[Notis] - Vätternrundan öppnar för elcyklar

Aron

Moderator
För enkelhetens skull klipper jag in pressreleasen nedan. Varsågoda: Bilda smågrupper och diskutera.

<pressrelease>
Nu öppnar Vätternrundan för elcyklar. Ett helt nytt lopp på 100 kilometer för både kvinnor och män, där det också blir möjligt att köra elcykel, är nästa års stora nyhet.

Vätternrundan presenterar sin allra senaste nyhet – ett helt nytt lopp på 100 kilometer för både kvinnor och män. Loppet kommer att gå samma dag som Halvvättern, vilket blir den 10 juni nästa år.

- För män har Halvvättern varit det kortaste alternativet och vi har förstått att många gärna vill kunna välja en kortare utmaning, säger Sven Montelius, arrangemangschef för Vätternrundan. Därför lägger vi till det här loppet som ger alla en möjlighet att cykla 10 mil.

Den riktigt stora nyheten är att Vätternrundan nu också öppnar upp för elcyklar. Deltagarna i det nya loppet kommer att kunna välja om de vill cykla med vanlig cykel eller elcykel.

- Att cykla är kul och det är en stor vinst för både hälsan och miljön om fler cyklar, säger Vätternrundans vd Gunilla Brynell-Johansson. Vätternrundan vill minska tröskeln och få så många som möjligt att välja cykeln för både transporter och motion.

- Då måste också vi arrangörer tänka nytt och göra det vi kan för att fler ska cykla. Och ett sätt är förstås att göra våra lopp mer tillgängliga, så att fler kan hänga med och dela den här fantastiska upplevelsen.

</pressrelease>

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det måste gått fel så att pressrelease skickades ut före första april av misstag.

Granman

Medlem
Men, från Storsjön runt 2017: "Storsjön runt är otroligt stolta över är att som första cykellopp i Sverige, för andra året, erbjuda möjligheten att anmäla sig till vår Elcykel-klass. Med hjälp av ren energi kan deltagarna njuta av alla vackra vyer och pigg och fräsch gå i mål."

Det är på gång i motionsloppsvärlden alltså. Snart finns det komfortelracers i varenda cykelbutik! Och på webshopparna! Jajjemen.

mikaeljc

Aktiv medlem
Det här kommer stressa vasaloppsorganisationen. Gäller att snabbt få in E-mtb i CV programmet så folk inte köper el-lvg istället för pengarna.

stenmark

Aktiv medlem
Inte så underligt, eller?
Vätternrundan är inte en tävling. Så varför ska man hindras från att cykla med el-assistans? Om man nu känner för det? Det är ju knappast så att man slår någon annan på osporstliga grunder, när man ändå inte tävlade från första början.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det ska bli kul att följa. Några kommer ha cykelkorgar och vagnar fulla med extrabatterier. En del kommer stå efter 2-3 mil och undra hur dom ska komma i mål eftersom dom inte tänkte på hur långt batteriet räcker.

Cadde

Ny medlem
Breaking news. Nu finns det marathonlöpning medhelst robotben så att deltagarna kan gå i mål pigga och fräscha.
;)

Senast ändrad:

JT

Ny medlem
Vad är problemet? Ni tror väl inte på allvar att 15000 pers cyklar runt den där sjön för att det är så jävla kul *att cykla*?

Bengt-re

Aktiv medlem
staine sa:
Jag tycker det blir lite diskriminerande för den som föredrar bensinmotor på sin cykel!

Det kommer. Var så säker. Och året efter med olika klasser för olika cylindervolym. 1926 igen!

Bilagor

• new-picnew.JPG
    new-picnew.JPG
    43.9 KB · Besök: 32

Bengt-re

Aktiv medlem
Konkret sa:
Men har inte kort-vättern funnits? Eller blandar jag ihop det med kort-vasan?

Tjej, halv, kort, det hittes på allt möjligt - gäller ju att få så många startande som möjligt. Det handlar om ganska rejäla pengar och det är nog av viss ekonomisk vikt för lokalsamhället. Kan man köra några mc och mopedklasser också blir det ju ännu bättre såklart!

Fjällturen har väl redan en E-MTB klass?

Är helt jävla rudis på hur E-MTB funkar, men ur säkerhetssynpunkt, hur smart är det att blanda? I övrigt anser jag att elcyklar är till för pensionärer.

Bengt-re

Aktiv medlem
gerrardsdobbar sa:

Är helt jävla rudis på hur E-MTB funkar, men ur säkerhetssynpunkt, hur smart är det att blanda? I övrigt anser jag att elcyklar är till för pensionärer.

Jag tror inte att de blandar. Dödsolyckor ger dåligt publicitet.

Jimel

Aktiv medlem
gerrardsdobbar sa:

Japp en som stod bakom mig körde elassisterat, han var mest orolig om batteriet skulle räcka hela vägen :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Jimel sa:
gerrardsdobbar sa:

Japp en som stod bakom mig körde elassisterat, han var mest orolig om batteriet skulle räcka hela vägen :)

Dax att ändra focus. Jag brukar irritetera mig över folk som kör regelvidriga flaskställ bakom sadeln och tempopinnar på lvg-motionslopp. Galna motorcyklister ändrar onekligen lite på prioriteringarna över vad man anser vara galet....

Peth

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Jimel sa:
gerrardsdobbar sa:

Dax att ändra focus. Jag brukar irritetera mig över folk som kör regelvidriga flaskställ bakom sadeln och tempopinnar på lvg-motionslopp. Galna motorcyklister ändrar onekligen lite på prioriteringarna över vad man anser vara galet....

Två tankar i skallen samtidigt Bengt! Man kan, nej ska, vara irriterad på stil- och regelbrott och samtidigt hysa aversioner mot galna motorcyklister. Finns ingen som helst motsättning där.

:-)

ForesterGuy

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
gerrardsdobbar sa:

Jag tror inte att de blandar. Dödsolyckor ger dåligt publicitet.

Nu tänker du på skivbromsar...

Jeppe_E

Aktiv medlem
JT sa:
Vad är problemet? Ni tror väl inte på allvar att 15000 pers cyklar runt den där sjön för att det är så jävla kul *att cykla*?

Nä, de där 15000 gör det för att det är en del av en Svensk klassiker. Det är de övriga 5000 som gör det för att det är roligt att cykla.

Henrik_E

Aktiv medlem
Peth sa:
Bengt-re sa:
Jimel sa:
gerrardsdobbar sa:

Två tankar i skallen samtidigt Bengt! Man kan, nej ska, vara irriterad på stil- och regelbrott och samtidigt hysa aversioner mot galna motorcyklister. Finns ingen som helst motsättning där.
Asså, Bengt är lack på triathleter. Finns ingen större säkerhetsrisk än triatleter. Dessutom pissar de i farten.

Konkret

Ny medlem
Bengt-re sa:
Konkret sa:
Men har inte kort-vättern funnits? Eller blandar jag ihop det med kort-vasan?

Tjej, halv, kort, det hittes på allt möjligt - gäller ju att få så många startande som möjligt. Det handlar om ganska rejäla pengar och det är nog av viss ekonomisk vikt för lokalsamhället. Kan man köra några mc och mopedklasser också blir det ju ännu bättre såklart!

Iom att artikeln sa att kortaste sträckan för män var 15 mil. Men jag har alltid trott att det var 10 mil, kort-vättern / tjejvättern.

Konkret

Ny medlem
Henrik_E sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
Jimel sa:
gerrardsdobbar sa:

Asså, Bengt är lack på triathleter. Finns ingen större säkerhetsrisk än triatleter. Dessutom pissar de i farten.

Tempostyre är en säkerhetsrisk på linjelopp. Folk som inte respekterar reglerna skall inte få ställa upp.

Bengt-re

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
Jimel sa:
gerrardsdobbar sa:

Jag vet... Från båda sidorna. Triathleter är hemska. Jag har inte kört triathlon på 25 år så jag är numera cyklist (om än tämligen usel)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Det är väl inte så konstigt att loppen följer den naturliga utvecklingen. Elcykel är här för att stanna. Det är ett fantastiskt transportmedel. De som cyklar det där har inte riktigt samma ambitioner som de utan el. Men för många är det nog ändå mer motion än om de istället skulle sitta i tv-soffan med en påse chips.

Bara de håller isär det lite så blir det nog finfint. Annan startgrupp kanske. Eller det kanske inte behövs? Vet inte. De lär väl inte vara snabbare än en vanlig cykel om det VR-platt, inte mycket till backar. Undrar hur de kontrollerar om man kör trimmat eller ej?

johan44

Aktiv medlem
Precis som subventionstråden om elcyklar för några dagar sen, eller hur... :) Men från att ha försvarat elcykelsubvention så tycker jag det luktar mammon om det här.
eiskall sa:
me.I.am sa:
Tror intresset för diskussion runt elcyklar är rätt svalt. Men jag har haft fel förr.

Tråden kommer att sjunka som en elcykel kastad från en Finlandsfärja.

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Sambal Oelek, El cyklar är verkligen en fantastisk transport medel. Om de kör på gatorna, inte på cykelväggar. Jag är verkligen inte nöjd att tanter och gubbar har tillgång till en relativt tyst transport medel som kör relativt snabbt och visa har geometri och bromsar som är inte anspassad till de hastigheterna. Hur kul är det med mopped på cykelväggar nu? Jag kände mig relativt otrygg att korsa cykelväggen i göteborg förut. Just nu är jag säker att om max 5 år jag och mina barn kommer att bli säkrare genom att cykla på körfelt för bilar än på cykelbanan. Har redan varit med en riktig close call när jag korsade Övrehusargatan vid grön ljus och en jävla gubbe på eco ride som körde med full fart har inte ens lagt fingrerna på bromshantah, fast ringde med ring klockan och ropade att vi går på cykelväggen.

Ni ska skapa motorcykelkort om ni vill ha en motorn på cykeln. Och fan ta er jävla ekologer som tror att el-cyklister är bilister som lämnade den morka sidan.

görveln

Ny medlem
Jag gillar elcyklar men ett vad är poängen med ett elcykel lopp? Ta med några extrabatterier så behöver man ju inte ens trampa för att ligga konstant på 25 km/h (om det är rätt platt iallafall).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer