Ny cykel med "gängat" styrlager i nådens år 2021?

Stervelo

Aktiv medlem
Jag har ett konstant, mång mångårigt, kli efter att bygga en fin fixie.
Nu hojjar jag på en kona bandwagon, 2013, kona cromo dubble buttat.
Jättefint skick, mavic ellipse hjul på och lite annat fix.

Hojjen har 3 problem för mig, den har för flack sadelrörs vinkel, 72.5, ingen total katastrof.
Den har lite "järnvägsräls" styv så det räcker till, tyvärr lite stötig också, inget jätteproblem, man eller jag, cyklar inte längre sträckor än 5 mil på den, och det
är undantagsfall, men lite mer komfortabel skulle inte skada.
Den är rejält tung, över 10 kg, billigt skit överallt, där gör ram inte stor skillnad dock, kolfibergaffel kunde göra lite skillnad, säg 200-400 gram, men
få ner den till en 8.5 kg ish, med kolgaffel, 8 höga med stålgaffel borde gå.

Nu till dilemmat, många finramar har gängat 1 tum framgaffel/styrlager, när de har stålgaffel.

Jag har inga fina vackra minnen av gängad framgaffel, aheadset var ett rejält fall framåt är mina lite bleka minnen.
Sen jag står ju och tar i utav bara fan i branta uppförsbackar, när kadensen är så låg att jag drar rejält hårt uppåt med den avlastade foten, fungerar
en quill stam då? Mitt minne av quill var flex, mycket flex. Jag har en finstål racer från 90, den är apflexig i styrstammen, men det är en styrstam som har
samma märke som ramen, ni vet, som det ska vara. :)

Något tips på fin "track" ram med stålgaffel som inte är gängad, dock borrad för broms, broms är ett måste, fram och nästan måste bak.
Eller ska jag bara man up, gängat är de skit?

Bengt-re

Aktiv medlem
Cinelli Gazzetta? A-head och stålgaffel. Inte toklätt och ingen riktig "finram"

SmartSelect_20210418-121310_Chrome.jpg

Jonatan F

Aktiv medlem
Nu förstår jag inte riktigt men är stål ett krav? Annars finns det ju mängder med billiga alu-ramar som väger väldigt lite och är styva? Jag köpte en fuji frack för 2 500kr. Men om stål och fin ram är krav så tänker jag att custom vore fint? Man har ju inte så många komponenter att bränna pengar på och om du har allt annat kan du ju lägga pengarna på ram. Allt från Marino till Patrik Tegnér finns ju att tillgå :)

Ledsen om det bara är nonsenstips. Är så nöjd med min fuji att jag inte har någon koll på vad som finns numera :)

Stervelo

Aktiv medlem
fin-fixie så är alu inte ens på tapeten.

gazzetan för simple, tutton, eller mash version på tutton skulle kunna gå, på ett skruvat sätt, men sitter inte högst upp på listan.

Säg så här då, det är mer i såna här vatten jag fiskar:

Jag kanske har ramlat ner i ett djupt kaninhål.
Cinellin är kanske för delikat, och finishen på den matchar inte riktigt prislappen, på bilder jag ser.

jolov

Aktiv medlem
Tutton borde du stryka från fin-fixie listan

det är väl en fulfixie med finfinfixie-pris

Stervelo

Aktiv medlem
Tutton borde du stryka från fin-fixie listan

det är väl en fulfixie med finfinfixie-pris
Tja, kolla mash versionen, det blir inte fin fixie, utan skruvad fixie. :) Men, långt ner på vill ha listan. Tutton tycker jag har ok pris, du får kika på vad för "features" ramen har, det är inte snorbilligt att bygga.
Men, cinelli och prisvärd går väl inte ihop så ofta. Det är lite nespresso och iphone över dem.

jolov

Aktiv medlem
Tja, kolla mash versionen, det blir inte fin fixie, utan skruvad fixie. :) Men, långt ner på vill ha listan. Tutton tycker jag har ok pris, du får kika på vad för "features" ramen har, det är inte snorbilligt att bygga.
Men, cinelli och prisvärd går väl inte ihop så ofta. Det är lite nespresso och iphone över dem.
Jg har sett mash-versionen. No-name 4130 rör för 10K :)

jolov

Aktiv medlem
Nja, du har missat att det är columbus rör, cromor, det är ju en tutto ram rakt av, väl? De har lackat om den typ.
Nja, du har missat att det är "Heat Treated, double butted, 4130 Steel" rör, det är inte en tutto ram rakt av. De har gått skilda vägar med cinelli sen 2018-upplagan av cinelli/mash work ramarna.

då pratar jag förstås om den som säljs nu, och inte den som såldes 2018

Stervelo

Aktiv medlem
Nja, du har missat att det är "Heat Treated, double butted, 4130 Steel" rör, det är inte en tutto ram rakt av. De har gått skilda vägar med cinelli sen 2018-upplagan av cinelli/mash work ramarna.

då pratar jag förstås om den som säljs nu, och inte den som såldes 2018
Ok, jag kollade på 2018 infon, då förstår jag.

Stervelo

Aktiv medlem
Ingen har input pm quill idag? Noodly shite, eller stabilt skit? Går det att hitta en quill som är stadig utan att se ut som ett mjölkpaket?

Stervelo

Aktiv medlem
Så svårt att hitta finstål i track/fixie ramar, en all city big block i 55 strlek skulle vara kalas, med de galet höga dustcaps som skickas med integrerade styrlager idag så är den låga stacken, lagom. :) En big block ännu finare stål hade varit kalas. Tyvärr är årets färg klart tveksam.

Orlok

Medlem
Jag skulle också gå på custom stråket helt klart men det kan vara sjukt lång ledtid på rören även om någon skulle ha en ledig slot just nu. Om de inte har allt hemma förstås :)

Deda har tex 45-50 dagars leveranstid just nu. Columbus vet jag inte men lär inte vara kortare tänker jag.

Stervelo

Aktiv medlem
I just det här fallet kan custom behövas, bara för att få hojjen byggd med det materialet du vill ha, inte custom geo. Men, vet inte om jag orkar vänta, får se.

Stervelo

Aktiv medlem

Stervelo

Aktiv medlem
Dosnoventa ramen är gängad styrlager, men de säjer den färdigbyggd med quilladapter och ahead stam.

Är det en helt ok metod, ingen "fulfix" alltså? Jag antar att de gör det för att kunna ha en stålgaffel, det kryllar inte av 1 1/8 del såna gissar jag.

Sen är trackendsen bara målade, det är nästan så fel att det går bort, det tar inte så lång stund innan det ser lite fult ut, hur kommer det sig att trackramar säljs med målade trackends, det är ju miffo. Eller är jag miffo och inte fattar?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer