Nu börjar älgjakten...

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
ForesterGuy sa:
...i större delen av Sverige.
De som brukar cykla på riktiga stigar får tänka sej för, fast de kanske är ute och jagar... ?
Större delen till ytan kanske, men definitivt inte till folkmängd. Det är väl typ fr Hudiksvall/Ljusdal och norrut som börjar nu, så typ ödemarken. I de civiliserade trakterna är det väl andra veckan i oktober som gäller.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Större delen, som sagt.
Även delar av Dalarna och Värmland ingår, så lita inte på vad Ooms skriver, han har som vanligt dålig koll på läget. ?

MtbIte

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
det bästa är att gå in på länsstyrelsens hemsida och kolla när älgjakten i just ditt län börjar då det skiljer sig mellan olika län , här i örebro län börjar inte älgjakten för ens 14 oktober.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
NickPick sa:
Likheten mellan en älg och en mtbcyklist med 40 olika färger är slående.
Säg inte det. En skumögd jägare kan få barend att likna en pinntjur i sinnet.
Allt möjligt folk har blivit påskjutna och även dödade av jägare.

staine

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
1888 sa:
weldion sa:
NickPick sa:
Fast fler har nog blivit påkörda och dödade I trafiken...
Det är nog fler i trafiken än framför en jägares pipa med iof.

Vanligast är att de skjuter varandra så man kan vara rätt trygg ändå.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Träffade på ett gäng jägare förra året, dom tyckte det var bra att jag hade en röd hjälm så syntes jag ju bra.. Det låg en nyskjuten älg i diket ett par meter bredvid där jag stannade med cykeln då :D

Nu börjar älgjakten...
Som jägare har man en enda primär uppgift. Att veta ALLT som kulan kan träffa när den avlossas. Allt annat hamnar långt ner på listan av en jägares ansvar.

Skall man behöva oroa sig? Nej det skall man inte.
Skall man visa hänsyn? Ja det skall man.

C-dale

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Klart man skall oroa sig. Skogarna är fulla av skjutgalna tyskar som betalat en stor peng för jakten och inte tänker missa ett enda tillfälle till skott.

Kan man tänka sig...

staine

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Under älgjakten i Norge ville man förhindra att folk sköt varandra istället för älgarna, så man beslutade att vidta extra försiktighetsåtgärder. Alla jägare skulle t ex ha en pannlampa på huvudet, och dessutom skrika “Jag är inte en älg, jag är inte en älg”, för att förhindra alla möjligheter till missförstånd.
Detta till trots var det ändå en person som blev skjuten. Jägarna som sköt honom skulle förklara hur olyckan kunde ske:
- Vi trodde han skrek “Jag är en älg, jag är en älg”. Säg doktorn, kommer han att klara sig? — Han hade haft större chanser om ni inte hade flått honom…

Nu börjar älgjakten...
johan44 sa:
weldion sa:
NickPick sa:
Jag känner till en person som sköt sin egen nya bil i tron att det var en älg. Var försiktiga.
Och han har kvar sin jägarlicens?

gandhi

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
+1

VättleBökaren sa:
Som jägare har man en enda primär uppgift. Att veta ALLT som kulan kan träffa när den avlossas. Allt annat hamnar långt ner på listan av en jägares ansvar.

Skall man behöva oroa sig? Nej det skall man inte.
Skall man visa hänsyn? Ja det skall man.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
2018 sköts väl en joggare i tron att han var ett vildsvin. Blev skjuten tidig morgon med värmesikte, samt en jägare fick röven bortblåst av en kamrat. Skjuten framifrån och kulan tog med sig dajmkrysset och resten och han skiter med påse på magen idag och är ändå glad han lever. Så nog ska man akta sig allt, även om de flesta är bra skyttar så slutar många alldeles för sent.

Båda dessa blev skjutna av gamla jägare om jag inte minns fel.

Nu börjar älgjakten...
Såg en älg i full galopp igår morse i lidaskogen (sthlm), den kanske tränade sprint inför jakten ;)

Första gången jag sett en älg med en sån fart häromkring.

Nu börjar älgjakten...
VättleBökaren sa:
johan44 sa:
weldion sa:
NickPick sa:
Jag känner till en person som sköt sin egen nya bil i tron att det var en älg. Var försiktiga.
Det finns, vad jag vet, inget som heter jägarlicens. Meeen du menar kanske vapenlicens?

skier

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Hälsingland sa:
2018 sköts väl en joggare i tron att han var ett vildsvin. Blev skjuten tidig morgon med värmesikte, samt en jägare fick röven bortblåst av en kamrat. Skjuten framifrån och kulan tog med sig dajmkrysset och resten och han skiter med påse på magen idag och är ändå glad han lever. Så nog ska man akta sig allt, även om de flesta är bra skyttar så slutar många alldeles för sent.

Joggaren i Klippan blev skjuten av en 40-årig norrman som dessutom filmade när han sköt. Efter att ha sett filmen har iaf jag väldigt svårt att tro att han inte visste att det var en människa.

Jag litar definitivt inte på att jägare har koll på vad de sysslar med här i Skåne iaf.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/jagare-atalas-for-mordforsok-mot-joggare

Nu börjar älgjakten...
Luthman Photography sa:
VättleBökaren sa:
johan44 sa:
weldion sa:
NickPick sa:
Det finns, vad jag vet, inget som heter jägarlicens. Meeen du menar kanske vapenlicens?
Nej, jaktlicens. Hjärnsläpp.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
skier sa:
Hälsingland sa:

Joggaren i Klippan blev skjuten av en 40-årig norrman som dessutom filmade när han sköt. Efter att ha sett filmen har iaf jag väldigt svårt att tro att han inte visste att det var en människa.

Jag litar definitivt inte på att jägare har koll på vad de sysslar med här i Skåne iaf.
Nä, i Skåne använder man ju drevkarlar.

42Hz

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Ungefär lika tröttsamma inlägg som man ser om cyklister, påståenden som att de tror de är med i Tour de France om de är lycraklädda.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
skier sa:
Hälsingland sa:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/jagare-atalas-for-mordforsok-mot-joggare
40-årig norsk är lika illa som gammal gubbe från Hälsingland ?

Såg ju nu att det var han som blev skjuten som var gammal (75) och han som sköt var 48. Det är fan riktigt illa..

Senast ändrad:
Nu börjar älgjakten...
VättleBökaren sa:
Luthman Photography sa:
VättleBökaren sa:
johan44 sa:
weldion sa:
NickPick sa:
Inte för att vara sån. Men det finns inget som heter så heller. För att få jaga går man en kurs, gör prov (teoretiska och praktiska) och får jägarexamen. Sen kan man ansöka om vapenlicens för de vapen/ljuddämpare man vill köpa. Det enda som kan dras in är vapenlicensen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Har ett praktexempel i jaktlaget där jag växte upp, gubbe inte lastgammal men runt 73-74 år om jag inte minns fel. Men sjuk så han dör nog snart, helt slut och orkar knappt gå så han fick ju ett vägpass då för att kunna parkera nära.

Vän av ordning undrar ju då om man verkligen är lämplig skytt? Kan man ta ett välgrundat beslut efter fem timmar på ett pass i det skicket?

Givetvis är han törstig också och har alltid varit, vi växte upp grannar och jag umgicks med sonen ända upp i tonåren. Förr tillbaka så jagade han förmodligen berusad så det kanske ändå är bättre nu. Det sups väl inte längre under jakten iaf om man ska tro vad som sägs. Längre tillbaka var ju jaktveckan= en veckas fylla.

Nu börjar älgjakten...
Luthman Photography sa:
VättleBökaren sa:
Luthman Photography sa:
VättleBökaren sa:
johan44 sa:
weldion sa:
NickPick sa:
Inte för att vara sån. Men det finns inget som heter så heller. För att få jaga går man en kurs, gör prov (teoretiska och praktiska) och får jägarexamen. Sen kan man ansöka om vapenlicens för de vapen/ljuddämpare man vill köpa. Det enda som kan dras in är vapenlicensen.
Tack.

Jag har enbart folkmun så långt som det kommer till jägare eftersom jag aldrig brytt mig om jakt själv. Men jag har det inbyggt i mig att man inte skjuter om man inte vet exakt vad kulan kommer träffa. T.ex måltavla och vall, vilket är allt jag skjutit på med krutvapen.

Nu börjar älgjakten...
Hälsingland sa:
Har ett praktexempel i jaktlaget där jag växte upp, gubbe inte lastgammal men runt 73-74 år om jag inte minns fel. Men sjuk så han dör nog snart, helt slut och orkar knappt gå så han fick ju ett vägpass då för att kunna parkera nära.

Vän av ordning undrar ju då om man verkligen är lämplig skytt? Kan man ta ett välgrundat beslut efter fem timmar på ett pass i det skicket?

Givetvis är han törstig också och har alltid varit, vi växte upp grannar och jag umgicks med sonen ända upp i tonåren. Förr tillbaka så jagade han förmodligen berusad så det kanske ändå är bättre nu. Det sups väl inte längre under jakten iaf om man ska tro vad som sägs. Längre tillbaka var ju jaktveckan= en veckas fylla.
Det finns ju undantag på äldre som fortfarande kan skjuta bra. Känner en som verkligen tar sin ålder på allvar och gör syntest inför varje jaktsäsong, dricker inte en droppe veckor innan det är dags. Han är 76 år gammal och pigg och frisk.
Han fruktar den dagen då det går utför då han inte kan göra det han älskar mest.

Det är för övrigt inte skottet som ger honom mest nöje utan allt han gör innan skottet. Och såklart köttet han kan fylla frysen med. Men mest av allt är det själva jakten som är roligast för honom.
Och jag är av samma sort, om jag tar med mitt fiskespö med en polare så är det inte fisket som är det roliga utan att vara ute och göra något.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
VättleBökaren sa:
Tack.

Jag har enbart folkmun så långt som det kommer till jägare eftersom jag aldrig brytt mig om jakt själv. Men jag har det inbyggt i mig att man inte skjuter om man inte vet exakt vad kulan kommer träffa. T.ex måltavla och vall, vilket är allt jag skjutit på med krutvapen.
Därav tornen.

Yonna

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jaha, börjar dem skjuta igen, tack för varning!
Ska förmodligen cykla genom Dalarna till hem igen (från Norge) och då är skogen inte så roligt för en fatbiker med tält. Att krypa ut ur tältet på morgonen och vifta ivrigt med en orange flagga annars får man en kula i huvudet som gomorronhälsning är ju inte nåt man blir glad av. Inte heller att cykla många mil i skogen och vissla/sjunga hela tiden högt alla låter man kommer ihåg annars tror de att du är en älg.

Jägaren tycker inte heller om mig, de tittar iaf sur när jag skriker glad "Hejhej, lycka till med jakten!" (jo, man får ju varna dem att jag är ingen älg). Bäst att cykla med en stor bjällra runt halsen som norska får&kor har, funkar förmodligen mycket bättre än en orange mössa.

skier

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Yonna sa:
Ska förmodligen cykla genom Dalarna till hem igen (från Norge) och då är skogen inte så roligt för en fatbiker med tält. Att krypa ut ur tältet på morgonen och vifta ivrigt med en orange flagga annars får man en kula i huvudet som gomorronhälsning är ju inte nåt man blir glad av. Inte heller att cykla många mil i skogen och vissla/sjunga hela tiden högt alla låter man kommer ihåg annars tror de att du är en älg.

Jägaren tycker inte heller om mig, de tittar iaf sur när jag skriker glad "Hejhej, lycka till med jakten!" (jo, man får ju varna dem att jag är ingen älg). Bäst att cykla med en stor bjällra runt halsen som norska får&kor har, funkar förmodligen mycket bättre än en orange mössa.
Den här har jag, funkar fint och har en glad ton som går att tysta med en magnet om man vill.
http://www.alpenhupe.com/

alpenhupe.JPG

ForesterGuy

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Raggamuffin sa:
VättleBökaren sa:
Tack.

Därav tornen.

Bilagor

Yonna

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
skier sa:
Yonna sa:

Den här har jag, funkar fint och har en glad ton som går att tysta med en magnet om man vill.
http://www.alpenhupe.com/
Nää, tror jag ska försöka tjuva en från de många fria kor som finns här. Det är ju billigare, bara hoppas att kon tycker om för annars har jag ett stort problem. Deras horn har nämligen precis samma bredd som en fatbike, så på varje horn ett fathjul och då flyger fattien i luften.

IMG_2247.jpg

Örjan Lax

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
ForesterGuy sa:
Raggamuffin sa:
VättleBökaren sa:
Tack.

Därav tornen.
*bild på "höghus"*
Är det din sommarstuga, ForesterGuy? :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer