Ny HT-ram. Lätt och plats med för lite bredare däck

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hej!

Lite sugen på att köpa en ny (eller beggad) HT att köra som single speed. Idag har jag en Cube LTD 29" 2014, storl 21. Den är som sagt single speed. Jag ståtrampar till 100% ute i skogen så sadeln är låg, kanske 15 cm från korrekt sitthöjd. Den har stel framgaffel, 480mm AC-mått. 3"-framdäck och 2.35 NN i aktern.
Graffiti.PNG

Så ser den ut. Jag tycker den är jättekul men den har en nackdel
1. Ramen är tung, nästan 2kg
Så jag funderar på att köpa nåt lättare.

Ramen är ju egentligen på tok för liten men med tanke på att jag står och kör hela tiden så funkar den bra. Superkul att köra på men skulle kunna var kanske 1-3cm längre. Gaffelvinkeln är ju minst sagt brant eftersom den var ganska brant innan och så kör jag med en (relativt) kort gaffel.
Här är geometrin, 21":
Cube LTD 29.PNG

Så... vad finns det för intressanta ramar därute
  • Lätt (åtminstone lättare), gärna nära kilot
  • Plats för 2.35 NN, minst. Gärna bredare. Allra helst 29+
  • Gaffelvinkeln skall vara 69 eller flackare. Dock ingen 65, nej tack...
  • Kedjestagslängden är jag inte tokpetig på men längre än 440 verkar dumt
  • Och reachen bör vara över 430, gärna 1-3cm längre
  • SS-dropouts och sånt är ett plus men inte nödvändigt
  • Kolfber eller Alu (inte stål för gissa vad... det är tungt)
  • Inga fantasipriser. Max 20, gärna hälften.
Vilka ramar kommer upp i tanken:
  • Scott Scale. Skall visst inte ha plats för bredare än 2.1-däck så den går bort av den anledningen (nån får gärna bekräfta)
  • Simplon Razorblade https://www.bike24.com/p2301787.html?menu=1000,2,99 Oklar däcksbredd men jag har mailat å frågat
  • Specialized Chisel, oklar däcksbredd och vikt
  • Specialized Epic XC HT, oklar däcksbredd och troligtvis galet dyr
  • Santa Cruz Cameleon, lite mycket freeride men verkar ändå rätt ok, troligtvis lite tung men jag har inte hittat viktangivelser än. Förmodligen blir det väldigt lågt BB när jag kör med stel gaffel eftersom den är anpassad för längre dämpgaffel
  • Radon Jealous, https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-new-jealous-superlite-1x-frame-961371, lätt, Max Tire Width: 2.4" / 2.35" / 60mm, reach 20" = 438, 22" = 457
  • Ibis DV9. Jävligt fin men verkar vara slut överallt
  • Yeti ARC... Lite mycket FR
  • On one... bara 2.3 i aktern

Det var lite vad jag har såhär från bakom örat. Kom med fler förslag.

Trek Stache går bort för den är för tung och dyr (som lös ram). Så är det sagt på en gång.

Bring it on!

Stalle

Bilagor

• Graffiti.PNG
    Graffiti.PNG
    393.4 KB · Besök: 117
Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag vet att det inte träffar många rätt i övrigt, men Sonder transmitter carbon-ramen väger ca 1,3 kg.

Berk

Aktiv medlem
Santa Cruz Chameleon tickar alla boxar och är jättesnygg! Förstår inte vad du menar med "mer Freerider". Radon Cragger är mer utför orienterad än Chameleonen (och tror inte att den är lättare än din nuvarande ram). Hitta ingen vikt för Chameleon, Men den måste vara lätt i CC utförande. BB är högt, så också det är ingen problem.

Rholm

Aktiv medlem
Specialized Chisel ska enligt uppgift väga ~1350 gram, men någon som byggde ihop en på MTBR vägde in ramen på ~1560 gram om jag minns rätt. Någon annan på MTBR har provat 29x2.6 (NN) utan problem, så plats finns det. Det är väl något brant styrvinkel på den i sammanhanget.

Jag tycker personligen att Chisel är en trevlig cykel. Hann inte trampa jättemycket under hösten innan snön kom, men jag märkte av en klart bättre komfort i ramen än min stål-HT (det är ju komfort/följsamhet i ramen som är ett av försäljningsargumenten).

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ibisen såg helt klart intressant ut! Lite ful... och sen att det är en Ibis men siffrorna känns kalas.

Ska kolla vidare sen...

hm

Aktiv medlem
Låter ju som något jag skulle surfat efter en fulkines på Alibaba eller ebay efter.

Clark

Aktiv medlem
Kanske en "Trek Stache Style" kinaram. Varken tung eller dyr ;-) Jag har själv beställt en (annan) ram därifrån, men den sitter väl i karantän nånstans så jag kan inte uttala mig om kvalitet än. Kontakten med säljaren verkade dock bra

Kung Stalle

Aktiv medlem
Kanske en "Trek Stache Style" kinaram. Varken tung eller dyr ;-) Jag har själv beställt en (annan) ram därifrån, men den sitter väl i karantän nånstans så jag kan inte uttala mig om kvalitet än. Kontakten med säljaren verkade dock bra

Ja det där vore ju lite kul att tjacka! Har du fått din än?

STalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Lyfter den här tråden igen och jag börjar inse att det måste köpas nåt.
Se första inlägget ovan för vad jag vill ha (inte nån "agressive" HT eller Trek Stache alltså. Ok?)

Mailade DIY carbon och deras Highball och Niner-kopia kan man stoppa in 2.4 max. Lite tight och jag är trött på att 2.6orna skrapar i.

Med andra ord 29er Plus är nog ingen dum idé.

Vräk på med förslag!

Stalle

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
chameleon ska tydligen vara olätt, 2 kg för kolfibervarianten.

nordest sardinha ti påstås väga 1,75 kg och ta 2,6-tums däck. kostar 13 500.

Berk

Aktiv medlem
chameleon ska tydligen vara olätt, 2 kg för kolfibervarianten.

nordest sardinha ti påstås väga 1,75 kg och ta 2,6-tums däck. kostar 13 500.

Var hittar du 2 kg? Nya Chameleon är 250 gram lättare än gamla. Jag hittar 1.7 kg.

Men en Sardinha Ti är också fint.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Rholm

Aktiv medlem
Efter att ha cyklat en säsong på Chisel så kan jag väl bara hålla med mig själv från i våras, trevlig och rapp hoj med bra komfort. Har bl.a. kört Hemmavasan 90 på stignätet i Rörbäcksnäs, några varv på Stadsskogens mtb-slinga i Strängnäs (mycket sten) och sen många mil på stig/väg i Norrlands inland.

Helt klart ett av mina bästa cykelköp.

onegear

Aktiv medlem
Å jag som skulle just till å föreslå Niner... Lycka till med fulkinesen! Hoppas vi ses på SSSM om det blir nått...

Kung Stalle

Aktiv medlem

mamme1

Aktiv medlem
Ja det verkar ju bli skit av den där beställningen. 6000 i sjön vad det verkar just nu. Ingen ram, ingen gaffel och gubbfan svarar inte på mail.
Inget jag kan rekommendera under rådande omständigheter.

Stalle
Har du provat att ringa? Feletonnumret funkar ivf.

SALES & PRODUCT EMAIL: ty@diycarbonbikes.com

ORDER STATUS & SHIPPING EMAIL: jenna@diycarbonbikes.com

LIVE CHAT in bottom corner for auto order updates & questions.

CALL: 1-773-DIY-BIKE (349-2453)

Kung Stalle

Aktiv medlem
Kan säga att DIY carbon bikes ligger inte på plussidan just nu kan jag säga. Gaffeln kom men utan axel och det är väl inte hela världen men det största problemet är att den gänginsats som tillhör axeln saknas. Och utan den går det inte ens att köpa en axel själv och montera. Så jag kan inte ens njuta av en hel gaffel.
Och på frågan om man kunde få ett nytt spåringsnummer till ramen så fick jag ett som inte fungerade.
Ett jävla runk alltså.
Bajsföretag.

Stalle

R

Aktiv medlem
Kan säga att DIY carbon bikes ligger inte på plussidan just nu kan jag säga. Gaffeln kom men utan axel och det är väl inte hela världen men det största problemet är att den gänginsats som tillhör axeln saknas. Och utan den går det inte ens att köpa en axel själv och montera. Så jag kan inte ens njuta av en hel gaffel.
Och på frågan om man kunde få ett nytt spåringsnummer till ramen så fick jag ett som inte fungerade.
Ett jävla runk alltså.
Bajsföretag.

Stalle
Både runk och bajs är ju inget vidare. Men det kanske ligger i företagets USP, med avseende på dess namn, DIY, att du måste slöjda lite grejer hemma på kammaren för att få det att lira? (är du färdig med mina skruvmejslar?)

Kung Stalle

Aktiv medlem
Både runk och bajs är ju inget vidare. Men det kanske ligger i företagets USP, med avseende på dess namn, DIY, att du måste slöjda lite grejer hemma på kammaren för att få det att lira? (är du färdig med mina skruvmejslar?)
Just DIY-perspektivet hade jag inte tänkt på.

Men nog fick du väl tillbaks mejslarna? Ligger ingen dylik i min låda iaf?

Stalle

Lejon

Aktiv medlem
Snor denna tråd då jag verkar ha ungefär samma önskemål som Kungen: jag funderar på att köpa en HT-ram från Kina (antar jag).
Krav:
- ram som finns hos ett seriöst företag (DIY går bort antar jag utifrån denna tråd)
- Inte helt omodern geo (här går det jag hittat med urusla ebay-skills bort)
- Skapligt pris inkl frakt och tull

Önskvärt:
- Leverans från EU för att förenkla tull/frakt/ev garantiärende
- Gärna komplett ramkit med stel gaffel och lager monterade

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
kan inte gå i god för detta företag eller ramen, men sett denna fladdra förbi:

2,4-tumsdäck och 68,5 graders huvudrör osv. om 47 45,5 cm i reach är tillräckligt.

tror det blir typ 8000 kr med gaffel och frakt, som låter som att det ska vara inklusive moms och tull, men det är nog bäst att kolla med dem innan isf.

edit: korrigering av reach.

Senast ändrad:
Topp