan finns det inga butiker etc. för att fylla vatten i värmen. Jag stöter på en familj som ser ut att vara på väg in i deras villa, jag frågar om jag kan få vatten, självklart säger dom, vill du ha kolsyrat, nej tack vanligt kranvatten går bra!

Börjar planera för mitt nattstopp som jag tänkt ha på hotell under ca 5h.
Vill helst cykla fram till kl22 nånstans, men tröttheten, värmen och vart jag uppskattar att jag hinner till kl 22 gör att jag planerar om och stannar redan vid18 tiden i Waldsassen för att dra igen vid 24-01.
Hittar ett nyrenoverat hotell för ca 500kr, ok inredning men taskig service.
Försökte få en frukostpåse men det gick inte för sig.
Får iaf tips om EN restaurang som är öppen denna söndag, drar dit och beställer en korv och pommes, fantasilöst, men tänkte att det skulle gå fort
Ber även om nån form av macka att ta med som frukost till inatt, får en riktigt schyst dubbelmacka med ost, skinka, tomat och nån dressing, smakade toppen på cykeln vid kl03.
På hotellet så sätter jag alla prylar på laddning samt tvättar alla cykelkläder.

Tror jag kom i säng vid 20:00 och ställde larmet på strax efter 24.
Vaknade pigg som en lärka...
I med alla prylar i väskorna och iväg, tror det tog 30-40min innan jag var iväg, rum för förbättring här.
Sadelväskor är enligt mig lite struligt, tittar på Tailfin till nästa år, snabbare hantering, mindre gung, och enklare att packa.

Startade med armvärmare och Raphas isolerade väst (vilket är ett av mina favoritplagg)
Under natten så passerade jag under några mil Tjeckien, slitna vägar, byggnader och hundar som skällde på mig. Hoppades slippa punktering eller några andra mekaniska bekymmer.
Kollade trackern vid nåt tillfälle och såg att Rogers prick var stilla, tänkte att han tagit in på hotell.
Stannade till för att ladda ny rutt i Grünbach efter ca 840km, ser att nån lampa rör sig vid nån busshållplats eller liknande, undra vem det är som kan ha sovit där...
Åker fram och ser att det är Roger som nyss vaknat och håller att packa ihop sina prylar, vilken lyckträff!
Hade aldrig sett honom om han inte stökat omkring, det var första gången vi såg varandra sedan starten, kändes oerhört kul!
roger.jpg

Vi kom iväg efter att Roger plockat ihop sina prylar, minns att att jag tänkte "det där ser rätt drygt ut att plocka med i mörkret, samt att efter några dagar till med många timmar cykel kommer det att gå ännu långsammare".
Här är en av mina stora funderingar för lopp framöver, sovsystemet, hur optimerar man det? vikt, volym, komfort...

Morgonen flöt på bra, jag tror att båda tyckte att det var skönt att se ett bekant ansikte och kunna dela lite av dom upplevelser vi redan haft trots bara ca 48h in i loppet, kändes mycket mer.
Efter nån timme stannade vi till för frukost på en bensinmack.
Jag var redan less på all "skit" man stoppar i sig, ville ha nåt matigare.
Fanns inte mycket att väja på, köpte en hamburgare som kördes i micron med sallad och allt, skitgott...

Vi körde på nån timme efter frukost, men fortfarande förmiddag så får jag min andra punktering.
Jäkligt surt, och jag får inte riktigt däcket att sätta sig på fälgen så jag sitter och studsar fram, sjukt störande och det här ska jag få leva med tills vi når Sverige.
Jag har nu bara en reservslang som är hel, och två st med hål. Jag vill helst hitta en cykelbutik för att bunkra lite slang för säkerhetsskull.
Så alla städer eller byar vi passerar under dagen kollar jag upp på google maps om det kanske ska dyka upp nån cykelbutik.
Tillslut så hittar jag en bikeshop, skitbra tänker jag, vi tar en omväg för att åka dit.
Visar sig vara just en bikeshop, alltså MC butik för typ HD hojar, inhyst i ett garage, ridå...
Lärdom, kolla nogrannare vad för typ av bikeshop du åker till.

Fortsatte hålla lite koll efter cykelbutiker, men ville inte köra nån direkt omväg för att tappa tid.
Senare under dagen hittade jag en i samband med lunchstopp, hade dock bara en slang. Här noterade jag också att många tyska "ungdomar" inte kan engelska, hade fullt sjå att förklara vad det var jag ville ha.

Eftermiddagen kändes oerhört lång, det var väldigt varmt och rätt seg cykling även om den var platt.
Både Roger och jag var rätt slitna, vi passerade tusentals byar, men ingen med nån butik.
Kyrkor kan man dock lita på, vi fyllde vatten och svalkade oss (fötterna).
Båda hade drabbats hotspots på fossingarna, inget som var av akut karaktär, men nåt som gnager lite och inte är särskilt skönt.
våra fötter.jpg

Berlin, äntligen efter 60h 1140km.
berlin.jpg

Vi stannade på Mcdonalds och åt, gjorde oss redo för nattcykling.
Roger hade en mer offensiv plan än mig och skulle satsa på att nå morgonfärjan i Rostock morgonen efter kl 07:30, jag hade siktat in mig på 15:10 så Roger drog iväg i natten före mig.

Återigen så var det lite meckigt att cykla i storstad, mycket trafik, cykelvägar och rödljus.
Här var det även lite strul med rutten, den passerade nån form av park som var stängd under nattetid, hittade tillslut runt den där parken och tillbaka på spåret.

Ringde hem och pratade lite med Louise (sambo) inget som jag brukar göra när jag är ute på cykeläventyr då jag oftast brukar känna mig för stressad och att det kan bli lite blåsigt för den i andra ändan.
Men här kunde jag ta det lite lugnare och prata bort 10-20 minuter, en riktig moralhöjare och skönt att höra att det finns nånting bortanför cykelbubblan.

Efter nån mil kom jag till en vägövergång över nån motorväg, nåt stämde inte riktigt.
Jag litade på rutten och körde vidare, visade sig att rutten gick ut på den där motorvägen.
Det var mörkt och lite lätt regn så det var svårt att se, men jag åkta fram och tilllbaka några gånger för att se om jag missat nån avtagsväg eller likande, såg ingenting...
Började kolla på alternativ för att ta mig runt den där motorvägen.
Ser då att det kommer ett lyse emot mig, kanske en cyklist, vem?

Jo det är Roger som stannat till i Berlin så jag måste ha passerat honom, kom inte ihåg om det var toabesök eller klädjustering.
Oavsett så är det lättare om man är två att lösa ut en sån här situation, Rogers rutt var precis likadan som min, märkligt.
Vi snurrade några varv innan vi tillslut såg att den cykelbana (som vi typ kom på) som fanns på sidan av vägen faktiskt bara fortsatte.
Hade det varit dagsljus hade problemet förmodligen aldrig inträffat, men navigering i mörker och regn är nåt helt annat.
Vi körde ihop nån mil till innan Roger ville öka farten för att hinna till sin färja.
Här nånstans strulade Rogers Garmin 1030, han fick ta min 830 som jag haft som reserv.

Mitt ute i obyggden, kändes det som iallafall, dök det upp ett hotell eller liknande och därefter en sjukt dryg sträcka som kanske var några hundra meter med riktigt grov kullersten, nog det värsta jag cyklat på, samt att jag var lite extra nervös pga mina tidigare punkteringar, klarade mig denna gång.

Natten fortlöpte och jag började känna mig rätt sovtrött, kunde dock skönja ett rött baklyse till och från lite längre fram, kunde inte vara nån annan än Roger så det höll mig vaken.
Kommer tillslut ikapp Roger som gett upp sitt försök att nå morgonfärjan, då jag bokat dubbelhytt så finns det plats hos mig som jag bokar om lite senare på dagen.
Vi stannar till och tar en 10 minuters tupplur på ett randohotell (busskur) vägen är ganska trafikerad så jag hinner tänka att här kommer jag aldrig att somna, hej hopp så ringer klockan och man är lika förvånad som alltid att man somnat, och känner sig piggare.

Frukost på en bensinmack som vanligt, kaffe, macka, choklad och godis, allt vad man kan önska sig.
Sista 100-150km till Rostock är sega, och när man väl kommer till Rostock så ska man till andra sidan stan, kändes som en evighet, såg verkligen framemot att få ett break från cykeln och äta och sova på riktigt nån timme.

Kl 15:00 kliver vi på färjan till Trelleborg efter ca 1400km dag 3 7h
båthytt.jpg

bildäck.jpg

21:30 så angör vi Trelleborg.
Shit vad kallt det var, och blåsigt. Vi är 5-6st från NC4K som kommer med samma färja, två st har åkt med den tidigare morgonfärjan.
Hygglig motvind in mot Malmö, och Roger är stark och jag ligger mest på hjul.
Absolut inte det jag vill och det jag anmälde mig för, det här är mitt lopp, jag ska inte suga hjul genom halva Sverige (även om reglerna tillåter det)
Förklarar för Roger hur jag känner och att jag inte har nåt emot honom, utan att jag vill göra mitt lopp.
Vi har våra olika styrkor och svagheter som cyklister, Roger är definitivt starkare än mig, men om jag är själv och kan styra mina stopp så tror jag det jämnar ut sig.
Efter ett kort stopp på Circle K i Malmö så skiljs vi åt, som vänner!

Efter en stund kommer jag ikapp en italienare, han körde förra året och fick bryta med 40km kvar pga växelsallad, arrangören ville godkänna hans lopp, absolut inte, han vill göra det på riktigt och nu var han på god väg!
Han var dock trött och skulle stanna till för att sova, han hade bivvy, liggunderlag och sovsäck.
Han vill gärna ha närhet till bebyggelse eller nån form av ljus för att känna sin lite trygg, viss förstålse för det.

Jag började och känna mig lite trött på natten, kanske var kl 2-3, men jag ville inte sova då det var lite regnigt och kallt, ville försöka hålla mig till solen skulle gå upp.
Så jag tog några koffeintabletter, hörlurar i öronen och musik, sen gick det som en dans fram till förmiddagen då jag stannade till vid nåt sågverk och hittade en perfekt plats att sova 15min, undanskymd under tak.

Förmiddagen kändes bra, jag hade god fart och på rätt ställe mentalt.
Passerade Roger som tagit en tupplur under nåt tak i nån lekpark eller liknande, lät han sova vidare.
Kom ikapp Francesco (två upp till Nordkap) och vi hängde ihop nån timme.
Jag lärde honom allt om svenskt godis :-) och när vi stannade för proviantering vid en ICA butik så köpte han på sig mina favoriter, Gott & Blandat och Ahlgrens bilar (är du från Gävle är Ahlgrens bilar viktigt även om produktionen inte längre finns i stan)
Vi åkte och snackade färjor till Finland och jag varnade honom för att det kan vara svårt att få biljett till kvällsfärjan nästkommande dag.

Det fick eld i baken på honom, han ville nu köra ikapp Daniel G som låg en halv dag före, och hinna med morgonfärjan.
Han undrade om jag ville haka på, ALDRIG. Han stack iväg och körde så han hann med färjan morgonfärjan dagen efter, sjukt starkt!
Min plan var att ta mig till Eksjö för att besöka cykelbutik, äta och proviantera för att köra till Sthlm med minimalt med vila då jag inte riktigt visste hur lång tid jag skulle behöva för att nå färjan.
Sträckan Eksjö-Sthlm var ca 400km och jag skulle ha ca 25h på den sträckan.
Normalt så visslar det till så är 400km förbi, men just nu var jag inte så säker.
Jag visste att sträckan är ganska kuperad, jag kommer att behöva sova.Räknade snitthastigheter fram och tillbaka och det borde vara lugnt, men tvivlade ändå på min förmåga.

I Eksjö så upptäckte jag att mitt däck hade en spricka och slangen visade sig, jäkla tur att jag kollade igenom hojen vid cykelbutiken, så nu fick det bli ett nytt däck, samt att jag köpte ett i reserv.
däckreva.jpg

På väg in till Eksjö så fick jag se min första dotwatcher, ingen mindre än http://cykeldanne.se/
Han kom och mötte mig och följde med mig till cykelbutiken, oerhört kul och hedrande!
Daniel skulle egentligen varit med i loppet men har haft problem med en strulande rygg.

Lämnade Eksjö med en toklastad cykel kändes det som, det gick oerhört segt i backarna.
Höll ständigt koll på snitthastigheten gentemot min målsättning, det såg bra ut.

Sporrad av att se hur jag presterade så hade jag en grym kväll på cykeln, jag var verkligen i zonen, det fanns bara jag och min cykel, det är såhär det ska kännas på ultralopp tänkte jag, jag kommer flyga genom Finland!

Mörkret började falla och det blev riktigt kallt, tror det var ner emot 9 grader på natten.
Stötte på nån dam som hade koll på loppet som hejade på mig, även en kille i närheten av Linköping (tror jag) där jag kort stannade till och växlade några ord, det gav energi!

Men här efter så var det helt uppåt väggarna med med min skalle.
Alla stenar, vegetation, byggnader förvandlades till dinosaurier och apor, alltså det var helt sjukt.
Jag förstod att det var rena illusioner, men samtidigt inte, jag behövde sova.

Hittade en lekplats med en liten stuga, perfekt!
Somnade innan huvudet träffade golvet, sov i 35 min.

Vaknade och behövde mer kläder, fumlade fram mössa, buff och handskar.Funderade tom på dunjacka, men nää så sakta får det inte gå.
Kom igång igen men kände nånting i nacken, trötthet och stelhet, försökte skaka av mig det.
Men jag anade vad det skulle kunna vara, under Sverigetempot 2021 så drabbades min kompis @mkallstrom av Schermers Neck sista dagen och jag kände precis igen symptomen. FAAN!

Tuggade ändå på, men det blev värre och värre, tillsut kunde jag bara hålla händerna på aerobarsen totalt upprätt och spikrak rygg.
Förutom att det gjorde ont så blev jag även trafikfara, jag kunde inte vrida på huvudet utan hela kroppen behövde vridas, det kändes inte bra i trafiken, trots att det knappt var nån trafik pga tiden på dygnet.

Jag åkte och funderade på alla möjliga lösningar, kanske kan jag hitta en massör i Sthlm som kan knåda lite och vila på färjan till Finland så kommer jag vara fit for fight...
Jag ville verkligen inte bryta.
Men det blev bara värre och värre, vid 6-7 tiden på morgonen ringer jag Louise och lyssnar med henne.
Jag tar beslutet att bryta, bättre nu än ev. i Finland med tanke logistik för att ta sig hem etc.
Jag tar mig till Gnesta då har jag cyklat ca 2000km (dag 5 1h)

Tar mig till ett cafe för lite kaffe och macka, byter om till civila kläder.
Känner mig oerhört misslyckad och besviken, vill bara hem och glömma det här.
Under tiden jag sitter på cafet så passerar Radoslaw Rogoz efter nån timme.
fika gesta.jpg

gnesta.jpg

Blir upphämtad av Louise och däckar i bilen på vägen hem.

Fortsättning följer nån annan dag, med lite summering av vad jag lärt mig, vart jag vill, och vad jag hade för utrustning etc. det finns säkert nåt jag kan föra vidare till nån som är sugen på att ge sig i kast med liknade äventyr!

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ska försöka återge lite kring min resa från Italien-Gnesta.

Inför loppet så bodde jag i Isera på ett B&B nån km utanför Rovereto där starten skulle gå.
Har ni vägarna förbi norra Italien kan jag varmt rekommendera nån natt där http://bebanna.tn.it/954-2/
Tre andra NC4K deltagare bodde på samma B&B (Amerikan, Engelsman, Österrikare) sjukt trevligt.

Dagarna innan så hängde jag lite med @RL och tog en tur ner till Riva del Garda för en enklare lunch och cykelreparation för Roger.

Min plan inför loppet var att försöka testa mina "gränser" för att se hur väl jag kan hantera ett lopp på ca 4000km och 10-12 dagar.
Mina grova plan var att nå Nordkap på 10 dagar, färjorna som skulle passeras var dock ett riskmoment, och det skulle visa sig drabba många andra som fick onödigt lång vilotid.

Starten på morgonen var något stressad trots dom många milen som skulle avverkas.
Som "tur var" så punkade jag efter 20km och hamnade tvärsist, hade ingen brådska med att slänga i en slang i mina slanglösa 30mm Schwalbe Pro One (slut på förtroendet för dessa däck som jag fram till dess prisat)
Startade om i min egna takt och började snart komma ikapp andra cyklister.
Saktade ner och växlade några ord med några deltagare till och från, kom sedan ikapp en finländare som jag hängde ihop med att antal mil.
Han ville dock stanna och käka schnitzel och öl efter ca 100km, jag fyllde flaskorna och köpte en macka för att äta senare.

Från ca 110km till 190km så var det motlut mest hela tiden med passage av Reschenpass.
Här fick vi ordentligt med regn, samt att den ordinarie rutten var avstängd som nån cyklist varnade oss om, så vi fick ta den ordinarie bilvägen upp och inte cykelvägen (inte mig emot).
Nu hade jag hamnat med två-tre cyklister som höll ungefär samma fart som mig, så vi höll oss kring varandra och växlade några ord till och från.
Frågade runt lite kring deras planer för natten och resan mot mål, en herre (tror från Kroatien?) hade ungefär samma plan som mig att köra genom natten och hitta boende inför natt två ca 36-40h efter start.
Han tappade dock i nån backe, sen såg jag honom aldrig mer tyvärr.
Hängde dock ihop med Schweizare som hade som plan att köra ca 250 km innan nattvila.
Tyvärr så kraschade han vid en kort sekunds ouppmärksamhet i ett potthål efter ca 200km
Såg inte så allvarligt ut, det var precis utanför en affär så vi gick in och fyllde vatten och gick på toa.
När jag synade hans hoj lite närmare så såg jag att hans ram (kolfiber) hade spruckit vid seat stay (svenska ordet?)
Fanns inte mycket att göra för mig, jag önskade lycka till och drog vidare, jag vet inte om han bröt, men högst troligt.

Kommer inte ihåg tiden här, men det började väl närma sig sen eftermiddag.
Stannade till för att köpa på mig nåt att äta, och här finns det rum för förbättring, lite förvirrat letande i en livsmedelsbutik när man inte har koll på utbudet, slutade med godis, nån wrap av nåt slag och cola.
Wraps skulle visa sig bli en av mina go to inköp.
En av höjdpunkterna på resan var strax efter den där affären vill jag minnas, det var en grymt fin utförskörning med fin asfalt och härliga kurvor.

Siktet var nu inställt på Mcdonalds i Telfz efter ca 300km, oklart om det var öppet till kl22 eller 24?
Oavsett så borde jag hinna före kl 22 utifrån vart jag nu befann mig.
Vid 21 tiden så sladdar jag in på Mcd och köper nån meny samt två extra hamburgare att ta med.
Mörkret har fallit och tempen sjunkit något, men jag startar efter Mcd med kort/kort då jag vet att det är en "klättring" direkt.
Cyklar om ganska många i den där backen trots att jag tar det riktigt lugnt, ingen är särskilt sugen att prata, alla är fokuserad på uppåt.

Natten flyter på bra, kör med armvärmare och kanske väst?
Passerar flertalet fester i stora tält där dom kör ompa ompa musik och dricker öl, trevligt!
Siktet är nu inställt på München efter ca 440km.
I min plan hade jag räknat med att vara där nånstans kl 04-06. 03:56 tar jag ett kort på Marienplatz.
Vill handla på Mcd som fortfarande är öppet, man jag vågar inte lämna cykeln pga fylla och elände. Tänker för en kort sekund på att fråga om nån kan tänka sig vakta min cykel medans jag handlar, men jag drar vidare.
Hittar tillslut en liten "kiosk" där jag köper en kaffe och nån chokladbit, känner mig ensam trots alla människor som är på väg till och från krogen.
Att cykla i München går segt tycker jag, rödljus och cykelbanor sinkar mig.
Väl ur staden så har jag en av mina bästa perioder, farten är "hög" känner mig pigg och riktigt taggad på uppgiften.
Kollar för första gången på trackern hur jag ligger till, ser att Roger är nån mil framför, hade förväntat mig mer, ser även några andra strax före eller efter, vet inte vilka dom är just nu, men dom ska bli mina "usual suspects" kommande dagar.
Känner av en viss tävlingsnerv, trots att det inte är tävling, förutom mot mig själv. Men det sporrar mig oavsett.

Jag känner mig som stålmannen fram till kl 10 kanske, sen kommer värmen lite smått, jag känner mig sliten och trött, har varit igång närmare 26h.
Den här dagen ska komma att bli riktigt tuff.
Det blir varmt den här dagen, kanske 32-33 grader och kuperad terräng med upp och ner mest hela tiden, ingen rytm i cyklingen.

Kör delar av dagen med Daniel Gottschalk (som blir första cyklist till Nordkap) pratar ganska mycket med honom, skön snubbe som inte tar cyklingen på så stort allvar.
Vid nåt tillfälle under dan finns det inga butiker etc. för att fylla vatten i värmen. Jag stöter på en familj som ser ut att vara på väg in i deras villa, jag frågar om jag kan få vatten, självklart säger dom, vill du ha kolsyrat, nej tack vanligt kranvatten går bra!

Börjar planera för mitt nattstopp som jag tänkt ha på hotell under ca 5h.
Vill helst cykla fram till kl22 nånstans, men tröttheten, värmen och vart jag uppskattar att jag hinner till kl 22 gör att jag planerar om och stannar redan vid18 tiden i Waldsassen för att dra igen vid 24-01.
Hittar ett nyrenoverat hotell för ca 500kr, ok inredning men taskig service.
Försökte få en frukostpåse men det gick inte för sig.
Får iaf tips om EN restaurang som är öppen denna söndag, drar dit och beställer en korv och pommes, fantasilöst, men tänkte att det skulle gå fort
Ber även om nån form av macka att ta med som frukost till inatt, får en riktigt schyst dubbelmacka med ost, skinka, tomat och nån dressing, smakade toppen på cykeln vid kl03.
På hotellet så sätter jag alla prylar på laddning samt tvättar alla cykelkläder.

Tror jag kom i säng vid 20:00 och ställde larmet på strax efter 24.
Vaknade pigg som en lärka...
I med alla prylar i väskorna och iväg, tror det tog 30-40min innan jag var iväg, rum för förbättring här.
Sadelväskor är enligt mig lite struligt, tittar på Tailfin till nästa år, snabbare hantering, mindre gung, och enklare att packa.

Startade med armvärmare och Raphas isolerade väst (vilket är ett av mina favoritplagg)
Under natten så passerade jag under några mil Tjeckien, slitna vägar, byggnader och hundar som skällde på mig. Hoppades slippa punktering eller några andra mekaniska bekymmer.
Kollade trackern vid nåt tillfälle och såg att Rogers prick var stilla, tänkte att han tagit in på hotell.
Stannade till för att ladda ny rutt i Grünbach efter ca 840km, ser att nån lampa rör sig vid nån busshållplats eller liknande, undra vem det är som kan ha sovit där...
Åker fram och ser att det är Roger som nyss vaknat och håller att packa ihop sina prylar, vilken lyckträff!
Hade aldrig sett honom om han inte stökat omkring, det var första gången vi såg varandra sedan starten, kändes oerhört kul!

Fortsättning följer nån annan dag, håll tillgodo så länge.
Tack!!!
Bra cliffhanger 😀

nypan

Aktiv medlem
Jösses Amalia vilken "Ride review" Chrille!
Vet inte om det lockade mig till att försöka sig på att börja cykla långt igen eller att fortsätta låta bli 😉

ooms

Aktiv medlem
Ang slang: Just i Tyskland har jag ofta sett blåa Schwalbe-automater där man kan köpa slang dygnet runt. Finns ofta i anslutning till cykelbutiker, men kan även sitta på andra ställen (typ vid tågstationer etc). Kräver dock mynt för betalning om jag minns rätt. Tror även det ska finnas gula Conti-automater, men jag har mest sett de blå Schwalbe.
E3E19AA9-CEA8-461D-86F9-1762E607DE3F.jpeg

chripers

Aktiv medlem
Ang slang: Just i Tyskland har jag ofta sett blåa Schwalbe-automater där man kan köpa slang dygnet runt. Finns ofta i anslutning till cykelbutiker, men kan även sitta på andra ställen (typ vid tågstationer etc). Kräver dock mynt för betalning om jag minns rätt. Tror även det ska finnas gula Conti-automater, men jag har mest sett de blå Schwalbe.
Visa bilaga 573954
Men shit vad grymt!
Det där såg jag inget av, men till nästa gång, tack för tips!

Köp & Sälj

Topp