Ny barncykel problem med nav - reklamation?

Ant0n

Ny medlem
Hej!
Köpte en ny scott Richter 20” från cykloteket som bara efter några veckor fick problem med vad jag tror är navet. Inget händer när grabben trampar. Lämnade in och lagades men nu har samma sak skett igen bara någon vecka senare.
Tips på vad jag ska be om tas tacksamt emot!

Jalon

Medlem
Det tycker jag inte skall vara några konstigheter. Gå in till dom och se vad dom säger. Men det lyktar ju lite reklamation om det hela.

Salabaladala

Aktiv medlem
Baknavet snurrar alltså helt fritt när man trampar framåt? Vet du vad dom gjorde när det reparetades? Bytte dom hela hjulet?

Kvarstår problemet om cykeln står varmt över natten?

Ant0n

Ny medlem
Tack för svar! Det snurrar helt fritt, emellanåt hakar det i om jag skakar den. De visste inte själva vad problemet var sist och hur det lagats men de bytte inte hela hjulet.
Den har stått i förrådet som är kallt, provar att ta in i värmen. Kan det vara bekymret? Kostade på 3500 kr vilket är en hel del för en 5 åring men han älskar att cykla så :) Ska vara Scott Roxter och inte Richter!

Salabaladala

Aktiv medlem
Ant0n sa:
Den har stått i förrådet som är kallt, provar att ta in i värmen. Kan det vara bekymret? Kostade på 3500 kr vilket är en hel del för en 5 åring men han älskar att cykla så :) Ska vara Scott Roxter och inte Richter!
Tänker att om spärrhakarna på frihjulskroppen är smorda med fett (vilket är fel men man vet ju aldrig med budgetmärken) så kan det bli så styvt i kylan att dom inte trycker ut och kopplar i driften.

Ant0n

Ny medlem
Det kan absolut stämma. Men då är det ingen idé att reklamera, hade dock gärna sett att den även fungerade i kyla!
Tack igen för förklaring

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hur gammal är cykeln? Jag säger reklamera om den är någorlunda ny. De har rätt att försöka reparera två gånger och sen får du säga att du ska ha ett nytt hjul (kontext: texten nedan är för företagaren).

”Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.”

Källa: https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

Ant0n

Ny medlem
Den är köpt i slutet av september. Då har de en chans till på sig att försöka fixa...
Kan inte hitta någon annan med problemet och det är ändå Scotts vanligare modell detta år.
Lämnar in imorgon!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer