[Notis] - Gömd motor hittad på deltagarcykel vid VM i cyclocross

emmer sa:
TBy sa:
geologen sa:
Men hör egentligen historien om hennes familjemedlemmars brott hit? Syskon kan vara väldigt, väldigt olika och ha totalt skilda värderingar.
'Guilt by association' ett vanligt felslut. Just här får jag dock en tydlig klankänsla, där klanen tycks jobba efter en egen regelbok.
Jag får vibbar av motsatsen, att farsan och brossan kan ha satt dit och offrat henne utan hennes vetskap.

Varför ställa en cykel i depån med motor, om hon inte vet om det?

purre sa:
emmer sa:
TBy sa:
geologen sa:
Men hör egentligen historien om hennes familjemedlemmars brott hit? Syskon kan vara väldigt, väldigt olika och ha totalt skilda värderingar.
'Guilt by association' ett vanligt felslut. Just här får jag dock en tydlig klankänsla, där klanen tycks jobba efter en egen regelbok.
Jag får vibbar av motsatsen, att farsan och brossan kan ha satt dit och offrat henne utan hennes vetskap.
Varför ställa en cykel i depån med motor, om hon inte vet om det?
Fjärris :-)

geologen sa:
Är det nåt jag ogillar mer än fusk, så är det kollektiv bestraffning. Oavsett hur gott syftet är, så får inte kollektiv bestraffning förekomma!

Typ som att ett lag i fotboll får straffspark mot sig bara för att en enskild spelare valde att spöa på en motståndare?

purre sa:
geologen sa:
Ja, permanent utvisning är bättre. Och om våld används ska det polisanmälas som misshandel.

Blir inte det en kollektiv bestraffning det med, att spela med en spelare mindre?

Jo, men straffet är då inte formellt riktat mot ett kollektiv, utan mot en individ. Till skillnad för om motståndarlaget tilldöms straffspark.

elmfeldt sa:
eketjall sa:
elmfeldt sa:
TBone sa:
eketjall sa:
Jädrigt knepigt att teamet är ansvarigt för cyklar i depån och över lag i närheten av en tävling, men om fusk upptäcks åker även cyklisten dit.
Typ som att åka på fortkörningsböter i passagerarsätet. Man är inte ansvarig men man får straffet.

Eller som förare av en bil (cyklist på tävling) bli straffad om en passagerare (någon i teamet) inte har säkerhetsbälte på sig (smugglar in en förbjuden cykel).

I USA åker alla i bilen dit om det finns öppna containers (alkohol) i bilen. Effektivt sätt att stoppa alkohol i bil.
Det är en viss skillnad på att alla är ansvariga och alla åker dit och att en är ansvarig och en till åker dit.

Fast i USA-exemplet och "open container" så är det ju precis så, dvs det räcker med att en passagerare dricker bira så åker alla i bilen dit. Så var det iallafall för typ10 år sen men tror samma gäller fortfarande.
Ja det beror ju helt på hur den lagtexten är skriven. Om den är skriven som så att det är förarens skyldighet att se till att det inte finns öppnad alkohol i bilen, men om det ändå finns åker alla i bilen dit, ja då är det samma lika som i UCIs regelbok. Iaf om man bara läser det stycket som länkades in tidigare i tråden.

geologen sa:
purre sa:
geologen sa:
Ja, permanent utvisning är bättre. Och om våld används ska det polisanmälas som misshandel.

Blir inte det en kollektiv bestraffning det med, att spela med en spelare mindre?

Jo, men straffet är då inte formellt riktat mot ett kollektiv, utan mot en individ. Till skillnad för om motståndarlaget tilldöms straffspark.

Du menar att det är värre för snubben som får duscha och fika lite tidigare, än de som får fortsätta slita och även göra jobbet för han som fikar?

TBone sa:
geologen sa:
Är det nåt jag ogillar mer än fusk, så är det kollektiv bestraffning. Oavsett hur gott syftet är, så får inte kollektiv bestraffning förekomma!
Typ som att ett lag i fotboll får straffspark mot sig bara för att en enskild spelare valde att spöa på en motståndare?
Blir inte en sådan domare av med licensen? eller i vart fall nedflyttad till att döma Helås FK mot Håle Täng BK?

Hittade en video från igår där en snubbe demar ett Vivax Assist.
Det verkar ju låta en hel del.
Jag är inte insatt i regler och påföljder inom tävling eller nåt relevant egentligen, men hela motorgrejen verkar så bisarr att jag inte kan låta bli att följa storyn.
Edit: Stvafel.

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Här är en intervju med någon som verkar insatt i Vivaxmotorer (funkar hyfsat med google translate), tror inte ljudet är något "problem" längre.
http://www.nrc.nl/next/2016/02/02/de-batterij-zit-verstopt-in-de-bidon-1587603
Tror jag när jag (inte) hör det.
Högvarvig motor, planetväxel, spiralskutan vinkelväxel med dålig ordning på centrumlinjer, överlastat med ungefär 300%
Ett recept på oljud. Förutom att Grubers motorer inte är lämpliga för kolfiberramar och kräver inv. dia. på minst 31.

Jättebra som hjälp och förhoppningsvis är inte ljudnivån på "skämsalarm" -nivå längre.

me.I.am sa:
Här är en intervju med någon som verkar insatt i Vivaxmotorer (funkar hyfsat med google translate), tror inte ljudet är något "problem" längre.

Jag upphör aldrig att fascineras av hur lätt det är att läsa nederländska utan att kunna språket, så länge man kan tyska och engelska, och också gärna ett nordiskt språk.

„De motortjes zijn tegenwoordig zo ver ontwikkeld dat je ze niet meer hoort. De beste motoren leveren tot 200 watt aan extra vermogen. Het ligt eraan hoe zwaar de accu is, maar technisch is het inmiddels mogelijk om de motor twee uur lang constant aan te hebben. ”

"Motorn är i dagsläget så långt utvecklad att den inte längre hörs. De bästa motorerna ger upp till 200 W extra hjälp. Det beror på hur stort batteriet är, men tekniskt är det hittills möjligt att ha motorn igång konstant i två timmar."

Typ så, i alla fall, va?

Cinder2i40 sa:
Min teori är

Självklart fanns cykeln där för att cykla på.
Planen är att femke startar loppet på en cykel. Hon byter cykel till elcykeln när det är ett varv kvar byter hon tillbaka. Elcykeln ska under sista varvet försvinna från området för depån genom att kompisen hämtar sin cykel. Det här har fungerat under tidigare lopp. Här under VM finns fler starka åkare med och det är svårt att få fäste uppför med elcykeln när det är lerigt. Man tvekar att använda cykeln. Men Uci har misstänkt något och gör kontrollen när man ska byta till elcykeln. Man skulle kunna tro att dom skulle ha svårt att förklara varför elcykeln fanns där. Men hjärnan bakom det hela, pappan har redan lögnen klar. Ni ska se att när snaran dras åt är det han som klarar sig. Han har fler barn och han ingår inte officiellt i teamet.

Detta är klart troligaste scenariot hittills.

geologen sa:
me.I.am sa:

Jag upphör aldrig att fascineras av hur lätt det är att läsa nederländska utan att kunna språket, så länge man kan tyska och engelska, och också gärna ett nordiskt språk.

„De motortjes zijn tegenwoordig zo ver ontwikkeld dat je ze niet meer hoort. De beste motoren leveren tot 200 watt aan extra vermogen. Het ligt eraan hoe zwaar de accu is, maar technisch is het inmiddels mogelijk om de motor twee uur lang constant aan te hebben. ”

"Motorn är i dagsläget så långt utvecklad att den inte längre hörs. De bästa motorerna ger upp till 200 W extra hjälp. Det beror på hur stort batteriet är, men tekniskt är det hittills möjligt att ha motorn igång konstant i två timmar."

Typ så, i alla fall, va?

Jo typ, bättre än Google iaf :)

Google translate sa:
"Motorerna är nu utvecklats så långt att du hör dem längre. De bästa motorerna levererar upp till 200 watt extra kraft. Det beror på hur tungt batteri, men tekniskt är det nu möjligt att ha motorn i två timmar kontinuerligt. "

Hur vet alla att elcykeln var precis 2kg tyngre?

Vet i fasiken om jag känt skillnad på 7 & 9kg sådär, om ja inte bar runt på det samtidigt faktsikt.

Senast ändrad:
Det är ren spekulation baserat på att Vivaxmotorn väger ca 900 gram, och deras batteri ca 1 kg. Jag tror att det isf varit ett klart mindre batteri monterat i ramen på något vis. 10 celler i serie blir 500 gram ungefär.

jomper sa:
Det är ren spekulation baserat på att Vivaxmotorn väger ca 900 gram, och deras batteri ca 1 kg. Jag tror att det isf varit ett klart mindre batteri monterat i ramen på något vis. 10 celler i serie blir 500 gram ungefär.

Precis, det räcker ju om den funkar två-tre varv på banan. Alltså 20-25 minuter.

Jag tror att allt egentligen är ett avancerat PR-trick av vivax eller någon annan motortillverkare. Vilken medial uppmärksamhet det har blivit, är det någon som nu inte vet om att såna här motorer existerar och att vivax säljer?

NLC sa:
Börjar inte den häringa tråden gå lite på tomgång ?
PR.jpg

"Tomgångskörning vid bomfällning max 1 minut"

Fulkinesen sa:
Mr Handley sa:
Henrik_E sa:
Mr Handley sa:
Men vem det är som skall straffas vet jag inte? Sportchef? Chefsmekaniker? Cyklist?

Från inrng:

Tack! Tycker bötesbeloppen känns låga, men tech fraud är ju inget nytt för UCI

Tycker du att det är få antal kronor i böter? Vad tycker du om avstängning för hela belgiska landslaget i ett halvår, fram till en vecka innan OS börjar i sommar? Det är vad reglerna säger.

Diskutera inte utifrån din privatekonomi, titta på vad ett team omsätter och vad segrar innebär i ökade intäkter. Vad gäller avstäingningen så blir det ju oerhört intressant att se hur det rent praktiskt påverkar.

Men vilka är det som skall straffas? Hela belgiska landslaget från pojkar A till damveteran eller U23 dam-laget?

Vet inte trovärdigheten för denna sajt, kanske har Karl Marx-journalister och är en del av etablissemanget, men (Google translate):
"
Men Capt Heijn sena nu vet, från VM i Lignières-en-Berry (17 januari i år), där Van den Driessche är trettonde, är hennes kollegor något på ramen av hennes cykel. Capt Heijn "Röret på botten var mycket tjockare än normalt, eftersom det handlade om i klungan. Och märket hon rider, har Wilier endast en typ av ram. Jag vet att hennes far hemma gör reparationer på kol. Alla hade sedan dess varit en konstig känsla om Femke cykel. "
"
och
"
Men medan i hällande regn sin kedja i två sparkar och en runda före slutet ger handduken fann tjänstemän i internationella cykelförbundet UCI efter ett tips i gropen i en av hennes reserv cyklar en elektrisk motor, med all sannolikhet österrikiska företaget Vivax
"
saxat från http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/02/06/wie-gelooft-haar-1585633

Någon var väl inne på tips tidigare i tråden. Om ovanstående citat stämmer hyfsat så känns ju inte UCI:s standardkontroller så värst hårda.

Kung Stalle sa:
Straffasfaltering av hela landet.

Borde göras ändå, ett skitland. Äcklig öl och pedofiler.

Stalle

Tjena!

Vet du vad som händer när någon säger att Belgien har äcklig öl? Det slutar med De Brouwerijpokaal.. Vi är för gamla för det nu..

Kneecap sa:
Kung Stalle sa:

Stalle

Tjena!

Vet du vad som händer när någon säger att Belgien har äcklig öl? Det slutar med De Brouwerijpokaal.. Vi är för gamla för det nu..

Jag kan göra undantag och dricka beligisk öl under De Brouwerijpokaal men endast då. Och det är en komplimang, en jävligt fin sådan.

Väckte jag upp nåt från andra sidan nu? Inte helt illa i sånt fall.

Stalle

Kung Stalle sa:
Kneecap sa:
Kung Stalle sa:

Stalle

Tjena!

Jag kan göra undantag och dricka beligisk öl under De Brouwerijpokaal men endast då. Och det är en komplimang, en jävligt fin sådan.

Väckte jag upp nåt från andra sidan nu? Inte helt illa i sånt fall.

Stalle

F1000021.jpg

Tillbaka
Topp