Nu börjar älgjakten...

ForesterGuy

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Örjan Lax sa:
ForesterGuy sa:
Raggamuffin sa:
VättleBökaren sa:
Tack.

Jag har enbart folkmun så långt som det kommer till jägare eftersom jag aldrig brytt mig om jakt själv. Men jag har det inbyggt i mig att man inte skjuter om man inte vet exakt vad kulan kommer träffa. T.ex måltavla och vall, vilket är allt jag skjutit på med krutvapen.
Därav tornen.
*bild på "höghus"*
Är det din sommarstuga, ForesterGuy? :-)
Ja? Finfin utsikt.

Arsozath

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Större sannolikhet att bli dräpt i stan än av jägare i skogen även under älgjakt. Men det är klart, står det en skylt med "jakt pågår" gör man givetvis rätt i att plocka svamp någon annanstans den dagen. Slarvas det med skyltningen däremot så får de skylla sig själva att man kommer och stör.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
VättleBökaren sa:
Hälsingland sa:
Har ett praktexempel i jaktlaget där jag växte upp, gubbe inte lastgammal men runt 73-74 år om jag inte minns fel. Men sjuk så han dör nog snart, helt slut och orkar knappt gå så han fick ju ett vägpass då för att kunna parkera nära.

Vän av ordning undrar ju då om man verkligen är lämplig skytt? Kan man ta ett välgrundat beslut efter fem timmar på ett pass i det skicket?

Givetvis är han törstig också och har alltid varit, vi växte upp grannar och jag umgicks med sonen ända upp i tonåren. Förr tillbaka så jagade han förmodligen berusad så det kanske ändå är bättre nu. Det sups väl inte längre under jakten iaf om man ska tro vad som sägs. Längre tillbaka var ju jaktveckan= en veckas fylla.
Det finns ju undantag på äldre som fortfarande kan skjuta bra. Känner en som verkligen tar sin ålder på allvar och gör syntest inför varje jaktsäsong, dricker inte en droppe veckor innan det är dags. Han är 76 år gammal och pigg och frisk.
Han fruktar den dagen då det går utför då han inte kan göra det han älskar mest.

Det är för övrigt inte skottet som ger honom mest nöje utan allt han gör innan skottet. Och såklart köttet han kan fylla frysen med. Men mest av allt är det själva jakten som är roligast för honom.
Och jag är av samma sort, om jag tar med mitt fiskespö med en polare så är det inte fisket som är det roliga utan att vara ute och göra något.
Absolut finns det de, men toleransen för när jaktlaget säger stopp är alldeles för hög. Man ska liksom kunna jaga som halvdöd bara för att det är vad man lever för, sen om du är både halvblind och döv verkar inte spela så stor roll ibland.

Spacekitty

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Hälsingland sa:
Absolut finns det de, men toleransen för när jaktlaget säger stopp är alldeles för hög. Man ska liksom kunna jaga som halvdöd bara för att det är vad man lever för, sen om du är både halvblind och döv verkar inte spela så stor roll ibland.
Är det så? Jag tycker det verkar som att dom flesta jaktlag kräver att deltagarna skjuter godkänt älgprov inför säsongen.

Nu börjar älgjakten...
Spacekitty sa:
Hälsingland sa:
Är det så? Jag tycker det verkar som att dom flesta jaktlag kräver att deltagarna skjuter godkänt älgprov inför säsongen.
Jo, så är det väl. Men på en del ställen får deltagarna kanske lite för många försök på sig att skjuta godkänt. Även en blind höna osv...

Ustzeust

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Är hela älgjaktgrejen sjukt svensk? Ett gäng gamla tuppar som skjuter på allt som rör sig, oftast en älg, ibland inte. Blir rädd av alla historier som florerar runt med jägare som skjuter allt emellan ponnys och bärplockare.

Men varför finns det knappt några färgglada kläder?
Jag vet att Troy Lee designs har illgula kläder, men ack för dyra för mig (2 Annie löv för ett par byxor, nej tack.

Aron

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Är hela älgjaktgrejen sjukt svensk? Ett gäng gamla tuppar som skjuter på allt som rör sig, oftast en älg, ibland inte. Blir rädd av alla historier som florerar runt med jägare som skjuter allt emellan ponnys och bärplockare.

Men varför finns det knappt några färgglada kläder?
Jag vet att Troy Lee designs har illgula kläder, men ack för dyra för mig (2 Annie löv för ett par byxor, nej tack.
En varselväst kostar 1-2 selmor på närmsta byggvaruhus...

Ustzeust

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Och jag har Pearl-Iuzmi tröja och vindjacka i färgen "screaming yellow" (+ svart). Pearl-Iuzmi har redan rimliga priser, men jag köper ofta för halva priset.
Antar att pearl luzmi är ett märke som gör landsvägskläder, där synbarhet är ett debackel året om. Jag själv kör en illgul landsvägsjacka under höstmånaderna.

sjukt att syntest inte är obligatoriskt årligen för jägare, de flesta jaktlag häromkring har skjutbanetester inför de stora jakterna men jag antar att många slinker igenom ändå.

Berk

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Antar att pearl luzmi är ett märke som gör landsvägskläder, där synbarhet är ett debackel året om. Jag själv kör en illgul landsvägsjacka under höstmånaderna.

sjukt att syntest inte är obligatoriskt årligen för jägare, de flesta jaktlag häromkring har skjutbanetester inför de stora jakterna men jag antar att många slinker igenom ändå.
Jag kör Pearl-Izumi "relaxed fit" tröjor och vindjacka vid stigcykling (och tajtare PI tröjor på lvgcykel).

Antar att jägare inte skytter mig även i mindre screaming cykelkläder, men det kändes inte riktigt trygg den enda gång jag cyklade på en smal, nygjort mtb-stig nygjort medan jag hörde många skott.

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jag brukar hålla mig till de regionala vandringslederna när älgjakten börjar. Där vet förhoppningsvis jägarna om att det kan komma folk. De gånger jag har träffat på jägare har de oftast varit trevliga.
Träffar jag på en jägare brukar jag fråga ifall det går bra att cykla vidare. Oavsett vad jägare tycker om cyklister kan vi ju se till att vara trevliga så ökar chansen att vi kan samsas i skogarna.

På en runda träffade jag på två jakthundar med en stunds mellanrum. Den första nosade lite i luften och struntade sedan fullkomligt i mig, för jag luktade väl inte som en älg. Den andra hunden jagade mig ett bra tag, tills jag stannade och vrålade åt den. Det är skillnad på hur vältränade olika hundar är...

Ustzeust

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jag brukar hålla mig till de regionala vandringslederna när älgjakten börjar. Där vet förhoppningsvis jägarna om att det kan komma folk. De gånger jag har träffat på jägare har de oftast varit trevliga.
Träffar jag på en jägare brukar jag fråga ifall det går bra att cykla vidare. Oavsett vad jägare tycker om cyklister kan vi ju se till att vara trevliga så ökar chansen att vi kan samsas i skogarna.

På en runda träffade jag på två jakthundar med en stunds mellanrum. Den första nosade lite i luften och struntade sedan fullkomligt i mig, för jag luktade väl inte som en älg. Den andra hunden jagade mig ett bra tag, tills jag stannade och vrålade åt den. Det är skillnad på hur vältränade olika hundar är...
Det handlar mer om när jägarna träffar dig(pun intended).
Inget illa om jägare i allmänhet, med jag hade velat ha strängare regler.
Hade velat se syn- och hälsoundersökning vart femte år efter 40 år får att ha vapenlisence. Samma regler borde gälla för körkort, tycker det är konstigt att det är annorlunda regler för yrkesförare

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Själv fattar jag inte varför man måste ut i skogen öht den enda sketna vecka som "stora" älgjakten pågår. Det finns 51 andra veckor att springa runt på...

Berk

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Själv fattar jag inte varför man måste ut i skogen öht den enda sketna vecka som "stora" älgjakten pågår. Det finns 51 andra veckor att springa runt på...
Förut visste jag inte att det fanns sån vecka och nu vet jag inte när den veckan är. Har inte set skylt i skogen heller innan jag hörde skott.

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Förut visste jag inte att det fanns sån vecka och nu vet jag inte när den veckan är. Har inte set skylt i skogen heller innan jag hörde skott.
Älgjakten är en del av den svenska kulturen. I norra Sverige börjar den första måndagen i september, i södra Sverige andra måndagen i oktober. Gränsen går nånstans genom Hälsingland och Dalarna. Första veckan tar många semester, och det är då "stora" jakten sker. "Alla" som är uppväxta på landsbygden vet att man håller sig borta fr skogen då, både för sin egen säkerhet och för att inte störa jakten.
Sedan kan mindre älgjakter ske på helger under hösten om jaktlaget inte skjutit fullt, och naturligtvis även småviltjakten som pågår under hösten.

Berk

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Måste tillägga att jag stigcyklar framförallt i/nära Stockholm. I Stockholm kommun är jakt förbjuden på helgerna. Enda gång jag hörde skott vid stigcykling var utanför Stockholm kommun.

Idoru

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Älgjakten är en del av den svenska kulturen. I norra Sverige börjar den första måndagen i september, i södra Sverige andra måndagen i oktober. Gränsen går nånstans genom Hälsingland och Dalarna. Första veckan tar många semester, och det är då "stora" jakten sker. "Alla" som är uppväxta på landsbygden vet att man håller sig borta fr skogen då, både för sin egen säkerhet och för att inte störa jakten.
Sedan kan mindre älgjakter ske på helger under hösten om jaktlaget inte skjutit fullt, och naturligtvis även småviltjakten som pågår under hösten.
Man ska heller inte glömma att traditionens rötter är djupt kopplade till överlevnad. I grund och botten handlar det om att få mat på bordet, kött i frysen. Redan att jaga i lag och på överenskomna tider är civiliserat.

Det är från den grunden en del kanske känner just så som @ooms beskriver, att annan rörelse i skogen under denna vecka stör jakten.
Sällan har jag skådat sådan ilska som första gången jag blev varse det. Jag hade tänkt mig andra aktiviteter i skogen denna period och fick reda på att det var jakt först när jag mötte en jägare, kokande av ilska. Det tog mig ett tag att förstå dennes perspektiv, just för att jag utgick från att vi alla hade samma rätt till skogen, alltid. Tur att det inte är så, för då skulle ju alla gå runt och skjuta lite hejvilt när som helst på året 😬

Fojjer

Medlem
Nu börjar älgjakten...
Måste tillägga att jag stigcyklar framförallt i/nära Stockholm. I Stockholm kommun är jakt förbjuden på helgerna. Enda gång jag hörde skott vid stigcykling var utanför Stockholm kommun.
[/QUOTE]

Nu jagar inte jag i sthlm men är det inte bara älgjakt som är förbjuden under helg i vissa kommuner där? Finns ju både dovvilt, vildsvin, hare, rådjur osv som jagas i ordnade former under större delen av hösten.
Men visst är det som mest under första älgjaktsveckan det håller jag med om.
Tror många mtbare skulle kunna ta sig lite tid att informera sig själv om jakt och hur det går till. Så man har lite knowhow om vad som händer i skogen.

skier

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Här i västra skåne finns knappt nån älg så de jägare jag känner åker rätt långt norrut för älgjakten. Däremot jagas allt annat från slutet av september till februari nån gång, att helt hålla sig borta från skogen så länge är inte rimligt tycker jag.

LesGrossman

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Här i västra skåne finns knappt nån älg så de jägare jag känner åker rätt långt norrut för älgjakten. Däremot jagas allt annat från slutet av september till februari nån gång, att helt hålla sig borta från skogen så länge är inte rimligt tycker jag.
Man kan ju alltid alltid ha på sig något plagg i gult eller orange ute i skogen. Eller som en dansk vandrare jag träffade på norra delen av skåneleden, en renfäll fastspänd på ryggan mitt under älgjakten haha

Fojjer

Medlem
Nu börjar älgjakten...
Nej att hålla sig borta helt tycker jag absolut inte! Klart alla får vara i skogarna.
Men just premiärveckan för älg eller kanske hjort i Skåne (vild gissning) gör att det är flera jägare ute då och då kan man vara smidig och inte härja fritt med hojjen tycker jag. Går ju inte att lagstifta om men hänsyn är gratis att visa.
Stanna och prata med jägarn och fråga vart dom inte jagar är väl ett trevligt bemötande. Hade jag uppskattat om jag stod på pass.

jonte987

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Möjligen bock i Skåne? Sen har det skjutits en del älg i börringe och säkert i angränsande bökeberg. Vet inte vilka volymer eller hur det är i nutid.

fhloston

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Man kan ju alltid alltid ha på sig något plagg i gult eller orange ute i skogen. Eller som en dansk vandrare jag träffade på norra delen av skåneleden, en renfäll fastspänd på ryggan mitt under älgjakten haha

Ja, men ren får man ju inte skjuta 😉

Enda gången jag stött på en jägare vid cykling var på Happy Witch Ride. Han verkade inte så upprörd, men jag gissar att vilt i bebodda trakter inte blir så störda av människor?

motionisten

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...

Jag har verkligen försökt trevligt grejen med jägare men bara lyckats två gånger och det har varit riktigt roligt. Trots att jag undviker de mindre skogsvägarna och ingen stig alls under jakten har jag cyklat på jägare som inte skyltat det minsta (möjligen stora bilvägen in i området, den som man aldrig kommer på). Resultaten varierar, men det vanligaste är 'vad fan gör du här under jakten?' till att en gång blivit nästan hotad med gevär mitt på en större grusväg genom att bara komma där, tokfan höll pipan åt mitt håll som för att stoppa mig! Laddad eller ej så är det jävligt otäckt.
I 'mina' skogar är det helt klart så att 'deras' jaktmarker är att betrakta som avlyst militärt övningsområde och att skjuta över vägar inte är ett hinder för en del. När det är avlyst 'skarpt' får man gissa sig till. Antagligen av hävd och har funkat genom tiderna. Men jag tror olyckorna kommer öka när allt fler rör sig i skogen, cykel har ju bara det ökat explosionsartat. Att skjuta i skogen har helt enkelt blivit mycket mer riskfyllt.
Det ironiska är ju att jag trivs bättre i skogen när det blivit allt farligare i biltrafiken på lvg de sista 10 åren. Man börjar känna sig som Hälge !

Nu börjar älgjakten...
Det spelar ingen roll om de är duktiga skyttar (det kanske är värre?). Omdömet och skjutkåtheten är inte bättre för det. Den biten har bara det övriga jaktlaget koll på. Jag jagar inte själv, men har en del släktingar som gör och gjort. Övriga i jaktlaget har full koll på vilka som skjuter först och tänker sen, vilka som är glada i spriten, vilka som ser eller hör dåligt osv. Är det kanske socialt motigt att säga till en kompis sedan decennier att det nog är dags att lämna bössan hemma nästa jakt? Ja, antagligen.
Farfar blev dement, han bodde 10 mil från farsan och ännu längre från sina döttrar och hade jagat sedan tonåren. Hans demens kom fram när han skulle jaga med min fasters man hemma hos dem. Natten före hittade han farfar på sängkanten i gästrummet. Han var förvirrad och hade suttit där i minst två timmar halvt avklädd och hade glömt bort vad han skulle göra. Först då blev han av med bössorna.
Det visade sig senare att hans fru (omgift) anat att allt inte stod rätt till men täckt upp och hjälpt honom men inte förstått eller velat förstå att det var begynnande demens. Han hade jagat den säsongen men inget hade hänt som tur var.

Undrar hur stort mörkertalet är?

Nu börjar älgjakten...
Det handlar mer om när jägarna träffar dig(pun intended).
Inget illa om jägare i allmänhet, med jag hade velat ha strängare regler.
Hade velat se syn- och hälsoundersökning vart femte år efter 40 år får att ha vapenlisence. Samma regler borde gälla för körkort, tycker det är konstigt att det är annorlunda regler för yrkesförare
Jag tror att det har begränsad nytta. Det handlar om vilket omdöme personen har. En person med gott omdöme jagar inte med dålig syn. En jaktlagskompis med gott omdöme stoppar en jaktpolare med hälsoproblem som kan påverka säkerheten.
Det spelar ingen roll om Uffe har fullgod syn om han har en tendens att väldigt snabbt komma till skott och tänka klart sedan.

fredrikw

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Idag var skogarna fulla av svamp- och bärplockare. Såg en älg också som stod och åt i godan ro. Ingen skällde eller hotade någon, utan alla njöt av skogen på sitt sätt. Lite sjukt ändå att tänka sig att det snart kommer stövla omkring beväpnade arga gubbar i samma skog.

Rholm

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Idag var skogarna fulla av svamp- och bärplockare. Såg en älg också som stod och åt i godan ro. Ingen skällde eller hotade någon, utan alla njöt av skogen på sitt sätt. Lite sjukt ändå att tänka sig att det snart kommer stövla omkring beväpnade arga gubbar i samma skog.
De flesta människor jag umgås med är jägare. Majoriteten av dem är varken arga eller gubbar.

Rholm

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Ja, dom som har råkat ut för arga gubbar med gevär i den här tråden ljuger säkert.
Det tror jag inte att de gör, och vad jag kan se av mitt eget inlägg så har jag inte hävdat det heller. Jag tyckte bara att ditt inlägg lite väl kategoriskt pekade på jägare som arga gubbar, vilket inte stämmer med min bild av dem. Sen kanske alla arga gubbar som beskrivits är representativa för jägarkåren och de jag känner är undantag, men jag tror faktiskt inte det.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jag tror att det har begränsad nytta. Det handlar om vilket omdöme personen har. En person med gott omdöme jagar inte med dålig syn. En jaktlagskompis med gott omdöme stoppar en jaktpolare med hälsoproblem som kan påverka säkerheten.
Det spelar ingen roll om Uffe har fullgod syn om han har en tendens att väldigt snabbt komma till skott och tänka klart sedan.
Begränsad nytta med strängare kontroller? Vi kan väl dessutom inte förlita oss på gott omdöme... Så naiv kan väl ingen vara (hoppas jag). Det borde DEFINITIVT vara strängare kontroller både på jaktlicens och körkort.

borano20

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Begränsad nytta med strängare kontroller? Vi kan väl dessutom inte förlita oss på gott omdöme... Så naiv kan väl ingen vara (hoppas jag). Det borde DEFINITIVT vara strängare kontroller både på jaktlicens och körkort.
Hej.. Skulle det stoppa alla rattfulla i landet?? 16.000 varje dag var den senaste siffran jag såg. Men dom är ju ett mindre problem än polarns syrras kusins f.d. klasskompis, som kunde berätta om hur jägarna VERKLIGEN är. Vi är i Sverige, alkoholromantikens bastion i universum. mvh borano20

Nu börjar älgjakten...
Visst, det kan finans en poäng med att ha ett hälsoprov vart femte år, men det fångar inte upp dåligt omdöme, därför menar jag att nyttan är begränsad. Uffe triggerhappy pangar först och tänker sen även om han är frisk som en nötkärna. Och i 70-80-årsåldern kan mycket hända på fem år precis som för äldre bilister som blir farliga på vägarna av diverse hälsoskäl. Jag menar att en jägare med gott omdöme inte vådaskjuter vare sig djur, människor eller fordon och lämnar bössan hemma om hälsan tryter. En bra jaktlagskamrat låter inte heller en osäker lagkamrat ha bössan med i skogen.

havet

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Sen går det att se det som en aktivistisk gärning att cykla eller röra sig i skogen också. Bara för att det är traditionstyngt behöver det inte betyda att det är rätt.

fredrikw

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jakträtten trumfar allemansrätten.
Nja, nu vet jag iofs in vad du menar med "trumfar", men det är inte så att allemansrätten sätts ur spel bara för att någon vill skjuta djur i skogen. Man får vistas i skogen som vanligt även under jakt.

Däremot verkar det vara en populär "åsikt" i många jaktsammanhang att säga just så som du gör. Men det blir inte sant bara för det.

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Nja, nu vet jag iofs in vad du menar med "trumfar", men det är inte så att allemansrätten sätts ur spel bara för att någon vill skjuta djur i skogen. Man får vistas i skogen som vanligt även under jakt.

Däremot verkar det vara en populär "åsikt" i många jaktsammanhang att säga just så som du gör. Men det blir inte sant bara för det.
Allemansrätten innebär att inte störa och att inte förstöra. Jakträtten är en del av markägarens rätt att bruka sin mark, så stör du jakten stör/förstör du för markägaren. Dvs att störa jakten omfattas inte av allemansrätten.

fredrikw

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Allemansrätten innebär att inte störa och att inte förstöra. Jakträtten är en del av markägarens rätt att bruka sin mark, så stör du jakten stör/förstör du för markägaren. Dvs att störa jakten omfattas inte av allemansrätten.
Nja, att vara i skogen tolkas inte i sig som en störning, det verkar snarare handla om man har för avsikt att störa (och att detta kan påvisas).

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Nja, att vara i skogen tolkas inte i sig som en störning, det verkar snarare handla om man har för avsikt att störa (och att detta kan påvisas).
Som vanligt när det gäller juridik är det en fråga om hur jurister tolkar lagen. Du grävde fram några, här är en annan tolkning:
Där görs tolkningen att markägaren/jägaren t.o.m. har rätt att avvisa folk, dock inte med våld. Det är väl när nåt fall prövas i domstol vi får veta vad som gäller.

D

Deleted member 43681

Guest
Nu börjar älgjakten...
Veganer och jägare i samma skog är ingen bra kombination. 🙈🦊

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer