Ny cykla överallt cykel, vad välja?

Helkama raisu

Aktiv medlem
Har idag en Scott Speedster med 2x Shimano 105 och 28mm GP5000 däck. Denna setup har gått Mälaren runt, rundor till Uppsala, Nynäs och Trosa (bor i Söderort) osv men också en hel del mer äventyrligare vändor på grusvägar och skogsstigar runt Stockholm. Har aldrig tyckt däcken varit den begränsande faktorn utan nöjd med den delen.

Då jag cyklar mest MTB (med 1x) har jag däremot svårt att komma överens med växlarna och tycker alltid det blir problem när det blir backar och jag måste gå från stora klingan till lilla. Har försökt lära mig att jag måste tänka i förväg och växla innan backarna börjar men...

Jag börjar nu fundera på att gå till 1x även på landsvägscykeln eller elektroniska växlar som kan sköta framdrevsväxlingarna självt.

Jag skulle gärna vilja ha en sån SWAT låda i underröret för verktyg och slang men är inget krav. Vill ha fästen för en topprörsväska (bento) då jag tycker en sån är ett måste på längre turer och de som bara fästs med kardborreband inte sitter så bra.

Så den tråkiga delen med ekonomin då, vill inte gärna betala mer än 45 000:-

Vad har ni för förslag?

Helkama raisu

Aktiv medlem
Har funderat på det för att testa konceptet med 1x på landsväg. Visar sig att jag måste byta hela växelgruppen då mina komponenter inte fungerar med 1x.
Sen vill jag gärna ha en ny cykel också :)

Stumpy

Aktiv medlem
Växla när det kommer backar behöver du väl göra ändå?
Man får ju dessutom snabbare nerväxling med framväxel än med bakväxel där du behöver växla 3-4 kuggar för samma utväxlingsförändring. Med 1x11 eller 1x12 kommer du oftare köra med en väldigt sned kedjelinje, vilket är ineffektivt och sliter mer.
Fattar faktiskt inte att folk kan ha så svårt att växla fram.

mkallstrom

Aktiv medlem
Då jag cyklar mest MTB (med 1x) har jag däremot svårt att komma överens med växlarna och tycker alltid det blir problem när det blir backar och jag måste gå från stora klingan till lilla. Har försökt lära mig att jag måste tänka i förväg och växla innan backarna börjar men...

Jag börjar nu fundera på att gå till 1x även på landsvägscykeln eller elektroniska växlar som kan sköta framdrevsväxlingarna självt.
Ett litet sidospår, men jag tycker inte att det funkar klockrent med elektroniska växlar heller, iaf inte GRX Di2 med 48/31 i fram. Man slipper växla själv, men det ska ändå kompensationsväxlas i bak och om man är mitt i en backe stör det rätt mycket. Den stora vinsten för mig är att man får en liten ljudvarning från cykeldatorn när man är på sista drevet innan växling så att man är beredd på det (och kan anpassa sig på det sätt som passar bäst).

Senast ändrad:

efj

Medlem
Har funderat på det för att testa konceptet med 1x på landsväg. Visar sig att jag måste byta hela växelgruppen då mina komponenter inte fungerar med 1x.
Sen vill jag gärna ha en ny cykel också :)
105 som 1x går utmärkt! Narrow-wide klinga fram borde räcka för att hålla kedjan på plats, i värsta fall byt även till grx 600/800 bakväxel.
Är det 105-vevparti?

moros

Aktiv medlem
105 som 1x går utmärkt! Narrow-wide klinga fram borde räcka för att hålla kedjan på plats, i värsta fall byt även till grx 600/800 bakväxel.
Är det 105-vevparti?
Det är väl frågan om man vill ha större range också, sitter man på 11-28 idag är det kanske inte så kul med singelklinga. Så då är det kassett också, och eventuellt bakväxel som sagt, om den inte klarar mer än 30t

Men det lättaste är ju att inte hitta massa onödiga anledningar till att köpa ny cykel. Då är det lättare att bara säga "jag villhöver en ny fräsch kolfibergravel med singelklinga och swat-box". Klart. Finns inte så mycket att välja på dock. Trek är väl fortfarande konservativa med 2x och Spec kommer man väl knappt under 45' för nämnda spec eller?

Helkama raisu

Aktiv medlem
Är det 105-vevparti?
Nej det är inte 105 fram vilket gjorde det lite bökigare.
Sen måste tydligen bakväxeln bytas om man som jag vill ha en 11-42 bak

Men som sagt så vill jag nog ha en ny hoj iallafall

Senast ändrad:

Helkama raisu

Aktiv medlem
Växla när det kommer backar behöver du väl göra ändå?
Man får ju dessutom snabbare nerväxling med framväxel än med bakväxel där du behöver växla 3-4 kuggar för samma utväxlingsförändring. Med 1x11 eller 1x12 kommer du oftare köra med en väldigt sned kedjelinje, vilket är ineffektivt och sliter mer.
Fattar faktiskt inte att folk kan ha så svårt att växla fram.
Växla inför backar måste jag göra ja. Men att avgöra innan om jag ska behöva byta till lilla klingan eller inte är knepigare och ofta är tron på underverk starkare än benen och nedväxling mitt i backen från stora till lilla ett måste.
Angående kedjelinjer så har jag kört med 1x på MTB i många år nu och har inga problem där.
Jag tycker hursom det ofta blir avigt med framväxlingarna .

Helkama raisu

Aktiv medlem
Ett litet sidospår, men jag tycker inte att det funkar klockrent med elektroniska växlar heller, iaf inte GRX Di2 med 48/31 i fram. Man slipper växla själv, men det ska ändå kompensationsväxlas i bak och om man är mitt i en backe stör det rätt mycket. Den stora vinsten för mig är att man får en liten ljudvarning från cykeldatorn när man är på sista drevet innan växling så att man är beredd på det (och kan anpassa sig på det sätt som passar bäst).
Men om du har den inställd i full synkronized så sköter väl datorn vilken combo av drev som ska växlas till när du växlar ned eller upp?

Helkama raisu

Aktiv medlem
Jag hittar två alternativ: (Edit tre till, osäker på topprörsfästen på dom)
Specialized Diverge Base Carbon
3T Exploro Race GRX
Ridley Kanzo Fast
Bianchi Arcadex
Cervelo Aspero

Inget förvaringsutrymme i ramen på dom men det har ju funkat med sadelväska förut.
Ingen som har flera bud?

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer