[Ny cykel, hojporrvarning]Dräparen är här - Yeti AS-X. Bäva månde alla bullit-ägare..

Westman

Aktiv medlem
[Ny cykel, hojporrvarning]Dräparen är här - Yeti AS-X. Bäva månde alla bullit-ägare..
Hej gott folk samt bullit-ägare. ;) Nu är hojen här och byggd och efter vissa..ehrm..påtryckningar, så är det dags att visa upp tingesten för omvärlden, trots att den inte är 100% komplett.

Bakgrund - Ni som hängt här ett tag eller cyklar med mig på semiregelbunden basis har kanske hängt med i mitt suktande och planerande av bygge av en saftig fullgunghoj. Problemet är att jag är student och hade satt upp en budget på 20000kr. Som ni alla sett måste man kompromissa en hel del för de pengarna om man vill bygga själv. Avanti Team Freeride var riktigt nära att införskaffas. Och då, som en uppenbarelse från klar himmel fann jag ett reaurbjudande i tyskland på min drömram(Yeti AS-X). Snabb huvudräkning visade att budgeten skulle spräckas något, men det var inte otänkbart. En provkörning av Martins svarta best från 03 avslöjade att storlek medium(de är stora i storlekarna) satt som hand i handske och kändes underbar. Köplusten tog överhand över förståndet.

Användningsområde - Jag ville ha en hoj som är optimal för min åkning. Man kanske kan kalla det svensk freeride. Flowiga stigar utför med inslag av single track och north shore, lite dropp och ett och annat hopp. Kasta in lite liftassisterad åkning och du är hemma. Samtidigt fick den gärna gå att trampa med, då en och annan stigtur inte är otänkbart. Dessutom ska den vara snygg. Jävligt snygg.

Efter MYCKET planerande och räknande, diverse telefonsamtal och internetordrar senare så var alla delar beställda. Bestämde mig för att satsa på en Marzocchi 66RC gaffel då den har rykte att vara det bästa för sådan åkning, möjligen i konkurrens med Fox 36, men den var inte i samma prisklass(höstrea).

Sagt och gjort, delarna kom, jag fick stånd, byggde ihop och nu är jag kär.

Bilder:
pbpic667435.jpg

Ramen ger en stånd varje gång. CNC-bearbetningen är rent vacker. Yeti är ingraverat i alla bultar.

pbpic667441.jpg

Under bygget. Bashguarden ska på och varningsdekalerna bort.

pbpic664857.jpg

Där står den och ber om en tur.

Speclista:
Ram : Yeti AS-X 2005, storlek medium, borstad aluminium. 6.4"/ 7.1" justerbart.
Bakdämpare: Fox DHX5.0
Framgaffel: Marzocchi 66RC
Bromsar: Avid Juicy Seven 203mm F 185mm B
Vevparti : Shimano Hone
Kassett, kedja, framväxel : Shimano LX/Hone
Bakväxel : SRAM X7
Växelreglage : SRAM X7 triggers
Hjul : Sun Single Track på Sun Ringle DH fram, Shimano XT bak
Däck : Schwalbe Big Betty 2.4" ORC compound
Styre : Truvativ Holzfeller DH
Styrstam : Truvativ Holzfeller DH
Sadelstolpe : Ritchey
Sadel : Funn Full Throttle Freeride Urban camo
Pedaler : Funn Soljam Viper platform
Handtag : Lizard Skinz logo lock-ons
Övrigt : Snart en svart E13 supercharger bashguard..

Så var det naturligtvis dags att premiärtesta den. Vad kunde vara bättre än Blixås dh i göteborg? Idag var det klart och fint, men kallt. Inslag av käle, snö och is gjorde att NS-sektionerna fick undvikas i stor utsträckning. Hann dock köra ett antal repor nerför Rodeo-banan och leka lite bland dropsen och hoppen. Då det kom imma på linsen så är många bilder lite suddiga, men ett par blev det. Har även ett filmklipp som jag ska försöka få upp. Det var jag o Mikae1 och Mattias som körde, efter ett tag kom också en glad förstagångsbesökare vid namn Oskar och hans kompis och vi lekte tills det blev mörkt, som riktga pojkar bör. Lerigt och gött..

pbpic667434.jpg

Där står hon, bullitdräparen.

pbpic667437.jpg

Mikae1 gör sig klar och sneglar lite. Det var rätt kallt och vi var ganska ivriga på att köra lite.

Tyvärr körde vi mer än vi fotade. Tyvärr för er alltså.. ;)
pbpic667438.jpg

Provdroppar en av NS-ramperna. Kändes som att landa i snö ungefär, fast mer kontrollerat.

pbpic667436.jpg

Bananpaus, jag t v och Mikae1 t h.

Här är en film som visar vår framfart på övre delen av berget. Först kommer jag, sen Mikael, sen Mattias och till sist Oskar, som gjorde det där förbaskat bra för att testa drop för första gången, med en xc-hoj.
FILM - http://hem.bredband.net/bilddump/blixas.MOV

Snabba kommentarer - Det här är den bästa cykel jag någonsin provat. Den dundrar nerför berget som en stinky fast är ändå lätt. Har ingen våg, men den kändes inte märkbart tyngre än mickes 17.1kg tunga/lätta transition preston. Och det är lätt för en hoj med 181mm bak. Propedal är underbart, hojen klättrar bättre än min Hoss. Ramen är väldigt styv i sidled, flexar i stort sett ingenting, tack vare ratelinken. Känns som en smart vidareutveckling av single pivot-designen. Fox-dämparen jämnar ut färden nerför berget och jag kunde redan första turen hålla märkbart högre fart än tidigare med mindre ansträngning. Den här hojen kan man köra fort och stort med! Nu gäller det bara att träna..

66an är som ett bra blowjob. Bara att hålla i sig tills man kommer i mål, och dessutom sväljer den allt.
:p Skämt åsido så var den redan på första turen underbart plush. Provade Mikaels Z1FR2 och jämfört med både den och min gamla Z1a så är 66an helt överlägset mjuk och snabb i övre delen av slaget, samtidigt som den ställbara progressiviteten(HSCV compression damping, 30 klick) tar udden av dropsen. Absolut underbar. oCh den är inte ens inkörd ännu.

Förutom allt detta tycker jag den blev ruskigt läcker. Den smäckra sadeln kom till efter att jag gillar looken på EricWs bullit. Ser rejsigt ut med en smal sadel på en fet hoj. Fungerar dessutom riktigt bra både att knipa runt när det går fort och att cykla på. Svart och silver och metall är sexigt. Så är det bara.

Sammantaget så har jag funnit min drömhoj och jag är överlycklig. Jag hoppas kunna växa som åkare med hojen och att ha mycket roligt med den under kommande år! Tack till alla som hjälpt till med råd innan bygget och köpet!

Återkommer med fler bilder samt recension.

Senast redigerad av en moderator:

Spindelbenen

Aktiv medlem
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Sammantaget så har jag funnit min drömhoj och jag
> är överlycklig.

Det måste ju iaf vara det absolut viktigaste i hela storyn...

Supergrattis, den ser verkligen riktigt bra ut tycker jag. Silver e snuggt!!

*micke*

Ny medlem
Ojoj så snygg. Riktigt läcker finish på den ramen.

Ett grattis är på sin plats. Grattis!

Fredde75

Ny medlem
Grymt snygg hoj..........längtar tills jag kan köpa min nya hoj!

/Fredde

Eric W

Aktiv medlem
Tåls att sägas igen! Stort Grattis Westman.
Bara en detalj, går den att jämföra med en Stinky så är den ingen Bullit-dräpare. Det vill jag lova.
Du får komma upp med något mer respektabelt namn i jämförelse. ;-)
Måste helt klart ut till Blixtås snart igen.
Och ser fram emot att prova monstret.

Återigen, stort Grattis!

Edit: helt klart en av forumets snyggaste cyklar!

odbro

Aktiv medlem
man blir avundsjuk att de bilderna det är ju en sak som är klart!

D

Deleted member 929

Guest
Ruskans fin den blev... grattis...

Tobe

Aktiv medlem
Fin cykel! Den där ser ut att kunna tåla en hel del! Åre 2006? =)

Men Bullitdräpare?

Det bästa beviset på framgång är kopiering... Skrämmande lik Bulliten.. ;-)

C

cal

Guest
Fin hojj du har köpt.

Men nog väger den mer än 17.1kg allt. :)

Eric W

Aktiv medlem
cal skrev:
> Men nog väger den mer än 17.1kg allt. :)

Inte så säkert.
Min Bullit väger runt 16.5-16.7 tror jag, och har väldigt liknade spec.

Tobe: Så sant. Hyllad och kopierad!

Westman

Aktiv medlem
Tackar för kommentarerna!!

Tobe skrev:
> Fin cykel! Den där ser ut att kunna tåla en hel
> del! Åre 2006? =)
>
> Men Bullitdräpare?
>

Eric W skrev:
------------------------------------------------------
>Bara en detalj, går den att jämföra med en Stinky så är den ingen Bullit-dräpare. Det vill jag lova.
>Du får komma upp med något mer respektabelt namn i jämförelse. ;-)

Hehe, bakgrund till dessa påståenden
A. Bulliten är en erkänt bra hoj, lite SI-enhet för mångsidig lång travel FS.
B. Ni bullitägare har ömma tår.. :)
C. Stinkyn är ett erkänt nerför-berget-käka-allt-lokomotiv, fast tung. Yetin ger samma känsla fast man kan trampa upp igen.

Fakta : Yeti gillade bulliten och kikade på den när de konstruerade AS-Xen, fast ville förbättra den. Rate linken och hydroformade rör har gjort att min ram är lättare och styvare än bulliten av 2005års modell. Flex i sidled är dessutom i stort sett obefintligt, den spårar jättebra utför när det stökar.

Men jag försöker inte baktala någon,Bulliten är fin. Ni är välkomna att prova hojen och jämföra vid tillfälle. Jag har provat båda och vet vilken jag föredrar.. ;) Sammantaget så är ju båda väldigt bra hojar, det är ju en smaksak vilken man föredrar!

Westman

Aktiv medlem
cal skrev:
> Fin hojj du har köpt.
>
> Men nog väger den mer än 17.1kg allt. :)
>
> Säljes: Hjulpar - Hope Bulb, Mavic EX729, DT Swiss

Alla som tagit i den har blivit förvånade faktiskt, inklusive jag själv. Relativt lätta hjul håller nere vikten rätt bra. Dessutom sitter ju marzocchis tyngsta singelkrona på och tynger ner.

Vågen får utvisa vid tillfälle. Huvudsaken är att den känns lätt vid användning, och det gör den.

C

cal

Guest
~18kg skulle jag väl också gissa på.

Inte jättetungt. Men inte jättelätt heller. Det är väl rimligt. Det sitter ju trots allt XC-fälgar och vevparti på den. ;)

> Eric W skrev:
>
> Min Bullit väger runt 16.5-16.7 tror jag ...

Tror du ja. :P

cerro

Aktiv medlem
Grattis till ett fint köp. Nu längtar jag ännu mer till min nya ram kommer med bussen. (:

Mikae1

Ny medlem
Japp, den va helskön Fredrik!
Blev ännu mer besviken på min Z1fr2 150mm pga av dig (din cykel)! fy! ;)
Får kanske bli en 66´a till nästa sommar...? eller kanske nån DC gaffel för nerförsåkning av det hårdare slaget... Får se...

//Mikael

Leo

Ny medlem
Vackert bygge, fint med silver och svart! Men vad är det jag läser, "...klättrar bättre än min Hoss", "...en och annan stigtur inte är otänkbart"? Får bara gratulera att du till slut även insett att det går att åka annat än nerför också... ;-)

Säger inget om "dräpare", än, vi får väl se hur den håller först innan sådana uttalanden kan slås fast. ;-)

/Leo

Westman

Aktiv medlem
Leo skrev:
> Vackert bygge, fint med silver och svart! Men vad
> är det jag läser, "...klättrar bättre än min
> Hoss", "...en och annan stigtur inte är
> otänkbart"? Får bara gratulera att du till slut
> även insett att det går att åka annat än nerför
> också... ;-)
>
> Säger inget om "dräpare", än, vi får väl se hur
> den håller först innan sådana uttalanden kan slås
> fast. ;-)
>
> /Leo
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Sent ska syndaren vakna.. ;) Skall införskaffa en kompletterande lättare hjälm bara, uppför med fullface blir lite onödigt hett.

Eric W

Aktiv medlem
cal skrev:
> Tror du ja. :P

Jaja, men var just nere och vägde den och vågen hamnade mellan 16 och 17 någon stanns.
Har en ganska otydlig våg kan jag iofs medge. Men LBS's våg visade 16.6 sist gång.

Tobe

Aktiv medlem
17 kilo är lätt!? Min Bullit vägde strax över 22 kilo uppe i Åre... Den väger väl ca 18 i vanliga fall.. =)

Lita på att jag ska prova den där. Sneglade lite på AS-X när jag handlade Bulliten..

hagdahl

Aktiv medlem
Tobe skrev:
> Skrämmande lik Bulliten.. ;-)

Fast nästan ännu mer lik Hecklern :-)

Ja,ja, det blev ju toppen det där Westman! Falun gratulerar.

/Per

mattel

Aktiv medlem
hagdahl skrev:
> Tobe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skrämmande lik Bulliten.. ;-)
>
> Fast nästan ännu mer lik Hecklern :-)

för att inte nämna intense uzzi vpx.. =)

stilren färgkombo är det iaf.

Leo

Ny medlem
Westman skrev:
> Fakta : Yeti gillade bulliten och kikade på den
> när de konstruerade AS-Xen, fast ville förbättra
> den. Rate linken och hydroformade rör har gjort
> att min ram är lättare och styvare än bulliten av
> 2005års modell. Flex i sidled är dessutom i stort
> sett obefintligt, den spårar jättebra utför när
> det stökar.

Du får känna på min Bullit så får du se om du hittar något flex, numera finns det inget kvar. Nya svinglager och dämparen nyservad hos TF Tuned. :-) Baken på Bullit har väl aldrig varit känd för att vara flexig, Stinkyn däremot har väl ibland lite mer oönskad rörlighet efter inkörningen. ;-)

/Leo

Wasabi

Ny medlem
Kan bara instämma, sjukt snygg. Jag köper den när du har tröttnat! :)

Det är lite svårt att se, men du har väl Yeti HC-handtag på den? Det måste du ha i annat fall!

mk04

Ny medlem
Mycket stilig hoj! De där Funn-pedalerna är riktigt grymma, doserna sitter som klistrade mot sandpappret.
Inspirerande inför mitt kommande bygge. =D

/Martin

Daner

Aktiv medlem
Mycket fin hoj! Det syns att du har tänkt igenom bygget och jag vill alltid uppmuntra detta. Happy trails!

fox

Aktiv medlem
Grattis! Undrade också när vi skulle få se den, har nog också lyckats läsa om ditt bygge.. Är avundsjuk, hade gärna haft något liknande.. =) Men man ska ha råd..

Tror mig även ha sett dig på Chalmers nångång nyligen..

vito

Ny medlem
Ser ut som någon kommer ha roligt..

Mycket fin Herr Westman!

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Mycket najs... Blir rätt med fett sugen på att flytta hem till Sverige och blir freeride-svetto, saknaden av cykel blir inte direkt mindre när jag ser din mycket snygga hoj...

Lotta B

Aktiv medlem
Fredrik Larsson skrev:
> Mycket najs... Blir rätt med fett sugen på att
> flytta hem till Sverige och blir freeride-svetto,
> saknaden av cykel blir inte direkt mindre när jag
> ser din mycket snygga hoj...
>
> //Fredrik - haoshi

Dito...:) och verkligen läcker cykel, mums...

/Lotta

Johan S

Ny medlem
Det är ju såna här bilder som gör att man börjar fundera i FR-banor. Skitfin, var ordet!! Vad kul och vad sugen jag blir, hade ingen aning om att Yeti fortfarande gör storartade ramar?? Grattis!

pbpic667435.jpg

AdamW

Ny medlem
Sexig cykel - men jag är så ootrooligt partisk...

Nu brukar jag mestadels använda min asx till att åka till lokala butiken o handla - man måste ju ha något som håller för dom påfrestningarna... :)

Nä, inte riktigt även om det har hänt. Se till att kolla att den klumpen som häller fast stödlänken är ordentligt åtdragen - min lossade lite efter några hopp o gick emot stödlänken - metall mot metall under extremt tryck. Resultatet blev att 2-3 mm aluminium på båda delarna totalt skavdes av :(

Lite trist när sånt händer, så jag tänkte bespara dig det... kolla skuvarna på länkaget ofta. Det har inte hänt igen så det kanske var ett såntdär engångsfel.

Westman

Aktiv medlem
AdamW skrev:
> Se till att
> kolla att den klumpen som häller fast stödlänken
> är ordentligt åtdragen - min lossade lite efter
> några hopp o gick emot stödlänken - metall mot
> metall under extremt tryck. Resultatet blev att
> 2-3 mm aluminium på båda delarna totalt skavdes av
> :(
>
> Lite trist när sånt händer, så jag tänkte bespara
> dig det... kolla skuvarna på länkaget ofta. Det
> har inte hänt igen så det kanske var ett såntdär
> engångsfel.
>

På översta bilden ser du tre ställen där det sitter skruvar/axlar och lager. Vilken? Menar du skruvarna som håller lagren mellan svängarm och "mellanlänken", eller skruvarna mellan mellanlänk och stödbenet upp till överröret, eller skruvarna mellan stödbenet och överröret? Puh.. :) Hur som helst så ska jag gå över alla skruvar nu efter första ordentliga körningen, ska se om jag kommer över en momentnyckel också. Trist att höra, antar att du s-tec hade skruvat ihop länkaget åt dig?

Huckfest

Aktiv medlem
De är fina, men varför är de så otroligt stora? Vore det inte för framtriangeln där de verkar ha tagit måtten från en landsvägshoj skulle en AsX ligga väldigt högt på min önskelista.

olle_edlund

Ny medlem
Westman:
När kommer du med en recension och framför allt fler bilder? För den e ju så snugg! :D

C

cal

Guest
Jag gillar hojjen (som sagt) men samtidigt håller jag med Henrik.

Vad är det för standover egentligen?

mrkling

Ny medlem
Välkommen in i AS-X gänget. Alltid roligt mer fler Yetiägare. Jag ska lägga upp någon bild på min framöver när jag är ledig och det är dagsljus.

Tror min startade på 18,8 kg men då sitter det en Stance Kingpin DC-krona på den som väger bly. Jag bytte Maxxis DH-slang (~450 g) samt Minion däcken (~1350 g) mot lättare komponenter. Tappade då ca 1,5 kg :-)

Standover är 30,5" på alla AS-X oavsett storlek.

/Mattias

Köp & Sälj

Topp