Nu är det full fart.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Ungdomarna tycker det är jobbigt med konditionsidrott, och spelar därför vara dataspel eller åker lift om de ska "cykla".
Ja många tar nog efter sina mobilsurfande föräldrar.
Sedan tror jag säkerheten för lvg-träningar blir för bristfällig i stora delar av Sverige för att det ska gå att satsa på, mycket pga alla rattsurfare i åldersspannet 18-50år. Eller har jag helt fel?

ooms

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Ja många tar nog efter sina mobilsurfande föräldrar.
Sedan tror jag säkerheten för lvg-träningar blir för bristfällig i stora delar av Sverige för att det ska gå att satsa på, mycket pga alla rattsurfare i åldersspannet 18-50år. Eller har jag helt fel?
Nej, jag tror det har ytterst lite med trafiksituationen att göra. Det handlar om idrottskultur och inställning till konditionsidrott. I både Norge och Danmark har man länge satsat mer genomtänkt på lvg-cykling, fått fram bra stjärnor, som får synlighet i media, osv. Sedan är det generellt så att Sverige är på dekis på herrsidan när det gäller kinditionsidrott, gäller både ex.vis längdskidor där det är totalmörker och även cykling.
Av nån anledning ser det bättre ut på damsidan, vilket vi nog har Charlotte Kalla och Emma Johansson att tacka för.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Nej, jag tror det har ytterst lite med trafiksituationen att göra. Det handlar om idrottskultur och inställning till konditionsidrott. I både Norge och Danmark har man länge satsat mer genomtänkt på lvg-cykling, fått fram bra stjärnor, som får synlighet i media, osv. Sedan är det generellt så att Sverige är på dekis på herrsidan när det gäller kinditionsidrott, gäller både ex.vis längdskidor där det är totalmörker och även cykling.
Av nån anledning ser det bättre ut på damsidan, vilket vi nog har Charlotte Kalla och Emma Johansson att tacka för.
Ja kanske är så, åtminstone här finns det ingen klubb vad jag vet som har lvg-träning för barn. MTB finns det för lite äldre barn, 10+. Danmark har väl samtidigt lite annan inställning till cyklar och cyklister i allmänhet än vad Sverige har, har jag fått för mig. Är det samma i Norge?

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Ja, bilisterna håller mindre avstånd till cyklister i Danmark.
Däremot så gör myndigheterna hårdare bedömningar i rättsväsendet.
Även Dronningen tyckte sämre om Kjär än vad Henrik gjorde.

fedde

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Varför har Sverige så få deltagare?
Om du menar herrarnas linjelopp beror det på att de svenska
landsvägscyklisterna på herrsidan är så lågt rankade.
Antalet startplatser i VM utgår från rankingen.

En väldigt enkel (förenklad) mätare på hur det är ställt är
antalet svenska deltagare i ex Tour de France jämfört med
hur många danska och norska deltagare det var.
I år var det 0 (noll) svenska deltagare, det var ett antal danska
och norska deltagare.

Men vilket land en cyklist kommer ifrån har ju ingen betydelse
för ev deltagande i ex Tour de France, det är respektive lag som
avgör vilka som deltar och då är det avgörande hur bra du är.

Eller uttryckt på ett annat sätt, svenska landsvägcyklister på
herrsidan är alldeles för dåliga.
På damsidan är läget betydligt bättre.
Och så har det varit i ett antal år.

Därför är det få svenska deltagare i herrarnas linjelopp på VM
och inga svenska deltagare i ex Tour de France.

/Fedde

InlineOla

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Kul sista varv o värdig vinnare o trots man sett så mycket cykel blir man förvånad att 6 man inte kan köra in 10-15s på 1.5mil. Roglic låg o löka längst bak o stod över förningar, gick i panik fram med 1km kvar när det var kört. Kwiatkowski o Fuglsang gick på halvfart, Van Aert tog stötförningar och ville väl ställa av dom andra och samtidigt ha dom med sig. Alaphilippe var starkast i backen och det räcker ofta med liten lucka över toppen när de övriga inte vill bränna allt i jakten.

Övertygad att Alaphilippe blivit ikappkörd om Van Aert inte funnits med i gruppen bakom. Nu såg de andra ingen chans att vinna även om de körde ikapp Alaphilippe.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Jag tror att de hade kunnat köra in Alaphillipe. Taktiska överväganden gjorde dock att de inte körde på ett sätt som var tillräckligt bra för att åstadkomma detta.

Man såg ju tydligt att WvA var raskast av utrbytarna i spurten (ev. Alaphillipe oräknad då han ju inte var med i spurten). Övriga i den jagande gruppen hade rimligen hygglig koll på detta och insåg att om de körde allt vad de hade och kom ikapp fransmannen skulle de väsentligen ändå vara chanslösa att vinna loppet. Lösningen är då att a) WvA får göra väsentligt mer av jobbbet att dra ikapp, b) att de själva sparar lite krut. Då har de en bättre chans mot en trött(are) WvA i spurten eller kan kontraattckera om de kommer ikapp tidigare. WvA inser å sin sida att han sannolikt är rökt om han försöker att själv göra allt jobb med att jaga ikapp Alaphilippe. Han behöver därmed få de andra att bidra ordentligt så taktiken att lägga sig i front och köra ikapp det. En möjlig motivering till stötattackerna skulle kunnat vara att han ville reducera gruppen och få med sig ett par andra och då kanske lättare få till ett samarbete. En annan att han helt enkelt ville ställa av dem och sedan ge allt och förhoppningsvis komma ikapp JA utan några hjulsugare och sen slå frnasmannen i spurten.

Jag tror att det man behöver göra när man tycker att en cyklist kör "fel" är att beakta vad hen kunde gjort annorlunda och ffa om detta annorlunda agerandet hade varit förenligt med en god chans att vinna. För en åkare med svagare spurt, t.ex. Fuglsang, är väl scenariot han kan hoppas på för att vinna att han kommer solo till mål. För att det ska ske behöver de komma ikapp och att han sen kan kontraattackera. För att han ska klara av en kontraattack och kunna gå solo får han inte bränt allt krut. Därmed försöker han spara lite. Kör han fullt vet han att han nästan säkert inte kommer att bli världsmästare. Därför gamblar han på att de andra jagar ikapp utan att han går fullt. Han vet att en påtaglig risk med det agerandet är att de inte kommer ikapp, men hellre att de kanske har x% chans att komma ikapp och y% att han då lyckas attackera loss och gå solo än att han har z% chans att vinna en spurt om gruppen kommer ikapp givet att x/100*y/100 > z/100.

skier

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Spännande sista varv, synd att inte Pogacar sparade på krafterna till sista varvet istället, Roglic såg ut att ha svårt att ens hålla rulle på slutet så jag tror inte han sparade sig, fanns nog inte mer att ge.
WvA har blivit så bra att han får samma problem som Sagan hade för några år sen, hamnar han i en mindre grupp så slutar alla andra jobba för de vet att de förlorar spurten mot honom. Jag tror hans bästa chans hade varit att försöka gå ikapp Alaphillipe solo redan från backens krön, men benen räckte kanske inte till att göra sig av med de andra.

ejma

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Marknadsförarna hos Specialized måste jubla. VM guld i både dam och herr, dessutom båda i soloutbrytning.

r72

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Ganska logisk utveckling efter Alaphillipes attack (som för övrigt var såååå snygg och vältimad). Kul också att det kanske var de 6 på förhand starkaste cyklisterna som gjorde upp om det, bra och utslagsgivande bana alltså.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Kul med nån som alltid attackerar får utdelning. Han är en av de roligare cyklisterna i klungan.
Jag tror också att Hirschi är någon vi kommer få se mycket av framöver.

r72

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
Om du menar herrarnas linjelopp beror det på att de svenska
landsvägscyklisterna på herrsidan är så lågt rankade.
Antalet startplatser i VM utgår från rankingen.

En väldigt enkel (förenklad) mätare på hur det är ställt är
antalet svenska deltagare i ex Tour de France jämfört med
hur många danska och norska deltagare det var.
I år var det 0 (noll) svenska deltagare, det var ett antal danska
och norska deltagare.

Men vilket land en cyklist kommer ifrån har ju ingen betydelse
för ev deltagande i ex Tour de France, det är respektive lag som
avgör vilka som deltar och då är det avgörande hur bra du är.

Eller uttryckt på ett annat sätt, svenska landsvägcyklister på
herrsidan är alldeles för dåliga.
På damsidan är läget betydligt bättre.
Och så har det varit i ett antal år.

Därför är det få svenska deltagare i herrarnas linjelopp på VM
och inga svenska deltagare i ex Tour de France.

/Fedde
När det gäller allmänintresset för tävlingscykel i Sverige behöver man väl bara kolla på rapporteringen från gårdagens linjelopp i våra största tidningar. En TT-notis på Aftonbladet och absolut ingenting i Expressen. Klart att det spelar in när det gäller återväxten. Här har ju förbundet ett jättejobb att göra.

ejma

Aktiv medlem
Nu är det full fart.
När det gäller allmänintresset för tävlingscykel i Sverige behöver man väl bara kolla på rapporteringen från gårdagens linjelopp i våra största tidningar.
Så är det med nästan alla sporter tills någon svensk vinner. Inte ens alpin skidåkning får längre mer än i bästa fall en notis såvida inte en svensk placerar sig bra eller någon skadar sig svårt.

Tror inte att bara cykling lider av dåligt tillflöde av aktiva utan det gäller många idrotter i Sverige. RF kanske borde fundera lite mer på varför svenska klubbar har så svårt att inkludera medlemmar i klubbaktiviteter? Varför är andra nationer så mycket bättre?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer