Ny cykel, nya problem - nu med takstället som är för kort

BuTTuS

Aktiv medlem
Hade väl på känn att mitt gamla takställ från Thule skulle bli för kort för Taigan och mycket riktigt... Så vad gör jag nu? Min första tanke var att kapa skiten och leta reda på rör i passande dimension att förlänga med antingen på ut- eller insidan och säkra dom med nitar. Eller finns något smartare/enklare sätt?

IMG_5820.JPG

IMG_5821.JPG

Rattnalle

Aktiv medlem
Det där funkar väl med en längre rem bara? Så har iaf jag kört på ett snarlikt ställ

Du har säkert redan tänkt på den men bara för att dubbelkolla; däcket bak är så långt bak det kan vara? Annars kan du bara lossa fästena och skjuta fram rörpaketet.

BuTTuS

Aktiv medlem
Du har säkert redan tänkt på den men bara för att dubbelkolla; däcket bak är så långt bak det kan vara? Annars kan du bara lossa fästena och skjuta fram rörpaketet.
Ja det hade ju varit enklast men då blir det i kortaste laget bak för en av mina andra cyklar...

roskai

Aktiv medlem
Har du provat att snurra styret 180 grader? Borde kanske ske vara tillräckligt. Det gör det iaf mycket lättare när man ska ha på en evolink på takstället.😊

BuTTuS

Aktiv medlem
Har du provat att snurra styret 180 grader? Borde kanske ske vara tillräckligt. Det gör det iaf mycket lättare när man ska ha på en evolink på takstället.😊
Hmm, nä det har jag inte tänkt på, får testa! Fast då blir den ju högre och hamnar längre fram pga det...

SocialGimp

Aktiv medlem
Har samma problem. Känns inte kul att ligga på marginalen ifall ngt skulle skaka till... Har tänkt på att förlänga med rörbitar vid tillfälle men har inte kommit till det ännu (slänger in skiten i skuffen istället).

Någon sa att man kunde släppa ur luften o komprimera gaffeln för att vinna några centimeter så det kan ju vara ett alternativ? Eller har Taigan kanske stel gaffel?

marr

Moderator
Forumvärd
Kanske dags för nya takställ? Det på bilden är rejält gammalt. De nya är kanske längre?

kaj a

Medlem
Tjena
Hade liknande problem med Biltemas ställ, framhjulet hamnade nästan utanför stället. Dock fanns det plats bakom bakhjulet.

På Biltemas ställ går det att lossa rännan för hjulen från den platta som håller ramstödet och därefter flytta fram rännan. Då blir stället mer anpassat för en cykel med lång reach och kort chain stay.

Jesper_H

Medlem
Hej!
Alternativ lösning är att skaffa ett tredje takräcke och ställa endast bakhjulet på. Jag monterar min tandem på det sättet.

roskai

Aktiv medlem
Enklast är väl typ att åka bort till valfri järnhandel, köpa två rör av samma diametar och bara byta ut dem? det är ju även en långsiktig lösning.

BuTTuS

Aktiv medlem
Enklast är väl typ att åka bort till valfri järnhandel, köpa två rör av samma diametar och bara byta ut dem? det är ju även en långsiktig lösning.
Japp så får det bli om jag nu inte har några passande rörstumpar hemma att skarva med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer