[Notis] - Gömd motor hittad på deltagarcykel vid VM i cyclocross

Men vad är det för grej? Är det placebo ungefär som TV-pejlarna på 70-talet? Eller är det nån slags elektromagnetisk sensor i plattan?

Troligen just en magnetsensor (kompass :-) ) även om det går bygga likströmsmotorer utan permanentmagneter.

Hoppas inte det där är en bild på det aktuella fallet, för då har någon skitit i det blå skåpet :-)

Är det sabotage att sätta foten i motståndarens framhjul eller hetsa publiken att spotta o kasta öl på holländska cyklister?

emmer sa:
Troligen just en magnetsensor (kompass :-) ) även om det går bygga likströmsmotorer utan permanentmagneter.

Hoppas inte det där är en bild på det aktuella fallet, för då har någon skitit i det blå skåpet :-)

Jag såg en annan bild från depån i Zolder på samma pryl när de undersökte en Colnago. Och på ovan refererade bild är det en Ridley som undersöks. Van den Driessches cykel var väl en Willier? Så det kan nog vara rätt pryl som visas men inte från när de undersökte Van den Driessches cykel.

Senast ändrad:
Här är Colnagon..

Av: freddan Dölj i förrgår 20:18
Bike check tablet https://instagram.com/p/BBNpEMCHF4k/

12479138_979371285467849_1008152661_n.jpg

Det ryktas att pendlarstänkorna satt kvar på kompisens cykel, men så kan det väl inte va?

ruggighund sa:
Merckx ger sin syn på saken, han tycker även att mekanisk doping är värre än medicinsk och förespråkar livstids avstänging.

Klart han gör. Hade han förespråkat livstids avstängning för medicinsk dopning hade han väl fått avbryta sin karriär i förtid? Han har väl åkt dit för medicinsk dopning?

Johan A sa:
Klart han gör. Hade han förespråkat livstids avstängning för medicinsk dopning hade han väl fått avbryta sin karriär i förtid? Han har väl åkt dit för medicinsk dopning?

Två gånger, men det var ju sabotage. ;)

Johan A sa:
ruggighund sa:
Merckx ger sin syn på saken
Han har väl åkt dit för medicinsk dopning?
Några gånger ja... (Tre)
Och det borde nog varit fler egentligen, men så den tiden hade fuskarna ett stor försprång på jägarna.

Men åter till "magnetometern": Om man har Di2? Måste man demontera under kontrollen då?

Johan A sa:
ruggighund sa:
Merckx ger sin syn på saken, han tycker även att mekanisk doping är värre än medicinsk och förespråkar livstids avstänging.

Medicinsk doping är ju en del av kulturen. Elmotorer däremot, fy fan....

Hon hävdar alltså att en kompis har fått hennes identiska fjolårscykel och monterat en elmotor och av misstag hamnade den i depån?

Jag har svårt att tro att cyklarna är 100% identiska. Om hon har tävlat med den nya cykeln tidigare, och att tävlingen filmats så borde det med lite detektivarbete gå att avgöra om det är samma hoj tycker jag. Nåt litet klistermärke, styrlindan eller kanske nån liten skada på cykeln.

Annars borde den som tipsat om motorn ha mer info.

Senast ändrad:
Ivar sa:
Du har alltså inte sett en cx-tävling i hela ditt liv?

Inte vad jag kan minnas. Jag har sett korta klipp från CX-tävlingar i olika sammanhang, men inga på nån högre nivå och inga fullständiga.

Ivar sa:
Du missade även att världsmästaren i herrar elit fick en medcyklists fot i sitt hjul och fick stå och lirka ut denna under nästan en halv minut? Men vann ändå!

Ja, det missade jag. Starkt jobbat av killen!

Ivar sa:
Du ifrågasätter att man får byta cyklar i denna sport?

Tja, varför inte köra på samma cykel hela loppet?

Ivar sa:
Men är supersäker på vad som är fusk eller inte? Ja du...

Det jag har diskuterat är en mer generell definition av vad fusk är jämfört med vad regelbrott är. Alla former av fusk är förmodligen regelbrott, men långt ifrån alla regelbrott är fusk (det finns regler kring uppträdandet i samband med prisutdelning t ex, vilket inte på nåt sätt påverkar loppet eller ger fördelar i tävlingen, och innebär alltså inget fusk).

Supertramp sa:
Hon hävdar alltså att en kompis har fått hennes identiska fjolårscykel och monterat en elmotor och av misstag hamnade den i depån?

När du uttrycker det så ...:)

Jag hoppas de åker dit så det sjunger om det. Om fjolårshojen "råkade" hamna i depån under tävling och "råkade" vara utrustad med en finurligt dold elmaskin som endast "kompisen" visste om... Tjena....

Fusk eller finurlighet? Kan man utnyttja "hål" eller oklarheter i regelverket är det inte fusk.

Men det är ju ett solklart regelbrott i CX-fallet.

http://jalopnik.com/5977371/racing-is-full-of-lance-armstrongs

Senast ändrad:
Undrar hur det känns att vinna en cykeltävling när man använt en dold elmotor? Känner man sig stolt och nöjd med sig själv? Tänk på alla gratulationer och allt beröm man måste ta emot efteråt, måste vara skitjobbigt.

Det är lite fascinerande faktiskt att någon har valt att fuska på det här viset för jag förstår verkligen inte hur man liksom kan tycka att det är värt det. För det lär väl knappast vara några enorma pengar att tjäna i CX damklassen?

Senast ändrad:
Supertramp sa:
Undrar hur det känns att vinna en cykeltävling när man använt en dold elmotor? Känner man sig stolt och nöjd med sig själv? Tänk på alla gratulationer och allt beröm man måste ta emot efteråt, måste vara skitjobbigt.

Det är lite fascinerande faktiskt att någon har valt att fuska på det här viset för jag förstår verkligen inte hur man liksom kan tycka att det är värt det. För det lär väl knappast vara några enorma pengar att tjäna i CX damklassen?

Säg inte det. Rena spekulationer från min sida men jag tänker att vara CX-proffs i Belgien är lite som att vara längdskidåkningselit i Norge; en pyttesport globalt sett men på hemmaplan är det riktigt stort med mycket pengar inblandade.

Förstår inte de som beklagar sig över "technical fraud" som UCIs term är. Fuskare finns i alla sammanhang, och samlar vi ett gäng vinnarskallar där det dessutom står en hel del på spel så kommer alla göra allt de kan för att vinna. För vissa är viljan att vinna så stark att reglementen inte spelar så stor roll.

"Det var kompisens cykel" låter precis likadant som "det var någon som lade något i min öl" eller "jag fick ju det av läkaren". Om hon är skyldig eller inte? Det är ett solklart brott mot UCIs regler (oavsett om vi använder Geologens definition av fusk/regelbrott eller ej). Men vem det är som skall straffas vet jag inte? Sportchef? Chefsmekaniker? Cyklist?

Just den här tävlingen (VM) körde hon väl för Belgiska landslaget. Är det då landslaget eller hennes vanliga "team" som drabbas?

Winell sa:
Just den här tävlingen (VM) körde hon väl för Belgiska landslaget. Är det då landslaget eller hennes vanliga "team" som drabbas?

Givetvis är det Belgien som stängs av från allt vad CX heter i minst ett halvt år :-)

Kunde man sedan lyckas stänga av Holländarna, Tjeckerna och Amerikanerna så kanske kanske kanske kunde....

emmer sa:
Winell sa:

Givetvis är det Belgien som stängs av från allt vad CX heter i minst ett halvt år :-)

Kunde man sedan lyckas stänga av Holländarna, Tjeckerna och Amerikanerna så kanske kanske kanske kunde....

Glöm inte fransoserna, tyskarna och britterna samt antagligen även danskarna och norrmännen.

Jädrigt knepigt att teamet är ansvarigt för cyklar i depån och över lag i närheten av en tävling, men om fusk upptäcks åker även cyklisten dit.
Typ som att åka på fortkörningsböter i passagerarsätet. Man är inte ansvarig men man får straffet.

eketjall sa:
Jädrigt knepigt att teamet är ansvarigt för cyklar i depån och över lag i närheten av en tävling, men om fusk upptäcks åker även cyklisten dit.
Typ som att åka på fortkörningsböter i passagerarsätet. Man är inte ansvarig men man får straffet.

Eller som förare av en bil (cyklist på tävling) bli straffad om en passagerare (någon i teamet) inte har säkerhetsbälte på sig (smugglar in en förbjuden cykel).

Vid effektiv affär har jag lite roliga saker jag kan skicka med som matchade flaskhållare, pedaler, lyx vajrar.

TBone sa:
eketjall sa:

Eller som förare av en bil (cyklist på tävling) bli straffad om en passagerare (någon i teamet) inte har säkerhetsbälte på sig (smugglar in en förbjuden cykel).

I USA åker alla i bilen dit om det finns öppna containers (alkohol) i bilen. Effektivt sätt att stoppa alkohol i bil.

Djävla skittråd
Kan ingen moderera bort alla geologens inlägg och dom som svarar på hans idiotiska inlägg.

Hur går det, Med elmotorn?

Eller måste jag lägga ner tre kvällar på att läsa igenom hela tråden. Och på den tiden har geologen hunnit skrivit 42 sidor till om cx....

elmfeldt sa:
TBone sa:
eketjall sa:

I USA åker alla i bilen dit om det finns öppna containers (alkohol) i bilen. Effektivt sätt att stoppa alkohol i bil.
Det är en viss skillnad på att alla är ansvariga och alla åker dit och att en är ansvarig och en till åker dit.

Tillbaka
Topp