Nukeproof eller Vitus

Daniel010

Medlem
Nukeproof eller Vitus
Köpte en billigt HT för två år sedan för att se om det var så roligt att cykla i skog som jag trodde, det är roligare.
Jag har nu tänkt att byta upp mig och jag velar mellan två cyklar. Mitt intresse är inte att cykla grusväg eller ”löparspår” utan jag gillar stigar med mycket sten och rötter och gärna bra fart nedför.
De cyklar som jag väljer mellan är Nukeproof Reactor 290 Expert och Vitus Escarp 29 VRS. Prismässigt är de lika, jag har jämfört siffror fram och tillbaka men blir inte så mycket klokare.
Glad för alla inputs i min beslutsångest.
Vilken ska jag välja?

weldion

Aktiv medlem
Nukeproof eller Vitus
Han kanske inte vill ha råd av internetcyklister, utan från någon som faktiskt provat åtminstone en av cyklarna?
Det kan vara så att det finns varianter på cyklar som gör att det blir enklare så att man vet till 100% att man ger råd om rätt cykel (som man har varit ute och provat), om man får en direktlänk till cykeln som man önskar råd om.
Har du tänkt på det?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Nukeproof eller Vitus
Okej, här får du två länkar. Vilken är bäst för TS och varför?

Vore ju smart om du länkar till rätt cyklar också. *facepalm*

jonte987

Aktiv medlem
Nukeproof eller Vitus
Inte mycket mycket till Internetcyklist om man behöver länk.
All annan information oaktad så är reactor en ny cykel med bra reviews som brukar jämföras med optic snarare än escarp. Modernt kortslagigt bak.

Np får dessutom sägas ligga lite högre i näringskedjan än vitus. Skiljer en del i finish på de 2 jag haft. Ingen aning om det gäller escarpe

zinkpasta

Aktiv medlem
Nukeproof eller Vitus
Jag hade inte låtit drivlina styra val av cykel.

I övrigt har jag tyvärr inget att bidra med. Jag hade nog valt Nukeproof mest baserat på internetkänsla, även om Vitusen säkert också är en utmärkt cykel. Men som skrevs tidigare bör du även kika på Commencal, för att komplicera ytterliggare..

weldion

Aktiv medlem
Nukeproof eller Vitus
Kör själv på Escarpe-ramen, på en egen ihopsatt cykel. Sedan så har jag varianten för 27.5".
Gillar inte kabeldragningen under vevpartiet på den ramen, sedan så känns svingens kullager vara av den billigaste sorten. Har bytt ut alla lager efter en säsongs cyklande.
Annars gillar jag ramen, speciellt när det går utförs.
Kör på DT Swiss M1700 30 mm invändigt, precis som cykeln i länken, men 27.5". Känns relativt skottsäkra. Är själv ingen fjäderviktare och hjulen håller i hop bra fortfarande.

ambientzz

Medlem
Nukeproof eller Vitus
Ooo vad trevligt. Första Reactorn här på happy? Gillar färgsättningen skarpt. Har du köpt en XL och bor nära Norrköping så tar jag gärna en provtur ;)

Daniel010

Medlem
Nukeproof eller Vitus
Tyvärr bor jag inte så nära Norrköping och jag beställde en M...
Jag tänkte köra slanglöst men jag fattar inte vad jag ska ha för bredd på fälgtejpen, skickade en fråga till Nukeproof men inte fått svar än, är det någon här som har koll?

manneblask

Aktiv medlem
Nukeproof eller Vitus
Tyvärr bor jag inte så nära Norrköping och jag beställde en M...
Jag tänkte köra slanglöst men jag fattar inte vad jag ska ha för bredd på fälgtejpen, skickade en fråga till Nukeproof men inte fått svar än, är det någon här som har koll?
Är ganska säker på att du kommer få hjulen färdigtejpade, sällan man inte får det på nya nuförtiden.

jonte987

Aktiv medlem
Nukeproof eller Vitus
Troligen är det tejpat och du får ventiler med så då är det klegga du behöver. Jag har fixat np hjul med vanlig pump.

Daniel010

Medlem
Nukeproof eller Vitus
Levererades idag, tyvärr har jag sjukt mycket på jobbet för tillfället... men jag hann i alla fall montera ihop den, dra ur slangarna och hälla i lite gucka. Tog en 40-minuters sväng i skogen och hade fantastiskt roligt. Jag lyckades inte hitta min pump till dämparna innan jag drog ut så där var inställningarna rätt dåliga, men det gick.
Det är ju min första heldämpade cykel och jag har harvat runt på en HT från XXL så jag har inte så mycket att jämföra med. Men om jag ska sammanfatta första turen så var det roligare och det gick snabbare. Jag är ändå ganska nöjd att jag har kört min HT för om inte annat så har jag fått teknikträning på den.
Jäkligt nöjd efter de första timmarna med nya cykeln!

Martinmat

Aktiv medlem
Nukeproof eller Vitus
Levererades idag, tyvärr har jag sjukt mycket på jobbet för tillfället... men jag hann i alla fall montera ihop den, dra ur slangarna och hälla i lite gucka. Tog en 40-minuters sväng i skogen och hade fantastiskt roligt. Jag lyckades inte hitta min pump till dämparna innan jag drog ut så där var inställningarna rätt dåliga, men det gick.
Det är ju min första heldämpade cykel och jag har harvat runt på en HT från XXL så jag har inte så mycket att jämföra med. Men om jag ska sammanfatta första turen så var det roligare och det gick snabbare. Jag är ändå ganska nöjd att jag har kört min HT för om inte annat så har jag fått teknikträning på den.
Jäkligt nöjd efter de första timmarna med nya cykeln!
Å var är bilden på hojen?! 😳😄

Daniel010

Medlem
Nukeproof eller Vitus
Cykeln skickades i en låda till en E-Sommet så jag var övertygad att jag fått fel cykel ända tills jag öppnade den, jag såg veckor av väntan och strul framför mig, kul skämt från verkstaden!

A706DF23-37E7-414B-9797-5A7FE4E92FD4.jpeg

Ni får titta på en låda och visualisera er en grön cykel så länge så ska jag fota cykeln under dagen.

Wiciman

Medlem
Nukeproof eller Vitus
Kör själv på Escarpe-ramen, på en egen ihopsatt cykel. Sedan så har jag varianten för 27.5".
Gillar inte kabeldragningen under vevpartiet på den ramen, sedan så känns svingens kullager vara av den billigaste sorten. Har bytt ut alla lager efter en säsongs cyklande.
Annars gillar jag ramen, speciellt när det går utförs.
Kör på DT Swiss M1700 30 mm invändigt, precis som cykeln i länken, men 27.5". Känns relativt skottsäkra. Är själv ingen fjäderviktare och hjulen håller i hop bra fortfarande.
du har PM!

Daniel010

Medlem
Nukeproof eller Vitus
Jag var i samma situation ang. val av cykel för två månader sedan. Slutade med en Reactor Expert och kan inte vara mer nöjd(y)
Jag försökte ställa in dämparen bak när jag väl hittade min pump igår kväll. Jag förstår att jag ska mäta sag i procent, men jag har aldrig gjort det innan och undrar ungefär vilket tryck borde jag hamna på, vad är lite eller mycket tryck i en bakdämpare?

jonte987

Aktiv medlem
Nukeproof eller Vitus
Beror på dämparen. Du bör kunna googla fram nåt startvärde eller mata in serie nummer på tillverkarens sida.
Men kolla vilken sag som rekommenderas och starta där...

Var i landet finns cyklarna? Jag hade gärna sett en i verkligheten

Daniel010

Medlem
Nukeproof eller Vitus
Jag var ute en sväng idag också men jag lyckades inte fota i skogen så det blir ett garagefoto istället.
281AEEFB-8A55-43C9-AEAB-9565BF7C2370.jpeg

Jag testar mig fram lite med trycket i bakdämparen, det kändes i alla fall bättre idag med lite mer luft i den än vad som var i vid leverans. Jag tror att jag har ca 25% sag nu.
Cykeln finns i Skövde och rullar framför allt på Billingen.

Brybban

Ny medlem
Nukeproof eller Vitus
Jag försökte ställa in dämparen bak när jag väl hittade min pump igår kväll. Jag förstår att jag ska mäta sag i procent, men jag har aldrig gjort det innan och undrar ungefär vilket tryck borde jag hamna på, vad är lite eller mycket tryck i en bakdämpare?
Jag gjorde som så att jag testade rockshox trailhead app som gav ett bra grundvärde för min vikt på framdämparen, bak har jag kört en sag på 25-30% och känt mig fram.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Nukeproof eller Vitus
Jag var ute en sväng idag också men jag lyckades inte fota i skogen så det blir ett garagefoto istället.
Visa bilaga 412143
Jag testar mig fram lite med trycket i bakdämparen, det kändes i alla fall bättre idag med lite mer luft i den än vad som var i vid leverans. Jag tror att jag har ca 25% sag nu.
Cykeln finns i Skövde och rullar framför allt på Billingen.
I ran 82 psi in the 150mm Lyrik, with two tokens installed. The SuperDeluxe shock was set up with 30% sag, one volume spacer, and the low speed compression all the way open.
Height: 5'11" / 180cm
Inseam: 33" / 84cm
Weight: 160 lbs / 72.6 kg
Industry affiliations / sponsors: None
Instagram: @mikekazimer

Jag bor i Skåne. Testa gärna den första skånska reactorn.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer