Ny FS inför nästa år - vilken?

Muyfa666

Ny medlem
Är lite halvsugen på en ny FS till nästa år. Vad är ”the shit” nu? Tänker mig något med 120-slag eller så. XC för en välväxt person. Inget bojsänke.

Några förslag? Kollade på BMC:s nya på vasan och den såg grym ut, men 100k+ känns lite väl mastigt...
 

Muyfa666

Ny medlem
Tack. Det verkar dock som om de flesta du listar har mindre än 120-slag (kanske kvittar?). Jag kör ju nästan uteslutande stig och grus.

Luxen kändes ju helt ok annars.
 

castrello

Ny medlem
Jag har en Trek Top Fuel 9.8 2020. Duger till allt, kör stig och också FM i gubbklass (H40) mm. Inte superlätt rakt ur lådan men helt ok!
 

Sixten Fors

Ny medlem
Mondraker F-Podium DC är modernast, ballast och snyggast i klassen XC FS cyklar som även kvalar in som stigcykel light. Namnet DC, short for Down Country, är väl lite larvigt men får man leva med.

Med Mondrakerns 490 mm reach, 1217 mm hjulbas, 66.8° HTA och 75.1° STA känns cyklar som Yeti SB100 helt plötsligt rejält mossiga :) där Yeti'n bara erbjuder 472 mm reach, 1205 mm hjulbas, 67.8° HTA och 74° STA.
F-PodiumDCRR.png
 

NickPick

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Mondraker F-Podium DC är modernast, ballast och snyggast i klassen XC FS cyklar som även kvalar in som stigcykel light. Namnet DC, short for Down Country, är väl lite larvigt men får man leva med.

Med Mondrakerns 490 mm reach, 1217 mm hjulbas, 66.8° HTA och 75.1° STA känns cyklar som Yeti SB100 helt plötsligt rejält mossiga :) där Yeti'n bara erbjuder 472 mm reach, 1205 mm hjulbas, 67.8° HTA och 74° STA.
Jag är rätt säker på att dom där måtten inte gör allt för stor skillnad, men givetvis ändras det är efter år för att cyklarna ska säljas. Ser man hur tuffa banor de kör på världscupen med "omoderna" cyklar så säger det en hel del.

Själv har jag provat 120mm för xc och jag gillade det inte. Men man kan alltid ändra sig. Pga att jag är dålig cyklist så har jag dropperpost.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
NickPick sa:
Sixten Fors sa:
Mondraker F-Podium DC är modernast, ballast och snyggast i klassen XC FS cyklar som även kvalar in som stigcykel light. Namnet DC, short for Down Country, är väl lite larvigt men får man leva med.

Med Mondrakerns 490 mm reach, 1217 mm hjulbas, 66.8° HTA och 75.1° STA känns cyklar som Yeti SB100 helt plötsligt rejält mossiga :) där Yeti'n bara erbjuder 472 mm reach, 1205 mm hjulbas, 67.8° HTA och 74° STA.
Jag är rätt säker på att dom där måtten inte gör allt för stor skillnad, men givetvis ändras det är efter år för att cyklarna ska säljas. Ser man hur tuffa banor de kör på världscupen med "omoderna" cyklar så säger det en hel del.

Själv har jag provat 120mm för xc och jag gillade det inte. Men man kan alltid ändra sig. Pga att jag är dålig cyklist så har jag dropperpost.
Jag är ingen xc-nisse direkt men efter att ha kört olika cyklar genom åren med mer o mer "extrem" geometri kan jag säga att lång hjulbas, flack HTA och brant STA blir bara ett begränsning när man kör i knapp styrfart på knixig terräng, där är en brant och kort cykel bättre! På allt annat är den långa / flacka cykeln bättre.
 

larsaw

Aktiv medlem
Antoon1 sa:
Beställde f-podium r igår
3500kr rabatt om man beställer innan 31/8
Utan att veta TS exakta mått så blir ju diskussionen om reach rätt haltande...
Av vad jag hört från folk som hojat på SB100 så är den rätt så jävla långt ifrån "mossig", men F-podium är absolut en riktigt fin hoj. Dock vette tusan om jag skulle villa ha så lång hoj för mest sittande cykling :/
 

Makten

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Jag är ingen xc-nisse direkt men efter att ha kört olika cyklar genom åren med mer o mer "extrem" geometri kan jag säga att lång hjulbas, flack HTA och brant STA blir bara ett begränsning när man kör i knapp styrfart på knixig terräng, där är en brant och kort cykel bättre! På allt annat är den långa / flacka cykeln bättre.
Jag tycker tvärtom, i alla fall när det gäller längden. En lång cykel är mycket lättare att hålla balansen på när det är väldigt bökigt, plus att "ändarna" inte rör sig lika mycket i förhållande till varandra. Gaffelvinkeln vet jag inte om den spelar nån större roll däremot.
 

Henrik83

Aktiv medlem
Mondrakern är ju en endurohoj med för lite fjädring, helt meningslös modell. Moderna Downcountrys är ju roliga just för att dom inte är för långa, flacka eller med för mycket fjädring.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Makten sa:
happymtb.fr sa:
Jag är ingen xc-nisse direkt men efter att ha kört olika cyklar genom åren med mer o mer "extrem" geometri kan jag säga att lång hjulbas, flack HTA och brant STA blir bara ett begränsning när man kör i knapp styrfart på knixig terräng, där är en brant och kort cykel bättre! På allt annat är den långa / flacka cykeln bättre.
Jag tycker tvärtom, i alla fall när det gäller längden. En lång cykel är mycket lättare att hålla balansen på när det är väldigt bökigt, plus att "ändarna" inte rör sig lika mycket i förhållande till varandra. Gaffelvinkeln vet jag inte om den spelar nån större roll däremot.
Min kommentar gällde när man har knappt styrfart, såg du det?
Men man kan också tycka olika ?
 

Sixten Fors

Ny medlem
Henrik83 sa:
Mondrakern är ju en endurohoj med för lite fjädring, helt meningslös modell. Moderna Downcountrys är ju roliga just för att dom inte är för långa, flacka eller med för mycket fjädring.
Mondrakern är helrätt och spot-on, vare sig för lång eller för flack. Väldigt lite enduro. Bland det fräschaste jag sett på riktigt länge. En cykel som Jag verkligen har saknat på marknaden.

Man måste inte köpa en jättelång cykel (stor storlek) om man inte vill. Men är man lång som jag (eller ännu längre) är det kul att någon tillverkar en kortslagig cykel där man slipper använda 90 mm styrstam.
 

Antoon1

Ny medlem
Såg i en annan tråd att sundstorpscykel.se säljer,tror det var Sixten som skrev om den där också
Ringde dit och fråga
 

Muyfa666

Ny medlem
Jag tackar för visat intresse, men jag upplever att frågan snabbt föll för vad omvärlden anser vara värt att satsa på. Jag jagar vidare.
 

Antoon1

Ny medlem

larsaw

Aktiv medlem
Antoon1 sa:
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Dom har fan vett att ta betalt för sina hojar minsann!
Hur mycket skiljer det upp till en Unno egentligen?
Priset stämmer inte på dom länkade sidorna från Sixten
65k kostar f podium R från sundstorpscykel
Jo det var det jag syftade på, dvs mer än 10k mer än instegs-SB100’an (enl. min mening smått illamående summor för spec’n) och då har Yeti’n ändå rätt så biffigare (tyngre men hållbarare) grejer i spec.listan...
Men det är ju lite upp till vad TS prioriterar för typ av terräng.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Antoon1 sa:
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Dom har fan vett att ta betalt för sina hojar minsann!
Hur mycket skiljer det upp till en Unno egentligen?
Priset stämmer inte på dom länkade sidorna från Sixten
65k kostar f podium R från sundstorpscykel
Förstår inte? Har Sundstorp monopol på att sälja Mondraker? Jag länkade till fyra on-linebutiker som säljer cyklar med lite olika priser, valuta, momssatser, fraktkostnader etc., jag förutsätter att priserna i respektive butik stämmer? Jag blir inte jätteförvånad om någon av dem är billigare än Sundstorp.
 

Hoven

Ny medlem
Belker sa:
Jag har Superiors nya på min lista över tänkbara kandidater för nästa år.
https://www.fichier-pdf.fr/2019/07/01/superior--2020/superior--2020.pdf
Jag gillar speciellt dubbla flaskfästen, 68° HTA, och det låga stackmåttet då jag vill kunna trycka ned styret lååågt.
Frågan är om 38T klinga får plats? (36T är standard)
Kör idag på Superior Team Issue XF - 2018 och väldigt nyfiken på nya modellen. Möjlighet att välja till droppost som tillval. Bra med plats för 2 flaskor.

Nya modellerna finns på här(Tjeckisk).
https://www.bike-life.cz/items.dhtml?categorySN=celoodpruzena-kola&priceRange=&selectedBrandId=2
Det intressanta är nu hur prisbilden kommer att bli? Omräknar man till kronor så verkar priset dra iväg?
 
Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
larsaw sa:
Antoon1 sa:
larsaw sa:
Sixten Fors sa:
Dom har fan vett att ta betalt för sina hojar minsann!
Hur mycket skiljer det upp till en Unno egentligen?
Priset stämmer inte på dom länkade sidorna från Sixten
65k kostar f podium R från sundstorpscykel
Jo det var det jag syftade på, dvs mer än 10k mer än instegs-SB100’an (enl. min mening smått illamående summor för spec’n) och då har Yeti’n ändå rätt så biffigare (tyngre men hållbarare) grejer i spec.listan...
Men det är ju lite upp till vad TS prioriterar för typ av terräng.
MONDRAKER F-PODIUM kanske är värd en egen tråd .

Kostar ju helt klart en hel del..
Men faktiskt grymma prylar på .
F-podium RR för 80' har ju factury fram och bak , karbonfälgar , dt 180 nav , xtr , såklart fullt med Karbon pryltlar, och dessutom wattvevparti!
Andra märkescyklar som spex,bmc,Scott,trek tar väl 100' för sina ..

https://www.mtbmonster.com/mondraker-f-podium-rr-2020-xc-race/
 

Spacekitty

Aktiv medlem
hm sa:
MONDRAKER F-PODIUM kanske är värd en egen tråd .

Kostar ju helt klart en hel del..
Men faktiskt grymma prylar på .
F-podium RR för 80' har ju factury fram och bak , karbonfälgar , dt 180 nav , xtr , såklart fullt med Karbon pryltlar, och dessutom wattvevparti!
Andra märkescyklar som spex,bmc,Scott,trek tar väl 100' för sina ..

https://www.mtbmonster.com/mondraker-f-podium-rr-2020-xc-race/
94 svenska får jag det till med dagens kurs. Hur räknar du?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer