Ny här och nykär. Köpråd

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Som nybliven tvåbarnsfar tändes längtan att göra wheelys och cykla genom skog och snabba grusvägar. Lite tillbaka till barndomen, innan dämparnas tid.

Jag är en teknikvärdet av rang och har läst från noll till, kanske inte hundra, men 25% kunnigare idag och har fått en känsla för vilka prylar jag verkar gilla.

Nu finns vad jag förstår bra HT för mellan 7-10k. Jag hoppas kunna hitta en 29” luftdämpad HT för helst inte mer än 8.000kr.
Jag har läst sönder och samman på svenska, viss begränsning, och utländska forum där cyklar som inte finns tillgängliga här rekommenderas.

Den som finns tillgänglig och till mitt målpris är en Cannondale Trail 3. Verkar ha det man ska, ser ok ut. Men vad säger fölket här? Jag vet att det säga och skrivs mycket. Kan även köpa en bättre beg. om någon har. Men jag vill ha en NU!! Pilla med och ut NU!

Jag är 183cm lång 88cm grenmått och väger innan öl 75kg säger vi.

Om någon vill hjälpa med seriösa köpråd på en bra hitta-livets-goda-hoj så är jag väldigt tacksam! Bor btw i Huddinge.

kais01

Aktiv medlem
Ny här och nykär. Köpråd
fundera på att inte lägga för mycket pengar på en förstahoj för snart upptäcker du vad du egentligen vill ha. värdera t ex andrahandsvärde om du köper nytt.

bäst är förstås om du har möjlighet att prova olika koncept först. värt en hel del pengar faktiskt.

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Tack för sunt råd, vad finns det för utbud då? Eller komponenter som är bra nog?

Jag kör MC och har en hyfsad känsla för cykling. Sålde precis en hybrid city för 4k så har lite extra att spendera. Den hade för snabb hållning och smala däck osv för där jag nu bor (hus+barn) istället för snabba gator i stan.

Tar gärna råd på modeller som är pålitliga och finns delar till om det skulle hända något. Känns lite trist att gå till typ XXL och köpa en Scott.

kais01

Aktiv medlem
Ny här och nykär. Köpråd
ja, så då är det en andrahoj då;)

gör det hela lite lättare för dig, och även med erfarenheten från mc. skulle tro särskilt iom det att du i längden blir nöjdare med en heldämpad?

köper där hellre själv ett två-tre år gammalt 50-70k 10 kg fullblod för säg 30k, än en tyngre ny i samma prisklass. sedan när andan faller på en uppsättning kraftigare hjul för stökigare stigåka och vinterbruk.

men det är jag, behöver inte vara rätt för dig:)

moros

Aktiv medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Slänger in en favorit i repris, Vitus Rapide 29. Modern, funktion och rejält prisvärd cykel för bara 9200 kr https://www.wiggle.se/vitus-rapide-mountainbike-slx-1x11-2019/
Vid 183 cm kan köra både L och XL, jag hade valt XL med 2 cm kort styrstam (än vad du skulle behöva till Large).
Gaffeln förlänger du enkelt från 100 till 120 mm slaglängd genom att ta bort en "travel spacer" i vänster gaffelben.
Cykeln marknadsförs som "XC-cykel", men med 120 mm slaglängd, 1195 mm hjulbas, 66,1° gaffelvinkel och med 40-50 mm styrstam kommer den att vara rolig och trygg även i lite stökigare terräng än grusvägen. En HT för stigcykling som även funkar för XC-race. Cykeln kommer med lyxiga och snabba XC-däck, vill du cykla grövre terräng rekommenderas däck med större volym och grövre/greppigare mönster.

Bilagor

moros

Aktiv medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Antar att du kanske tittat på denna. https://www.biketown.se/sv/articles/2.167.15004/cannondale-cannondale-trail-3-2019

Du kan du själv jämföra lite på cykeln jag länkar till. Vitus ger dig bättre gaffel, singelklinga (om man nu gillar det), lite fetare fälgar och du slipper fullösningen med QR-boost bak. Flackare gaffelvinkel på rapide, lite längre reach på trail 3 dock (strl L) men det är marginellt

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Med det sagt så köpte jag min första cykel på många (många) år för ungefär 11 månader sedan. Det blev just en trail 3 2018 som då reades ut. Jag har haft mycket roligt på den och jag trivs bra på den, lite tung dock och ganska tråkig gaffel.

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Wow vilken respons!
Har kollat Vitus Nucleus men fanns inte i lager och hade ungefär samma pris som Cannondale'en
9200kr känns lite överkant, när man ska slänga på stänkskydd och stöd. (nu kanske jag svär i kyrkan?, men måste kunna använda cykeln utan att lägga den ner)

Var inne på XXL nu och kände att feta däck kanske inte är min grej. Kollade på en Scott Scale 900 Comp för 7999kr, såg ok ut men lite för feta däck som sagt. Har gärna något mer användbart på väg. https://www.xxl.se/scott-scale-900-comp-nx-12-usx-19-terrangcykel-unisex-gra/p/1159514_1_style

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Nja, det var typ en sådan jag sålde. Nu vill jag kunna leka utan att paja fälgarna, behöver inte något extremt.

Tyckte om det kais01 skrev om andrahandsvärde osv.
kais01 sa:
fundera på att inte lägga för mycket pengar på en förstahoj för snart upptäcker du vad du egentligen vill ha. värdera t ex andrahandsvärde om du köper nytt. bäst är förstås om du har möjlighet att prova olika koncept först. värt en hel del pengar faktiskt.
Jag köper oftast bra saker och bra värde för pengarna, om man inte gillar det eller växer ifrån kan man enkelt sälja det vidare för bra peng. Minimera risker helt enkelt. Men absolut kring 8-10k verkar de ha mycket bra. Jag vill ha en bra lekhoj, med ett stöd på... typ :)

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Tänkte ht kunde vara kul att kunna ta lite stigar med. Aldrig haft en dämpad och en helstel har jag haft många, dock inte i den mtb-kalibern.
Helst ville jag nog se vilka cyklar i 5-8tkr klassen som var värda att köpa, ht 29” om jag läst mig till det jag vill kunna och hoppas göra. Sen att den är duglig på cykelbanan är ju bra så för feta däck är kanske för extremt för mig.

castrello

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Alltså...jag snittar nog ca 28 km/h i 2-3 h i distansfart med "feta" mtbdäck. Moderna 2.25 däck för xc rullar i stort sett lika lätt som hybriddäck. Åtminstone är skillnaden försumbar.

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Sixten Fors sa:
Vid 183 cm kan köra både L och XL, jag hade valt XL med 2 cm kort styrstam (än vad du skulle behöva till Large)
Är som sagt novis men menar du att jag, vid val av en XL, då skulle byta styrstam till en kortare än vad som sitter på?

Tack
/G

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Hej igen.
Nu har jag samlat lite siffror. Men vad säger det egentligen. Jag ser ju vad skillnaden är men vad betyder det för mig som åkare?
2019-08-16_18-39-57.jpg

Sixten Fors

Aktiv medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Gmac sa:
Hej igen.
Nu har jag samlat lite siffror. Men vad säger det egentligen. Jag ser ju vad skillnaden är men vad betyder det för mig som åkare?
Att GC AL 5 är en billig och omodern skitcykel (kört/hög/brant, QR bak, stålfjädergaffel, kalleankadäck som kostar 130 kr/st) med omotiverat hög prislapp. https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-5.0/2032.html
Rapide är allt som GC AL 5 inte är, för en ynka tusing extra. Hur svårt kan det vara att välja rätt? Rapide/Rapide VR i storlek XL.

Rapide är 46 mm längre (hjulbas)
Rapide är 46+11=57 mm längre (från vevaxel till framaxel)

Personligen kan jag tycka ett en HT med 414 mm reach passar någon som är 25-30 cm kortare än dig.

Radon Cragger (slutsåld) i storlek Small har 416 mm reach och 1161 mm hjulbas (+41 mm jmf med Canyon). Den är också för liten. 183 cm är inte Small. Rätt storlek på Cragger är Large (som är ungefär lika stor som Rapide i XL) https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/cragger/cragger-70-2019/

Senast ändrad:

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Tack än en gång.
Känner mig helt lost bland siffror märken och pengar. Helt ny och försöker göra ett bra val.

Jämförde en beg. G.C 5.9 AL 2016 men har nog landat i en Rapide trots allt. Ville bara kolla en sista gång ?

G.C 5.9 AL vann årets cykel det året enl. mbt uk. Därför blev jag intresserad. Ska tilläggas i mitt försvar.

Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Gmac sa:
Tack än en gång.
Känner mig helt lost bland siffror märken och pengar. Helt ny och försöker göra ett bra val.
Jämförde en beg. G.C 5.9 AL 2016 men har nog landat i en Rapide trots allt. Ville bara kolla en sista gång ?
I budgetklassen finns rysligt många bottennapp även bland nya cyklar, på begmarknaden är det ännu värre där det mesta är omodernt skit till åt h---e för höga priser.

183 cm med 88 cm grenmått är spot on normala proportioner, och jag förmodar att din sadelhöjd är 770 mm. Rapide i XL har 53 cm sadelrör. Hur lång dropper får Du plats med på XL?

+ 50 mm sadel bygghöjd (min sadel bygger 45 mm)
+ 150 mm dropper slaglängd https://int.oneupcomponents.com/collections/dropper-posts/products/dropper-post-v2
+ 33 mm dropper bygghöjd
+ 7 mm stolpens utstick ur sadelröret (justerbart från 0 till 100 mm)
+ 530 mm sadelrör
= 770 mm din sadelhöjd

Rapide i Large har 50 mm kortare sadelrör och då skulle du få plats med 200 mm dropper. Jag kan tycka att man klarar sig rätt bra med 150 mm dropper.

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Skäms lite men har inte fått ända ur. Har landat i att en begagnad som inte har en "modern" ram inte är direkt skillnad i storlek från den hybrid jag sålde, som var för liten. Även aspekten på slitage som man behöver justera eller byta kan göra att man hamnat i samma pris ändå. Så en ny ska det bli, och Rapide vill jag på pappret ha!

Är designer till yrket och ganska känslig vad gäller färg och form, när jag sett något jag gillar. Jag har försökt förlika mig med den högblanka röda och svarta färgen hos Rapide'n och har väl gjort det, men vill byta till ett high rise styre, då jag inte gillar det platta. Specen på Rapide verkar vara perfekt, gillar 1x11 i sin enkelhet. Helst hade jag velat ha en svart, eller svart och blå om någon färg måste vara där.

Sitter även och kollar vilka pedaler jag vill ha. Har haft sådana platta med skruvar i på tidigare hoj men har fastnat och skadat det ena och andra där så tänker lite kring en "vanlig" pendlar-pedal i svart metall, de är lite snällare mot benen och skorna. Men öppen för förslag.

Ny här och nykär. Köpråd
Gmac sa:
Skäms lite men har inte fått ända ur. Har landat i att en begagnad som inte har en "modern" ram inte är direkt skillnad i storlek från den hybrid jag sålde, som var för liten. Även aspekten på slitage som man behöver justera eller byta kan göra att man hamnat i samma pris ändå. Så en ny ska det bli, och Rapide vill jag på pappret ha!

Är designer till yrket och ganska känslig vad gäller färg och form, när jag sett något jag gillar. Jag har försökt förlika mig med den högblanka röda och svarta färgen hos Rapide'n och har väl gjort det, men vill byta till ett high rise styre, då jag inte gillar det platta. Specen på Rapide verkar vara perfekt, gillar 1x11 i sin enkelhet. Helst hade jag velat ha en svart, eller svart och blå om någon färg måste vara där.

Sitter även och kollar vilka pedaler jag vill ha. Har haft sådana platta med skruvar i på tidigare hoj men har fastnat och skadat det ena och andra där så tänker lite kring en "vanlig" pendlar-pedal i svart metall, de är lite snällare mot benen och skorna. Men öppen för förslag.
Aha. Dax att släppa sargen nu då ;) Jag beställde en Rapide som ska komma på måndag. Hade varit förutseende och redan köpt pedaler. Håller fast vid plattisar...

https://www.wiggle.se/shimano-gr500...LKalTBjM0tsmC9_yySXs_VAPBHJ1dD8BoChD8QAvD_BwE

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Scaramanga sa:
Aha. Dax att släppa sargen nu då ;) Jag beställde en Rapide som ska komma på måndag. Hade varit förutseende och redan köpt pedaler. Håller fast vid plattisar...
Jo jag vet. Nu är det lite match att jaga låga gbp-kurser också för att få bästa möjliga pris :) men sitter nästa hela dagarna och väljer styre och pedaler. Är också inne på platta, men undrar om nylon är lite snällare...

Ny här och nykär. Köpråd
Gmac sa:
Scaramanga sa:
Jo jag vet. Nu är det lite match att jaga låga gbp-kurser också för att få bästa möjliga pris :) men sitter nästa hela dagarna och väljer styre och pedaler. Är också inne på platta, men undrar om nylon är lite snällare...
CR och Wiggle ger dig priset på cykeln i SEK och det tycks vara oberoende av valutakurser så kör bara. Styre kan du köpa sen :)

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Verkar gå att köpa i gbp. Har dock inte tryckt på köpknappen men i kassan går det ha gbp och då är det ca 500kr billigare ?

Ny här och nykär. Köpråd
Gmac sa:
Verkar gå att köpa i gbp. Har dock inte tryckt på köpknappen men i kassan går det ha gbp och då är det ca 500kr billigare ?
Aha. Kör på ba. Ser nu att Wiggle tar 10449kr för Rapide. Kostade 9200kr förra veckan. Kan tänkas att man uppdaterat växelkurserna på sajten.

Edit: nej, man har bara minskat rabatten. Ordinarie pris är detsamma som tidigare.

Senast ändrad:

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Scaramanga sa:
Aha. Kör på ba. Ser nu att Wiggle tar 10449kr för Rapide. Kostade 9200kr förra veckan. Kan tänkas att man uppdaterat växelkurserna på sajten.
Edit: nej, man har bara minskat rabatten. Ordinarie pris är detsamma som tidigare.
Ah skit också! den som väntar... väntar för länge...! Då får jag nog vänta lite till :)

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
RÖÖÖÖV Jag suger verkligen ibland!
Jag avundas ni som kan bestämma er...
Jag verkar nu invänta restock eller 2020-cyklarna. Tycker inte 4% rabatt är tillräckligt och att hamna över 10k känns omotiverat i mitt läge.

Senast ändrad:

mkus

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Är i samma sits som du ts. Jag funderar också på att vänta på rapide 2020, dock lär man få vänta tills november, tidigast. Överväger att slå på stort och köpa rapide VR, men drar ju iväg när man ska ha massa tillbehör också...

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Ok. Låter lååångt bort när man precis sålt den enda cykeln jag hade och är sugen på att fräsa runt innan det blir halt. Tur att jag har en större med motor iaf ;)

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Vet inte om någon ens kollar här... men jämförde Rapide med Pinnacle Iroko 1. Nu har jag inte kollat annat än utrustningen, geometri har jag dålig koll på överlag, men den ser på pappret jämförbar ut. I år har den endast 27.5” dock skall jag enl säkra källor ha hört att det kommer en 29” variant kring november för sub £800.
Den ser lite mer diskret ut än rapide, vad gäller färgen i sin gråa. Gillar hur den ser ut.

Gmac

Ny medlem
Ny här och nykär. Köpråd
känns som kanske ingen läser denna tråden längre. Men en man sa "håll dig till din tråd" så jag försöker med det..

är Kona Kahuna 2019 storlek Large ett alternativ? Kan få en ny för 9500kr. Är det bra pris eller är Rapiden bättre där?

Tacksam för all hjälp... fortfarande :)

jonte987

Aktiv medlem
Ny här och nykär. Köpråd
Den kanske är värdig lite analys av intelligentian.
QR bak och boos fram får man kanske leva med.

Pinnacle Iroko
Trek pro caliber 8
och denna

vilken är bäst? gissar på Kona.

För min egen smak är det för när vad en "riktig" cykel kostar men så är jag jävligt gnällig när de inte kan ha samma hjulstandard fram och bak

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer