Ny instegscykel från Allebike

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ja, den har nog inte postats här förut faktiskt! Spännande. Den där kan nog tävla mot t.ex Vitus Sentier VR-hojen, samma typ av specs, geo och pris. Ungefär.

mcfoster

Medlem
Ska man slå till på den här tycker ni? Letar min första men det är verkligen inte lätt att veta vad man får för pengarna som nybörjare. Ska bara ha den till att åka i skogen och motionera/ha kul. Andra tips i prisklassen? Denna ligger max vad jag vill ge för en ny med tanke på värdeminskning om jag inte fastnar. Å andra sidan fastnar jag nog lättare om jag har fina/bra grejer.

Den där vitus sentier kan jag inte hitta till salu någonstans..

rln

Aktiv medlem
Jag hade gärna sett den med nya Deore, växel och bromsar. Kanske kan bli liknande pris. Shimano har inte volymproduktion på den serien just nu?

ponx

Medlem
Ska man slå till på den här tycker ni? Letar min första men det är verkligen inte lätt att veta vad man får för pengarna som nybörjare. Ska bara ha den till att åka i skogen och motionera/ha kul. Andra tips i prisklassen? Denna ligger max vad jag vill ge för en ny med tanke på värdeminskning om jag inte fastnar. Å andra sidan fastnar jag nog lättare om jag har fina/bra grejer.

Det är ju en hoj som är tillräckligt bra. Fastnar du inte så gillar du nog bara inte MTB. Men den behöver en dropper direkt så priset är ju minst 1500 högre än angett.

jingleyschmidt

Aktiv medlem

Det har blivit väldigt svårt att hitta cyklar i det här segmentet, i den här prisklassen. Alla cyklar från t.ex Ragley och Vitus går åt som smör så fort dom kommer in. Om du vill cykla skog något den här sommaren så skulle jag nog slå till på en Allebike så snart som möjligt. :D OM du fastnar och tycker det verkar roligt så kan du komplettera med en dropper post för runt 1500-1600:- från Wiggle, av märket Brand-X.

bokaj

Aktiv medlem
Mb31 har bättre gaffel, hjul, däck, GEOMETRI och bromsar. Troligtvis lägre vikt också men det är en gissning 😁

King Loui

Ny medlem
Det är ju en hoj som är tillräckligt bra. Fastnar du inte så gillar du nog bara inte MTB. Men den behöver en dropper direkt så priset är ju minst 1500 högre än angett.
För mig som också är ny i gemet så undrar jag vad ”dropper post” är?
Det pratas om detta i väldigt många trådar så nu behöver jag en förklaring ..haha :)

och helt ärligt nu, alla som läser denna tråden!
Vad fasen ska man välja som nybörjare om man väljer mellan någon utav nedan?
Är det Vitus Sentier 29”:

Ragley Marley:

finns den med 29” ens?

eller

Allebike MB31:

Vilken har bäst komponenter? Hur ska man förhålla sig till alla olika grader?
jag vill mest bara kunna cykla på alla möjliga underlag för tränings skull men kan jag hitta närliggande så vill jag åka utför mer än uppför.

Vänligen återkom med svar då jag börjar bli riktigt otålig o känner genom det att jag kmr göra en dålig affär o inte bli nöjd.

btw så verkar inte vare sig vitusen eller ragleyn finnas i lager och vad jag förstår tar det lång tid innan de kmr tillbaka och då går de som smör!

snälla hjälp mig hitta rätt väg till en fin instegsmodell och sorry för väldigt långt inlägg;)

mcfoster

Medlem
Det pratas om detta i väldigt många trådar så nu behöver jag en förklaring ..haha :)

Ragley Marley:

finns den med 29” ens?

eller

Allebike MB31:

jag vill mest bara kunna cykla på alla möjliga underlag för tränings skull men kan jag hitta närliggande så vill jag åka utför mer än uppför.

Vänligen återkom med svar då jag börjar bli riktigt otålig o känner genom det att jag kmr göra en dålig affär o inte bli nöjd.

btw så verkar inte vare sig vitusen eller ragleyn finnas i lager och vad jag förstår tar det lång tid innan de kmr tillbaka och då går de som smör!

snälla hjälp mig hitta rätt väg till en fin instegsmodell och sorry för väldigt långt inlägg;)
Letar själv min första otåligt men har förstått att en dropper post är en mackapär som sänker/höjer sadeln via ett reglage på styret beroende på om man är i ett parti där man sitter eller står. Fräsiga grejer med andra ord. Jag kollade också mb31 men när jag såg att de skulle ha 500kr frakt så känns det saftigt när mina andra alternativ är fraktfria.

bokaj

Aktiv medlem

Ragley Marley:

finns den med 29” ens?

eller

Allebike MB31:

Alla tre modeller är bra. Ragleyn har 27,5" hjul. Vitusen har dropper och har en intressant gaffel, svårt att säga om den är bättre eller inte, men lite kraftigare än den rock shox recon som sitter på de andra. Det viktigaste när det är dessa man väljer mellan är vilken som finns på lager. Det går att kolla med dem på MB31 vad det kostar att få den med med dropper.

VanGarg

Medlem
Korrekt, dropper post är en telskopisk sadelstorlpe. Det ger väldigt stor effekt på cyklingen att ha en sådan.

King Loui

Ny medlem
Letar själv min första otåligt men har förstått att en dropper post är en mackapär som sänker/höjer sadeln via ett reglage på styret beroende på om man är i ett parti där man sitter eller står. Fräsiga grejer med andra ord. Jag kollade också mb31 men när jag såg att de skulle ha 500kr frakt så känns det saftigt när mina andra alternativ är fraktfria.
Tack alla för era svar!
Fasen vad fräckt...hade jag inte en aning om att de fanns?
Snackar vi mm eller cm som den höjs/sänks eller är det framåt/bakåt den justeras?
Och hur? Med vajer då eller, likt en dämpare?
O tror du inte man kan göra en deal med Allebike där man kan baka in frakt på nåt sätt samt se till att de sätter dit en dropper post som någon skrev nedan.
Svårt att veta vilken kvalitet dom sätter isf och till vilket pris dom gör de men annars får man väl köpa en separat?
Frågar kostar ju inget tänker jag😇

finns de fler som har tips/råd på hur man ska överväga?
Tkr mig se/förstått att Allebike mb31 har mest kvalitet i sin hoj på utrustning. Om det stämmer får någon gärna svara på?!
Jag kan nog tycka att den/dom tusenlapparna som skiljer på Allebike gentemot sentier (Som jag faktiskt först hade bestämt mig för innan jag läste i denna tråd och om Allebike/svensktillverkat) kan vara värt de då kvalitet som sagt verkar bättre rent av...sen är de en annan fråga om jag som rookie märker skillnad innan jag byter upp mig vare sig det gäller att byta komponenter på cykel eller rent av köpa helt ny hoj? Troligen inte och därför är den där tusenlappen/lapparna onödiga i min/vår sits istället

gaaah, jag blir knäpp!
Kanske skulle sluta vara snål o slå till ordentligt ist? Hahaha ;)

långt igen..sorry!

Masjevel

Aktiv medlem
Mb31 kostar 13000 inkl frakt. Känns det bättre? 🤪
Du betalar ju såklart för frakt även för de andra cyklarna även om de inte skriver det rakt ut. Finns inga gratisluncher...

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Finns lite olika sadelstolpar, så man får mäta sitt sadelrör och även hur högt upp man själv har sadeln för att avgöra vilken sadelstolpe (dropper post) man vill ha/som får plats, men hur som helst så skjuter man väl ner sadeln 15-20cm? Vilket är tillräckligt för att få lite utrymme att skjuta bak röven när det blir lite knixigare nedför, eller bara allmänt om man vill ha lite utrymme att manövrera sin kropp utan att sadeln är i vägen och fastnar. :)

Freddie L

Aktiv medlem
Frakt är aldrig gratis. Hur tror ni att det skulle fungera? Fördelen med Allebike här är ju då att rätt många i Sverige kan åka och hämta cykeln direkt i Alingsås, med mindre soppakostnad än 500:-.

Dropper är bra! Kan vara lite besvärligt att installera kanske, så att få det gjort kan vara värt en slant.

King Loui

Ny medlem
Frakt är aldrig gratis. Hur tror ni att det skulle fungera? Fördelen med Allebike här är ju då att rätt många i Sverige kan åka och hämta cykeln direkt i Alingsås, med mindre soppakostnad än 500:-.

Dropper är bra! Kan vara lite besvärligt att installera kanske, så att få det gjort kan vara värt en slant.
Att få arbetet utfört av ett proffs kan vara bra men de betyder ju inte att man måste köpa dropper av allebike tänker ja?
Ger dom ett bra pris (vad det nu är? Och vad monterar dom isf?) så kan det ju helt klart vara värt de. Annars köper man cykeln o där efter tar hjälp av forumet att hitta rätt dropper som gör att du kan lämna till lokal cykelhandlare!

ahja, en dropper ska man iaf ha vad jag förstått på er alla så tack för hjälp/tips:)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Att få arbetet utfört av ett proffs kan vara bra men de betyder ju inte att man måste köpa dropper av allebike tänker ja?
Ger dom ett bra pris (vad det nu är? Och vad monterar dom isf?) så kan det ju helt klart vara värt de. Annars köper man cykeln o där efter tar hjälp av forumet att hitta rätt dropper som gör att du kan lämna till lokal cykelhandlare!

ahja, en dropper ska man iaf ha vad jag förstått på er alla så tack för hjälp/tips:)
Ska ha och ska ha. Köp en cykel först, cykla lite, känn efter om du behöver/vill ha en. Det är inte omöjligt att installera den själv sen i efterhand. Om jag lyckades så kan vem som helst lyckas med det. :D

ponx

Medlem
(Jag tycker att) om du ska cykla stig så köp en dropper direkt. Det är värt alla pengar och om du inte kan få en från leverantören så är det bara att lämna in till en cykelbutik så fixar de det åt dig. Att hålla på och fåna sig med en för hög/för låg stolpe beroende på situation gör ingen glad.

Ska du fixa det själv så behöver du en bra tång för att kapa vajer. Sen behöver du mäta ordentligt så att den går i ramen (djupled) och dessutom inte blir för hög i upp-position samt att vajern inte blir för lång/kort. Tålamod är bra att ha.

King Loui

Ny medlem
Ska ha och ska ha. Köp en cykel först, cykla lite, känn efter om du behöver/vill ha en. Det är inte omöjligt att installera den själv sen i efterhand. Om jag lyckades så kan vem som helst lyckas med det. :D
Jag köper din tanke, men det lät rätt fränt ändå så där av anledning till att jag ”ska ha” en:)
Men av det jag förstått så var det dropper på sentier så om jag väljer den så beh jag ju ej fundera!

btw, är de någon som kan ge mig en anledning till att inte köpa 29” hjul?
Vrf väljer man 27,5 när de finns 29?
Är de vid utförsåkning (typ downhill) som mindre hjul är bra eller är det bara känslan som spelar roll..vad man tkr om helt enkelt?!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag köper din tanke, men det lät rätt fränt ändå så där av anledning till att jag ”ska ha” en:)
Men av det jag förstått så var det dropper på sentier så om jag väljer den så beh jag ju ej fundera!

btw, är de någon som kan ge mig en anledning till att inte köpa 29” hjul?
Vrf väljer man 27,5 när de finns 29?
Är de vid utförsåkning (typ downhill) som mindre hjul är bra eller är det bara känslan som spelar roll..vad man tkr om helt enkelt?!
En del tycker att mindre hjul på cykeln gör det lite mer lekfullt och smidigt. Jag har själv aldrig testat 27.5 i skogen dock så ska egentligen inte yttra mig. Har 29or på min Vitus Sentier och det är ju stabilt, vilket är rätt skönt när man är ny i skogen. :D

King Loui

Ny medlem
En del tycker att mindre hjul på cykeln gör det lite mer lekfullt och smidigt. Jag har själv aldrig testat 27.5 i skogen dock så ska egentligen inte yttra mig. Har 29or på min Vitus Sentier och det är ju stabilt, vilket är rätt skönt när man är ny i skogen. :D
Ja ok, vilken sentier har du då?
En VR eller en utan VR hahaha :)
Och vet du isf vad som skiljer specifikt?

är du nöjd i övrigt med den och skulle du rekommendera mig att köpa en utan att jag beh känna att jag blir besviken med tanke på tidigare inlägg från mig i tråden?

King Loui

Ny medlem
Du kan konfigurera cykeln lite som du vill hos Allebike. Det är bara att ringa/maila dem så får du en prisuppgift.
Gott svar...sånt gillar man ju!
Sådana grejer som gör att man känner att man som kund sätts i fokus, oavsett hur länge du cyklat!

Och sen känns Allebike lite extra bra bara för att det är svenskt också med tanke på frågor, service, reservdelar etc etc.
Men jag kanske tror lite för gott..någon med input/erfarenhet från Allebike ?
Sen undrar man ju såklart över kvalitet också...vad är Allebike på en Allebike?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ja ok, vilken sentier har du då?
En VR eller en utan VR hahaha :)
Och vet du isf vad som skiljer specifikt?

är du nöjd i övrigt med den och skulle du rekommendera mig att köpa en utan att jag beh känna att jag blir besviken med tanke på tidigare inlägg från mig i tråden?
Jag har en Vitus Sentier 29 VR, förra årets modell. Jag tror årets modell är likvärdig, mer eller mindre. Du kommer inte bli besviken! Det är en kanoncykel. Den utan VR har lite sämre gaffel, lite sämre växlar osv, alltså lite mer budget överlag men ändå en bra förstacykel. Inget du behöver skämmas på i skogen!

King Loui

Ny medlem
Jag har en Vitus Sentier 29 VR, förra årets modell. Jag tror årets modell är likvärdig, mer eller mindre. Du kommer inte bli besviken! Det är en kanoncykel. Den utan VR har lite sämre gaffel, lite sämre växlar osv, alltså lite mer budget överlag men ändå en bra förstacykel. Inget du behöver skämmas på i skogen!
Gött..ja mitt öga säger ju sentier även om jag ser rätt många fördelar med Allebike i övrigt.

har du dropper post standard på din 2019 modell? Och vilken storlek har du/hur lång är du?
Och hur fasiken får man tag i en sentier VR?
Dom är ju konstant slut på både wiggle o crc.
Kan man gå till en lokal cykelhandlare o kolla om dom kan beställa?

Sen har jag en annan fråga, för att jämföra sentier mot vitus nästa modell Rapide i prisklassen ovanför så är den ramen mer ”herrcykel” än vad sentier är som har en mer ”damcykel” utformning i sin ram? Varför o vad är för/nackdelar?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Gött..ja mitt öga säger ju sentier även om jag ser rätt många fördelar med Allebike i övrigt.

har du dropper post standard på din 2019 modell? Och vilken storlek har du/hur lång är du?
Och hur fasiken får man tag i en sentier VR?
Dom är ju konstant slut på både wiggle o crc.
Kan man gå till en lokal cykelhandlare o kolla om dom kan beställa?

Sen har jag en annan fråga, för att jämföra sentier mot vitus nästa modell Rapide i prisklassen ovanför så är den ramen mer ”herrcykel” än vad sentier är som har en mer ”damcykel” utformning i sin ram? Varför o vad är för/nackdelar?
Jag beställde en Brand-X dropper från Wiggle, då dropper inte ingick på min cykel när jag köpte den. :)

Skillnaden mellan Sentier och Rapide är grovt sett geometrin på cykeln. Vi brukar kalla Rapide för XC-cykel och Sentier för trail-cykel. Tänk att Sentier är mer lämpad för lite tuffare stigar och utförsåkning, medan Rapide är lite snällare stigar och grus. TYP.

Sentier-cyklarna brukar gå åt väldigt snabbt. Mycket populära instegscyklar. :) Därför skulle jag nästan rekommendera att köpa den här nya MB31-cykeln medan dom finns, för vem fasiken vet när Sentier kommer in igen. Vill man cykla skog i sommar gör man nog bäst i att köpa det som finns NU. ;D

Angående damcykel så vet jag inte riktigt vad du menar. Just nu finns det en Sentier i damutförande på Wiggle, den är lite annorlunda i sin geometri än den vanliga modellen.

Jag är 181cm och köpte en Large. Fungerar för mig.

Danilo

Ny medlem
Verkligen intressant den här Allebiken! Jag har inte riktigt förstått det här med dropper. Om man köper en cykel med dropper, hur vet man då att själva ”högsta”-höjden är lagom för en? Det måste ju vara högst individuellt.
Ursäkta dum fråga...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Verkligen intressant den här Allebiken! Jag har inte riktigt förstått det här med dropper. Om man köper en cykel med dropper, hur vet man då att själva ”högsta”-höjden är lagom för en? Det måste ju vara högst individuellt.
Ursäkta dum fråga...
Du justerar med helt uppskjuten stolpe precis som med en vanlig.

King Loui

Ny medlem
Jag beställde en Brand-X dropper från Wiggle, då dropper inte ingick på min cykel när jag köpte den. :)

Skillnaden mellan Sentier och Rapide är grovt sett geometrin på cykeln. Vi brukar kalla Rapide för XC-cykel och Sentier för trail-cykel. Tänk att Sentier är mer lämpad för lite tuffare stigar och utförsåkning, medan Rapide är lite snällare stigar och grus. TYP.

Sentier-cyklarna brukar gå åt väldigt snabbt. Mycket populära instegscyklar. :) Därför skulle jag nästan rekommendera att köpa den här nya MB31-cykeln medan dom finns, för vem fasiken vet när Sentier kommer in igen. Vill man cykla skog i sommar gör man nog bäst i att köpa det som finns NU. ;D

Angående damcykel så vet jag inte riktigt vad du menar. Just nu finns det en Sentier i damutförande på Wiggle, den är lite annorlunda i sin geometri än den vanliga modellen.

Jag är 181cm och köpte en Large. Fungerar för mig.
Så dropper post är alltså svårt att veta om det medföljer då? Tkr det står väldigt otydligt i specen på crc hemsida iaf men det ser ut som att det sitter på. Kanske får söka på produktnamnet på google för att veta om det är dropper eller ej då?
Sen sitter jag o letar låsning av framgaffeln från styret på sentier på crc hemsida men tkr mig inte se nån på bilderna, Finns de endast på gaffeln då eller är det jag som är generellt dålig på att läsa produktinformationen och specen med dess benämningar?

Det är nog som du säger, det har nog med manövrering av cykel att göra o där av görs sentier mer sned i ramen än rapide. Den ska helt enkelt vara enklare att förflytta i skogen o det krävs inte på samma sätt på rapide/xc-cyklar.

Vi får helt enkelt se vad de blir...känner mer o mer att det kanske är en xc cykel jag ska ha o då kanske MB31 är att föredra framför sentier. Sentier har väl ett än mer trial utförande vad jag förstått. Blir mer o mer kluven i detta cykelköp:/

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Så dropper post är alltså svårt att veta om det medföljer då? Tkr det står väldigt otydligt i specen på crc hemsida iaf men det ser ut som att det sitter på. Kanske får söka på produktnamnet på google för att veta om det är dropper eller ej då?
Sen sitter jag o letar låsning av framgaffeln från styret på sentier på crc hemsida men tkr mig inte se nån på bilderna, Finns de endast på gaffeln då eller är det jag som är generellt dålig på att läsa produktinformationen och specen med dess benämningar?

Det är nog som du säger, det har nog med manövrering av cykel att göra o där av görs sentier mer sned i ramen än rapide. Den ska helt enkelt vara enklare att förflytta i skogen o det krävs inte på samma sätt på rapide/xc-cyklar.

Vi får helt enkelt se vad de blir...känner mer o mer att det kanske är en xc cykel jag ska ha o då kanske MB31 är att föredra framför sentier. Sentier har väl ett än mer trial utförande vad jag förstått. Blir mer o mer kluven i detta cykelköp:/
På Vitus Sentier 29 VR och dyrare modeller så ingår det dropper. På Sentier Deore ingår det inte. Jag ska försöka illustrera med två bilder där du ser att något är lite annorlunda på Sentier VR. Det är alltså dropper posten som förts in i sadelröret, istället för en vanlig sadelstolpe.

sentierdeore.jpg

sentiervr.jpg

Angående att köpa Sentier eller MB31, så är det samma typ av cykel. Det är en TRAIL-cykel, alltså en stigcykel. Mer lämpad för skog och inte asfalt/grus, även om det såklart går att cykla asfalt och grus på en trailcykel.

Nedan gjorde jag en dålig bild för att visa att geometrin mellan MB31 och Sentier är snarlik, i grova drag. Det vi tittar på primärt i det här fallet är gaffelvinkeln, som är lite flackare än en XC-cykel.

sentiervsmb31.jpg

Tittar man närmare på jämförelsen mellan en Sentier och en Rapide dock så skiljer det bara en grad i gaffelvinkel. 66 grader för Sentier och 67 grader för Rapide, och således en något kortare hjulbas för Rapiden. Det finns lite andra skillnader naturligtvis, sittposition t.ex. Lite sportigare sittposition på en Rapide, lite mer upprätt och avslappnad position på en Sentier.

Du väljer själv vad du känner/tror kommer passa dig bäst! Det är alltid en soppa att välja första cykeln och det blir nästan oundvikligen någon slags läropeng, för hur mycket man än testar en cykel i butik så är det inte förns man cyklat några mil och verkligen varit ute som man inser vad det är man faktiskt vill ha/behöver. :D

joary639

Medlem
Fan nu blev jag lite sugen på en MB31 MTB/SX
Men det är några tusen över min tänkta budget.
Skulle ni säga det är värt det om jag skulle jämföra med en Trek X-Caliber 8 som jag kan få för 9999kr

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer