Ny hoj. Vad vill/”behöver” jag ha?

Jay Jay

Aktiv medlem
Cyklar idag på en Scott Spark som enda mtb. Jag är överlag skitnöjd. Dock finns det två saker jag saknar. 1. Ibland lite för lite utmaning på enklare rundor. 2. Inte fullt tillräcklig i bike park (är rädd att ha sönder när jag laddar på).

För att komma till bukt med mina i-lands problem behöver det handlas. Frågan är bara vad och om jag ska göra mig av med min mkt omtyckta Scott. En i sammanhanget inte oväsentlig parameter är att hustrun tycker att det finns nog med cyklar i hushållet som det är men ett netto på plus 1 kan jag nog komma undan med (har en hybrid och en vintage mtb som också kan avyttras). Sedan är det ju ekonomin också men det löser sig alltid.

Problem 1 löses genom inköp av en ht trail. Det lite svårare problemet är no 2. Hur lite cykel kan jag ha och ändå vara nöjd? Optimalt ska denna cykel ersätta min Spark för att köra vanlig stigcykling i Stockholmsområdet samtidigt som den inte ska begränsa mig vid liftburet. Jag är helt säker på att valfri enduro löser in parkbiten, frågan inställer sig då om den är lite för kompetent för hemmastigarna (så att de börjar kännas för släta)? Alternativet är då att gå på något med 150mm slag, men då kanske även den gör hemmastigarna för släta samtidigt som den blir för klen i park?

Den enkla lösningen är ju att sitta nöjd och hyra de dagar man cyklar park... men då kommer det bli färre dagar än jag vill eftersom varje tillfälle kostar en slant medan jag kommer forcera fram tillfällen om jag äger själv.

Hur hade ni tänkt och resonerat?

Gordon

Medlem
Pole evo 110, Kona process 111, Evil the following, Transition Spur, Yeti sb115 eller liknande borde lösa alla punkter om du investerar i ett par lite kralligare hjul och däck.
Tycker min Pole evo 110 (bak110/130fram) är mer kul att hoppa med än den Intense Carbine 29 med bak140/160fr som jag hade tidigare.
Sen känns Pole minst lika trygg i stök också tills dess att man blir påmind om slaglängden på dämperiet.
Kortslagigt med flack gaffelvinkel är kul!

glitch

Aktiv medlem
Behåll Sparken, köp en Propain Tyee YT Capra alu eller dylikt. Låt det gå en säsong, sälj den som mest samlat damm.

Jay Jay

Aktiv medlem
Behåll Sparken, köp en Propain Tyee YT Capra alu eller dylikt. Låt det gå en säsong, sälj den som mest samlat damm.
Det är en av vägarna jag överväger. Frågan är om jag skulle klara mig med ett snäpp ner i slag? Tror ju själv att detta kommer sluta i en enduro men måste vrida och vända lite på det.

glitch

Aktiv medlem
Antingen eller skulle jag säga. En 140/150 kommer vara en sämre stighoj än Sparken och en sämre utförshoj än nåt med 170/160 slag

Åkerskog

Medlem
Jag var i lite samma tankar. Jag har en Spark+ carbon och 120/130 slag. Var rädd för å slita ut den i parkerna så köpte en NS snabb med 150/160 slag. Riktigt nöjd med att ha två nu. Det blir lite variation och mellan varven kan tjejen hänga med. Har dubbla uppsättningar hjul. Kör fina 29” på sparken. Org NS 29” med xc däck och sparkens 27,5 med DH däck på NSen. Helnöjd med den combon.

nadderf

Aktiv medlem
Efter mitt “misstag” rekommenderar jag att köpa en ren park hoj om du har nära till liften.

Var i samma tankar, hade en Spark och ville ha mer slag för hårdare skog och park och tänkte 170 slag typ. Jag köpte en ransom men nu 2mån senare var det alldeles för kul i parken att även en DH köptes.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer