Ny kassett till HG. Nx Eagle, bra förutom vikten?

Octagon

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ny kassett. Har gammal HG body på hjulet (Hope) och vill inte lägga 1000:- på att byta. Har spanat in Sram NX 11-50. Mycket gnäll på den på nätet, men i slutändan verkar det mest vara vikten (612 g) och att NX12 är systemet är känsligt. Men för mig som kör DD däck och tunga inserts är vikten inte riktigt lika kritiskt, 100 g är skillnaden mellan Cushcore och Rimpact, skillnaden på däcken är ännu mer, 1050 till 1300 är normalt. Men om man bortser från vikten, är det bra grejor i övrigt? Håller och växlar bra?

Alternativ till NX är nåt 11-delat, Sunrace 11-50 (520 g) eller Shimano 11-51 (623g). Ungefär samma pris på allihop. Microshift verkar vara skräp och Garbaruk kostar som årskort i Järvsö.

Behöver byta växlar då de gamla gett upp. Har kört 10 delat 11-42 med 30 fram och det har räckt förutom utförs, men vill ha lite mer range nu. Har en Shimano bakväxel för 11-12 delat jag tänkte använda, handtaget blir nytt, Shimano 11 eller 12 delat.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
11s är väl bra. Finns även shimano 10s som tar stora kassetter numera.

Det finns också mz903 12s för hg

Frehal

Medlem
Sunrace kassetter funkar jättebra!
Prisvärda, bra funktion/livslängd samt lättare än motsvarande Shimano och Sram

Tycker bättre om 11-delade system än 12-delade eftersom de är lättare att justera och lite mindre känsliga (mindre toleranser på 12)

Octagon

Aktiv medlem
11s är väl bra. Finns även shimano 10s som tar stora kassetter numera.

Det finns också mz903 12s för hg
Vi har en 10 delad Shimano 11-46 på grabbens enduro. Den är OK men inte toppen Allt funkar jättebra förutom att hoppet mellan 37 och 46 är så stort att det känns som nåt saknas, föredrar nog 11-42 som jag haft innan.

MZ903 hade jag inte koll på (Sunrace 12s 11-51, 510 g). Verkar ha fått bra kritik.

Octagon

Aktiv medlem
Sunrace kassetter funkar jättebra!
Prisvärda, bra funktion/livslängd samt lättare än motsvarande Shimano och Sram

Tycker bättre om 11-delade system än 12-delade eftersom de är lättare att justera och lite mindre känsliga (mindre toleranser på 12)
Jo jag har också fått känslan av att 11 är lite mer robust. 10 är det definitivt, i alla fall tills dom är helt slut som min nuvarande.

Det enda som egentligen talar mot 11 är att 2 andra av familjens 4 cyklar har 12 delat (GX o NX) och att jag är sugen på att enkelt kunna låna frugans hjul med XC-däck 😀.

jonte987

Aktiv medlem
Vi har en 10 delad Shimano 11-46 på grabbens enduro. Den är OK men inte toppen Allt funkar jättebra förutom att hoppet mellan 37 och 46 är så stort att det känns som nåt saknas, föredrar nog 11-42 som jag haft innan.

MZ903 hade jag inte koll på (Sunrace 12s 11-51, 510 g). Verkar ha fått bra kritik.
Har inte själv testat 10s med 46 bak. 11s 11-46 rycker jag funkar fint men är ingen finsmakare

Valhalla_

Aktiv medlem
Har kört NX eagle kassett på två hojar, funkar hur bra som helst. Inte ett dugg känsligare än 11-delat i min erfarenhet, det där är bara struntprat.

jonte987

Aktiv medlem
11s shimano är superrobust liksom 8,9s. På 10s har jag haft problem med kedjelängd och b skruv. Det funkar men kräver lite finess.
Det är det man hört om 12s också....

Topp