åberg sa:
Vilken hastighet krävs för att hålla rät vinkel mot underlaget i kurvan?
Det kan man räkna på. Radie och lutning behövs för att lösa ekvationen. Finns formler och exempel på interwebs.
Men i verkligheten spelar många faktorer in i vinkeln som cyklisten håller mot underlaget: Underlagets friktion, däckens tryck, cykelns konstruktion, cyklistens postion och i detta fall då det är utomhus, väder och vind. Så minimihastigheten genom kurvorna i Trelleborg kommer att visa sig i praktiken. Sen är det så att det är rätt ointresseant att försöka ligga rätvinkligt mot underlaget i en velodrom hela tiden. I praktiken kommer du ha en avvikelse från en rät vinkel mest hela tiden. På rakorna där det lutningen är svag och det egentligen krävs en låg hastighet för att ligga rätvinkligt mot underlaget ligger man oftast rätvinklig mot horisonten ändå.
Husomhelst. Den krävda hastigheten är lägre än man intuitivt tror. Jag vill minnas att hastigheten för Velodromen i Falun som har väldigt branta kurvor och rätt halkig är nånstans kring 25 km/h.
Alpenrose, som är en utomhusvelodrom i Oregon USA, har 43 gradiga kurvor och betongunderlag har minsta rekommenderade hastighet genom kurvorna på 19 km/h.
Pesonligen kan jag säga att 25 km/h genom kurvorna i Falun är fullt genomförbart men det känns betydligt tryggare att ligga nånstans en bit över 30. I 40 knyck upplever man inga problem att vara rätvinklig mot underlaget.
Trellodromen (Nytt officiellt namn?) är vad jag förstått inte jättebrant vilket borde betyda att hastigheten genom kurvorna bör kunna vara rätt låg. Typ 15 knyck?
Som sagt går det att räkna på men det är rätt ointressant. Det velodromkosntruktörer brukar vara mer intresserade av att räkna på är kurvorna lutar tillräckligt för att man skall kunna köra fort genom kurvorna utan att slugas ut över den övre kanten...