Ny framgaffel

Ny framgaffel
Hej! Jag undrar om det är klokt att ha en Rock shox domain dual crown (20cm slaglängd) på en Carrera Downhill. Just nu har jag heldämpat med 12cm fram och 5 bak. Men på de forum som jag har hittat, har det stått att cykeln kan skadas av för lång slaglängd. Så jag frågar, är detta klokt? Har aldrig testat köra med DC, och tänkte köpa den på chainreactioncycles.com för 5760 kr. Om ni vet något billigare ställe, så är jag öppen för förslag. Och är det någon som har testat denna framgaffel, så undrar jag om den passar för 26 tums däck.

länk: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=71213

Senast ändrad:
Ny framgaffel
så här ser den ut:
Bild2011-10-02kl.11.02.jpg

har också planerat att byta till skivbromsar.

Ny framgaffel
Ok,troll...
Hursomhelst tycker jag att du skall köra ett tag till på cykeln som den är. När du känner att du behöver en förbättring köper du en helt ny cykel, anpassad för den typ av cykling du vill ha.
Du kan behålla carreran för att cykla till skolan.

Ny framgaffel
Svar nej, spara pengarna och köp en riktig freeride hoj lite senare, den cykel du har nu kommer inte att klara av det, varken med originalgaffeln eller en ny.

Ny framgaffel
Lulle skrev:
-------------------------------------------------------
> kommer inte att klara av det, varken med
> originalgaffeln eller en ny.

jaha och det tror du allvarligt att de har sättit på en framgaffel som cykeln inte ens klarar av i fabrik?

Ny framgaffel
wannabeProbiker skrev:
> jaha och det tror du allvarligt att de har sättit på en framgaffel som cykeln inte ens
> klarar av i fabrik?

Det är väl snarare att fabriken (eller någon annan) använt ordet "downhill" i fel sammanhang, eller har en väldigt udda tolkning av vad downhill innebär.

Ny framgaffel
wannabeProbiker skrev:
> Lulle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kommer inte att klara av det, varken med
> > originalgaffeln eller en ny.
>
>
> jaha och det tror du allvarligt att de har sättit
> på en framgaffel som cykeln inte ens klarar av i
> fabrik?

Gaffeln klarar av att cykla till skolan och lite snällare skogskörning, det har jag inte förnekat. Men om du försöker dig på liftburet med den där, kommer både cykeln och du gå söner.

Ny framgaffel
felixtb skrev:
> Den där har ju drivlinan på fel sida!så
> skivbromsar tror jag inte kommer funka, köp ny
> cykel för pengqrna istället

fast jag tog fotot med min bärbara dator, och den har en förmåga att vända runt allt lite som den vill, så kedjan/drivlinan sitter på höger sida, om man kollar ovanifrån.

Ny framgaffel
Jaha, jag har bestämt att jag sparar pengarna, och köper en annan begagnad cykel. Hur mycket tror ni man får för en bakdämpare till en moppe? Jag har nämligen köpt en och den passade inte till min som jag har nu :/ och bointus, nej jag bor inte i gbg-området, jag bor i sollentuna i stockholm. Har ni nån cykel till salu/vet någon som har det, så skicka gärna ett PM :) under 8000 helst, något annat har jag inte råd med.

Ny framgaffel
inte säker men är inte de en sån cykel som kostar typ 1500 i biltema? om så, så har jag sätt och hört
väldigt många som knäckt ramen på dom cyklarna när dom testat på ett litet hopp på 50cm... alltå, en riktigt bakdämpare får du väll för ungefär 2500 eller mer. hela cykeln som är heldämpad kostar 1500 (om det nu är den jag tänker på) så... tror du seriöst att du kan använda den för mountainbiking som XC eller DH?

Ny framgaffel
Petegrin skrev:
> tror du seriöst att du kan
> använda den för mountainbiking som XC eller DH?

ja det tror jag, för det är det jag använder den till

Ny framgaffel
wannabeProbiker skrev:
> ja det tror jag, för det är det jag använder den till

Jag tror att vi i den här tråden är på olika våglängd och har olika definitioner på saker och ting. Om du berättar var du brukar cykla, på vilket sätt och kanske vilka favoritstigar du har kanske det kan komma fram lite mer relevanta tips och svar.

Uppenbart är att din tolkning av downhill skiljer sig mycket från min. Eller så gör den kanske inte det, och då är du antingen mycket modig och duktig (alternativt helt pantad i roten och inte rädd för att döden dö).

Ny framgaffel
ostkaka skrev:
-----------------------------------------------
> Om du berättar var du brukar cykla, på
> vilket sätt och kanske vilka favoritstigar du har
> kanske det kan komma fram lite mer relevanta tips
> och svar.

tja alltså jag cyklar lite där jag kan, men inte så ofta. bor i sollentuna och man kan ju säga att det inte är en stad lämpad för mountainbiking :/

Tillbaka
Topp