[Ny cykel, hojporrvarning]Dräparen är här - Yeti AS-X. Bäva månde alla bullit-ägare..

Westman

Aktiv medlem
[Ny cykel, hojporrvarning]Dräparen är här - Yeti AS-X. Bäva månde alla bullit-ägare..
Hej gott folk samt bullit-ägare. ;) Nu är hojen här och byggd och efter vissa..ehrm..påtryckningar, så är det dags att visa upp tingesten för omvärlden, trots att den inte är 100% komplett.

Bakgrund - Ni som hängt här ett tag eller cyklar med mig på semiregelbunden basis har kanske hängt med i mitt suktande och planerande av bygge av en saftig fullgunghoj. Problemet är att jag är student och hade satt upp en budget på 20000kr. Som ni alla sett måste man kompromissa en hel del för de pengarna om man vill bygga själv. Avanti Team Freeride var riktigt nära att införskaffas. Och då, som en uppenbarelse från klar himmel fann jag ett reaurbjudande i tyskland på min drömram(Yeti AS-X). Snabb huvudräkning visade att budgeten skulle spräckas något, men det var inte otänkbart. En provkörning av Martins svarta best från 03 avslöjade att storlek medium(de är stora i storlekarna) satt som hand i handske och kändes underbar. Köplusten tog överhand över förståndet.

Användningsområde - Jag ville ha en hoj som är optimal för min åkning. Man kanske kan kalla det svensk freeride. Flowiga stigar utför med inslag av single track och north shore, lite dropp och ett och annat hopp. Kasta in lite liftassisterad åkning och du är hemma. Samtidigt fick den gärna gå att trampa med, då en och annan stigtur inte är otänkbart. Dessutom ska den vara snygg. Jävligt snygg.

Efter MYCKET planerande och räknande, diverse telefonsamtal och internetordrar senare så var alla delar beställda. Bestämde mig för att satsa på en Marzocchi 66RC gaffel då den har rykte att vara det bästa för sådan åkning, möjligen i konkurrens med Fox 36, men den var inte i samma prisklass(höstrea).

Sagt och gjort, delarna kom, jag fick stånd, byggde ihop och nu är jag kär.

Bilder:
pbpic667435.jpg