Ny kassett till HG. Nx Eagle, bra förutom vikten?
Jag är på jakt efter ny kassett. Har gammal HG body på hjulet (Hope) och vill inte lägga 1000:- på att byta. Har spanat in Sram NX 11-50. Mycket gnäll på den på nätet, men i slutändan verkar det mest vara vikten (612 g) och att NX12 är systemet är känsligt. Men för mig som kör DD däck och tunga inserts är vikten inte riktigt lika kritiskt, 100 g är skillnaden mellan Cushcore och Rimpact, skillnaden på däcken är ännu mer, 1050 till 1300 är normalt. Men om man bortser från vikten, är det bra grejor i övrigt? Håller och växlar bra?
Alternativ till NX är nåt 11-delat, Sunrace 11-50 (520 g) eller Shimano 11-51 (623g). Ungefär samma pris på allihop. Microshift verkar vara skräp och Garbaruk kostar som årskort i Järvsö.
Behöver byta växlar då de gamla gett upp. Har kört 10 delat 11-42 med 30 fram och det har räckt förutom utförs, men vill ha lite mer range nu. Har en Shimano bakväxel för 11-12 delat jag tänkte använda, handtaget blir nytt, Shimano 11 eller 12 delat.
Alternativ till NX är nåt 11-delat, Sunrace 11-50 (520 g) eller Shimano 11-51 (623g). Ungefär samma pris på allihop. Microshift verkar vara skräp och Garbaruk kostar som årskort i Järvsö.
Behöver byta växlar då de gamla gett upp. Har kört 10 delat 11-42 med 30 fram och det har räckt förutom utförs, men vill ha lite mer range nu. Har en Shimano bakväxel för 11-12 delat jag tänkte använda, handtaget blir nytt, Shimano 11 eller 12 delat.
Senast ändrad: