Kung Stalle
Aktiv medlem
Ny HT-ram. Lätt och plats med för lite bredare däck
Hej!
Lite sugen på att köpa en ny (eller beggad) HT att köra som single speed. Idag har jag en Cube LTD 29" 2014, storl 21. Den är som sagt single speed. Jag ståtrampar till 100% ute i skogen så sadeln är låg, kanske 15 cm från korrekt sitthöjd. Den har stel framgaffel, 480mm AC-mått. 3"-framdäck och 2.35 NN i aktern.
Så ser den ut. Jag tycker den är jättekul men den har en nackdel
1. Ramen är tung, nästan 2kg
Så jag funderar på att köpa nåt lättare.
Ramen är ju egentligen på tok för liten men med tanke på att jag står och kör hela tiden så funkar den bra. Superkul att köra på men skulle kunna var kanske 1-3cm längre. Gaffelvinkeln är ju minst sagt brant eftersom den var ganska brant innan och så kör jag med en (relativt) kort gaffel.
Här är geometrin, 21":
Så... vad finns det för intressanta ramar därute
Det var lite vad jag har såhär från bakom örat. Kom med fler förslag.
Trek Stache går bort för den är för tung och dyr (som lös ram). Så är det sagt på en gång.
Bring it on!
Stalle
Lite sugen på att köpa en ny (eller beggad) HT att köra som single speed. Idag har jag en Cube LTD 29" 2014, storl 21. Den är som sagt single speed. Jag ståtrampar till 100% ute i skogen så sadeln är låg, kanske 15 cm från korrekt sitthöjd. Den har stel framgaffel, 480mm AC-mått. 3"-framdäck och 2.35 NN i aktern.
Så ser den ut. Jag tycker den är jättekul men den har en nackdel
1. Ramen är tung, nästan 2kg
Så jag funderar på att köpa nåt lättare.
Ramen är ju egentligen på tok för liten men med tanke på att jag står och kör hela tiden så funkar den bra. Superkul att köra på men skulle kunna var kanske 1-3cm längre. Gaffelvinkeln är ju minst sagt brant eftersom den var ganska brant innan och så kör jag med en (relativt) kort gaffel.
Här är geometrin, 21":
Så... vad finns det för intressanta ramar därute
- Lätt (åtminstone lättare), gärna nära kilot
- Plats för 2.35 NN, minst. Gärna bredare. Allra helst 29+
- Gaffelvinkeln skall vara 69 eller flackare. Dock ingen 65, nej tack...
- Kedjestagslängden är jag inte tokpetig på men längre än 440 verkar dumt
- Och reachen bör vara över 430, gärna 1-3cm längre
- SS-dropouts och sånt är ett plus men inte nödvändigt
- Kolfber eller Alu (inte stål för gissa vad... det är tungt)
- Inga fantasipriser. Max 20, gärna hälften.
- Scott Scale. Skall visst inte ha plats för bredare än 2.1-däck så den går bort av den anledningen (nån får gärna bekräfta)
- Simplon Razorblade https://www.bike24.com/p2301787.html?menu=1000,2,99 Oklar däcksbredd men jag har mailat å frågat
- Specialized Chisel, oklar däcksbredd och vikt
- Specialized Epic XC HT, oklar däcksbredd och troligtvis galet dyr
- Santa Cruz Cameleon, lite mycket freeride men verkar ändå rätt ok, troligtvis lite tung men jag har inte hittat viktangivelser än. Förmodligen blir det väldigt lågt BB när jag kör med stel gaffel eftersom den är anpassad för längre dämpgaffel
- Radon Jealous, https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-new-jealous-superlite-1x-frame-961371, lätt, Max Tire Width: 2.4" / 2.35" / 60mm, reach 20" = 438, 22" = 457
- Ibis DV9. Jävligt fin men verkar vara slut överallt
- Yeti ARC... Lite mycket FR
- On one... bara 2.3 i aktern
Det var lite vad jag har såhär från bakom örat. Kom med fler förslag.
Trek Stache går bort för den är för tung och dyr (som lös ram). Så är det sagt på en gång.
Bring it on!
Stalle
Bilagor
Senast ändrad: