Ny mtb (bromsarna tar för långt in)

Meistro

Medlem
Bromsarna tar först väldigt långt in på handtaget. En helt ny mtb. Är det normalt?

Hydraulistiska skivbromsar.

MAGURA MT5 är märket.

Bromsarna tar bra. Men först efter att tryckt handtagen 80% av den längd man kan trycka in bromsarna. Tycker de borde ta max redan vid 50% tryck typ.

Senast ändrad:

kogoyo

Medlem
Ta ut beläggen med fjäderclip o tryck ihop fjäderclippet lite. Vet inte vad den delen(fjäderclip) heter men sitter mellan beläggen. Men alltså klämma ihop d lite så att dess viloläge e kanske 1mm tajtare. Hjälper dinte så lufta bromsarna.

Jajjas

Aktiv medlem
Testa plocka av hjulet, pumpa en gång på bromshandtaget och sätt sen tillbaka hjulet igen.
Funkar det inte så prova pumpa lite till.
Se bara till så att du inte pumpar för mycket så att du inte får på hjulet igen eller ännu värre, trycker ihop bromsklossarna helt.

jonte987

Aktiv medlem
Jag hade ändå först skruvat på nån skruv innan micklade med grejorna. Fast jag har ju inga magura.

Eller läst manualen t.o.m.

Vizual54

Aktiv medlem
När jag köpte mina Magura MT trail sport (MT5 fram och MT4 bak) så hade jag samma problem. Behövde lufta bromsarna en gång innan de blev bra. Tog också ett tag innan de blev ordentligt inbromsade Men nu är de riktigt bra och jag är supernöjd med dem.

Meistro

Medlem
Men lufta bromsarna är väl något de på affären bör fixa förmodar jag? (Om det nu är det som behövs)?

jonte987

Aktiv medlem
Bromsarna ska kanske funka på en ny hoj. Jag hade inte orkat reklamera för en luftning nej men jag hade inte börjar mickla med kolvarna heller.

Det jag tänkte på var reach och bite point justering innan blyhammaren åker fram.

Om det är luft så känner man väl det. Ialla fall om man är född på den tiden det meckades med bil och mc.

Pillo-kun

Medlem
Är nog dags att lufta dem, bromsarna som kommer från affärerna är skrattretande dåligt luftade. Gå in i första bästa affär och känn på bromsarna, svampiga och tar ganska långt in, eller hur? Testa då hur en mc har det, de är hårda och känns mekaniska redan från början. Det verkar som att cyklister inte vet hur en hydralisk skivbroms ska kännas. Mina gamla som jag är lite besviken på känns som om de är mekaniska och man känner bromsskivan från sekunden du greppar i handtaget. Nu har jag köpt en ny MTB och som vanligt är bromsarna svampiga... wtf... Aja blir till att lufta ala mc style då, så det är mitt råd till Trådskaparen. Kolla på nått klipp när de luftar mc så blir det rätt gjort för cyklister verkar inte ha nån aning hur en korrekt broms ska vara.

Sixten Fors

Aktiv medlem
kogoyo sa:
Ta ut beläggen med fjäderclip o tryck ihop fjäderclippet lite. Vet inte vad den delen(fjäderclip) heter men sitter mellan beläggen. Men alltså klämma ihop d lite så att dess viloläge e kanske 1mm tajtare. Hjälper dinte så lufta bromsarna.
Magura har magnetiska kolvar som håller beläggen. Inga clips finns/behövs.

Pillo-kun sa:
Är nog dags att lufta dem, bromsarna som kommer från affärerna är skrattretande dåligt luftade. Gå in i första bästa affär och känn på bromsarna, svampiga och tar ganska långt in, eller hur? Testa då hur en mc har det, de är hårda och känns mekaniska redan från början. Det verkar som att cyklister inte vet hur en hydralisk skivbroms ska kännas. Mina gamla som jag är lite besviken på känns som om de är mekaniska och man känner bromsskivan från sekunden du greppar i handtaget. Nu har jag köpt en ny MTB och som vanligt är bromsarna svampiga... wtf... Aja blir till att lufta ala mc style då, så det är mitt råd till Trådskaparen. Kolla på nått klipp när de luftar mc så blir det rätt gjort för cyklister verkar inte ha nån aning hur en korrekt broms ska vara.
Varför vill man att hydrauliska bromsar ska kännas som mekaniska?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Förmodar att TS bromsar tar dåligt delvis pga att beläggen inte är korrekt inkörda och har blivit glansiga? Men jag kan ha fel. Magura rekommenderar 30 hårda inbromsningar i rad från 30 till 0 km/h med nya belägg/skivor. Vilket framgår av dokumentation från Magura. Eller förväntar sig TS att handlaren skall cykla åt honom? Tror inte att det ingår i garantin.

Till TS: Magura har bra videos på Youtube. Sök, kolla, lär dig.

calmbay

Aktiv medlem
Skulle börjat med att gå tbx till butiken där den är köpt och be dom lufta bromsarna. Säger dom att de behöver slitas in först skulle jag tro på det.

Senast ändrad:

calmbay

Aktiv medlem
Jag vill att mina bromsar ska ta nära handtaget. Behöver jag inte sträcka ut fingret så mkt med mer avslappnat grepp till följd.

Miracle

Aktiv medlem
Jajjas sa:
Testa plocka av hjulet, pumpa en gång på bromshandtaget och sätt sen tillbaka hjulet igen.
Se bara till så att du inte pumpar för mycket så att du inte får på hjulet igen eller ännu värre, trycker ihop bromsklossarna helt.
Nej. Rör aldrig bromshandtaget när hjulet inte är på plats. Punkt.

Frid!

marr

Moderator
Forumvärd
Miracle sa:
Jajjas sa:
Nej. Rör aldrig bromshandtaget när hjulet inte är på plats. Punkt.

Frid!
Jo, det är ingen fara om man bara är lite försiktig.

calmbay sa:
Jag vill att mina bromsar ska ta nära handtaget. Behöver jag inte sträcka ut fingret så mkt med mer avslappnat grepp till följd.
Håller med, sen vill man kanske inte klämma fingrarna för att de tar i botten.
Men ett par bromsar som biter direkt låter inte super Nice.

De magura bromsar jag hade var lite känsliga för vilka skivor och belägg man kombinerad.

Putte.w

Aktiv medlem
Matte_rookie sa:
calmbay sa:
Håller med, sen vill man kanske inte klämma fingrarna för att de tar i botten.
Men ett par bromsar som biter direkt låter inte super Nice.

De magura bromsar jag hade var lite känsliga för vilka skivor och belägg man kombinerad.

Flytta bromshandtaget så du bromsar med pekfingret. Då slipper du klämma fingrarna

Jensen

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Förmodar att TS bromsar tar dåligt delvis pga att beläggen inte är korrekt inkörda och har blivit glansiga? Men jag kan ha fel. Magura rekommenderar 30 hårda inbromsningar i rad från 30 till 0 km/h med nya belägg/skivor. Vilket framgår av dokumentation från Magura. Eller förväntar sig TS att handlaren skall cykla åt honom? Tror inte att det ingår i garantin.

Till TS: Magura har bra videos på Youtube. Sök, kolla, lär dig.
Tror snarare ts tycker att bromshandtagen tar långt in. Vilket knappast har med inkörning att göra.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, knäckfrågan är väl om de tar långt in som han säger, tar dåligt eller behöver luftas. Väntar med spänning.

Jag vet inte hur det fungerar med alla märken men mina bromshandtag har en skruv där man justerar hur långt in handtagen går innan man får "bett" och har svårt att tro att det är något annat.

"Proffsen" säger att bromsarna skall ta så långt in som möjligt för att man då får bättre grepp om styret.
Själv föredrar jag att bromsarna tar där jag får mest kraft i fingrarna.

somebody

Medlem
Maguras handtag verkar alltid kännas ganska mjuka och ta långt in. Finns en bra guide på hur man luftar dom för en lite hårdare känsla om man googlar.

Meistro

Medlem
Problemet är att det inte är någon nämvärd bromsverkan innan handtaget är så långt in att det skaver i kvarvarande fingrar på styret.

Ingen kan väl ändå försöka säga att detta är okej?

marr

Moderator
Forumvärd
Meistro sa:
Problemet är att det inte är någon nämvärd bromsverkan innan handtaget är så långt in att det skaver i kvarvarande fingrar på styret.

Men lufta bromsarna. Köp ett kit, det är något man måste kunna ändå.

D

Deleted member 43681

Guest
Meistro sa:

Precis, det är inte okej att ha sån fingerfattning på bromsarna och bromshandtagen så långt ut att man klämmer de yttersta fingrarna bakom.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Meistro sa:

Glansiga (inkorrek inkörda belägg/skivor) gör att även perfekt luftade och justerade bromsar "tar dåligt". Trots hårt tryck på reglaget är bromsverkan låg.

Du måste köra in beläggen korrekt annars kommer dina bromsar fortfarande vara kass.

Slipa beläggen, tvätta bort slipdamm med vatten, rugga upp skivorna tvärs rotationsriktning. Bromsa hårt 30 ggr, från 30-0 km/h i nedförsbacke. Gärna en broms i taget (60 inbromsningar). Se det som ett intervallpass med 60 klättringar :)
Kom sedan tillbaka till tråden och berätta om du märker någon skillnad.

Meistro

Medlem
Har ju precis hämtat ut cykeln från handlaren. Då det uppenbarligen inte fungerar som tänkt lämnar jag in den så får de rätta till det. I min mening bör en cykel vara fungerande när man köper den. Thx ändå för alla svar.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Meistro sa:
Har ju precis hämtat ut cykeln från handlaren. Då det uppenbarligen inte fungerar som tänkt lämnar jag in den så får de rätta till det. I min mening bör en cykel vara fungerande när man köper den. Thx ändå för alla svar.
Du och ingen annan än Du har ansvar för att bromsa in dina nya belägg på din nya cykel. Vilket måste göras. Det är svinenkelt att gömma sig bakom begrepp som n00b, när de korrekta epiteten är obrydd/lat/korkad. Sorry. Om cykling/cyklar är för svårt för dig, köp ett par joggingskor istället. Be gärna handlaren knyta dem åt dit innan du lämnar butiken.

D

Deleted member 43681

Guest
Är väl inte så svårt att köra in bromsarna på en el-cykel, för böfvelen? Är ju bara att gasa och bromsa samtidigt några hundra meter eller så! ?

Meistro

Medlem
@sixten samt @örjan, Jaja. Jag gör som du säger då. Återkommer om 3 timmar.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
kogoyo sa:
Eller inte. Det där hjälper ju inte ett dugg mot det ts undrar över men det skapar andra problem.

Valhalla_

Aktiv medlem
Meistro sa:
Det gör du helt rätt i. Börja i den änden.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer