[Ny cykel, hojporrvarning]Dräparen är här - Yeti AS-X. Bäva månde alla bullit-ägare..

Leo

Ny medlem
[Ny cykel, hojporrvarning]Dräparen är här - Yeti AS-X. Bäva månde alla bullit-ägare..
Där kom den igång, "hojen är för stor" diskussionen! ;-) Jag säger inget mer, men ibland har storleken betydelse...

/Leo

Eric W

Aktiv medlem
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Där kom den igång, "hojen är för stor"
> diskussionen! ;-) Jag säger inget mer, men ibland
> har storleken betydelse...
>
> /Leo

Säger mannen med en SC Bullit i storlek Large. ;)

Leo

Ny medlem
Eric W skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Där kom den igång, "hojen är för stor"
> > diskussionen! ;-) Jag säger inget mer, men
> ibland
> > har storleken betydelse...
> >
> > /Leo
>
>
> Säger mannen med en SC Bullit i storlek Large. ;)

Exakt, och den passar mig perfekt! :-) Menar bara att Westman antagligen har valt helt rätt storlek, för en "do-it-all" cykel. Vill man ha en minibike så funkar den inte till allt, däremot finns det tillfällen som en mindre är bra.

/Leo

Eric W

Aktiv medlem
Leo: Jo, det har en poäng där. Dessutom är det lite stabilare med större hoj, lite mer "köra-rakt-över-allting". Själv gillar jag min meduim kalas. Lite lättare att whippa och bunnyhoppa med, går till och med att göra abubcapas(?) med.

Senast redigerad av en moderator:

Henrik VXT

Ny medlem
Fattar bara inte varför ramtillverkarna envisas med att automatiskt göra stora ramar höga? Till XC/Lvg känns det motiverat men inte till en FR/DH-ram. I street-världen börjar de inse detta och istället för small/large mm köra short och long.

Jag tror jag vill ha en ram som är medium i längd, men small i standover. Men men.

Leo

Ny medlem
Håller med dig Henrik VXT, topprörslängden får gärna vara lite längre och standover lågt.

Det är en av anledningarna till att jag kör en large bullit, medium hade alldeles för kort topprör för mig. Standover är ett par cm högre på min L än på en M, ingen större skillnad där konstigt nog.

Bl.a. Cotic har insett detta och deras ramar är "compact size standover" men med långa topprör, tyvärr gör de bara XC(och snart kanske CX/hybrid) ramar.

Tillbaka till ämnet. Westman, när får vi se fler bilder på skönheten? Inte en enda helbild på högersidan än, bara vänster? Inga actionbilder heller? :-)

/Leo

mrkling

Ny medlem
Leo, rätta mig om jag har fel men skiljer det inte bara 8 mm mellan en M och en L-bullit i standover? 30,2 respktive 30,5" om jag gjorde min reserch rätt inför Yetiköpet.

Hur som helst så skiljer det 1" i top tube samt 1,5" i seat tube på yetin. Allt annat är samma mått.

Leo

Ny medlem
mrkling: Stämmer säkert, det var något sådant jag också läste för drygt tre år sen när jag köpte min. Har bara jämfört med "ögonmått" med Tobes blåa M för ett par år sen, då skiljde det nog ett par cm, men det var inte samma gaffel(då Z1 130mm på min och Z150 på Tobes) på cyklarna då, så det påverkade standover lite.

/Leo

mrkling

Ny medlem
Stämmer säkert Leo. Det är så mycket fokus på storlek idag. Viktigt är ju att den känns bra, om det sedan är M eller L man cyklar på spelar ingen roll enligt mig.

Westman

Aktiv medlem
Angående storleken så har jag aldrig provat en ram som haft en geometri som passat mig så bra. Jag är 186cm och mina ben är liiiiiiite längre än den perfekt proportionella kroppen. Alltså har jag inga problem med standover och hojen-är-för-stor-diskussionen kan dö ut. Synd för er att jag inte köpt fel storlek va? :p

Leo skrev:
>
> Tillbaka till ämnet. Westman, när får vi se fler
> bilder på skönheten? Inte en enda helbild på
> högersidan än, bara vänster? Inga actionbilder
> heller? :-)
>
> /Leo

Finns en anledning till detta, E13 superchargern sitter ju inte på ännu. Den som väntar på något gott..
De få actionbilderna som finns blev tyvärr mörka och suddiga,den som ligger där är faktiskt den bästa, tro det eller ej. Får försöka ackumulera mera fotomaterial under helgen, då intresset verkar finnas.. :)

MrKling och AdamW: Ska vi starta en Happy Yeti Tribe..?

Dagens bild, observera 1.5" styrröret och hydroformningen på underröret. Dessutom är logon med snömannens fotavtryck och en freerider riktigt läcker. Grafiken är subtil men läcker, genom hela ramen. Mannen som ligger och begrundar livet heter Tobias.

Bilagor

• yeti3.JPG
    yeti3.JPG
    59 KB · Besök: 11

Henrik VXT

Ny medlem
Westman skrev:
> Angående storleken så har jag aldrig provat en ram
> som haft en geometri som passat mig så bra. Jag är
> 186cm och mina ben är liiiiiiite längre än den
> perfekt proportionella kroppen. Alltså har jag
> inga problem med standover och
> hojen-är-för-stor-diskussionen kan dö ut. Synd för
> er att jag inte köpt fel storlek va? :p

Nja, det bekräftar ju bara våra misstankar, är du 186cm med något för långa ben och har en medium-ram som du tycker är lagom betyder det att ramarna är väldigt stora. Med andra ord skulle en sån som jag som är 175 med normala ben ha en small, eller helst extra small seattube, med small toptube kanske... Är den lagom på längden också?

Westman

Aktiv medlem
Henrik VXT skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Angående storleken så har jag aldrig provat
> en ram
> > som haft en geometri som passat mig så bra.
> Jag är
> > 186cm och mina ben är liiiiiiite längre än
> den
> > perfekt proportionella kroppen. Alltså har
> jag
> > inga problem med standover och
> > hojen-är-för-stor-diskussionen kan dö ut.
> Synd för
> > er att jag inte köpt fel storlek va? :p
>
> Nja, det bekräftar ju bara våra misstankar, är du
> 186cm med något för långa ben och har en
> medium-ram som du tycker är lagom betyder det att
> ramarna är väldigt stora. Med andra ord skulle en
> sån som jag som är 175 med normala ben ha en
> small, eller helst extra small seattube, med small
> toptube kanske... Är den lagom på längden också?

Japp, den är lagom. Men detta kom inte som någon nyhet för mig, research innan visade att de är stora i storlekarna, liksom en provtur. Jag ser inte problemet med detta, då det bara är att köpa en storlek mindre än vanligt. Det enda kruxet är väl kanske att korta åkare skulle kunna få problem med standoverhöjden kanske. Sen överdriver ni ju lite när ni säger att den är jättestor, det håller jag inte alls med om faktiskt. Åtminstone känns den inte så, och det är ju det enda som räknas. Siffror på pappret beror ju ofta på många faktorer och mätmetoder, känsla är det som räknas. Men som sagt, provtur är att rekommendera.

Medium på Yetin känns storleksmässigt som mittemellan Erics Medium Bullit och Leos Large Bullit. Best of both worlds om du frågar mig.

Henrik VXT

Ny medlem
aja, är du nöjd så är ju det det viktigaste, men när jag tyckte att den var stor var det just det att det är en medium, vilket enl. "standard" är vad jag borde köra, och då tycker jag den ser alldeles för stor ut.

Vore jag så lång som du är skulle jag nog tycka nåt helt annorlunda. Kanske ska tillägas att min nuvarande FS har ett seattube på 15", vilket jag tycker är lagom. Skulle dock vilja ha kanske en tum längre TT på den. Nu ska jag sälja den och måste genast börja leta efter värdiga ersättare, och som jag skrev, vore de bara lite lägre standover på asx'arna skulle de nog passa mig bra.

Just nu är det en medium bullit eller small SX trail som lockar...

C

cal

Guest
mrkling skrev:

> Standover är 30,5" på alla AS-X oavsett storlek.

Westman skrev:

> ... research innan visade att de är stora i storlekarna, liksom en provtur.

Det borde ju innebära att den är något för hög för en lite kortare person. Men så är nog ändå inte
fallet om man tittar på siffrorna. Nu vet jag iofs inte hur Yeti's standover-mätning skiljer sig mot
Specialized. Men det skiljer i alla fall bara nån centimeter i standover mot en Medium SX Trail (771mm).

Fast om jag mäter standovern på min egen Medium SX Trail så är den bara ~735mm. Altså 4cm lägre.

Hur som helst så lär AS-X Medium vara lagom för dig som är ~185cm lång. Det är ju det viktigaste.

mattel

Aktiv medlem
var exakt mäts standover någonstans?
jag jämför med min uzzi som ser mindre ut än as-x:en där jag mätte standover vid den lägsta punkten på ramen och fick den till just 30.5"? jag har dock en 170mmgaffel på..

mrkling

Ny medlem
En Yeti tribe låter inte fel, sign me on brother.

Om någon är sugen att prova min så är det bara att hälsa på i Karlstad och prova. Om man tror att Bullitens 30,2" ska vara helt avgörande mot Yetins 30,5" i standover så bör man nog kika på en större skillnad, för annars ligger man nog för nära gränsen. Men sedan kanske det är annat IRL.

iMats

Aktiv medlem
Det där med standover verkar mätas lite olika. Turner mäter mitt på toppröret vilket verkar vettigt, det är ju där man hamnar ungefär när man sätter ner fötterna. Min 5-spot i storlek M är enligt uppgift 31" och då känns den låg. Hur mäter Yeti?

Specs5spot.jpg

Edit: btw, ser trevlig ut den där yetin

Ted_B

Aktiv medlem
Vilka är det som säljer Yeti till bra priser då?
Inte för att jag kommer att köpa någon men kan ju vara kul att kika lite på dem.

lundatok

Aktiv medlem
S-tec (kolla butiksrecensionerna) har, annars finns det ganska gott om dom på Ebay.de. =)

Newsboy

Ny medlem
Hähä det där är ingen Yeti.
Yetis görs bara i Colorado USA, den där är från Taiwan sörrö.

R

Aktiv medlem
Coloradoflaggan är ungefär som dekalen som satt på gamla Univega-cyklar: "designed in the USA". Tillverkad någon annastans, alltså. Fast skitsamma egentligen. Det finns ju tomtar i USA som inte kan svetsa, och jätteduktiga sådana (svetsare alltså) i Taiwan. Huvudsaken är ju att det blir bra gjort i slutändan. Dessutom är ju allt en fråga om hur djupt man vill gräva i plånboken för att köpa sin cykel.

Stream

Aktiv medlem
Cyklar från Taiwan är raka, cyklar från USA är sneda... Eller så är det bara Jeff Streber på Intense som dricker för många bärs innan han drar igång svetsen.

Henrik VXT

Ny medlem
Stream skrev:
> Cyklar från Taiwan är raka, cyklar från USA är
> sneda... Eller så är det bara Jeff Streber på
> Intense som dricker för många bärs innan han drar
> igång svetsen.

Det var väl så spooky slutade?

Westman

Aktiv medlem
Newsboy skrev:
> Hähä det där är ingen Yeti.
> Yetis görs bara i Colorado USA, den där är från
> Taiwan sörrö.
>

Aha. Och volvo är inga volvo va, utan Ford, som i sin tur är delleveranser av underleverantörer made in taiwan? Jens of Sweden, är det Jens of China? Catch my drift?

Två saker förstår jag inte.
1. Made in taiwan är sämre än made in usa t ex? Jag tycker det är tvärtom. Amerikaner är lata, asiater ambitiösa och flitiga i jämförelse. Orättvisorna flödar tyvärr i världen. Jag har idag svårt att greppa hur hårt många asiater arbetar, till minimal lön. Lönesättningar till trots tror jag absolut att made in taiwan idag innebär _högre_ kvalitetskontroll än made in usa och snarare innebär något bra än något dåligt för cykeln. Globaliseringens baksida tycker jag inte om, men cykeln tycker jag om och min Yeti är minst lika mycket Yeti som något en redneck uncle kracker satt ihop.
2. Varför många tror att hand made är något bra. Maskiner har större precision. Manuell kontroll och efterbearbetning är grymt, men hand made är klart överskattat.

Modern NC-CAM, CNC och CAM är grumt. Taiwaneser är grumma. Du behöver inte hålla med, men jag skulle uppskatta om du höll dina kommentarer av den där arten i andra trådar.

R

Aktiv medlem
Äh, bry dig inte om vad Newsboy säger. Han är lite, eller ganska mycket kanske, av en bakåtsträvare. Allt var bättre förr, tycker han liksom...

Westman

Aktiv medlem
Hehe, ömma tår vet du. ;) Har lite svårt för bakåtsträvare faktiskt. Men alla är vi olika, och tur är väl det!

Daner

Aktiv medlem
En ny Yeti från Colorado för Newsboy:

Image-E8704D2EAEE211D9.jpg

Inte John Parker, och Golden istället för Durango, men byggt i Colorado.

303, AS-R SL och den kommande 4X är byggd i Colorado. Volymmodellerna från Yeti byggs i Taiwan eftersom de har visat sig vara bättre på att tillverka större serier med minst lika hög kvalitet till ett lägre pris. För design och för tillverkning av mindre serier med bättre möjligheter att ändra designer under produktionen, tillverkning i USA är att föredra.

Om man köper att amerikanerna är lata och folk från Taiwan är mycket bättre och att det förklarar varför så många flera cyklar tillverkas där, hur förklarar man situationen med cykeltillverkning här i Sverige?

Muerto

Ny medlem
Daner: Genom att säga att Svenskar varken är lata eller särskillt bra? :)

L

Limpan82

Guest
Tja. Westman du sa något om handmade: cannondale har ju lite det som signum men faktum är att typ varenda taiwan-ram från cyclepro till okee till bianchi är handsvetsade..

Westman

Aktiv medlem
Daner: Du har helt rätt ang. lågvolym vs storserietillverkning. Och bristen på tillverkning i sverige är ju just därför att vi som producentland hamnat på efterkälken mot låglöneländer. Istället får vi satsa spetskunskap och hög utbildningsnivå. Företag koncentrerar Research&Development till länder som Sverige och tillverkning till ex vis Taiwan. Men nu är vi väldigt off topic.. ;)

lundatok

Aktiv medlem
Men var det inte taiwaneserna som hade en väldigt hög utbildningsgrad jmf med resten av världen?

Newsboy

Ny medlem
R ska hålla käft.

Ett tankeexempel.

Skulle du R köpa en Taiwan-tillverkad IWC eller Rolex
bara för att den går mer exakt och kostar några
tusenlappar mindre?

It ain't gonna happen and you know it.

Summa: R = bakåtsträvare?

Wes Williams som byggde brutalt vackra cyklar i Crested Butte
hade en sticker på sina ramar som sa Machinebuilt in USA.

Oj vilket fint cykelställ på Daners bild.
Endast USA-hojjarna får bära den turkosa färgen.
Slutsats är då att stället är svetsat i USA.
Ett bättre och coolare cykelställ mao.

Markus F

Aktiv medlem
Daner skrev:
> Om man köper att amerikanerna är lata och folk
> från Taiwan är mycket bättre och att det förklarar
> varför så många flera cyklar tillverkas där, hur
> förklarar man situationen med cykeltillverkning
> här i Sverige?

Om man bortser från att det var roligt formulerat, så skulle jag säga att i det här landet är vi väldigt få människor som är utslängda i en enorm granskog..

R

Aktiv medlem
Jaha, så du menar att den Yeti vi ser på bilden helt enkelt är en förfalskning, med fuldekaler gjorda på Taiwans motsvarighet till Systemtext då eller?

Steelisreal

Ny medlem
wow..MFF blå:-)

Daner skrev:
> En ny Yeti från Colorado för Newsboy:
>
>
>
> Inte John Parker, och Golden istället för Durango,
> men byggt i Colorado.
>
> 303, AS-R SL och den kommande 4X är byggd i
> Colorado. Volymmodellerna från Yeti byggs i Taiwan
> eftersom de har visat sig vara bättre på att
> tillverka större serier med minst lika hög
> kvalitet till ett lägre pris. För design och för
> tillverkning av mindre serier med bättre
> möjligheter att ändra designer under produktionen,
> tillverkning i USA är att föredra.
>
> Om man köper att amerikanerna är lata och folk
> från Taiwan är mycket bättre och att det förklarar
> varför så många flera cyklar tillverkas där, hur
> förklarar man situationen med cykeltillverkning
> här i Sverige?

TBone

Aktiv medlem
Newsboy skrev:
> Skulle du R köpa en Taiwan-tillverkad IWC eller
> Rolex
> bara för att den går mer exakt och kostar några
> tusenlappar mindre?

För att fortsätta med den analogin så har jag min onödigt dyra schweiziska klocka för att den är snygg och det är häftigt med helt mekaniska klockor. När det är viktigt att mäta tid och ha nått praktiskt så litar jag på den asienproducerade. Två helt olika saker. :-)

/Magnus

Köp & Sälj

Topp