Hälsingland sa:
Har ett praktexempel i jaktlaget där jag växte upp, gubbe inte lastgammal men runt 73-74 år om jag inte minns fel. Men sjuk så han dör nog snart, helt slut och orkar knappt gå så han fick ju ett vägpass då för att kunna parkera nära.
Vän av ordning undrar ju då om man verkligen är lämplig skytt? Kan man ta ett välgrundat beslut efter fem timmar på ett pass i det skicket?
Givetvis är han törstig också och har alltid varit, vi växte upp grannar och jag umgicks med sonen ända upp i tonåren. Förr tillbaka så jagade han förmodligen berusad så det kanske ändå är bättre nu. Det sups väl inte längre under jakten iaf om man ska tro vad som sägs. Längre tillbaka var ju jaktveckan= en veckas fylla.
Det finns ju undantag på äldre som fortfarande kan skjuta bra. Känner en som verkligen tar sin ålder på allvar och gör syntest inför varje jaktsäsong, dricker inte en droppe veckor innan det är dags. Han är 76 år gammal och pigg och frisk.
Han fruktar den dagen då det går utför då han inte kan göra det han älskar mest.
Det är för övrigt inte skottet som ger honom mest nöje utan allt han gör innan skottet. Och såklart köttet han kan fylla frysen med. Men mest av allt är det själva jakten som är roligast för honom.
Och jag är av samma sort, om jag tar med mitt fiskespö med en polare så är det inte fisket som är det roliga utan att vara ute och göra något.