Nu börjar älgjakten...

frankfurt

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Nja, nu vet jag iofs in vad du menar med "trumfar", men det är inte så att allemansrätten sätts ur spel bara för att någon vill skjuta djur i skogen. Man får vistas i skogen som vanligt även under jakt.

Däremot verkar det vara en populär "åsikt" i många jaktsammanhang att säga just så som du gör. Men det blir inte sant bara för det.
det jag menar är inte att jakträtten väger tyngre. Utan att man enligt allemansrätten inte får störa jakten, uppsåtligt eller på grund av oaktsamhet.
Men jakträttsinnehavaren kan inte begränsa hur man får röra sig så länge man inte stör jakten.

Nu börjar älgjakten...
Som vanligt när det gäller juridik är det en fråga om hur jurister tolkar lagen. Du grävde fram några, här är en annan tolkning:
Där görs tolkningen att markägaren/jägaren t.o.m. har rätt att avvisa folk, dock inte med våld. Det är väl när nåt fall prövas i domstol vi får veta vad som gäller.
Jag vet inte om det är rätt enligt ovan, att jägaren har rätt att avvisa andra än jaktlagets jägare (vi kan kalla det "obehöriga" även om den saken är osäker) från jaktmarken under jakt (mycket jakt i den meningen).

Men min invändning blir då att det lär vara en rätt hårfin gräns när avvisningen i sig går över i t ex grovt olaga hot. Bara den saken att jägaren kanske har en upphetsad lösspringande hund av storlek medium eller större kan vara hotfullt. Om en uppretad jägare pratar med stora bokstäver och ofina ord samtidigt som denne så bara har en bössa på ryggen är det ganska hotfullt för en obeväpnad person. Om jägaren uttrycker sig minsta hotfullt med en bössa på ryggen gör våldskapitalet det så mycket allvarligare. Om jägaren har bössan i händerna eller rentav höjer bössan ska den fan aldrig någonsin få tillbaka vapenlicensen. Om en grupp jägare hotar en "obehörig" är det bara att hoppas att denne filmar med mobilen så att ingen av de inblandade någonsin kommer nära en bössa igen.

Man har rätt att avvisa obehöriga från sitt hem eller andra platser där obehöriga inte får vistas (många industrifastigheter t ex). Som privatperson kanske man ska låta bli många gånger och ringa ett vaktbolag eller Polisen istället.

Nu börjar älgjakten...
Det är rätt rimligt att tro att det inte är meningen att man ska lalla runt i skogen när jakt pågår.
Man kan ju försöka undvika det de veckorna och de brukar skylta ganska bra häromkring. Men skulle jag ändå komma på någon kringelkrokväg och lyckas springa på jägare så är det ändå inte OK om den/ de hotar mig som första reaktion.

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Man kan ju försöka undvika det de veckorna och de brukar skylta ganska bra häromkring. Men skulle jag ändå komma på någon kringelkrokväg och lyckas springa på jägare så är det ändå inte OK om den/ de hotar mig som första reaktion.
Brukar du bli hotad av jägare, eller varför skriver du så mycket om det?

Hälsingland

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Träffade jägare idag när jag cyklade, stannade och pratade med dom, frågade om det var lugnt att fortsätta. Javisst inga problem, vi jagar några dagar till i samma område sen är det lugnt till Oktober fick jag till svar.

I Lofsdalen på jaktlaget bredvid min kollegas jaktlag har dom "stängt" av för jakt, har aldrig varit aktuellt tidigare enligt honom att stänga ute turister och han är uppvuxen där. Är tydligen någon greve som köpt markt där..

jansson99

Moderator
Forumvärd
Nu börjar älgjakten...
Det är väl bra om man försöker att skapa samsyn om hur vi använder skogen tillsammans. Så här gjorde Arvika Cykelklubb inför jakten i år, i kontakt med jaktlagen och med info till sina medlemmar och andra som följer klubbens olika aktiviteter via Facebook eller andra kanaler.

Nästa vecka drar älgjakten igång. Vi har i diskussion med jaktlag på Storkasberget kommit överens om att undvika cykla där hela vecka 42 (mån-sön) samt lördagar framöver tills älgkvoten är fylld. Vi kommunicerar ut när denna är fylld.

I övriga skogsområden rekommenderar vi att undvika cykla vecka 42 för att inte riskera vådaskjutningar och konflikter med jaktlag.
Om du ändå vill ut och cykla i skogen, klä dig färggrant och håll dig på större stigar.

1602434809874.png

Miracle

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Tråkiga nyheter:

Peace

Carl A

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
eh, begränsa jakten. - det är ju samma sak som att begränsa äganderätten. Det är ju markägaren som bestämt att jakt ska bedrivas på marken.

Att vi får cykla på annans mark under tider och på så vis så det inte stör ägarens rätt till sin egendom ska vi vara oerhört tacksamma för,

Står envar cyklist och friluftsmänniska fritt att köpa mark och inte låta det jagas där.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Fy fan, jag tycker det är hemskt att folk ska behöva dö för att någon halvblind idiot inte kan se skillnad på en älg och en cyklist. HUUUUUUUR kan det ens gå till? Kan någon seriöst förklara för mig? Kan man inte se skillnad så ska man väl inte traska runt med gevär?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Ehh nej, snarare en människo-instinkt som alltid kommer att finnas där. Tänker du annorlunda så har du väl lämnat det stadiet medan andra inte har det.
Sällan jag känner en instinkt att skjuta djur, där har du rätt. Argumentetet "så har man alltid gjort" ett ickeargument. I detta fall ett sällsynt dåligt sådant, då människan verkligen inte sprungit runt i skogen med gevär för skojs skull sedan begynnelsen, utan har jagat för att överleva. Historia är inte mitt ämne, men även jag kan enkelt förstå att eldskjutvapen är en ganska ny uppfunning sett ur ett längre perspektiv.

Carl A

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
och cykeln som transportmedel - nöjespryl; hur länge har den funnits och vad är dess existensberättigande

Nej, tänk vad bra om alla vill förbjuda det som de själva inte håller på med.

Carl A

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
nä; har man jakträtten på ett område så jagar man "fritt efter eget skön" inom de begränsingar som jakttiderna på olika vilt sätter.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
eh, begränsa jakten. - det är ju samma sak som att begränsa äganderätten. Det är ju markägaren som bestämt att jakt ska bedrivas på marken.

Att vi får cykla på annans mark under tider och på så vis så det inte stör ägarens rätt till sin egendom ska vi vara oerhört tacksamma för,

Står envar cyklist och friluftsmänniska fritt att köpa mark och inte låta det jagas där.
Orkar inte gå in på denna fråga igen om markägande. Jag nöjer mig med att säga att jag inte håller med i något av detta.

Carl A

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
det är ju lätt att tycka att man ska ha rätt till annans egendom; utan att utge ersättning. - påminner om en politisk ideologi; som alltid leder till elände o misär.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Det gör de. Det är förutbestämt vilka områden de jagar i på vilka datum och vart de sitter på pass. Det är Länsstyrelsen som snitslar banorna.
Är dessa områden avstängda med något sorts stängsel och är jägarnas kulor införstådda med avgränsningarna? Jag har fått för mig att det händer då och då att löpare, vandrare osv blir vådaskjutna, men jag kanske fått detta om bakfoten.

marr

Moderator
Forumvärd
Nu börjar älgjakten...
Glöm inte bort att man behöver reglera viltstammen en del också. Många viltolyckor som undviks.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Tycker det blir absurt att börja relativisera dom uppenbara (och lätt exemplifierade) riskerna som kommer av att skjuta med skarp ammunition i ett område som kan befolkas av diverse rekreationssökare.

Carl A

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
tja, alternativet är väl att markägaren har rätt begränsa tillträdet helt till marken under skytte o jakt.

I nuläget sker skytte o jakt på egen mark under ganska strängt ansvar för andras säkerhet, och jag kan tycka det är rimligt, allemansrätten bär värnas. - Men den är absolut inte självklar, utan en inskränkning i äganderätten.

Hade vi inte haft äganderätt skulle vi nog inte ha ngra vettiga cyklar att cykla på.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
det är ju lätt att tycka att man ska ha rätt till annans egendom; utan att utge ersättning. - påminner om en politisk ideologi; som alltid leder till elände o misär.
Och inte bara människor skadas av cyklister. Var ju för ett antal år sen någon som cyklade ihjäl en älg!
Tar en riktigt vild chansning nu, för jag har ingen statistik, men jag är rätt säker på att fler älgas skadas vid älgjakt än cykling.

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Fy fan, jag tycker det är hemskt att folk ska behöva dö för att någon halvblind idiot inte kan se skillnad på en älg och en cyklist. HUUUUUUUR kan det ens gå till? Kan någon seriöst förklara för mig? Kan man inte se skillnad så ska man väl inte traska runt med gevär?
Som jag förstått det siktade han inte på cyklisten, utan det var en ren olycka, kanske en rikoschett eller förlupen kula på annat sätt. Dessutom var det fågeljakt, inte älgjakt.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
tja, alternativet är väl att markägaren har rätt begränsa tillträdet helt till marken under skytte o jakt.

I nuläget sker skytte o jakt på egen mark under ganska strängt ansvar för andras säkerhet, och jag kan tycka det är rimligt, allemansrätten bär värnas. - Men den är absolut inte självklar, utan en inskränkning i äganderätten.

Hade vi inte haft äganderätt skulle vi nog inte ha ngra vettiga cyklar att cykla på.
Äganderätten är inget frikort till att göra vad fan man vill. Sen är det en rätt milsvida skillnad på att äga tillhörigheter och att äga mark.
Syftet med jakt är att hålla nere stammen. Så ja, älgar skadas, främst dödas under jakt.
Ja, tyvärr håller folk på och tramsar. Jag vet inte hur man ska hålla nere beståndet eller om det behövs. Jag vet däremot att jakten, i den formen den bedrivs idag varje år leder till allvarliga olyckor. Då och då stryker det med någon som inte har något med jakten att göra. Det låter onödigt.

marr

Moderator
Forumvärd
Nu börjar älgjakten...
Äganderätten är inget frikort till att göra vad fan man vill. Sen är det en rätt milsvida skillnad på att äga tillhörigheter och att äga mark.
Ja, tyvärr håller folk på och tramsar. Jag vet inte hur man ska hålla nere beståndet eller om det behövs. Jag vet däremot att jakten, i den formen den bedrivs idag varje år leder till allvarliga olyckor. Då och då stryker det med någon som inte har något med jakten att göra. Det låter onödigt.
Det finns forskning och siffror. Antalet jaktolyckor står inte i paritet med antalet dödsolyckor med älgar som är, och defintivt inte kommer bli om man slutar jaga.

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Vi får helt enkelt ta och stänga skogarna för allmänheten fr 1 september till sista februari. Det är ju ändå så kallt o jävligt och otrevligt att cykla då, så ingen större förlust.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Det finns forskning och siffror. Antalet jaktolyckor står inte i paritet med antalet dödsolyckor med älgar som är, och defintivt inte kommer bli om man slutar jaga.
Ah, äntligen ett motargument med någon typ av substans!
Jag skulle dock ganska bestämt hävda att jägare inte kryper runt i skogarna enbart med ädla motiv att minska antalet bilolyckor, utan att det är en hobby, eller fritidsi tresse. Jag är också helt säker på att detta redan skulle vara förbjudet och att beståndshållandet skulle ske under professionella former om det inte vore för att vi då skulle behöva betala istället för att få betalt för varje skjuten älg. Jag tror att det finns bättre alternativ än att släppa lös folk fritt med bössor i skogen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer