Ny cykel. Bromsarna tar nätt i framhjul?

Meistro

Ny medlem
Fixade en ny cykel i helgen. När jag lyfter upp framhjulet och snurrar det hörs det lite att bromsklossarna då och då glider emot skivbromsen.

Kan man fixa det själv el måste jag lämna in det?

classic

Ny medlem
Centrera oken. Jag brukar lite försiktigtvika liten bit aluminium burk runt skivan snurra på hjulet o föra in mellan skiva o bromsklossar. Sen spänna åt bromsoket.
Samt att du kan ta en REN skiftnyckel"inget fett i käftarna eller vad man skall kalla det"o bända försiktigt där skivan är sne. Och vart den är sne hör du ju. Och har du lite ljus i bakgrunden kan du urskilla åt vilket håll du skall rikta skivan.

ething

Aktiv medlem
Alla tips ovan är bra. Ett kompletterande tips är att efter du lättat på bultarna till oket (för att centrera det) så be en vän krama åt bromsen när du skruvar åt igen, kolvarna rör sig normalt lite olika och då är du helt säker på att skivan är i mitten.

Ja centrering görs genom att man lossar oket lite och bromsar samtidigt som du (eller en kompis) trycker fram cykeln lite. Då skall dom passa in sig perfekt centrerat. Medans du håller i bromsen och drar fram cykeln så spänner du åt bromsoken igen och sen är det bara att köra!

Det händer mig ibland att skivorna tar i lite men det är så lite att man bara hör det. Brukar ge med sig självt dock.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer