[Notis] Sveriges enda utomhusvelodrom har fått ett rejält ansiktslyft

AJ

Ny medlem
DSC_0145fixad-1800x1200.jpg

Det var många som trotsade de hårda vindarna och den bitande kylan igår när Trelleborgsvelodromen nyinvigdes. Fritidsförvaltningens satsning att rusta upp Sveriges enda utomhusvelodrom har välkomnats varmt och cyklisterna var inte sena med att ta tillfället i akt och susa runt på den nylagda asfalten.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=27072

Senast ändrad:

gabbeon

Aktiv medlem
Växelcyklar? Brompton? Skämmes ta mig fan! :-)

Får se hur snabba övriga Sverige är att ta efter.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ett perfekt ställe att träna barn/ungdomar på utan trafik. Förutsatt att de satsar på lvg eller bana.

Bengt-re

Aktiv medlem
Underbart! Supernice!! Måste svänga förbi där i sommar (eller nästa gång jag med cykel är i skåne).

...../ )
.....' /
---' (_____
......... ((__)
..... _ ((___)
....... -'((__)
--.___((_)

Senast ändrad:

bompet

Medlem
åberg sa:
Vilken hastighet krävs för att hålla rät vinkel mot underlaget i kurvan?

Det kan man räkna på. Radie och lutning behövs för att lösa ekvationen. Finns formler och exempel på interwebs.

Men i verkligheten spelar många faktorer in i vinkeln som cyklisten håller mot underlaget: Underlagets friktion, däckens tryck, cykelns konstruktion, cyklistens postion och i detta fall då det är utomhus, väder och vind. Så minimihastigheten genom kurvorna i Trelleborg kommer att visa sig i praktiken. Sen är det så att det är rätt ointresseant att försöka ligga rätvinkligt mot underlaget i en velodrom hela tiden. I praktiken kommer du ha en avvikelse från en rät vinkel mest hela tiden. På rakorna där det lutningen är svag och det egentligen krävs en låg hastighet för att ligga rätvinkligt mot underlaget ligger man oftast rätvinklig mot horisonten ändå.

Husomhelst. Den krävda hastigheten är lägre än man intuitivt tror. Jag vill minnas att hastigheten för Velodromen i Falun som har väldigt branta kurvor och rätt halkig är nånstans kring 25 km/h.

Alpenrose, som är en utomhusvelodrom i Oregon USA, har 43 gradiga kurvor och betongunderlag har minsta rekommenderade hastighet genom kurvorna på 19 km/h.

Pesonligen kan jag säga att 25 km/h genom kurvorna i Falun är fullt genomförbart men det känns betydligt tryggare att ligga nånstans en bit över 30. I 40 knyck upplever man inga problem att vara rätvinklig mot underlaget.

Trellodromen (Nytt officiellt namn?) är vad jag förstått inte jättebrant vilket borde betyda att hastigheten genom kurvorna bör kunna vara rätt låg. Typ 15 knyck?

Som sagt går det att räkna på men det är rätt ointressant. Det velodromkosntruktörer brukar vara mer intresserade av att räkna på är kurvorna lutar tillräckligt för att man skall kunna köra fort genom kurvorna utan att slugas ut över den övre kanten...

garfunkel

Aktiv medlem
bompet sa:
Trellodromen (Nytt officiellt namn?) är vad jag förstått inte jättebrant vilket borde betyda att hastigheten genom kurvorna bör kunna vara rätt låg. Typ 15 knyck?

Den hade gärna fått vara mer doserad, känns lite läskigt när man trycker på :)

Snuten

Aktiv medlem
Trevligt!
Det finns inte många anledningar att köra till Trellehåla, men nu finns det åtminstone en riktigt bra.

Bengt-re

Aktiv medlem
Snuten sa:
Trevligt!
Det finns inte många anledningar att köra till Trellehåla, men nu finns det åtminstone en riktigt bra.

Två!

Skall fan cykla velodrom i sommar!

(Ot) ser någon något fel med mitt bakhjul där...

Bilagor

• IMG_20160724_134851.jpg
    IMG_20160724_134851.jpg
    585.6 KB · Besök: 199
Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
ot: Lite konstig ekervinkel kanske. Men det gör väl inget när det ändå inte är någon last på just den ekern.

aben

Aktiv medlem
Velodromen användes väldigt lite under dess första period från nygjord till renoveringen. Är det någon som vet om den används mer nu efter renoveringen?

Jag cyklade någon gång på den tidigare men bara för att det var kul att prova, skall ta några rundor på den nästa gång jag cyklar förbi.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer