[Notis] Pole lanserar sitt fräsiga enduromonster - Machine

Pole-Machine-Finale-Ligure-1_2-1800x1014.jpg

Efter en del rykten och lite bilder kommer nu Poles nya monstercykel ut i ljuset.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=30959

Senast ändrad:
H., följande står att läsa i pressmaterialet: "From a solid block of tool aluminium, machined into a superbike that is the ultimate expression of mountain biking."

Kung Stalle

Aktiv medlem
Det är ju ett gigantiskt fall framåt jämfört med den där horribla bilden de publicerade tidigare.
Men vilken best!!! Har den över 140cm i hjulbas måntro?

Stalle

Kung Stalle sa:
Det är ju ett gigantiskt fall framåt jämfört med den där horribla bilden de publicerade tidigare.
Men vilken best!!! Har den över 140cm i hjulbas måntro?

Stalle

Det är ju den här du skulle ha beställt!

Och jag håller med, den tidigare prototypen såg ju verkligen ut som en påse kall gröt, den här är ändå respektabel.

H.

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
H., följande står att läsa i pressmaterialet: "From a solid block of tool aluminium, machined into a superbike that is the ultimate expression of mountain biking."

Ja, det känns ju miljövänligt. :)

H. sa:
Luthman Photography sa:

Ja, det känns ju miljövänligt. :)

Om de kan återvinna spillet så borde det ju kunna vara en rätt bra. Ungefär som när man bakar pepparkakor. Det blir ju degslamsor varje gång man stansar ut kakorna och de slamsorna kavlar man ju ut igen. Inte för att jag vet om det funkar med alu, men det borde rimligen gå att göra något av spillet.

Jilster

Aktiv medlem
Så där ja! Denna modell såg ju mkt bättre ut.

Skön jämförelse med degen Luthman det är bara det att omarbetning av alu är sjukt energikrävande. Inte alls miljövänligt faktiskt :-)

tpn

Medlem
Återvinning av aluminium är väldigt mycket bättre än att göra ny, i runda slänger kräver det 5-10% av energin jämfört med att tillverka nytt.

nibergs

Aktiv medlem
Geometrin, är det inte lite korta kedjestag för å vara en Pole ☺

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    43.6 KB · Besök: 110

EST

Aktiv medlem
Spännande speciellt med att limma vi limmade mycket PCD / industridiamant) på ett gammalt jobb på tex stödskenor till att slipa kamaxlar å de kunde komma tillbaka att själva stålet hade eroderat bort man limmet höll så detta ska bli kul å se hur det funkar :) Nån som vet vad det limmas med ?? 2 k araldit eller???

rayy

Aktiv medlem
tpn sa:
Återvinning av aluminium är väldigt mycket bättre än att göra ny, i runda slänger kräver det 5-10% av energin jämfört med att tillverka nytt.

För er som funderar över energiåtgång. Det tpn nämner är korrekt, dessutom är det en icke-fråga huruvida urfräst material återvinns eller ej. Det återvinns, i alla branscher som jobbar med sånt här.

Utöver det går det att nämna att energiåtgången lär vara kopiöst mycket grönare i Finland (med mycket vattenkraft), där jag har förstått ramen tillverkas, än i Taiwan. Däremot kostar mantimmarna mer och priset blir såklart relativt högt. Fortfarande värt imho.

Senast ändrad:

mikipedia_

Aktiv medlem
EST sa:
Spännande speciellt med att limma vi limmade mycket PCD / industridiamant) på ett gammalt jobb på tex stödskenor till att slipa kamaxlar å de kunde komma tillbaka att själva stålet hade eroderat bort man limmet höll så detta ska bli kul å se hur det funkar :) Nån som vet vad det limmas med ?? 2 k araldit eller???

Gissar att det är nå liknande som sika levererar till fordonskarosser, men det är ju en gissning.

EST

Aktiv medlem
Borrar dom ur ramen eller är den solid?[/quote]

Antagligen vänder de på den å fräser ut som på kol cyklar att det blir 2 halvor å sen limmar kan jag tänka mig...

42Hz

Aktiv medlem
EST sa:
Borrar dom ur ramen eller är den solid?

Antagligen vänder de på den å fräser ut som på kol cyklar att det blir 2 halvor å sen limmar kan jag tänka mig...[/quote]

Just, ja, man kanske skulle ha läst artikeln! :)

fredrik168

Aktiv medlem
Inga svetsskarvar som spricker då?!?!
Det fanns ju nån engelsk fabrikant som gjöt ramar och därigenom slapp svetsskarvar.

Makten

Aktiv medlem
Är inte sadelrörets användbara del väldigt kort? Alltså; går det att få in en lång sänkstolpe? Ser inte ut så.

Makten

Aktiv medlem
larsaw sa:
Makten sa:
Är inte sadelrörets användbara del väldigt kort? Alltså; går det att få in en lång sänkstolpe? Ser inte ut så.

Läs artikeln...
Det har jag förstås gjort. Bilden visar en stolpe med ganska lång slaglängd, men insticket kan ju skilja på olika stolpar. Att man påstår att sadelröret är långt säger ju inget om det faktiska måttet.

mikipedia_

Aktiv medlem
Makten sa:
larsaw sa:
Makten sa:

Läs artikeln...
Det har jag förstås gjort. Bilden visar en stolpe med ganska lång slaglängd, men insticket kan ju skilja på olika stolpar. Att man påstår att sadelröret är långt säger ju inget om det faktiska måttet.

Tror det står ca 35cm instick i L ramen, en E13 kräver 28cm för att vara i botten.

Makten

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Tror det står ca 35cm instick i L ramen, en E13 kräver 28cm för att vara i botten.

Jag grävde lite och insåg att de flesta sänkstolpar har betydligt kortare instick än vad jag trodde, så det är nog lugnt:-)

EST

Aktiv medlem
larsaw sa:
Inte förrän NU kollade jag priset, vilket jävla skämt!

Ja fast de ska nog jämföras med alla handgjorda å special grejer. Å jämför man med typ en spez ram så är det helt okej med tanke på att det är helt banbrytande.
Inte för att jag skulle köpa en men hellre en sån en en kol spez gör 80 papp...

Erik O

Aktiv medlem
Inte för att jag är spekulant i nuläget men med tanke på produktion och marknadsposition känns väl priset rimligt.

rayy

Aktiv medlem
larsaw sa:
Inte förrän NU kollade jag priset, vilket jävla skämt!

För handgjort i liten upplaga i Finland? Nja.
En s-works Enduro betingar mer pengar, såsom fruktansvärt mycket andra ramar. Yeti, Evil, et.c. et.c.
Alla behöver inte en sån här ram, men det finns ju uppenbarligen en marknad.

TK

Aktiv medlem
Man undrar ju lite hur bra limningen av framförallt headtube kommer att hålla där det sitter inpressade lagerbanor med stundtals väldigt mycket belastning?
Spännande koncept om det visar sig hålla i längden.

AX3L

Aktiv medlem
TK sa:
Man undrar ju lite hur bra limningen av framförallt headtube kommer att hålla där det sitter inpressade lagerbanor med stundtals väldigt mycket belastning?

Rent generellt är en bra limfog starkare än resten av materialet. Det ställer dock obskyra krav på renhet för att fästa så bra. Belastningen torde bli skärande så att säga vilket är bäst för limförband, dragande krafter vore värre.

Angående priset är det väl i linje med många andra? En motsvarande klassisk aluhoj från transition är väl inte så mycket billigare?

EST

Aktiv medlem
TK sa:

Å hur sitter kol ramarna ihop? Bilar, flygplan mm.

Senast ändrad:

TK

Aktiv medlem
EST sa:
TK sa:

Å hur sitter kol ramarna ihop? Bilar, flygplan mm.
Jag antar att man där har en fiber som lamineras in och överlappar fogen, alltså inte bara två ytor som limmas ihop?
Det kanske funkar, epoxy har ju bra vidhäftning men man har ju sett att det inte alltid är så lätt i tex vevarmar där man limmar in alugängor i kolarmar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer