Nu börjar älgjakten...

-****-

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Kan så vara. Det har man behövt göra med råttor där jag bor, men har ännu ej sett någon råttjägare smyga omkring med bössa.
Råttor får man räkna med om man bor på soptippen, men ofta finns kommunala skyddsjägare som håller efter dem. Ring de lokala myndigheterna och fråga hur det förhåller sig i din kommun.

GoranS

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Ah, äntligen ett motargument med någon typ av substans!
Jag skulle dock ganska bestämt hävda att jägare inte kryper runt i skogarna enbart med ädla motiv att minska antalet bilolyckor, utan att det är en hobby, eller fritidsi tresse. Jag är också helt säker på att detta redan skulle vara förbjudet och att beståndshållandet skulle ske under professionella former om det inte vore för att vi då skulle behöva betala istället för att få betalt för varje skjuten älg. Jag tror att det finns bättre alternativ än att släppa lös folk fritt med bössor i skogen.
Hur tänker du dig a) att anställningen av dessa professionella jägare ska ske, b) rekryteringen ska gå till, c) kostnaderna ska täckas?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Hur tänker du dig a) att anställningen av dessa professionella jägare ska ske, b) rekryteringen ska gå till, c) kostnaderna ska täckas?
Ja, äganderätten är ju viktig tydligen så varje markägare får väl betala för sig för att upprätthålla rätt antal älgar på sin mark :) Är inte mer än rätt, skulle jag ha en hund fick jag själv betala för bajspåsarna.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Råttor får man räkna med om man bor på soptippen, men ofta finns kommunala skyddsjägare som håller efter dem. Ring de lokala myndigheterna och fråga hur det förhåller sig i din kommun.
Ja där jag bor har den en gång bland annat varit en soptipp. Idag är det inte det, utan ett modernt bostadsområde med dyra lägenheter. Råttorna verkade dock legat och tryckt. Problemet är dock åtgärdat. Har inte grottat ner mig mer i det, men gissar att vi betalat för detta genom beskattning på ett eller annat sätt.

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jag är mest nyfiken på hur denna professionella jakt skulle skilja sig från den jakt som sker idag, som redan är ganska hårt uppstyrd. Jag gissar att med professionella jägare skulle skogen högst troligen avlysas för allmänheten, om inte annat av arbetsmiljöskäl (de ska inte behöva riskera att träffa kreti och pleti av misstag, osv.)

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jag är mest nyfiken på hur denna professionella jakt skulle skilja sig från den jakt som sker idag, som redan är ganska hårt uppstyrd. Jag gissar att med professionella jägare skulle skogen högst troligen avlysas för allmänheten, om inte annat av arbetsmiljöskäl (de ska inte behöva riskera att träffa kreti och pleti av misstag, osv.)
Tydligen inte tillräckligt.

marr

Moderator
Forumvärd
Nu börjar älgjakten...
Ah, äntligen ett motargument med någon typ av substans!
Jag skulle dock ganska bestämt hävda att jägare inte kryper runt i skogarna enbart med ädla motiv att minska antalet bilolyckor, utan att det är en hobby, eller fritidsi tresse. Jag är också helt säker på att detta redan skulle vara förbjudet och att beståndshållandet skulle ske under professionella former om det inte vore för att vi då skulle behöva betala istället för att få betalt för varje skjuten älg. Jag tror att det finns bättre alternativ än att släppa lös folk fritt med bössor i skogen.
Man släpper inte lös folk fritt med bössor i skogen. Du måste verkligen läsa på. Det här börjar bli löjligt.

Tomcaten

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jag tänkte börja jaga med pil och båge, det riktiga sättet. Men mina vänner övertygade mig om att det är fel väg att gå då risken är för stor att djuret bara kommer överleva vid träff.

Men det är dessutom ett säkrare sätt att jaga när pilarna inte går så långt som kulor.

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jag tänkte börja jaga med pil och båge, det riktiga sättet. Men mina vänner övertygade mig om att det är fel väg att gå då risken är för stor att djuret bara kommer överleva vid träff.

Men det är dessutom ett säkrare sätt att jaga när pilarna inte går så långt som kulor.
Det är olagligt. Av djurskyddsskäl.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...

Är väl dessutom olagligt att jaga med pil och båge i Sverige. :P

-****-

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...

Och förbjudet.

GoranS

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Att markägarna får betala.
Och vad blir konsekvenserna av det? Och ge nu inte bara ditt drömscenario utan försök analysera situationen i sin helhet och fundera på hur människor kommer att agera samt tänk igenom svårigheter med att genomföra ditt förslag samt vad följdverkningarna blir. Någon form av ekonomisk kvantifiering tror jag också är bra.

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Nej ok, jägarexamen. Ursäkta att inte terminologin sitter. Tror jag lyckades göra mig förstådd.
Det är första steget. Sedan måste du söka vapenlicens för att öht kunna köpa ett vapen. Sedan måste du skaffa dig jakträtt (antingen genom att äga mark, eller genom att arrendera av en markägare), du måste köpa jaktkort, många jaktlag kräver att du avlagt godkänt skjutprov, osv. Så nej, det är långtifrån att bara knalla ut i skogen och skjuta hejvilt som du verkar tro.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Och vad blir konsekvenserna av det? Och ge nu inte bara ditt drömscenario utan försök analysera situationen i sin helhet och fundera på hur människor kommer att agera samt tänk igenom svårigheter med att genomföra ditt förslag samt vad följdverkningarna blir. Någon form av ekonomisk kvantifiering tror jag också är bra.
Asså, jag sa det som ett skämt därav :)
Men jo, det vore kanske inte så dumt ändå...

Tomcaten

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jag tar det som naturen kan erbjuda mig. Men hade jag inte övertygats om att det mest skadar djuret så hade jag gjort det.

Jakt ska vara lite på lika villkor mellan djur o människa kan jag tycka. Men kanske inte med en mora-kniv i hand vs grizzlybjörn.

marr

Moderator
Forumvärd
Nu börjar älgjakten...
Jag tar det som naturen kan erbjuda mig. Men hade jag inte övertygats om att det mest skadar djuret så hade jag gjort det.

Jakt ska vara lite på lika villkor mellan djur o människa kan jag tycka. Men kanske inte med en mora-kniv i hand vs grizzlybjörn.
Nä, ska det vara på lika villkor får du allt lämna kniven hemma.

Hoppas du aldrig får jägarexamen eller vapenlicens då du totalt missuppfattat vad jakt handlar om.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Nej, vem som helst med jägarexamen kan inte gå ut i skogen och skjuta älg under jaktsäsongen, samtidigt som jägarexamen inte är något absolut krav för att få jaga. Ingen, läs på!
Jag behöver inte känna till exakta detaljer kring regelverk för att tycka till. Jag vet:
1. Det skjuts i skogarna på områden där människor rör sig.
2. Det sker då och då att någon blir vådaskjuten.

Nu lägger jag ner detta för det tar för mycket tid. Hoppas att ni alla jägarproffs är detaljinsatta i allt i samhället innan ni tycker till.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Jag har inte riktigt förstått det förut, men @Tomcaten är ju värsta trollarn! :D Den här tråden ihop med den andra tråden om beteende på Hellas gjorde det verkligen tydligt. :P

Tomcaten

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Joe man tänk såhär, vad ska en stackars förtidspensionerad 35-åring annars syssyelsätta sig med om dagarna....:unsure::coffee:

Tomcaten

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Är inte en älg för mäktig för en tämligen liten varg?

Föl-storlek är enda chansen men en mamma är väl aldrig långt borta så att tom. människor som råkat komma emellan har fått sätta livet till.

Nu börjar älgjakten...
Ni som har koll på jakt o.s.v. Hur går jag tillväga om jag skulle vilja komma i kontakt med någon kontaktperson el. liknande i ett jaktlag, kam jag vända mig till Länsstyrelsen?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Hej.. Ursäkta, nån skrev "ickeargument".. VEM var det?? mvh borano20
Hej.. Ytterligare ett "ickeargument"!! Fantastiskt roligt!! Eller du har en säck med "begränsningar och stramare riktlinjer" till hands?? mvh borano20
Nog kan man påpeka att jag inte vet mycket om jakt eller älgar, men nu får du ta ett djupt andetag och försöka igen.

... eller ännu hellre låta bli. För jag har tröttnat på den här diskussionen.

borano20

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Nog kan man påpeka att jag inte vet mycket om jakt eller älgar, men nu får du ta ett djupt andetag och försöka igen.

... eller ännu hellre låta bli. För jag har tröttnat på den här diskussionen.
Hej.. Vore det inte bättre att du tagit ett djupt andetag, försökt att inse din totala okunskap i ämnet och aldrig försökt skrivit en rad i tråden?? Apropå låta bli.. Så hade andra aldrig behövt tröttna på en "diskussion" med en totalt okunnig mvh borano20

UprightCitizen

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Hej.. Vore det inte bättre att du tagit ett djupt andetag, försökt att inse din totala okunskap i ämnet och aldrig försökt skrivit en rad i tråden?? Apropå låta bli.. Så hade andra aldrig behövt tröttna på en "diskussion" med en totalt okunnig mvh borano20
Jag har aldrigt påstått mig veta mycket om älgjakt. Jag behöver inte heller kunna alla detaljer för att förstå riskerna, tyvärr behöver inte heller jag ha någon särskilt bra fantasi för resultaten av kulorna som hamnat fel kan alla läsa om. Lika lite som att jag behöver särskilda kunskaper i kemi och medicin för att förstå att det är dumt att skjuta heroin. Sen har vissa vänt ut och in på sig själva och försökt vrida bort ämnet från den mycket enkla grundproblemetiken jag påpekat, tramsat och gjort helt absurda jämförelser. Ett vettigt argument, det om hur man håller nere viltolyckor med älg har kommit upp. Det har inte jag ett svar på, men ingen verkar heller vara intresserad av att fundera på om det kan finnas andra lösningar.
När det kommer till dig: jag har sett dig härja runt i andra trådar och du verkar sakna all typ av vett, så du är from nu ignorerad. Du är bara ett störmoment.

GoranS

Aktiv medlem
Nu börjar älgjakten...
Om du tycker det ska göras på något annat sätt är det rimligt att du lämnar förslag på hur. Det jag sett att du föreslagit är ngn slags professionalisering av jakten. När jag försökte få dig att ge en analys av hur det i praktiken skulle gå till och bekostas så skrev du först att markägarna skulle betala men skämtade sedan bort det svaret. Så vitt jag ser det har du därmed bara sagt att det borde göras på något annat sätt men inte förklarat hur detta andra sätt ska gå till.

Jag är ingen jägare och tycker att man absolut kan ha synpunkter på kring hur jakten bedrivs. Så som situationen ser ut i Sverige har jag dock svårt att se att man skulle vinna något på att ta bort jakten. Snarare skulle det totalt sett det kosta både liv, i form av ökat antal olyckor minus ngn enstaka vådaskjutning, och pengar.

Att bedriva jakten enbart med professionella jägare tror jag inte är realistiskt. Kvantiteten jägare som behövs och kostnaden för dessa skulle bli väldigt stor och även med professionella jägare skulle det finnas en risk att få till vådaskjutningar. Det skulle också vara svårare för människor att anpassa sin rörelse i skogen om älgjakten bedrivs under större delen av året jämfört med som nu i praktiken intensivt under en relativt begränsad tid. Och att med professionella jägare bedriva jakten på nuvarande sätt vad det gäller utbredning i tid skulle göra rekrytering av dessa professionella jägare till ett ännu långt mkt större problem. Dels skulle det behövas ännu fler och dels har man problemet vad de ska göra resten av året för att upprätthålla sitt kunnande. Det måste rimligen ha något med jakt att göra för annars blir det ingen reell skillnad mot i dag. Och att ha jägare anställda under en stor del av året och ha dem enbart tränandes kommer förvisso att kunna höja deras kompetens men lär bli rejält dyrt. Dessutom är det nog tveksamt hur kul ett jobb är där man tränar större delen av året för att utföra sitt jobb under en kort period varje år. Och man kan fundera kring vilka typer av människor som skulle söka sig till ett sådant yrke.

Sen kan man fundera kring om man i fallet med professionella jägare ska tillåta privata företag med jägare eller om man bara ska ha offentligt anställda.

En annan aspekt är vem som avgör om jakt ska bedrivas på en viss mark - är det markägaren eller myndigheter? Om markägaren har det valet måste man analysera konsekvenserna. Genom att älgar rör på sig kan det för en liten markägare vara betydligt viktigare att det jagas på mark denna inte äger än att det jagas på den egna marken om man ser till exempelvis betskador. Det kan i slutänden bli ngt slags chicken race kring vem som ska ta kostnaden för att faktiskt bedriva jakt.

Om man tänker sig offentligt beslut om jakt ska ske på en viss mark blir det, givet att markägaren inte får ekonomisk ersättning för jaktkostnaderna en rejäl straffskatt på markägande. Jag undrar hur det slår på kalkylen för att bedriva skogsbruk och kopplat till det värdet på marken. Här behövs en kvantitativ analys men jag kan se risker dels i form av att deg blir svårare att få ihop kalkylen för skogsbruk och dels i form av att man effektivt konfiskerar människors investeringar dvs antag att du investerat i skogsmark och helt plötsligt blir denna mark värdelös. Och då skog växer väldigt långsamt är övergångsregler svåra som jag ser det.

Ovanstående svårigheter och andra tycker jag man bör beakta och var något jag hade hoppats att du skulle föra ett resonemang kring då jag ovan försökte ställa några kortfattade (ledande) frågor. Att jag inte fick det får mig att fundera på hur genomtänkt ditt motstånd mot jakt i nuvarande form är och om du gjort någon analys kring alternativen. Att bara se problem med något och utifrån det hävda att nuvarande sätt i grunden är fel känns lite tveksamt. Det finns oftast både för-och nackdelar med saker. Att bara höra saker man inte kan se några nackdelar med leder nog till att inte mycket blir gjort alls.

Om man ska dra en on-topic-parallell så finns skaderisker, och t.o.m. dödsrisker, med cykling. Att därmed säga att bara människor som har som yrke att cykla skulle få göra det känns inte rimligt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer