Ny drivlina, byta 3*9 -> 1*11

stavskar

Medlem
Jag har en gammal Trek FX Disc 3 med nedan spec:

Bakhjulet och drivlinan är slut och eftersom det ändå kommer behövas många nya prylar tänkte jag passa på att byta till något modernare och få väck framväxeln (helst fynd från Happy K/S om möjligt).

Bakhjulet behöver vara med 135 mm QR.
I övrigt tänker jag mig grupp med 11-delad SLX kasett, växelförare och reglage.
Vevparti tänker jag mig någon gravelvariant typ GRX (med kedjeskydd).

Kommer detta bli bra med avseende på kedjelinje osv? Är det några fallgropar man bör vara aktsam på?

Kngl19

Aktiv medlem
Om jag inte tänker helt fel så är det mest att se till att veven inte är för en boost ram. Samt byta vevlager.

Håller på med liknande projekt på sambons mtb och slängde på en Deore FC-M5100-1 vev och hennes funkar riktigt bra med 8 bak som den går just nu i väntan på att 11-delarna ska plockas från min ena cykel.

Men misstänker att du vill åt GRX pga större klinga fram men bör funka lika bra.

Kan även vara bra att kolla så där är plats till önskad klinga fram när den kommer närmre ramen.

stavskar

Medlem
Tack för input! Yes, byta vevlager är redan inplanerat.
Men inga fallgropar med att kedjelinjen blir kass med GRX vevparti och 11-delad kasett på hjul med 135 mm QR?

Kngl19

Aktiv medlem
Kollade upp på shimanos sida.
Den jag bytte ut hade linje 48.8. Byttes mot en på 52 och det funkar bra.
Grx kör 49.7 så har svårt att tro du skulle få några bekymmer med en sådan vev. 😊

freddag

Aktiv medlem
ett bra prissatt alternativ med smalare kedjelinje är m6000, som har den lättare ihåliga konstruktionen som en annars måste upp i grx800 för att få https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-FC-M6000-2-Hollowtech-II-Crankset-p56752/

klingor för asymmetrisk 96bcd är billiga upp till 38t, t ex denna för 27 kr https://www.amazon.se/Cykel-Chainring-Begränsa-Single-38T-Black/dp/B07X1HCB1T/ref=mp_s_a_1_1

jag skulle titta på nya tiodelade deore istället för elvadelat. samma spridning på växlarna och billigare kassett.

Bengt-re

Aktiv medlem
Kolla bara att en stor singelklinga får plats för kedjestagen. På vissa äldre hybridramar får det kanske bara plats med 34-36 klinga i "mittenläget".

stavskar

Medlem
Tack för tips!
Har mätt lite och kedjestagen verkar inte skapa problem med en stor klinga. Däremot verkar nuvarande 9-delade kasett ha en kedjelinje på ca 46 mm (är 135 mm bak på cykeln). Oavsett vad man kikar på för 1*11 vevparti så ligger alla kring 50 mm. Kan detta bli ett problem?

Kngl19

Aktiv medlem
Det borde inte spela någon större roll iom att du dessutom tänker byta kassett.
Och som sagt jag slängde på en singelklinga fram med 52mm linje på original 8 kassett och det funkar hur bra som helst.

Kan vara att du kanske får justera lite med distansbrickorna till vevlager för att få till bästa linjen.

Bonicon

Aktiv medlem
Hej, jag gjorde detta på min 20 år gamla trekking-hoj (135mm QR, BSA68, 3x9), lätt den bästa uppgraderingen, förvandlade hojjen totalt:
  • DUB lager
  • Descendant vevar
  • 38t XX1-Klinga
  • XX1 kedja
  • 11-speed shifter (Sunrace)
  • NX Eagle bakväxel
  • Sunrace 11-50 kassett
Före:

Bonicon_CheckerPig_1_A.JPG

Efter: växlar rent genom hela registret, kan fysiskt få på mer klinga mot kedjestaget, men just nu har jag ingen behov av mer än 38t fram, där blir det också alltmer svårt att få tag på klingor med Direct Mount (finns, men dyrt).

Bonicon_CheckerPig_43_Timmer_17.02.21.jpg

Oskar

Aktiv medlem
Hej, jag gjorde detta på min 20 år gamla trekking-hoj (135mm QR, BSA68, 3x9), lätt den bästa uppgraderingen, förvandlade hojjen totalt:
  • DUB lager
  • Descendant vevar
  • 38t XX1-Klinga
  • XX1 kedja
  • 11-speed shifter (Sunrace)
  • NX Eagle bakväxel
  • Sunrace 11-50 kassett
Före:

Visa bilaga 473086

Efter: växlar rent genom hela registret, kan fysiskt få på mer klinga mot kedjestaget, men just nu har jag ingen behov av mer än 38t fram, där blir det också alltmer svårt att få tag på klingor med Direct Mount (finns, men dyrt).

Visa bilaga 473087
Shit va snygg den blev!

Bonicon

Aktiv medlem
Det är ramen, spiralvridna stålrör som i färgnyans går mot titanhållet, rätt tunn och smäcker, och när den där jäkla klumpen till vevar försvann ser man det ju också. Jag gav 60 euro för hojen, ett kap, hade mycket XT delar...sen har det ju blivit en del extra med de nya delarna, men bara för att den är så kul och i princip min förstahoj nu. Väger nu kring 10 kg, ska sätta på WTB Riddler däck nu när det verkar som att snön inte kommer tillbaka. Nytt hjulset funderar jag också på, de nuvarande är helt OK men är rätt tunga.

Advent X verkar bra...på grabbens hoj gjorde jag också en uppgradering från 2x8 till 1x11 med Sunrace kassett (11-46), XT bakväxel (M8000-GS) och SLX-shifter...funkar jäkligt bra och där lade jag bara ut drygt 110 euro, så det går absolut att komma undan rätt billigt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer