[Ny cykel, hojporrvarning]Dräparen är här - Yeti AS-X. Bäva månde alla bullit-ägare..
Hej gott folk samt bullit-ägare. ;) Nu är hojen här och byggd och efter vissa..ehrm..påtryckningar, så är det dags att visa upp tingesten för omvärlden, trots att den inte är 100% komplett.
Bakgrund - Ni som hängt här ett tag eller cyklar med mig på semiregelbunden basis har kanske hängt med i mitt suktande och planerande av bygge av en saftig fullgunghoj. Problemet är att jag är student och hade satt upp en budget på 20000kr. Som ni alla sett måste man kompromissa en hel del för de pengarna om man vill bygga själv. Avanti Team Freeride var riktigt nära att införskaffas. Och då, som en uppenbarelse från klar himmel fann jag ett reaurbjudande i tyskland på min drömram(Yeti AS-X). Snabb huvudräkning visade att budgeten skulle spräckas något, men det var inte otänkbart. En provkörning av Martins svarta best från 03 avslöjade att storlek medium(de är stora i storlekarna) satt som hand i handske och kändes underbar. Köplusten tog överhand över förståndet.
Användningsområde - Jag ville ha en hoj som är optimal för min åkning. Man kanske kan kalla det svensk freeride. Flowiga stigar utför med inslag av single track och north shore, lite dropp och ett och annat hopp. Kasta in lite liftassisterad åkning och du är hemma. Samtidigt fick den gärna gå att trampa med, då en och annan stigtur inte är otänkbart. Dessutom ska den vara snygg. Jävligt snygg.
Efter MYCKET planerande och räknande, diverse telefonsamtal och internetordrar senare så var alla delar beställda. Bestämde mig för att satsa på en Marzocchi 66RC gaffel då den har rykte att vara det bästa för sådan åkning, möjligen i konkurrens med Fox 36, men den var inte i samma prisklass(höstrea).
Sagt och gjort, delarna kom, jag fick stånd, byggde ihop och nu är jag kär.
Bilder:
Ramen ger en stånd varje gång. CNC-bearbetningen är rent vacker. Yeti är ingraverat i alla bultar.
Under bygget. Bashguarden ska på och varningsdekalerna bort.
Där står den och ber om en tur.
Speclista:
Ram : Yeti AS-X 2005, storlek medium, borstad aluminium. 6.4"/ 7.1" justerbart.
Bakdämpare: Fox DHX5.0
Framgaffel: Marzocchi 66RC
Bromsar: Avid Juicy Seven 203mm F 185mm B
Vevparti : Shimano Hone
Kassett, kedja, framväxel : Shimano LX/Hone
Bakväxel : SRAM X7
Växelreglage : SRAM X7 triggers
Hjul : Sun Single Track på Sun Ringle DH fram, Shimano XT bak
Däck : Schwalbe Big Betty 2.4" ORC compound
Styre : Truvativ Holzfeller DH
Styrstam : Truvativ Holzfeller DH
Sadelstolpe : Ritchey
Sadel : Funn Full Throttle Freeride Urban camo
Pedaler : Funn Soljam Viper platform
Handtag : Lizard Skinz logo lock-ons
Övrigt : Snart en svart E13 supercharger bashguard..
Så var det naturligtvis dags att premiärtesta den. Vad kunde vara bättre än Blixås dh i göteborg? Idag var det klart och fint, men kallt. Inslag av käle, snö och is gjorde att NS-sektionerna fick undvikas i stor utsträckning. Hann dock köra ett antal repor nerför Rodeo-banan och leka lite bland dropsen och hoppen. Då det kom imma på linsen så är många bilder lite suddiga, men ett par blev det. Har även ett filmklipp som jag ska försöka få upp. Det var jag o Mikae1 och Mattias som körde, efter ett tag kom också en glad förstagångsbesökare vid namn Oskar och hans kompis och vi lekte tills det blev mörkt, som riktga pojkar bör. Lerigt och gött..
Där står hon, bullitdräparen.
Mikae1 gör sig klar och sneglar lite. Det var rätt kallt och vi var ganska ivriga på att köra lite.
Tyvärr körde vi mer än vi fotade. Tyvärr för er alltså.. ;)
Provdroppar en av NS-ramperna. Kändes som att landa i snö ungefär, fast mer kontrollerat.
Bananpaus, jag t v och Mikae1 t h.
Här är en film som visar vår framfart på övre delen av berget. Först kommer jag, sen Mikael, sen Mattias och till sist Oskar, som gjorde det där förbaskat bra för att testa drop för första gången, med en xc-hoj.
FILM - http://hem.bredband.net/bilddump/blixas.MOV
Snabba kommentarer - Det här är den bästa cykel jag någonsin provat. Den dundrar nerför berget som en stinky fast är ändå lätt. Har ingen våg, men den kändes inte märkbart tyngre än mickes 17.1kg tunga/lätta transition preston. Och det är lätt för en hoj med 181mm bak. Propedal är underbart, hojen klättrar bättre än min Hoss. Ramen är väldigt styv i sidled, flexar i stort sett ingenting, tack vare ratelinken. Känns som en smart vidareutveckling av single pivot-designen. Fox-dämparen jämnar ut färden nerför berget och jag kunde redan första turen hålla märkbart högre fart än tidigare med mindre ansträngning. Den här hojen kan man köra fort och stort med! Nu gäller det bara att träna..
66an är som ett bra blowjob. Bara att hålla i sig tills man kommer i mål, och dessutom sväljer den allt.
:p Skämt åsido så var den redan på första turen underbart plush. Provade Mikaels Z1FR2 och jämfört med både den och min gamla Z1a så är 66an helt överlägset mjuk och snabb i övre delen av slaget, samtidigt som den ställbara progressiviteten(HSCV compression damping, 30 klick) tar udden av dropsen. Absolut underbar. oCh den är inte ens inkörd ännu.
Förutom allt detta tycker jag den blev ruskigt läcker. Den smäckra sadeln kom till efter att jag gillar looken på EricWs bullit. Ser rejsigt ut med en smal sadel på en fet hoj. Fungerar dessutom riktigt bra både att knipa runt när det går fort och att cykla på. Svart och silver och metall är sexigt. Så är det bara.
Sammantaget så har jag funnit min drömhoj och jag är överlycklig. Jag hoppas kunna växa som åkare med hojen och att ha mycket roligt med den under kommande år! Tack till alla som hjälpt till med råd innan bygget och köpet!
Återkommer med fler bilder samt recension.
Bakgrund - Ni som hängt här ett tag eller cyklar med mig på semiregelbunden basis har kanske hängt med i mitt suktande och planerande av bygge av en saftig fullgunghoj. Problemet är att jag är student och hade satt upp en budget på 20000kr. Som ni alla sett måste man kompromissa en hel del för de pengarna om man vill bygga själv. Avanti Team Freeride var riktigt nära att införskaffas. Och då, som en uppenbarelse från klar himmel fann jag ett reaurbjudande i tyskland på min drömram(Yeti AS-X). Snabb huvudräkning visade att budgeten skulle spräckas något, men det var inte otänkbart. En provkörning av Martins svarta best från 03 avslöjade att storlek medium(de är stora i storlekarna) satt som hand i handske och kändes underbar. Köplusten tog överhand över förståndet.
Användningsområde - Jag ville ha en hoj som är optimal för min åkning. Man kanske kan kalla det svensk freeride. Flowiga stigar utför med inslag av single track och north shore, lite dropp och ett och annat hopp. Kasta in lite liftassisterad åkning och du är hemma. Samtidigt fick den gärna gå att trampa med, då en och annan stigtur inte är otänkbart. Dessutom ska den vara snygg. Jävligt snygg.
Efter MYCKET planerande och räknande, diverse telefonsamtal och internetordrar senare så var alla delar beställda. Bestämde mig för att satsa på en Marzocchi 66RC gaffel då den har rykte att vara det bästa för sådan åkning, möjligen i konkurrens med Fox 36, men den var inte i samma prisklass(höstrea).
Sagt och gjort, delarna kom, jag fick stånd, byggde ihop och nu är jag kär.
Bilder:

Ramen ger en stånd varje gång. CNC-bearbetningen är rent vacker. Yeti är ingraverat i alla bultar.

Under bygget. Bashguarden ska på och varningsdekalerna bort.

Där står den och ber om en tur.
Speclista:
Ram : Yeti AS-X 2005, storlek medium, borstad aluminium. 6.4"/ 7.1" justerbart.
Bakdämpare: Fox DHX5.0
Framgaffel: Marzocchi 66RC
Bromsar: Avid Juicy Seven 203mm F 185mm B
Vevparti : Shimano Hone
Kassett, kedja, framväxel : Shimano LX/Hone
Bakväxel : SRAM X7
Växelreglage : SRAM X7 triggers
Hjul : Sun Single Track på Sun Ringle DH fram, Shimano XT bak
Däck : Schwalbe Big Betty 2.4" ORC compound
Styre : Truvativ Holzfeller DH
Styrstam : Truvativ Holzfeller DH
Sadelstolpe : Ritchey
Sadel : Funn Full Throttle Freeride Urban camo
Pedaler : Funn Soljam Viper platform
Handtag : Lizard Skinz logo lock-ons
Övrigt : Snart en svart E13 supercharger bashguard..
Så var det naturligtvis dags att premiärtesta den. Vad kunde vara bättre än Blixås dh i göteborg? Idag var det klart och fint, men kallt. Inslag av käle, snö och is gjorde att NS-sektionerna fick undvikas i stor utsträckning. Hann dock köra ett antal repor nerför Rodeo-banan och leka lite bland dropsen och hoppen. Då det kom imma på linsen så är många bilder lite suddiga, men ett par blev det. Har även ett filmklipp som jag ska försöka få upp. Det var jag o Mikae1 och Mattias som körde, efter ett tag kom också en glad förstagångsbesökare vid namn Oskar och hans kompis och vi lekte tills det blev mörkt, som riktga pojkar bör. Lerigt och gött..

Där står hon, bullitdräparen.

Mikae1 gör sig klar och sneglar lite. Det var rätt kallt och vi var ganska ivriga på att köra lite.
Tyvärr körde vi mer än vi fotade. Tyvärr för er alltså.. ;)

Provdroppar en av NS-ramperna. Kändes som att landa i snö ungefär, fast mer kontrollerat.

Bananpaus, jag t v och Mikae1 t h.
Här är en film som visar vår framfart på övre delen av berget. Först kommer jag, sen Mikael, sen Mattias och till sist Oskar, som gjorde det där förbaskat bra för att testa drop för första gången, med en xc-hoj.
FILM - http://hem.bredband.net/bilddump/blixas.MOV
Snabba kommentarer - Det här är den bästa cykel jag någonsin provat. Den dundrar nerför berget som en stinky fast är ändå lätt. Har ingen våg, men den kändes inte märkbart tyngre än mickes 17.1kg tunga/lätta transition preston. Och det är lätt för en hoj med 181mm bak. Propedal är underbart, hojen klättrar bättre än min Hoss. Ramen är väldigt styv i sidled, flexar i stort sett ingenting, tack vare ratelinken. Känns som en smart vidareutveckling av single pivot-designen. Fox-dämparen jämnar ut färden nerför berget och jag kunde redan första turen hålla märkbart högre fart än tidigare med mindre ansträngning. Den här hojen kan man köra fort och stort med! Nu gäller det bara att träna..
66an är som ett bra blowjob. Bara att hålla i sig tills man kommer i mål, och dessutom sväljer den allt.
:p Skämt åsido så var den redan på första turen underbart plush. Provade Mikaels Z1FR2 och jämfört med både den och min gamla Z1a så är 66an helt överlägset mjuk och snabb i övre delen av slaget, samtidigt som den ställbara progressiviteten(HSCV compression damping, 30 klick) tar udden av dropsen. Absolut underbar. oCh den är inte ens inkörd ännu.
Förutom allt detta tycker jag den blev ruskigt läcker. Den smäckra sadeln kom till efter att jag gillar looken på EricWs bullit. Ser rejsigt ut med en smal sadel på en fet hoj. Fungerar dessutom riktigt bra både att knipa runt när det går fort och att cykla på. Svart och silver och metall är sexigt. Så är det bara.
Sammantaget så har jag funnit min drömhoj och jag är överlycklig. Jag hoppas kunna växa som åkare med hojen och att ha mycket roligt med den under kommande år! Tack till alla som hjälpt till med råd innan bygget och köpet!
Återkommer med fler bilder samt recension.
Senast redigerad av en moderator: