Ny pendlarhoj

Bengt-re

Aktiv medlem
MaRi24 sa:
Då den gamla pendlarhojen gett upp (14 år gammal) så behöver jag en ny. Tittat på Trek, Bergamont och Specialized.

https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/hybridcyklar/fitnesscyklar/fx/fx-3-equipped/p/28898/
https://www.cykloteket.se/artikel/bergamont-vitess-7-2019/
https://bybike.se/produkt/crosstrail-elite-eq-2019/

Tycker att Bergamonten har bäst komponenter, men vad tycker ni att jag ska köpa? Har 18 km enkel resa till jobbet.
Det går ju köpa ett nytt hjul om det bara är det som felas. Annars är väl Bergamonten ett vettigt val. Behöver du trippelklinga btw? Tänkte mest att det är lite meckigare att hålla rent.

MaRi24

Ny medlem
Nja, det är en 26" mtb som är allmänt sliten så nytt hjul är inte aktuellt.

Trippelklinga spelar inte så stor roll för det har jag redan, men visst, lite bökigt är det att rengöra. Lillklingan har jag aldrig använt.

kais01

Aktiv medlem
att skrota en cykel för att man inte vill ekra in en ny fälg är tveksam miljöpolicy.

sen kan man vilja ha eller behöva en ny cykel, men det är en annan sak.

26 tum på pendlarcyklar är perfekt eftersom buset närmast konsekvent ratar dessa. skönt med en cykel som står kvar där man parkerat den.

Hasse#7

Aktiv medlem
kais01 sa:
att skrota en cykel för att man inte vill ekra in en ny fälg är tveksam miljöpolicy.

sen kan man vilja ha eller behöva en ny cykel, men det är en annan sak.

26 tum på pendlarcyklar är perfekt eftersom buset närmast konsekvent ratar dessa. skönt med en cykel som står kvar där man parkerat den.
+1
26" MTB är perfekt med tanke på stöld, däckval, skärmar mm. Det enda jag ser är att 18km enkel kan motivera en snabbare cykel och gärna med driftsäkerheten som krävs. Går det att ställa den säkert är det nog läge för uppgradering. Men kanske ändå byta den där fälgen och ha en reservcykel.

MaRi24

Ny medlem
Ja, miljömässigt så är det bättre att laga den jag har. Men är det motiverat att lägga pengar på en så pass gammal cykel? Däcken håller kanske 150 mil till så där är några hundralappar ytterligare att lägga ut (däck+slangar). Ska kanske tillägga att jag bor på landsbygden så buset är inte särskilt uttalat här, låser aldrig cykeln hemma eller på jobbet. Har cyklat med min mtb med xtr- komponenter också till jobbet.

cerro

Aktiv medlem
Kolla in Specialized Sirrus EQ med, inte lika mycket mtb som Crosstrail och mer som Treken.

Jag hade hållt mig borta från trippelvevparti, bara meckigt på alla sätt.

MaRi24

Ny medlem
20191208_105030.jpg

Köpte cykeln av grannen 2004 och han köpte den ny 1996 eller 1997 så den har varit med LÄNGE!!

Fälgbroms på denna annars hade nog biltema fungerat.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
den där pärlan måste du bara göra i ordning, oavsett vad du ska pendla på sedan.

den förtjänar även vettiga skärmar och pakethållare. ska du inte köra i skogen kan en helstel framgaffel med skivbroms minska behovet av framtida fälgbyten

MaRi24

Ny medlem
kais01 sa:
den där pärlan måste du bara göra i ordning, oavsett vad du ska pendla på sedan.

den förtjänar även vettiga skärmar och pakethållare. ska du inte köra i skogen kan en helstel framgaffel med skivbroms minska behovet av framtida fälgbyten
Den är ganska unik, sticker ut i mängden.

Skulle kanske köpa nya hjul till den, får googla och se vad som dyker upp.

Hasse#7

Aktiv medlem
Bortser från 26:an ett tag. Om vi nu kan välja bort stöldrisk. Hur ser då dina 18km ut? Underlag, öppet landskap, kuperat, brått och svett eller lugnt, trafik?

MaRi24

Ny medlem
Hasse#7 sa:
Bortser från 26:an ett tag. Om vi nu kan välja bort stöldrisk. Hur ser då dina 18km ut? Underlag, öppet landskap, kuperat, brått och svett eller lugnt, trafik?
Asfalt, öppet landskap, 3 backar ca 400 meter långa och ca 5% lutning, i princip bilfritt på morgonen (5 stycken) och kanske 25 på hemvägen. Brått? Allt är relativt men typ 25 km/h brukar det bli.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Med 18 mm enkel resa skulle jag absolut titta på bockstyre.
Givetvis en cykel med plats för 35-45 mm däck och skärmar.
Eftersom TS inte kör i tät cykeltrafik kan bakskärmen vara kort bakom hjulet, men det är skönt om skärmen går ner långt på framsidan, både för vaderna/fötterna och ffa för vevpartiets skull.
Fram är en lång skärm med egolapp väldigt bra att ha, för ben, fötter och vevpartiets skull.
En cykel i 8000-10000-kronors-klassen lär bli kanske 2-3 kilo lättare än den gamla Bianchi med dämpad framgaffel, det kommer märkas åtminstone vid fysisk hantering av cykeln.
TS förtjänar en finpendlare!

Hasse#7

Aktiv medlem
Der Kaiser sa:
Med 18 mm enkel resa skulle jag absolut titta på bockstyre.
Givetvis en cykel med plats för 35-45 mm däck och skärmar.
Eftersom TS inte kör i tät cykeltrafik kan bakskärmen vara kort bakom hjulet, men det är skönt om skärmen går ner långt på framsidan, både för vaderna/fötterna och ffa för vevpartiets skull.
Fram är en lång skärm med egolapp väldigt bra att ha, för ben, fötter och vevpartiets skull.
En cykel i 8000-10000-kronors-klassen lär bli kanske 2-3 kilo lättare än den gamla Bianchi med dämpad framgaffel, det kommer märkas åtminstone vid fysisk hantering av cykeln.
TS förtjänar en finpendlare!
+1 jag landar nog också ungefär här i mina tankar.

Måste bara lägga in ett ord här om att strunta i dämpad framgaffel på din nya. Helt meningslöst egentligen om du mest åker på asfalt, kostar bara extra och väger extra. Ofta är det rätt så billiga varianter också som väger bly och påminner mest om en hoppstylta man kan fästa ett hjul på. Vill du slippa vägvibrationer och åka skönt så är det lite bredd på däcken som ger bäst effekt.

MaRi24

Ny medlem
Många vettiga synpunkter, jag bugar och tackar!

gtbiexil och kais01 föreslår att jag skaffar nya hjul och jag har har kollat på en del. Får fundera till imorgon och bestämma hur jag ska göra. Trivs bra med cykeln, har ju haft den i 14 år, först i skogen och dom sista 10 åren som pendlarhoj.

Har du pendlat 10 år på samma hoj så har du förtjänat att unna dig en ny hoj. Helt klart. FX3:an ser riktigt fräsch ut. Den håller dig 10 år till.

pirx

Medlem
Salabaladala sa:
Har du pendlat 10 år på samma hoj så har du förtjänat att unna dig en ny hoj. Helt klart. FX3:an ser riktigt fräsch ut. Den håller dig 10 år till.
Ja precis, köp en ny om du känner för det tycker jag. Du sa ju heller inte att du ska skrota den. Om du gör dig av med den så antingen säljer du den eller skänker till ngt vettigt ställe såklart 🙂

Du ligger ju klart på plus efter att ha cyklat så mycket istället för att ha kört bil.

MaRi24

Ny medlem
pirx sa:
Salabaladala sa:
Ja precis, köp en ny om du känner för det tycker jag. Du sa ju heller inte att du ska skrota den. Om du gör dig av med den så antingen säljer du den eller skänker till ngt vettigt ställe såklart 🙂

Du ligger ju klart på plus efter att ha cyklat så mycket istället för att ha kört bil.
Helt rätt, men imorgon bitti ska det blåsa 10-17 m/s motvind så det blir bilen då. Men sisådär 100 pendlingsdagar per år blir det.

NiklasL

Aktiv medlem
Har kört på samma Biltemahjul på fulpendlaren i något decennium nu, Shimano navdynamo fram och 8-delat bak (enkelklinga fram). Bakhjulet har Quando-nav. Ett tips är att låta hjulen, redan som nya, få en omgång i riktstället; de är hyfsat raka men kan bli lite bättre och ekrarna behövde lite mera spänning. Quandonavets lager hade nästan inget fett så det behövde fyllas på och lagerspänningen var för hög. Med det har hjulen hållit fint genom åren. Prisvärt.

storfiskarn

Medlem
Biltemahjulet kanske va prisvärt förr, men för 729 kr som det kostar nu så får man ju ett bättre hjul på valfri tysksida.

Gamla 26 tumshjul är en av få saker jag lyckas fynda på lbs för små pengar, o då har jag inte behövt öppna upp naven direkt eller rikta dom heller.

Senast ändrad:

MaRi24

Ny medlem
Ja, då blev det 2 nya hjul, bromsklossar och reflexer till trotjänaren. Kommer förhoppningsvis på onsdag eller torsdag. Så nåt år till ska den nog kunna rulla!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer