NSAID / anti-inflammatoriskt : Bu eller Bä?

Foxis

Aktiv medlem
Hej,

Jag vet att vi är många med erfarenhet av diverse skador på detta eminenta forum. Jag tänker att det kanske också huserar en eller annan medicinskt utbildad individ här. Så jag testar följande fråga:

Jag har vurpat hyfsat ordentligt och förmodligen spräckt ett revben eller två och har en del muskelskador i höger arm/skuldra. Jag käkade Alvedon i början mest på nätterna, men nu klarar jag mig utan.
Jag var hos ortoped nyligen (ca 2v efter skadetillfället) och rörelse och styrka är okej, men han vill röntga för säkerhets skull…samt skrev ut en ganska ordentlig kur med antiinflammatoriska (cox-2-hämnare).

Jag käkar helst inte saker i onödan och brukar läsa på det jag äter. Det jag hittar som färskt om NSAID är att det förvisso minskar svullnad och smärta, men hämmar läkningen - för muskler men framförallt för benbrott/sprickor.

Så jag är kluven. Läkaren bombar på med piller och forskningsrönen säger typ ”ge fan i piller om du inte är elit-atlet med VM på spel”.

Vad göra? :)

Marklyft

Aktiv medlem
Ta pillrerna!! Piller är livet!!

Och NSAID är inte så avancerat som det låter, det är ju bara vanlig Ipren, Naproxen och liknande 🤷‍♂️

Lejon

Aktiv medlem
Är du plågad av smärtan? Tex sover dåligt, svårt att utföra vardagsaktiviteter etc? Om inte så finns det ju inga starka skäl att två veckor efter olyckan äta antiinflammatoriskt. Det gör dig inte frisk snabbare som grundregel - möjligen tvärtom. Hur motiverade ortopeden behandlingen? Eller sa han typ ”ta om du har ont?”

Foxis

Aktiv medlem
Är du plågad av smärtan? Tex sover dåligt, svårt att utföra vardagsaktiviteter etc? Om inte så finns det ju inga starka skäl att två veckor efter olyckan äta antiinflammatoriskt. Det gör dig inte frisk snabbare som grundregel - möjligen tvärtom. Hur motiverade ortopeden behandlingen? Eller sa han typ ”ta om du har ont?”
Njaä. Jag har ont ibland vid vissa rörelser, men kan leva som vanligt (exklusive träning) och sover bra.
Han motiverade inte mer än att han ville få ner ev inflammation och lindra smärtan. Röntgen var för att utesluta andra mindre frakturer och inflammation i slemsäckar.
Det är väl därför jag är kluven - kan något bli sämre om jag INTE käkar?
Jag ifrågasatte NSAID hos läkaren, men svaret var typ som alltid: ”nä för fasen, det här käkar alla alltid och ingen brukar dö”.
😂

Lejon

Aktiv medlem
Ja svårt att ge generella råd, men om det finns en svullnad som sas är i vägen för funktion så kan det ju vara motiverat. Men det lät ju kanske inte så på förklaringen du fick.
Eller om det gått lång tid efter skadan och man trots det har tydlig inflammation som ändå inte har med uppenbar läkningsprocess att göra.

mcperand

Aktiv medlem
OBS, jag är inte läkare eller utbildad inom området!

Jag har ett permanent (?) inflammatoriskt tillstånd och läkarna (många vid det här laget) är oeniga om att sätta in cox-hämmande preparat eftersom nästan alla har negativ effekt på hjärtkärlsystemet (utom Naproxen) vid längre bruk. Om det finns sådana problem i släkten kan det vara värt att höra med läkaren om riskerna.

glitch

Aktiv medlem
Du verkar inte må alltför dåligt som tur är :) Jag hade skippat nsaid. Smärtstillande tar jag endast om det påverkar min möjlighet att leva hyfsat normalt. Inflammation är en del av kroppens regeneringsprocess så i sig inget man ska vara hysteriskt rädd för.
Lyssna på Lejon för övrigt, han är klok :)

Lejon

Aktiv medlem
OBS, jag är inte läkare eller utbildad inom området!

Jag har ett permanent (?) inflammatoriskt tillstånd och läkarna (många vid det här laget) är oeniga om att sätta in cox-hämmande preparat eftersom nästan alla har negativ effekt på hjärtkärlsystemet (utom Naproxen) vid längre bruk. Om det finns sådana problem i släkten kan det vara värt att höra med läkaren om riskerna.
Kanske en bisak, men samtliga NSAID (inkl naproxen) har likartad men inte exakt samma biverkningsprofil och likartad men inte exakt samma önskade effekter. Man har försökt bevisa att vissa är "bättre" ur hjärt/kärl-hänseende men skillnaderna är inte jättestora (även om naproxen nog är ngt bättre än vissa andra).

Foxis

Aktiv medlem
Det jag fick utskrivet är etoricoxib vilket väl (om jag läst rätt) är ”minst dåligt”. Men ändå. :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Nu är inte jag (heller) läkare men efter bägge mina ryggoperationer så hade jag förbud mot nsaid i ,om jag kommer ihåg rätt, ett år tid pga att det hämmar läkningen.

Topp